Blockerade hårstrån

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Blockerade hårstrån

Om ämnet håravfall
Hårlöst försvunnen

15 Aug 2019, 10:28

God förmiddag!

Ifall hårsäckar skulle vara blockerade under längre tid, låt oss säga några år, skulle samma skademekanism ske på hårsäckarna som androgen alopecia? Eller skulle de försätta sig i en förlängd vila, förstöra sig själva, inflammation etc?
När jag säger blockerade menar jag i form av daglig användning av tuffa hårstylingprodukter, kanske någom hudåtkomma som psoriasis/mjäll/eksem som är aktiv under lång tid och inte tillåter hårstrået att växa ut.

Eller för att vara extrema, tänk om vi rakar av håret, lägger en sörja över skallen som inte tillåter ett enda hårstrå att växa ut och sen ett år senare tas detta bort och skallen är ren. Kommer hårstrån växa ut då eller vad har hänt?

Är medlem i en alopeciagrupp på Facebook, där finns vissa personer som haft alopecia totalis, alltså tappat allt hår på huvudet och ska inte förknippas med manligt håravfall. I vissa fall har personer haft återväxt efter först kanske 3-5 år. Någon talade om återväxt efter 13 år (!). Ett intressant perspektiv, vid denna typ av alopecia handlar det autoimmun sjukdom som attackerar hårsäckarna, men hur kan detta inte leda till att hårsäckarna dör?

Förlåt för mitt lite flummiga inlägg och många aspekter att ta hänsyn till, omen är genuint nyfiken :lol:
whyatt

15 Aug 2019, 15:07

Ifall hårsäckar skulle vara blockerade under längre tid, låt oss säga några år, skulle samma skademekanism ske på hårsäckarna som androgen alopecia? Eller skulle de försätta sig i en förlängd vila, förstöra sig själva, inflammation etc?
Jag kan bara gissa mig fram här. Blockerade hårsäcksmynningar anges ofta som skäl, från håll där man säljer produkter som skall ge håret tillbaka genom att göra "rent hus", i hårbotten. Jag är tveksam till om detta gör speciellt stor skillnad. Ett motargument då är att DHT har ansamlats i hårsäckskanalerna, bundna i sebum..men även om det är sant, så korrelerar det inte per automatik med en krympning av hårsäcken (miniatyrisering), som ligger en bra bit ner.

Inflammation är ett hot när den blir långvarig. Skapas sådana när ett hårstrån inte kan "ta sig ut" ? Ja, kanske. Lockar detta till sig "mer problem" ? Ja, kanske...men vet vi verkligen eller är det mest 50-öres teorier som slängs fram och tillbaka? :studyingbrown:
Eller för att vara extrema, tänk om vi rakar av håret, lägger en sörja över skallen som inte tillåter ett enda hårstrå att växa ut och sen ett år senare tas detta bort och skallen är ren. Kommer hårstrån växa ut då eller vad har hänt?
Personer som bär HEs kan nog nästan likställas med ditt exempel. Här har vi ett hårt limmat membran som endast emellanåt tas av..hårsäckarna producerar rimligen talg i vanlig ordning, vart tar den vägen? Hårstråna växer rimligtvis på i vanlig ordning. Vart tar de vägen? Jo, när man lyfter på locket så är allt där. Min poäng är, det skall mycket till för att effektivt hindra ett hårstrå från att ta sig upp genom sin mynning.
Någon talade om återväxt efter 13 år (!). Ett intressant perspektiv, vid denna typ av alopecia handlar det autoimmun sjukdom som attackerar hårsäckarna, men hur kan detta inte leda till att hårsäckarna dör?
Mm man har hört talas om recoveries långt efter att håret fallit, det är rent medicinskt spännande. Jag antar att ett auto-immunt tillstånd inte per automatik måste innebära att siktet är inställt på total destruktion.

Kan ett organ dö, utan att kroppen försöker göra sig av med resterna? :scratchheadyellow: Känns spontant inte som om hårsäckar dör utan snarare inträder i ett extremt dvala mode...som har potential att återgå.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårlöst försvunnen

15 Aug 2019, 16:21

Intressant eller hur, men som du nämner får vi kanske killgissa emellanåt då ingen riktigt vet :scratchheadyellow:

Varför jag undrar är också mycket utifrån min egen problematik. Använde under lång tid mycket torrvax som inte var vattenlöslig, i kombination med dålig rengöring. Min teori är att detta med tiden täppte till mina mynningar och tröttade hårväxten så pass att den la av och nu är oerhört svår att få igång igen. Kanske ligger det en blockering av hårvaxrester inuti hårsäckskanalen som jag inte lyckats luckra upp/avlägsna...? Känns inte helt omöjligt 🤔

Kanske ligger du inne med något tips på ordentligt och effekt rengöringsbehandling som kommer på djupet?
Skriv inlägg