Blodcirkulation = räddningen?

Blodcirkulation = räddningen?

Om ämnet håravfall
brentz

08 May 2020, 19:16

Jag har gjort HT, jag har testat finasterid, testat oljor, testat laserhelmet, onionjuice, dermaroller etc,.... jag hör dock till dem som inte orkar hålla på med håret hela tiden utan det går upp och ner. På senare år har jag dock börjat läsa att många har fått bra resultat med blodcirkulation, dvs stimulera hårsäckarna så blodet kommer dit. De kurer som verkar funka bäst när man läser runt på nätet är (förutom bi-effekt medicin): skalpmassage, dermaroller, rosmarinolja (typ som minoxidil). Alla dessa 3 stärker håret med att man får blodet att komma åt hårsäckarna. Speciellt dermarollern gör det och många har fått fantastiska resultat med att ta dermaroller i kombinerat med minoxidil. När blir det konstaterat att faktiskt blodcirkaltion till skalpen är botningen mot håravfall? det kanske krävs dermaroller vart tredje dag för att få behålla håret. Dessutom så har jag varit i kontakt med flera kliniker för HT på senaste och alla de säger att blodcirkulationen i vertex är betydligt sämre än andra ställen på skalpen därför kan man inte räkna med att alla håren där överlever på samma sätt..
a`fishwish

17 May 2020, 14:42

Knepigt ämne det här. Sedan ett tag tillbaka började jag träna högintensivt 1-2 ggr i veckan (så att man blir genomsvettig efter passet), delvis i förhoppningen att det skulle förstärka blodcirkulationen. Perioden som följde tappade jag otroligt mycket hår (kudden var täckt av hårstrån varje morgon), något jag inte upplevt på väldigt många år. Gjorde mig givetvis bekymrad men jag fortsatte med träningen. Nu sedan ca 1 vecka tillbaka har det vänt totalt och håret är förvånansvärt friskt och tappar ingenting. Min tes är att jag möjligtvis fick igång blodcirkulationen på ett sätt som jag tidigare inte haft på länge (har regelbundet tränat under alla år, men aldrig till grad att jag alldeles dryper av svett), och att det tillfälliga håravfallet var shedding av försvagade hårstrån, i respons till den förbättrade cirkulationen.
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
Skriv inlägg