Löksaft, fantastiskt, men temporärt?

Löksaft, fantastiskt, men temporärt?

Hur går din behandling? Rapportera det här!
brentz

28 Dec 2019, 01:54

Löksaft, en gammal traditonell kur mot håret. Morsan som är frisör, har haft en MYCKET tunnhårig kund som sedan började använda löksaft i håret 2 gånger i veckan under ett halvår och fick extremt bra resultat. Jag har hela tiden sagt till morsan att det måste vara något temporärt annars hade varenda "going bald" person redan för 100 år sedan börjat använda tillgängliga lökjuice. Jag tror inte lökjuice är något mirakel för då skulle vi alla veta det för längesedan, men min mor säger att skillnaden är läskigt stor på sin kund som har använt det nu länge. Dem kala områdena fylld med hår nu. Vad tror ni? Kan det inte vara så att dem starka ingredienserna i lökjuicen gör att håren som är i vilofas aktiveras?
whyatt

29 Dec 2019, 19:58

Hehe..då och då ploppar det upp en tråd om just löksaft.
Om den personen du refererar till "bara" har genetiskt manligt håravfall och löksaften, via dess anti-mikroba egenskaper, svavlet och/eller pga annan mekanism, nu åter får håret att växa åter, samt att det inte existerar någon annan rimlig faktor för hårväxt, ja då är det ju så klart väldigt intressant....men när man brukar bena i sådana här stories så visar det sig alltid att just någon liten glömd parameter nullifierar teorin om att lök är effektivt mot den typen av håravfall som vi fightas mot här. Däremot så finns det en intressant studie gällande lökjuice och alopecia areata: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12126069

Men men...löjjuice är ju enkelt och billigt att göra själv så..har vi några frivilliga? :D
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
whyatt

29 Dec 2019, 23:55

För att testa hemma behöver du
- En blender
- Råvaror

Skicka ner skivad lök i blendern. Tillsätt några skedar pumpkin seed oil, blenda tills du har en jämn gegga.
Massera in i hårbotten och låt sitta iaf 30 min. I med en skvätt vatten om sörjan blir för trögflytande.
Hur ofta? 4-5 ggr per vecka är säkert ingen fara...men vid användning av microneedling var försiktig - kan definitivt uppstå kontakteksem av sådana här experiment - samtidigt lockar tanken på att hudpunktering kan förbättra effekten..hmm...buyer beware, som det heter! :D

Visst kan man blanda i rosmarin, mynta etc, men ibland är det bättre med något färre kockar..
Mindre batches är troligtvis bättre så gör helst alltid färskt.

Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg