Bästa metoden utan tvekan!

Bästa metoden utan tvekan!

Går din behandling bra? Berätta det här i såfall!
brentz

11 Feb 2019, 04:30

Luta er tillbaka och njut! Fick kaffet i halsen när jag läste rapporten, inte konstigt att tråden på hairlosstalk angående just minox och microneedling har över 30.000 inlägg. Detta funkar, det är inget snack om saken, bilderna talar för sig själv och studien i rapporten. Om man stimulerar håret med derma roller så har en kraftfull verkan på hårsäckarna eftersom man i princip skakar om dem med stimulans så klarar håren att stå emot DHT.

http://www.ijtrichology.com/article.asp ... ast=Dhurat
whyatt

11 Feb 2019, 13:51

Jo visst, denna kombon är intressant och det finns mer info om den på forumet, i äldre trådar. Dock kan man fråga sig om det inte är bättre med en s.k. "dermastamp" för ett motverka ev. skada som rollern kan åsamka. Är man orolig för detta så erbjuds allt oftare minoxidil i oral-form också vid håravfall. Personligen är jag högst tveksam till att bruka den, men resultaten sägs vara bra.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Harry.k

21 Feb 2019, 00:50

Det stora problemet med dermaroller är ju att det gör så förbannat ont samt att den kan riva med hårstrån. Har själv en dermastamp och med den kan jag lätt köra 1,5 mm medan det knappast varit lika lätt med en roller.
difus

25 Feb 2019, 10:10

Om vi har några som kör denna metoden kan vi ju göra en mer civilicerad version av tråden på HLT med bra bilder och tips:)
brentz

11 Mar 2019, 11:42

Menar du att dermastamp inte gör lika ont som dermaroller? :)
Erik-W

02 Apr 2019, 18:15

Jag ska börja använda Derminator 1,5 mm och Minoxidil 2 ggr/dag. Är det några här testar dermaroller och Minoxidil? Märker ni av några resultat?
difus

10 Apr 2019, 21:20

Jag har kört på det i ca 2,5 månader och har inte märkt så stora resultat ännu, jag har fått en del fjun i hårbotten tycker jag mig se men inget som syns om man inte kollar väldigt nära. Har kört med dermastamp med varierande frekvens ( ibland varannan söndag och ibland varje) och minox varje natt. Kommer byta till att köra derminator ist men de gör ont så in i helvete utan bedövningssalva.
whyatt

11 Apr 2019, 12:08

Smärtan är ju en issue för vissa...och det är inte solklart att man vill använda "numbing cream" heller. Vad sägs om att köra huvudet ned i iskallt vatten innan? Kanske verkar kontraproduktivt. Hmm.

Topikal minox och systemisk absorbering (SA):
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2938579/

Troligtvis ökar SA vid microneedling...frågan är om det nästan börjar bli lönt att istället ta minox i tablettform EOD för frivilliga minoxianer? Jag förespråkar vare sig minox eller finas per automatik, men det verkar som om minox i tablettform fått sig en lite pånyttfödelse i håravfallskretsar. Givetvis med varierad grad av bieffekter på köpet..men..hmm..resultaten är på sina håll och kanter inte helt försumbara.
difus

11 Apr 2019, 13:27

Asså det är ju inte farligt att använda bedövningssalva som du sedan duschar bort innan du börjar. Används t.ex. även vid PRP och andra injektioner så vill man använda de är det bara att köra. Sen är ju inte meningen med dermarolling att endast öka absorberingen av minox utan att få igång blodcirkulationen och minska inflammation också. Finns ju folk som fått resultat av bara Rolling.
whyatt

11 Apr 2019, 18:41

difus, du har visserligen en poäng i att det man ser av produkten på huden kan duschas bort innan stampning/rolling..jag tänker dock på att vi här pratar om ett ganska omfattande bruk sett över tid och vad det eventuellt kan medföra: https://www.reuters.com/article/us-skin ... 2920070206
samt att för att en bedövningskräm en skall fungera så behöver den penetrerar ner i huden och dessa beståndsdelar är inget man kan tvätta bort.

PRP-behandlingar genomför man så sällan att det blir lite en annan sak.

Jo, precis. Personligen är inte minoxidil aktuellt för mig men microneedling är ju trots allt intressant och kanske finns det något lämpligt serum för ändamålet, även om jag är tveksam. Det mesta lär nog kunna orsaka reaktioner hos immunförsvaret för eller senare, om det används för tight inpå nålandet.
difus

11 Apr 2019, 19:17

Jo absolut ta fram 2 fall i världen där personerna har dött av de...de är fler folk som har dött av hudcancer så du bör nog inte vistas ute i solen igen... nej men visst det finns säkert en risk men att applicera bedövningskräm en gång varannan vecka på ett område som är 5cm^2 ser nog dom flesta som ofarligt. Man kan ju som sagt köra utan om man vill vilket som är helt okej om man kan bita ihop lite. Som jag även skrev finns det folk som får resultat av bara dermaroller också. Personligen har jag inte upplevt några problem med minox på över 3 år och rynkor och mörka ringar kan säkert komma men troligen i kombination med ett allmänt dåligt tillstånd.
whyatt

12 Apr 2019, 11:28

Paradoxalt nog så är solljus definitivt anti-cancerogent i rätt mängd.
Dödsfall och bedövningskräm är ju givetvis extremt sällsynt och i sig irrelevant för diskussionen, men det belyser det faktum att det inte är osannolikt att det föreligger en del mindre icke-dödliga risker. Den dagliga kemiska cocktailen vi exponeras för talas det sällan om och utan att veta ett skit om den så tillämpar jag personligen "hellre utan än med" principen. Så långt det är möjligt.

Frekvensen kan ligga på upp till en gång i veckan och vissa behandlar ju ett betydligt större område än 5cm2. Samtidigt talar det för att man verkligen behöver döva området för att inte tröttna och lägga ner. Hmm. Jag känner mig i frågan som hårstråt, kluven! :)

Precis. Att bara microneedla utan minox är troligtvis effektivt på egen hand (jag är ändå lite fundersam gällande om ärrvävnad ändå kan utvecklas och ackumuleras över tid pga det ständiga bombardemanget av nålspetsar - vad tror ni?). Andra metoder såsom manuell massage och hårlaser kan ju köras alongside nålandet vilket så klart ökar resultat-chanserna ytterligare.

Rynkor och mörka ringar beror troligtvis på att minoxidil övertid kan, enligt en studie, och hos långt ifrån alla användare, störa kollagen-produktionen så pass omfattande att det blir visuellt framträdande. Troligtvis något som går att motverka OM man skulle tillhöra den skaran som drabbas. Om den ökade penetrativa effekten som nålningen medför ökar denna risken låter jag vara osagt, men det låter inte fullkomligt omöjligt.
Skriv inlägg