Boven Fibrosis

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Boven Fibrosis

Om ämnet håravfall
Harry.k

15 Sep 2019, 20:07

Många har säkert hört talas om det, fibrosis, en helt klart underskattad fiende i håravfallsammanhang. Trots att jag läst om det flera gånger har jag aldrig tyvärr riktigt tagit till mig av det hela. Förän nu. Att bara höra om scalp massage, att det är "bra för håret", ger blodcirkulation var tyvärr inte tillräckligt. Men någonstans nyligen blev allt jätteintressant, läste flera saker som gjorde att insikten blev mkt större. Ex att dht ansamlas i fibrosis, och att det blir lager på lager. Alla som läst något om håravfall fattar ju att detta är inge bra.
Började då fundera lite över ett case jag såg på ett annat forum, en snubbe som uteslutande kör ett östrogent program både invärtes och utvärtes.
Resultaten var slående och alla var ju såklart superimponerade. Men vad jag mest reagerade på och vad som är relevant för denna tråden är hur otroligt mkt hans hy förändrades, från ett halvhärjat utseende till en mkt mer ung och fräsch hy, föryngringen var total. Dessa hormoner gör alltså kaske inte bara saker för håret utan mer tack vare hyn gör de saker för håret. Det var en tanke. Det tog inte lång tid innan man kunde läsa om sakerna han tog och vad de gjorde "reverse fibrosis".
En gubbe hade tagit dessa pga av dålig lever och de hade fiat fibrosis i levern. Inte nog med det, han hade också fått rejäl återväxt på skalpen från nw7.

Men är det värt det priset, och då talar vi inte om en jappgubbe på andra sidan klotet som tar miljoner. Utan priset man betalar rent fysiskt med sin kropp. Där hår sker på bekostnad av k*k, kulor och muskler och en total feminisering. Ja snubben som tog dessa östrogena saker såg verkligen ut som en transa till slut.
Så att sitta och trycka i sig de här grejerna och smörja in skalpen med fittkräm, nej det verkar ingen höjdare. Det var trots allt detta som ändå bidrog än mer till att man insåg vikten av att bekämpa fibrosis. Så när man dessutom läste att skalpen var mkt tjockare i områden där håravfall förekom insåg man ju att det allt detta verkligen hänger ihop med allt annat man läst om detta. Då blev scalp massage rätt intressant när det var ett bra alternativ till transmedecinerna. Läste också att en undersökning visade att scalp massage var mer effektiv för fronten än för de med diffuse thinning.

Då känns de som att det vara är att tuta och köra. När en en gammal gubbe med vertexflint fick nästan full återväxt enligt undersökningen på ncbi är det optimistiskt!
Och som av en händelse så kikade jag i skrivande stund lite på en annan i ett hårforum och hittade denna artikel. Helt apropå gamla gubbar med återväxt, snacka om slump :!: (annan ncbi artikel).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articl ... 35/?page=1
Utifrån att detta stämmer, tänk så många som drar iväg och gör en ht helt i onödan. Hårsäckarna är helt strypta från näring pga av all dht och fibrosis som ansamlats och saknar kontakt med blodkärlen men så finns denna lösning(?), som dessutom är helt gratis, det måste sticka rejält i ögonen på ht-kirurger och läkemedels bolag och andra som kränger hårbehandlingar. Dock kan det nog vara smart även köra andra saker, som ex dermaroller, hålla koll på kosten och kanske ta lite topicals som kan vara bra för håret samtidigt.
Som jag skrev en annan gång så är problemet främst att man måste vara ihärdig och köra reguljärt. Det är det svåra. Men om man kan få in det som en rutin i vardagen snarare än att bara tänka att man ska göra det är det enklare, ex jag tar detta på morgonen nu när jag ändå ska lägga i oljor, masserar på lite olika sätt under 10 min, sedan samma sak fast på kvällen då jag sköljer ur oljorna. Har bara kört några dagar men ambitionen är att hålla igång det. Väldigt bra för en hälsosam och fräsch skalp, inte bara mothåravfall utan även mjäll och irriterad hårbotten.
Ska bli najs att slippa mjäll och skorpor och skit i hårbotten(förhoppningvis). Men det tar tid, kanske ca ett halvår innan man ser resultat enligt andra. Men irriterad skalp och mjäll kan avta efter bara några veckor.
Last edited by Harry.k on 16 Sep 2019, 02:23, edited 2 times in total.
nya_afishwish

15 Sep 2019, 21:01

Finns en bra bok som berör ämnet, skriven av Rob från perfecthairhealth.com. Han argumenterar likadant, att fibrosis och calcification (två olika saker) båda bidrar till manligt håravfall. Att huden blir påverkad, tjockare, tror jag också.

Om du har någon bekant kvinna i omgivningen, testa då att nypa hennes hjässa med tummen och pekfingret, och jämför sedan med att nypa din hjässa på samma ställe. Sannolikt kommer du märka att hennes hjässa går lättare att tänja än dib. Varför, kan man undra. Jag tror just det beror på att huden är tjockare hos oss på hjässan, vilket i sin tur alltså beror på fibrosis/calcification/???.

Med det sagt har jag själv masserat skallen enligt en viss teknik 40m varje dag i över ett år, och det gav tyvärr inga häpnadsväckande resultat, i alla fall inte med avseende på håråterväxt. Däremot upplevs håret "friskare" och jag tappar inte lika mycket som tidigare. Notera att jag fortfarande masserar dagligen, men inte längre än 15m.
Harry.k

15 Sep 2019, 23:15

Fast du hade väl ganska bra hår till att börja med väl?
Jo minns att jag läste något om den snubben också. Sprang på denna sidan nu för övrigt som rätt väl beskriver det hela. Väldigt intressant studie som de refererar till också där de med håravfall hade olika blodflöden på tempel och front medan de utan håravfall hade samma blodflöde (control), studien omfattade 18 pers varav hälften hade håravfall nw2-3.
https://tophairlosstreatments.com/hair- ... -collagen/
Skriv inlägg