Finasterid 2010-2019

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Finasterid 2010-2019

Hur går din behandling? Rapportera det här!
Göteborg

28 Sep 2019, 13:46

Hej alla, jag har länge läst på detta forum men aldrig någonsin skrivit något, jag behöver hjälp och råd. Min historia:

Jag är idag 35 år gammal. Jag började runt 2008-2009, 2010 beslöt jag mig för att börja med finasterid då det inte längre var dopningsklassat då jag idrottade.

Jag delade tabletten i 6 delar, den fungerade perfekt, slutade tappa hår och fick till och med tillbaka lite. Hade få biverkningar, lite efterdropp och något vattnigare utlösning. Gjorde uppehåll då och då och det kändes samma som med medicinen. När jag gjorde uppehåll då så trappade jag alltid av.

Hösten 2017 beslöt jag och min fru för att skaffa barn. Jag slutade med medicinen.(dock utan avtrappning) väntade typ en månad och vi blev gravida direkt. När jag började med medicinen igen började problemen och det kändes på nätterna som att jag höll mig jämt och blev kissenödig oerhört ofta. Blev ungefär som jag hållit mig i timmar trots att jag inte gjort det. Kontaktade läkaren som skrivit ut medicinen och denne rekommenderade mig att minska dosen ytterligare. Det funkade och jag fortsatte ett tag.

Då jag upplevt biverkningar och började närma mig 35 så tänkte jag att nu slutar jag med medicinen, vilket jag gjorde. Men när håravfallet fortskred kraftigt, åldrades i warp speed. Beslöt jag mig för att fortsätta med liten dos, biverkningarna kom som ett brev på posten och jag slutade och även biverkningarna försvann. Håravfallet fortskred och jag gjorde denna visa två-tre gånger. Tills för att jag i början av Juli i år beslöt mig för att göra ett sista försök, efter en vecka kom biverkningarna men även smärtor i pungen. Så jag slutade och kom tillfreds med mitt öde som skallig

Symtomen försvann men började med full kraft igen i början av augusti, de tidigare symtomen med urinieringsproblem och smärtor i pungen. Dels kom det som en klump vid bitestikeln, dels kom det som svullnader kring sädesledarna. Klumpen vid bitestiklarna var ömma. Jag upplevde dock positiva saker som att jag fick en kraftigare erektion och morgonstånd, utlösningens konsistens ändrades också.

Jag gick till läkare (något jag gjorde en gång tidigare också men då försvann ju symtomen) Gjorde massa tester, bra provärden på allt och inga könssjukdomar(blivit testad tre gånger trots att jag är gift och sa att det skulle vara otroligt) prostata kändes bra. Ultraljud av testikel och inget konstigt bortsett att jag fått hydrocele. Jag fick alfuzin utskrivet för att testa för urinering. Det konstiga är att jag 2,5 månader efter att jag slutade med finasterid(för ca en vecka sedan) tappat i princip all sexlust och har mycket svårt att bli hård, jag få "vinballe" på sin höjd. Som en skinnbit som bara hänger. Jag har tidigare tyckt att symtomen blivit något bättre när jag fått kraftig utlösning, nu kan jag få väldigt små utlösningar om jag anstränger mig.

Jag har alltså smärtor(strålande smärtor i pungkulorna) hydrocele, en klump som är öm, uringeringsbesvär, väldigt lite kraft och känns som att jag är superkissebödig hela tiden, efterdropp och även tappat sexlust och möjligheten att bli hård.

Skall till en urolog om ca två veckor. Behöver tips och råd helt enkelt. Mina egna funderingar är att oro kring smärta, hydrocele (vattenbråck) och urinering samt dålig fysisk aktivitet påverkat potens, för den birde väl inte påverkas så här långt efter speciellt inte när det förbättrats sen jag slutade. Tagit alfuzin i 8 dagar utan förbättring. Som sagt alla råd är verkligen uppskattade. Ultraljud av testikel i övrigt var normala
whyatt

28 Sep 2019, 16:29

Hej och välkommen! :blues:

Jag förstår att du är orolig. Jag hoppas först och främst att du kan prata med din fru om det här och att ni gemensamt tar kliv mot en ljusare framtid också på detta området.

Mitt kommande tips, är en icke-medicinsk approach som inte är meningen att vägleda eller instruera dig öht, jag vill också kraftigt påpeka att det är DIN LÄKARE du så klart skall lyssna på och inte mig, som mest jiddrar ovetenskaplig nonsens :dance:

En kort summering av läget är alltså att du under nästan 10 år tämjde din genetiska hårsäckskänslighet genom att kraftigt rucka på den naturliga 5-alfa-reduktas balansen. Efter en serie av- och påhopp har bieffekterna i etapper bara blivit värre och din "endokrina förvirring" är nu så pass omfattande att impotens, smärta och urineringsbesvär tillhör vardagen. Som om inte det vore nog är nu håravfallet, som aldrig varit värre, det minsta problemet i sammanhanget. Är jag ungefär införstådd korrekt?

1. Först och främst, hur i h*lv*te mår du rent psykiskt? :|

2. Vet du om några liknande urologiska haverier inom din genpool?
3. Äter du några andra mediciner?

Liknande problembeskrivningar som din har genom åren, av olika användare, publicerats på forumet. Sällsynt men förekommande. Kikar vi internationellt så är definitivt denna typ av redogörelser hos personer som utsatt sig för finasterid inte helt ovanligt...men som alltid måste man fråga sig, från fall till fall, hade härdsmältan ändå uppstått även om finas ej var med i ekvationen? Troligtvis inte om jag själv får ge mig på en okvalificerad, hobbygissning.

4. Har du testat potensmedicin?

Personligen så tror jag du kan bli frisk igen, och jag pratar inte om en religiös förhoppning utan att genom handfast övertygelse kartlägga den molekylära förklaringsmodellen som satt din livskvalité på spel. Du behöver alltså på riktigt inträda i rollen som en medicinsk Sherlock Holmes och läsa på en hel del online. Jag bistår gärna med det lilla jag nu kan, har läst, hört andra göra osv.

Låt oss just nu till stor del avvakta vad din urolog har att säga.
Meanwhile vill jag slänga in några rader tankestoft för dig att fundera över, studera vidare inom och någonstans landa i en kick ass handlingsplan.

5. Dramatisk kostomläggning för att minimera beståndsdelar i födan som kan leda till, och förvärra, inflammation. Läs på om ketogen kost, gärna åt det riktigt kolhydrat-restriktiva hållet (<15g/dag), tar några veckor att komma in i..men wow, slår (oftast) alla andra dieter på fingrarna så det viner om det (enligt min 50-öres analys).

6. Kan en progesteron-kräm hjälpa? Kanske. Kanske inte. Värt att läsa på mer om. Måste appliceras på olika områden hela tiden.
7. Blodprover kommer ofta tillbaka som "normala" fast att man mår skit, be din urolog gräva djupare i vilka specifika prover just du behöver för att få fram ledtrådar.
8. Kör en 23andme, kan ev. ge vissa ledtrådar om vilka ärvda svagheter som har ett finger med i spelet.
9. En radikal idé är att fundera över om det är så att finasterid, som hämmar 5-AR-2, har orsakat en extra ohållbar balans emellan de övriga isoenzymerna inom den familjen som efter avslutad behandling ej normaliserats, vad säger din urolog om detta?
10. Några tunga pass benpress på gymmet kan vara intressant att genomgå för att se om du märker av någon respons "där nere".
11. Fasta! Genialt, fantastiskt och underbart. Minst 16 utan något annat än vatten. Ibland gärna en hel helg (såvida du inte lider av migrän). Denna form av självbehandling är gravt underskattat men erbjuder på sikt, när man kommit in i rutinerna, kroppen att ta tag i problem som annars inte ges tid åt.
12. Vad ligger ditt testosteron-värde på? Werlabs.se ger dig ca 47 prosvar inom några dgr. Enkelt och smidigt (även om din urolog säkert ordinerar dig provtagning med några av de här markörerna).
13. Varför inte kasta in en levande blodanalys i utvärderingen? Visst, kanske är kvacksalveri, men i ditt läge handlar det om att få in ledtrådar och tips hela tiden.
14. Din urolog måste utreda dina nivåer av neuroaktiva steroider (plasmaprov sällan enough, cerebrospinal fluid rekommenderas), här kan det definitivt finnas ledtrådar.
15. Om din urolog verkar oinsatt, referera te.x. till denna: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29675596 samt www.pfsfoundation.org

Ja du..mycket mer kan skrivas, men jag vill inte dunka inte för mycket på en gång. Vi tar lite i taget. Referera gärna med siffror om du har frågor eller synpunkter inom specifika frågor enligt ovan angivna upplägg.

Hur går tankarna? :stan:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Göteborg

28 Sep 2019, 22:48

Hej tack för ditt utförliga svar! Jag svarar ganska generellt men jag skall ta till mig alla dina tips och även dryfta med min urolog, kommer att posta hur min utveckling sker.

Jag mår faktiskt relativt bra mest orolig. Jag har precis mer eller mindre hämtat mig från en whiplashskada från början av 2018 vilket resulterade i daglig huvudvärk, den har blivit bättre nu efter 1,5 års helvete, innan tränade jag ganska mycket 5-7 pass i veckan till nära 0 pass sen skadan, att jag mår bättre från den har lättat upp ganska mycket.

Nu är jag mest orolig, smärtan och urineringen är klart jobbig men går att leva med hyffsat, impotensen är värre men jag har bara haft det i lite över en vecka. Kommer blir betydligt mycket värre om det sitter i längre. Jag hoppas dock att det sitter i mitt huvud främst då det trots allt gått 2,5 månader sedan jag tog medicinen men man vet aldrig, det är ett skört system har jag förstått och är som sagt orolig. Ville ha tips som jag kan dryfta med läkare etc då det är lätt att bli "borttrollad" av dem, har som sagt blivit testad för könssjukdomar tre gånger nu, trots att jag påpekat de tidigare och mitt civilstånd.

Min fru är införstådd och förstående. Jag har inte kommit så långt i mitt plan och har inte hunnit testa några mediciner bortsett alfuzin.

Min plan är egentligen att under någon/några månader hoppas att min kropp själv klarar omställningen. Skall från nästa vecka börja träna så mycket jag kan och orkar samt äta zink samt fortsätta med alzuzinet då jag hört att det kan ta några månader innan det verkar.

Till min urolog skall jag dryfta mitt bruk av finasterid och göra de åtgärder han förslår men även be honom genomföra ett blodprov för att mäta mitt testosteron, östrogen och dht och invänta svar från det.

Hur låter detta tycker du/ni? Än så länge om det stannar vid de problem jag haft så har än så länge finasterid varit värt det, fick behålla mitt hår i 10 år vilket ändå varit skönt, nu är jag 35 och har fru och barn och får acceptera mitt öde, även om det suger. Vill säga att forumet var ett väldigt stort stöd när jag började tappa hår med all info mm, TACK för det!

Dock om dessa problem kvarstår eller jag måste ta någon annan medicin livet ut så har det INTE varit värt det. Tiden får utvisa.

Kommer skriva här lite under tiden samt vad urologen säger. Vill någon skriva tips eller liknande är det väldigt uppskattat!

Skrev mycket för att få skriva av mig lite, få tips och råd samt bokföra mina symtom så att andra förhoppningsvis kan läsa och kanske få hjälp av läsa tråden i framtiden!
whyatt

07 Oct 2019, 11:19

Jag har precis mer eller mindre hämtat mig från en whiplashskada från början av 2018 vilket resulterade i daglig huvudvärk
Har du testat magnesium, både som kosttillskott och topikalt? Just denna typ av skada kan få kringliggande muskulatur att bete sig onormalt varför det indirekt kan hjälpa. Jag har en liten nackskada och märker positiv skillnad med magnesium.

Många, eller alla av bieffekterna, har potential att ebba ut av sig själva, så vi håller tummarna att du över tid normaliseras...i annat fall hör du av dig här så försöker vi utarbeta en plan.
Skall från nästa vecka börja träna så mycket jag kan
Hur gick första veckan på gymmet?
blodprov för att mäta mitt testosteron, östrogen och dht och invänta svar från det.
Blodprov är alltid bra att ta..men också "normala värden" korrelerar med te.x. hjärndimma, impotens, ångest osv..så långt ifrån alltid hittas orsaken häri.
Vill säga att forumet var ett väldigt stort stöd när jag började tappa hår med all info mm, TACK för det!
:kisscheek:
Dock om dessa problem kvarstår eller jag måste ta någon annan medicin livet ut så har det INTE varit värt det. Tiden får utvisa.
Ja precis...förstår vad du menar. Time will tell.
jonzi

09 Oct 2019, 23:54

För killar i 35 års åldern så försämras libido för en del helt utan användning av finasteride. Det ska man komma ihåg.

Jag var själv för ca 1 år sedan i dålig form. Trött, överviktig och tydlig tendens till "vinballe" vid dåliga tillfällen. Var även fet i 25 års åldern och kan då inte komma ihåg att vinballe som någon issue. Hursom, det var dags för action:

Slutade med snabbmat, började gå som fan, gymmet 4 dagar i veckan. Körde hårt. Ingen jäkla sås-gymmande. Måste inducera muskelrna ordentligt så att hormonsystemet aktiveras på allvar. Tappat 30kg och starkare än någonsin. Nu är vinballen borta.

Vi människor är duktiga på att "koppla" ihop saker. Ökad ålder och dålig fysisk form ger en jävla massa symptom. Vi är inte skapta för att bli 20kg överviktiga typ nån gång.
whyatt

10 Oct 2019, 10:25

Håller med. En massa människor går från att känna sig "odödliga" vid 25, till att uppvisa 5-10-15 år senare negativa hälsoindikationer lite varstans. Och sen är det fritt fall. Tyvärr råder det en allmän "sånt-är-livet" konsensus därute som gör att många inte tror på interventioner - man lyssnar blint på sin medicin-leverantör och ljuger ihop för sig själv att sund kosthållning, daglig motions- och muskelträning, meditation, kosttillskott osv inte räcker eller är värt mödan. Faktum är att massvis av kroniska tillstånd vid 50 års ålder, gavs tid och rum att börja gro redan vid 25...men de tidiga indikationerna negligerades.

Jonzis story belyser det faktum att det med rätt inställning och upplägg går att förbättra situationen avsevärt och på sikt bli en bättre människa. Bra jobbat och keep it up! :kisscheek:

Vi människor är primärt designade för att mestadels äta kött/organ. Det är extremt sorgligt men sant med tanke på hur vidrig köttindustrin ser ut på många håll i världen. Vad som styrker mitt påstående är inte enbart det faktum att djuren som sådana gör ett fantastiskt jobb med att konvertera och tätt lagra för oss viktiga näringsämnen med överlag imponerande hög biotillgänglighet, de flesta icke-animaliska råvaror har inte sällan sitt ursprung i en hotfull värld där överlevnad genom kemisk krigsföring prioriteras (Plantan: Hej djuret, ät inte mig för jag innehåller some nasty shit bara så du vet!!)...dessa ämnen är i mångt och mycket kvar i det icke-animaliska vi intar och är i bästa fall irriterande för oss, i värsta fall direkt skadligt och sett över tid tveklöst sjukdomsalstrande. Sen har den individuella känsligheten alltid ett finger med i spelet, vissa tål t.o.m. rikligt med raffinerat socker dag ut och dag in under många, många år utan att utveckla insulinresistens, medan andra trillar dit redan i 20-års åldern med t.ex. diabetes typ-2...men som sagt, lyckligtvis går ohälsa att nästan alltid förbättra med solid livsstilsförbättring.

Antioxidanter, mineraler och fiber i all ära, men allt detta kan vi få i oss i de mängder vi behöver från animaliskt håll....och skulle det finnas behov av att öka intaget av specifika näringsämnen som ej existerar i animalier, ja då finns det idag rena och koncentrerade kosttillskott att tillgå...men enda anledningen att behöva göra detta är ju för att kosthållningen från början varit felaktig (icke-animaliska komponenter eller kött av låg kvalité, te.x. processat), eller möjligtvis om en genetiskt svaghet trots korrekt leverne, uppträtt.

Ovanstående skriverier är mina egna högst personliga åsikter och 50-öres-analys-känslan får gärna påtalas :smokingjoint:
Skriv inlägg