Därför kommer jag aldrig att göra en hårtransplantation

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Därför kommer jag aldrig att göra en hårtransplantation

Om ämnet håravfall
Harry.k

16 Nov 2019, 20:18

Ända sedan jag blev medlem på forumet har jag läst på ca 50/50 om ht respektive bot om håravfall.
Men nu efter ca 7 år har jag insett tack och lov att någon ht blir det inte!
Även om jag varit nära flera gånger att göra ht har det hela tiden varit något som hållit mig tillbaka, det har inte riktigt gått att ta de där sista steget, delvis pga av val av kirurg är fruktansvärt svårt men även andra saker.
Det som nog mest hindrade en var att man faktiskt måste ta från en fullt kalufs och "offra" för en annan del. Det känns bara så jävla fel. Jag har ju bra hår där bak och vill fortsätta ha det, inte ha något som blir fejk. För det är ju, det kan aldrig bli lika bra som när det är naturligt.
För att lista några saker
*Densitet, man får inte samma densitet och ska man få till det kommer hårsäckar att dö. Det är ofrånkomligt.
Ju högre täthet desto lägre överlevnad vilket skulle leda till fler ht för optimalt resultat.
*Växtriktning, det spelar ingen roll hur skicklig kirurgen är, det kommer aldrig bli exakt samma som originalet.
*Naturligt visuellt resultat, det är nästan omöjligt att få till en identisk hårlinje med det där tunna fina håret i övergången.

Men kanske framförallt, den i särklass viktigaste faktorn av allt, varför i hela helsike ska jag svika mitt hår?
Du är en general, du har en frontlinje där dina soldater håller ställning, vissas fronter blir attackerade, andras inte, orsakerna kan vara många. Den som nu blir attackerad och inte har ett tillräckligt försvar, det är upp till den att se till att soldaterna kan hålla stånd.
Många generaler är tyvärr alltför okunniga och skiter i förnödenheter rakt av. Soldaterna svälter, vissa har fallit i koma, andra går ner på knä, men de lever om än knappt. Och att då ist kalla förstärkningar från helt andra områden,(ht) är inte rätt väg. Dessa soldater som förvisso är bättre utrustade och inte behöver lika mkt förnödenheter och underhåll kommer sedan klampandes på dessa försvagade krigare, och ser således till att dessa aldrig någonsin kommer att resa sig igen.

En ht kan aldrig bli ogjord, vi ser hur många som får tradiga resultat som för göra korrigeringar osv. Därtill ärren, från den värsta av allt att frivilligt gå och låta sig slaktas via FUT till förvisso bättre men ändock något som skadar ändå, FUE, det hade bara kännts galet att genomföra detta, för notera, vi snackar alltså inte om något så allvarligt att det gäller ens hälsa eller liv, utan bara ens utseende. Ställt mot detta kan man då ist för att vänta x antal månader köra en HE.
Eller så kan man gå all in för att se till att alla krigare reser sig igen. Myten om att hårsäckar "dör" har varit förhärskande men kan själv vittna om dess lögn.
När man nu kan se var den gamla juvenilen gick med små vellushår. Löjligt små, men ändå är dom där vilket dom inte varit tidigare på områden som varit slickbald sedan gymnasiet.
Den som väntar på något gott, för tänk hur många ggr man ändå tänker på när kommer nån ny lösning? Ja det verkar inte långt kvar, så det hade bara känts så jävla illa att göra ht när man kan klara det utan. Så medan vi kör vidare på underhåll samt nya regiments, så finns ju möjligheten till en front HE. Eller vik-he. Ja man får göra det själv men att gå full-skallepär vilket dårarna på salongerna gör känns hyfsat onödigt i de fall där större delen av skallen har hår vilket förvånansvärt många HE-fall har, så kan man slänga på en sådan när man ska ut på krogen ist för att sitta med massakrerad skalle och bli lite handikappad medan man väntar på resultat.
Så detta är min tagning på det hela, men hoppas inte alla som gjort ht blev provocerade nu för det är inte syftet utan att man tänker på det lite extra ist för att göra något så förhastat som en ht, för låt oss vara ärliga nu, de flesta spenderar allt för lite ht-research tid.

Betyder detta att jag är helt emot hårtransplantationer? Nja, i de fall där hårlinjen aldrig varit i närheten av vad kunden vill ha så är de ju i dagsläget enda lösningen, likadant med ex brännskadad hy där enda lösningen är ht, men när/om kloning dyker upp framtiden lär även detta ändras på. och då lär hårkirurger få leta efter nya jobb eller satsa på nya tekniken.
whyatt

17 Nov 2019, 14:53

Men nu efter ca 7 år har jag insett tack och lov att någon ht blir det inte!
Jajamensan, du har verkligen varit med länge här på brädan :kisscheek:
Är man inte lämplig, så ska man heller inte genomgå ingrepp. Svårigheten ligger i att göra den bedömningen. Gör man den själv riskerar man att övervärdera sina egna möjligheter. Låter man en klinik göra den, ja då finns det helt klart en risk att de mestadels tänker på pengarna.
Det som nog mest hindrade en var att man faktiskt måste ta från en fullt kalufs och "offra" för en annan del. Det känns bara så jävla fel. Jag har ju bra hår där bak och vill fortsätta ha det, inte ha något som blir fejk. För det är ju, det kan aldrig bli lika bra som när det är naturligt.
Du vill alltså äta kakan, men samtidigt ha kvar kakan? Jag gillar konceptet men har tyvärr inte lyckats tillämpa det speciellt ofta :stan:

Det är min övergripande slutsats av allas HT-åsikter som jag tagit del av här på brädan genom åren att just uttag från donorn för placering elsewhere är fullt acceptabelt. Sen om du inte vill plocka från din donor så fine, det är ju helt upp till dig.
Densitet, man får inte samma densitet och ska man få till det kommer hårsäckar att dö. Det är ofrånkomligt.
Håller med, men är man en lämplig kandidat är detta inte ett stort problem om man väljer en kompetent kirurg/klinik.
Ju högre täthet desto lägre överlevnad vilket skulle leda till fler ht för optimalt resultat.
En hårtransplantation handlar ofta om att använda sig av hårlängd för att skapa en illusion av mer hår än man de facto har - därför behöver inte tätheten bli i närheten av originalet för att ändå framstå som "kosmetiskt helt okey".
Växtriktning, det spelar ingen roll hur skicklig kirurgen är, det kommer aldrig bli exakt samma som originalet.
Håller med, men är man en lämplig kandidat är detta inte ett stort problem om man väljer en kompetent kirurg/klinik.
Naturligt visuellt resultat, det är nästan omöjligt att få till en identisk hårlinje med det där tunna fina håret i övergången.
Du är en general, du har en frontlinje där dina soldater håller ställning, vissas fronter blir attackerade, andras inte, orsakerna kan vara många. Den som nu blir attackerad och inte har ett tillräckligt försvar, det är upp till den att se till att soldaterna kan hålla stånd.
Precis så är det...dock är det långt ifrån alla som drar de parallellerna i samma stund som kriget drar igång och då kan man, när polletten väl dimper ner, behöva kalla in paratroopers från 1st Follicle Donor Division :kisscheek:
En ht kan aldrig bli ogjord, vi ser hur många som får tradiga resultat som för göra korrigeringar osv. Därtill ärren, från den värsta av allt att frivilligt gå och låta sig slaktas via FUT till förvisso bättre men ändock något som skadar ändå, FUE, det hade bara kännts galet att genomföra detta, för notera, vi snackar alltså inte om något så allvarligt att det gäller ens hälsa eller liv, utan bara ens utseende. Ställt mot detta kan man då ist för att vänta x antal månader köra en HE.
Absolut, hårkirurgi är definitivt inte riskfritt och i vissa fall går det riktigt åt helvede, som danskarna säger...men det betyder inte kära Harry att det alltid behöver gå fel för alla som provar. Genom att studera ämnet kan man över tid göra denna bedömningen och det förvånar mig något att du efter +7 år landat i en väldigt extrem position i frågan.
Eller så kan man gå all in för att se till att alla krigare reser sig igen. Myten om att hårsäckar "dör" har varit förhärskande men kan själv vittna om dess lögn.
Håller med. Detta tycker jag bör vara prio #1 - ett välfungerande behandlingsprogram. Tyvärr är dagens "mest effektiva" artilleri bestyckat med diverse nasty side effects och
ska vi verkligen experimentera sönder och samman våra endokrina system för något så trivialt och ytligt som hårstrån?
När man nu kan se var den gamla juvenilen gick med små vellushår. Löjligt små, men ändå är dom där vilket dom inte varit tidigare på områden som varit slickbald sedan gymnasiet.
Mmm. Har själv bara efter några månaders seriöst nålande fått fram en hel del strån på tidigare kala ytor!
Den som väntar på något gott, för tänk hur många ggr man ändå tänker på när kommer nån ny lösning? Ja det verkar inte långt kvar, så det hade bara känts så jävla illa att göra ht när man kan klara det utan.
Vissa personer vill agera nu, andra vänta. Jag tycker det är valfritt. Man kan spara till en riktigt bra behandling längre fram som både är effektiv, skonsam och enkel..5 år..10 år...15 år..who knows. Eller så tar man och går all in NU (researcha så in i h...först!) och sätter ihop en hållbar plan inbegripande dagligt behandlingsprogram och framtida hårkirurgi.

Jag har troligtvis sett fler hårtransplantationsresultat både irl och online än de flesta här på brädan har, och jag kan 110% ärligt talat säga att en väl planerad HT-karriär kan verkligen injicera påtagliga mängder livskraft. På samma sätt kan ett förhastat, ej genomtänkt och dåligt utfört ingrepp leda till precis motsatsen.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
brentz

17 Nov 2019, 21:11

Håller inte med dig om något du skriver, du måste ha rökt något bra gräs.
Jag har gjort en HT och det var inga problem, 3600 grafts och det ser bra ut med lite torrshampoo och hårfiber, tar några minuter på morgonen.

Gör en HT i turkiet, det kommer numera tusentals till istanbul dagligen för att göra HT. Men räkna med att det inte håller livet ut, men är du mellan 20 och 40 så kör! Om äldre än 40, häll upp ett glas mjölk och njut av skalligheten som 50% andra gör i den åldern :)
Harry.k

17 Nov 2019, 21:22

Precis så är det...dock är det långt ifrån alla som drar de parallellerna i samma stund som kriget drar igång och då kan man, när polletten väl dimper ner, behöva kalla in paratroopers från 1st Follicle Donor Division :kisscheek:
Ja det är ju så, det är lätt att bli infiltrerad och inte veta att man är under attack!
Oftast går det ett tag innan man märker av det, speciellt om man har vissa frisyrer som döjer fronten.
En bra markör är ju om man har en liten prick/födelsemärke eller liknande vid hårlinjen så man har en referenspunkt.
Absolut, hårkirurgi är definitivt inte riskfritt och i vissa fall går det riktigt åt helvede, som danskarna säger...men det betyder inte kära Harry att det alltid behöver gå fel för alla som provar. Genom att studera ämnet kan man över tid göra denna bedömningen och det förvånar mig något att du efter +7 år landat i en väldigt extrem position i frågan.
Jo det är ju lite så, så sent som i december 2018 var jag helt inställd på en fue. Men sedan kom all info på rad, flintisar som fått hela håret tillbaka, hårsäckar som inte dör utan bara är dormant, gamla metoder att få tillbaka hår som de använt redan på 1800-talet, det räckte och blev över och var övertygad redan där, men nu kom ju dessutom exosomes som ett bombnedslag och var det inte spiken i kistan för ht innan var det definitivt det där!

Sedan så har ju de där lilla motståndet alltid funnits där, men nu har det blommat ut helt ut.
Man har liksom gått och drömt om det perfekta håret som en ht skulle kunna ge men inser att det bara är en lögn för mig, för det perfekta skulle vara exakt som det var som man hade det och det är ju omöjligt via ht. Jag ändrar ju regimen väldigt ofta men ser bara mer och mer framsteg. Då blir det att man satsar fullt ut på drömmen om orginalhåret.
Vissa personer vill agera nu, andra vänta. Jag tycker det är valfritt. Man kan spara till en riktigt bra behandling längre fram som både är effektiv, skonsam och enkel..5 år..10 år...15 år..who knows. Eller så tar man och går all in NU (researcha så in i h...först!) och sätter ihop en hållbar plan inbegripande dagligt behandlingsprogram och framtida hårkirurgi.
Japp, fast vill man agera nu kan man köra en HE, annars kommer ändå en jobbig väntan via HT!
Foreveralone

17 Nov 2019, 23:28

Jag gick också i tankarna att genomgå en HT under flera års tid.
Tack och lov kom jag till insikt och valde att avstå detta! Men vem vet resultatet hade kanske blivit skitbra? tyvärr är det på tok för många OM och MEN för att jag ska vilja slänga en massa pengar på det.

Förstår om man mår skit över att tappa håret, tro mig jag har varit där, vissa dagar är jag fortfarande där. Självklart hade man ju velat ha det håret man hade som ung grabb, men det bästa beslut jag tagit är att bara raka av skiten. Känslan att inte behöva oroa sig över att håret är i rätt position, att ljuset är perfekt och att kalufsen är on point så att säga. Du äger situationen HELT och det är såååå mycket bättre.

Till alla som tvekar kan jag bara säga, testa att raka av dig håret under låt säga 6 månader åtminstone. Om du fortfarande verkligen vill genomgå en HT så finns ju den möjligheten kvar.

Tyvärr tror jag dock att de bara är skjuta på problemet eller i värsta fall skaffa sig nya. Jag dömer ingen som väljer att genomgå en HT, jag kan förstå varför man känner så. Livet är dock mer än håret du har på huvudet :D
Hårboll

18 Nov 2019, 14:49

Harry.k wrote:
Betyder detta att jag är helt emot hårtransplantationer? Nja, i de fall där hårlinjen aldrig varit i närheten av vad kunden vill ha så är de ju i dagsläget enda lösningen, likadant med ex brännskadad hy där enda lösningen är ht, men när/om kloning dyker upp framtiden lär även detta ändras på. och då lär hårkirurger få leta efter nya jobb eller satsa på nya tekniken.
Men målgruppen för hårtransplantation är ju i princip samma; man vill ha en hårlinje man hade för kanske 10 år sedan. Jag förstår att du menar att dessa hårsäckar inte är döda. Min uppfattning är dock att det är i stort sätt omöjligt att väcka liv på kala ytor.

Låt mig ge ett exempel, som typ motsvarar 9/10 hårtransplantations case:
"Kalle" med höga vikar vill ha tillbaka hårlinjen, som under de senaste 7 åren krypit upp 3 cm, inom ett år på ett sätt som är förutsägbart och med högsta möjliga sannolikhet (och utan att riskera potensen). Hur ska han gå till väga för att återskapa den om inte med HT? Du har tidigare nämnt stamcellsterapi i annan tråd. Har du ett konkret exempel på där en patient som Kalle fått hjälp genom detta?

Tycker inte att argumentet att "jobbigt att leta bra hårkirurger" håller. Det är ju egentligen inte svårt över huvud taget. En bra start är att välja bort löpande band-fabrikerna i Turkiet och andra tveksamma alternativ. Det tar 5 minuter att få fram de 5 bästa klinikerna i världen. Och det kostar inte en kvarts miljon heller. Men samtidigt inte 20 tkr. Så visst handlar det om pengar. Men vad är alternativet?
Hårboll

18 Nov 2019, 15:06

Foreveralone wrote:
men det bästa beslut jag tagit är att bara raka av skiten. Känslan att inte behöva oroa sig över att håret är i rätt position, att ljuset är perfekt och att kalufsen är on point så att säga. Du äger situationen HELT och det är såååå mycket bättre.
"såå mycket bättre" enligt vem, och för vem? Går du runt med dålig donor och några fjun på hjässan så kanske det är bättre med rakat. Absolut. Fast ännu bättre kanske är hårersättning? Vissa har osmickrande huvudform osv. Ofta svårt att förstå om man själv inte har det.

Min poäng är:
Det handlar ju om vilka preferenser man har och så ser man över sina alternativ. Svårare än så är det inte.
Många brukar skriva "raka huvudet, bygg muskler och odla skägg", men det är ju snarare en meme än något annat.

För en person med bra donor och inte allt för dramatiskt håravfall så är en bra HT kanon.
-> Du ramar in ansiktet. Så en framtida SMP eller rakad look kommer se bättre ut. Komplement med HE eller ytterligare HT kan också vara en lösning för fortsatt håravfall om inte annat hjälper att bromsa.

Foreveralone wrote:
Tyvärr är det på tok för många OM och MEN för att jag ska vilja slänga en massa pengar på det.
Men så behöver det verkligen inte vara.. Är du en kille med bra donor och höga vikar så är det ganska så jäkla säkert att du kommer få en bättre look. Punkt. Gå för guds skull bara till en bra kirurg.
a`fishwish

18 Nov 2019, 17:03

Detta kan vara det korkaste inlägget jag någonsin har läst på ett forum på internet.
Harry.k wrote:
delvis pga av val av kirurg är fruktansvärt svårt men även andra saker.
Så lathet och okunskap är ditt första argument emot hårtransplantation.
Det som nog mest hindrade en var att man faktiskt måste ta från en fullt kalufs och "offra" för en annan del. Det känns bara så jävla fel.
På samma sätt som det kan kännas ***** rätt för någon annan?

Jag har ju bra hår där bak och vill fortsätta ha det, inte ha något som blir fejk. För det är ju, det kan aldrig bli lika bra som när det är naturligt.
"Fejk" är antagligen inte korrekt ordval här. Hårersättning kan betraktas som fake, men knappast ditt egna hår. Och *newsflash* du kommer aldrig återfå din ungdomsman, oavsett vilken metod. Men en duktig kirurg är fortfarande idag det bästa alternativet om målet är att återfå så mycket förlorat hår som möjligt (bortsett från HE).
För att lista några saker
*Densitet, man får inte samma densitet och ska man få till det kommer hårsäckar att dö. Det är ofrånkomligt.
Du kommer inte återfå samma densitet med läkemedel eller andra produkter heller. Enligt din logik är det då ingen anledning att behandla håravfall överhuvudtaget!

Jag har gjort HT med relativt hög täthett och mig veterligen har de flesta hårsäckarna överlevt. Kommer inte behöva fler HTs i fronten om det håller i sig.
*Växtriktning, det spelar ingen roll hur skicklig kirurgen är, det kommer aldrig bli exakt samma som originalet.
Nej, men om det är 99% samma, duger det då inte för Harry?
*Naturligt visuellt resultat, det är nästan omöjligt att få till en identisk hårlinje med det där tunna fina håret i övergången.

Men varför eftersträvar du absolut perfektion?
Men kanske framförallt, den i särklass viktigaste faktorn av allt, varför i hela helsike ska jag svika mitt hår?
Många generaler är tyvärr alltför okunniga och skiter i förnödenheter rakt av. Soldaterna svälter, vissa har fallit i koma, andra går ner på knä, men de lever om än knappt. Och att då ist kalla förstärkningar från helt andra områden,(ht) är inte rätt väg. Dessa soldater som förvisso är bättre utrustade och inte behöver lika mkt förnödenheter och underhåll kommer sedan klampandes på dessa försvagade krigare, och ser således till att dessa aldrig någonsin kommer att resa sig igen.

Totalt trams. Resonerar du likadant vid translantation av hud till en brännskada?

Grov missuppfattning. Givetvis är det så att de som får dåliga resultat gör sin röst mest hörd, men att påstå att många får dåliga resultat är ren och skär ignorans.
Eller så kan man gå all in för att se till att alla krigare reser sig igen.
Vad menar du egentligen med att "gå all in"?

Den som väntar på något gott, för tänk hur många ggr man ändå tänker på när kommer nån ny lösning? Ja det verkar inte långt kvar, så det hade bara känts så jävla illa att göra ht när man kan klara det utan.
Menar du att man bör låta bli HT eftersom en lösning eventuellt på gång? Min gissning är att du kommer närma dig pensionen om det någonsin blir en verklighet.
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
Foreveralone

18 Nov 2019, 23:04

"såå mycket bättre" enligt vem, och för vem? Går du runt med dålig donor och några fjun på hjässan så kanske det är bättre med rakat. Absolut. Fast ännu bättre kanske är hårersättning? Vissa har osmickrande huvudform osv. Ofta svårt att förstå om man själv inte har det.
Det är såklart min egna åsikt, jag talar endast för mig själv. Jag har själv en hyfsad densitet kvar på skallen. HE tycker jag personligen är ett jävligt dåligt alternativ, dels tycker jag att det är oerhört mycket pengar om du planerar att köra det under en längre tid (har man det så fine) men då är du ju också fast i det träsket. Sällan sett ett resultat som ser speciellt naturligt ut, då tänker jag främst på hårlinjen. Men vill man lägga tid och pengar på det, då ska du ju absolut göra det. Hoppas bara att de som går den vägen vågar vara öppna med att de har fakehår. Tyvärr känns det som att du blir av med ett problem och skapar ett annat. Jag har dock förståelse för om du inte ser det på samma sätt.

Det där med "dålig huvudform" tycker jag är bland det mest uttjatade argumentet, majoriteten har inte såpass udda huvudform att det ser dåligt ut. Däremot är det ju ofta en chock för de flesta att raka av håret och det tar ett tag att vänja sig för många skulle jag tro.
Min poäng är:
Det handlar ju om vilka preferenser man har och så ser man över sina alternativ. Svårare än så är det inte.
Många brukar skriva "raka huvudet, bygg muskler och odla skägg", men det är ju snarare en meme än något annat.

För en person med bra donor och inte allt för dramatiskt håravfall så är en bra HT kanon.
-> Du ramar in ansiktet. Så en framtida SMP eller rakad look kommer se bättre ut. Komplement med HE eller ytterligare HT kan också vara en lösning för fortsatt håravfall om inte annat hjälper att bromsa.
Allt handlar väl om vad man själv är bekväm i såklart, men jag tror dock den bästa approachen är att acceptera läget och raka av det. Du kan säkert kombinera med SMP om du vill det. Se bara till att göra research och värdera om det är värt det.

Muskler och skägg är såklart något som kan göra att du ser mer attraktiv ut. Inget jag förespråkar som ett tvång dock. Träning är åtminstone alltid sunt!

Det jag har emot HT är dels att det kostar stora summor pengar, resultat kan absolut bli okej. Frågan är väl snarare hur länge det håller i sig. Många knaprar ju finasteride samtidigt och använder sig av övriga preparat.

Och visst händer det att saker går fel och resultatet blir skit, då står man där med mössan i handen. (Såklart så ska man göra noggrann research innan) men det är ju ändå något man bör ha i åtanke.

Det jag kommit fram till under årens lopp är iaf att människor har fina egenskaper, med eller utan hår. Jag förespråkar främst att man jobbar på att utveckla dem. I grund och botten kan jag lova att majoriteten skiter i om du har hår eller inte på huvudet. Och de som inte kan acceptera och stötta dig är ändå inget att ha i sitt liv.

Är det dock så att man mår så dåligt och absolut absolut inte kan tänka sig ett liv utan hår. Fine kör på en HT eller whatever floats your boat. Men min uppfattning är att man åtminstone bör ge det chansen att rocka en rakad skalle.
Men så behöver det verkligen inte vara.. Är du en kille med bra donor och höga vikar så är det ganska så jäkla säkert att du kommer få en bättre look. Punkt. Gå för guds skull bara till en bra kirurg.
Så är det och inget jag förespråkar går emot det. Jag tycker bara att man bör testa på livet som rakad innan man bestämmer sig. Har du såpass bra donor så växer ju håret ut igen och du kan genomgå en HT om du känner för det. Det jag motsätter mig är hela den här "du måste ha hår för att vara vacker attityden". Att äga situationen och rocka loss är betydligt mycket bättre än att hela tiden behöva oroa sig över att få behålla sin nya HT-frisyr. Men fine har du haft håret under kontroll under flera år så go for it om du känner för det. Jag stoppar dig inte. Jag försöker bara belysa att man kan äga situationen utan hår :D
Harry.k

19 Nov 2019, 15:38

a`fishwish wrote:
18 Nov 2019, 17:03
Detta kan vara det korkaste inlägget jag någonsin har läst på ett forum på internet.
Förstår rationaliseringsprocessen som uppstår, du har redan gjort ht.
Så lathet och okunskap är ditt första argument emot hårtransplantation.
Tycker snarare den där raden är ett av de mer korkade i sammanhanget. För det är ju tvärtom, hade det varit pga av lathet hade det ju varit jätteenkelt? "Wow där var det bra resultat, och då kan ju också få sånt det slår vi till på!"
Nej. De är just att det är förbannat svårt att veta hur resultatet kommer leva upp till ens förväntningar. Ingen kirurg visar enkom upp, eller rättare sagt genomför enkom konsekventa resultat.
Jag har sett skitbra resultat från toppkirurger och sett skitresultat från desamma. Och det är just i takt med att man lär sig mer och mer som det blir klurigare.
Så nej anledningen till slutsatsen är tvärtom stor kunskap och gedigen tid på ämnet. Dessutom är detta en personlig preferens, det är svårt för mig pga av mina krav. Vad du sedan har för krav och nöjer dig med får stå för dig.
Allt kokar ner till vad man kan tänka sig att kompromissa med. Om hårsäckar varit döda och det inte funnits något annat sätt än ht för att återställa hårlinjen så hade spelplanen sett annorlunda ut. Då hade man ju fått kompromissa, det behöver jag inte göra nu.
På samma sätt som det kan kännas ***** rätt för någon annan?
Detta är mitt egna perspektiv och jag säger inte åt någon annan vad den ska göra.
"Fejk" är antagligen inte korrekt ordval här. Hårersättning kan betraktas som fake, men knappast ditt egna hår. Och *newsflash* du kommer aldrig återfå din ungdomsman, oavsett vilken metod. Men en duktig kirurg är fortfarande idag det bästa alternativet om målet är att återfå så mycket förlorat hår som möjligt (bortsett från HE).
Hår som sätts där de inte satt från början är fejk, även om HE är en mer fejk. Du kan ta av HE:n dock lite svårare med ditt egna hår. Kan bli lurigt att plocka ur håren och sätta tillbaka dom när resultatet blir Kyle Christie.

Du kommer inte återfå samma densitet med läkemedel eller andra produkter heller. Enligt din logik är det då ingen anledning att behandla håravfall överhuvudtaget!
"Detta kan vara det korkaste inlägget jag någonsin har läst på ett forum på internet."
Jag har gjort HT med relativt hög täthett och mig veterligen har de flesta hårsäckarna överlevt. Kommer inte behöva fler HTs i fronten om det håller i sig.
Och? Det är inte samma täthet som originalet oavsett ändå.

Nej, men om det är 99% samma, duger det då inte för Harry?
Fast det är ju aldrig 99 %...
Men varför eftersträvar du absolut perfektion?

Om jag vet att jag kan få absolut perfektion, eller nästintill och det är naturligt föredrar jag detta framför att det inte är naturligt men nästan perfekt eftersom det är mkt mer krångel med en ht och nedsida än motsvarande naturliga procedur.

Totalt trams. Resonerar du likadant vid translantation av hud till en brännskada?

Hur kan du jämföra en brännskada med en enkom kosmetisk procedur?
Dessutom regenererar huden sig, hur är det med dina utplockade grafts?...
Grov missuppfattning. Givetvis är det så att de som får dåliga resultat gör sin röst mest hörd, men att påstå att många får dåliga resultat är ren och skär ignorans.

Fast sedan kanske din definition av dåligt resultat och min skiljer sig en del, det tänkte du inte på.
Jag tycker ärligt talat att ett dåligt resultat är det när man ser uppenbart att någon gjort en ht. Eller rättare sagt om jag kan se det när jag står framför personen på normalt avstånd. Sedan är inte alla resultat bara antingen dåliga eller bra, det finns ett vitt spann.
Vad menar du egentligen med att "gå all in"?
Att använda alla till buds stående medel och täcka upp alla faktorer som krävs.
Menar du att man bör låta bli HT eftersom en lösning eventuellt på gång? Min gissning är att du kommer närma dig pensionen om det någonsin blir en verklighet.
Trodde också det för ca ett år sedan men fick sen ny insikt därav trådstarten.
Hårboll

19 Nov 2019, 16:53

Först och främst, ALLA är inte lämpliga kandidater för en HT.
Foreveralone wrote:
HE tycker jag personligen är ett jävligt dåligt alternativ, dels tycker jag att det är oerhört mycket pengar om du planerar att köra det under en längre tid (har man det så fine) men då är du ju också fast i det träsket. Sällan sett ett resultat som ser speciellt naturligt ut, då tänker jag främst på hårlinjen. Men vill man lägga tid och pengar på det, då ska du ju absolut göra det. Hoppas bara att de som går den vägen vågar vara öppna med att de har fakehår. Tyvärr känns det som att du blir av med ett problem och skapar ett annat. Jag har dock förståelse för om du inte ser det på samma sätt.
I hear ya buddy men... varför måste man "våga" vara öppen med att det är "fakehår"? Och fakehår är ju lite elakt att kalla det :tappingfoot: :D

Och som sagt,, en naturlig hårlinje kräver sin research, MEN det är inte så svårt och tidskrävande att välja rätt. En enkel sökning och du får fram några hyffsat säkra kort; hasson & wong, rahal, feriduni osv

Att "fastna i träsk" tycker jag inte man gör och borde inte få avskräcka någon från att våga göra en hårtransplantation. Men absolut så behöver man tänka ett steg längre och ha en plan för vad man ska göra. Men det är verkligen inget dramatiskt eller något som kräver ett team av raketforskare.
Om du köper en cykel så kommer det en massa extrajobb på köpet, du behöver byta däck ibland, köpa hjälm, förvara den, och den kan bli snodd.
Det finns alltid en plan B så länge du inte gått och fått huvudet massakrerat av en skojare till kirurg.

Foreveralone wrote:
Det där med "dålig huvudform" tycker jag är bland det mest uttjatade argumentet, majoriteten har inte såpass udda huvudform att det ser dåligt ut.
Foreveralone wrote:
bästa approachen är att acceptera läget och raka av det. D

Dålig huvudform, svaga drag i ansiktet osv... helt enkelt så ser väldigt få ut "lika bra" eller "bättre ut" utan hår. Det må vara uttjatat men det är ju för att det är sant. Om inte annat ser man äldre ut.
Foreveralone wrote:
bästa approachen är att acceptera läget och raka av det. D
Ja vi har förstått att DU tycker det :roll:
Finns ju dock många goda skäl att inte ge upp håret eftersom det finns många goda alternativ. Men absolut, har man skaffat familj och skiter i utseendet i allmänhet så är det ju inte lika viktigt och således kanske en bättre option att lägga tid och pengar på annat. Men tycker inte man ska uppmana folk i allmänhet att skita i håret när det finns saker att göra för att behålla det o man ens lagt en tanke på att man vill behålla det.

Foreveralone wrote:
Muskler och skägg är såklart något som kan göra att du ser mer attraktiv ut. Inget jag förespråkar som ett tvång dock. Träning är åtminstone alltid sunt!
Jag själv håller ganska mkt på med träning och har ganska bra uppfattning om vad som krävs för att bygga upp en "ny" kropp.. Om nu utseendet är målet... min poäng är.. folk som tror att de kommer kunna göra en transformering till The Rock som en lösning på håravfallet kommer bli ganska besvikna. Men visst, man kan komma en lång bit på det. Och det är absolut ett alternativ. Men det är ingen "lätt" lösning på sitt hårproblem. Tycker jag.

Foreveralone wrote:
Och visst händer det att saker går fel och resultatet blir skit, då står man där med mössan i handen. (Såklart så ska man göra noggrann research innan) men det är ju ändå något man bör ha i åtanke.
Jag lär väl låta som en trasig skiva nu ... välj en bra kirurg. punkt.

Foreveralone wrote:
Det jag kommit fram till under årens lopp är iaf att människor har fina egenskaper, med eller utan hår. Jag förespråkar främst att man jobbar på att utveckla dem. I grund och botten kan jag lova att majoriteten skiter i om du har hår eller inte på huvudet. Och de som inte kan acceptera och stötta dig är ändå inget att ha i sitt liv.
Kloka ord, och du har rätt i att man inte definieras av sitt hår.
För många handlar det om att se bra ut för det motsatta könet dock.. och det är tyvärr ganska naivt att tro att det inte har någon betydelse. Speciellt om man ser ut som :frog: i ansiktet... Det blir inte bättre om man dessutom är flint eller tunnhårig.. Men missförstå mig inte, jag tror inte att hår är det viktigaste för ens utseende heller. Men om det finns något att göra, och man är en god kandidat. Ja, då kan det vara fantastiskt..
Foreveralone wrote:
Så är det och inget jag förespråkar går emot det. Jag tycker bara att man bör testa på livet som rakad innan man bestämmer sig. Har du såpass bra donor så växer ju håret ut igen och du kan genomgå en HT om du känner för det. Det jag motsätter mig är hela den här "du måste ha hår för att vara vacker attityden". Att äga situationen och rocka loss är betydligt mycket bättre än att hela tiden behöva oroa sig över att få behålla sin nya HT-frisyr. Men fine har du haft håret under kontroll under flera år så go for it om du känner för det. Jag stoppar dig inte. Jag försöker bara belysa att man kan äga situationen utan hår :D
Men mycket av det du skriver, typ att det oftast ser onaturligt ut, att man fastnar i ett träsk, att det är dyrt, att det bästa är att ge upp håret, det är liksom inte riktigt sant. Visst kan man ha delade åsikter. Men när du återger nackdelarna med HT så tycker jag inte det blir lite skevt återgivet, mycket av det du tar upp som nackdelar är ju, med all respekt, nonsens så länge man inte går till första bästa slaktare eller är en usel kandidat för en HT.
Har inte problem med att du är emot "du måste ha hår för att vara vacker attityden", den inställningen du har är ju bara bra.
Hårboll

19 Nov 2019, 17:27

Harry.k wrote:
För det är ju tvärtom, hade det varit pga av lathet hade det ju varit jätteenkelt? "Wow där var det bra resultat, och då kan ju också få sånt det slår vi till på!"
Nej. De är just att det är förbannat svårt att veta hur resultatet kommer leva upp till ens förväntningar. Ingen kirurg visar enkom upp, eller rättare sagt genomför enkom konsekventa resultat.
Jag har sett skitbra resultat från toppkirurger och sett skitresultat från desamma. Och det är just i takt med att man lär sig mer och mer som det blir klurigare.
Det handlar om risk! Frågan är hur mycket risk du väljer att ta. Bara genom att ta bilen till jobbet tar du en risk. Och kirurgi är såklart riskfyllt. Men allt handlar ju om att mitigera risken. Väljer du en riktigt bra kirurg så är det ganska liten risk att det blir skit.
Och det är inte "förbannat svårt" att veta hur resultaten kommer leva upp till ens förväntningar. Det går att bilda sig en god uppfattning genom flertalet högupplösta bilder och konsultation (samt om du får se resultat irl). Det blir lättare när du väljer en kirurg som haft konsekventa resultat. Att du sett skitbra och skitdåliga resultat från samma kirurg är ju bara ett exempel på det självklara faktumet att alla plastikkirurger generellt har minst x-antal dåliga case. I värsta värsta fall blir du inte 100% nöjd, men då har du iallafall gjort det du kunnat. Men du kommer förmodligen vara rätt nöjd och det kommer se bra mycket bättre ut än innan. Och då har jag tagit hänsyn till att du, precis som jag, är perfektionist.

Harry.k wrote:
Och? Det är inte samma täthet som originalet oavsett ändå.
[/quote]

Du kan få tillräckligt hög täthet för att det ska se bra ut, om du går till en bra kirurg. Jag har förstått att du eftersträvar perfektion, jag är likadan. Och det går att få rätt hög täthet även om det inte är som orginalet. Om kan bli perfekt, tja, nästan. Definitivt bättre än inget alls.

Harry.k wrote:
Om jag vet att jag kan få absolut perfektion, eller nästintill och det är naturligt föredrar jag detta framför att det inte är naturligt men nästan perfekt eftersom det är mkt mer krångel med en ht och nedsida än motsvarande naturliga procedur.
Harry.k wrote:
Trodde också det för ca ett år sedan men fick sen ny insikt därav trådstarten.

Du får se till att starta den där tråden och dela med dig av dina hemligheter nu :roll:
whyatt

19 Nov 2019, 21:29

Att välja en top notch klinik är, precis som tidigare nämnts i tråden, absolut superviktigt. Därefter är det upp till vederbörandes DONOR att ligga till grund för vad som kan, och vad som inte kan uppnås, med hårkirurgi. Denna skattning måste få baseras inte enbart på donorhårets karaktär och mängd, utan också en rad andra parametrar såsom personliga förväntningar, nuvarande- och framtida håravfall, ekonomi osv.

I ett inte försumbart gäng fall, skulle faktiskt säga ganska så många, så kommer inte tillgången, över tid, att räcka för att mätta behovet. Om det då ändå är "värt mödan och pengarna" kan ingen sia om på förhand men jag antar att det svaret både kan vara JA och NEJ.

Ej inräknat är alla de "bio-teknologier" som väntar runt hörnet och som ser ut att kunna bromsa befintligt håravfall (och ge viss återväxt) på en helt ny nivå. Redan idag ser vi intressanta resultat med te.x. ACELL-PRP-EXOSOMES-REGENERA ACTIVA etc, men än är segern för tidig att ta ut. De riktigt tunga, lovande experiment-terapierna är ännu ej tillgängliga och av historien lär vi oss att det mesta inte tar sig över mållinjen.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Harry.k

19 Nov 2019, 22:12

Hårboll wrote:
Det handlar om risk! Frågan är hur mycket risk du väljer att ta. Bara genom att ta bilen till jobbet tar du en risk. Och kirurgi är såklart riskfyllt. Men allt handlar ju om att mitigera risken. Väljer du en riktigt bra kirurg så är det ganska liten risk att det blir skit.
Och det är inte "förbannat svårt" att veta hur resultaten kommer leva upp till ens förväntningar. Det går att bilda sig en god uppfattning genom flertalet högupplösta bilder och konsultation (samt om du får se resultat irl). Det blir lättare när du väljer en kirurg som haft konsekventa resultat. Att du sett skitbra och skitdåliga resultat från samma kirurg är ju bara ett exempel på det självklara faktumet att alla plastikkirurger generellt har minst x-antal dåliga case. I värsta värsta fall blir du inte 100% nöjd, men då har du iallafall gjort det du kunnat. Men du kommer förmodligen vara rätt nöjd och det kommer se bra mycket bättre ut än innan. Och då har jag tagit hänsyn till att du, precis som jag, är perfektionist.
Jag var så sent som typ 2017 helt säker på att jag skulle välja en viss kirurg men såg sedan att det var för hög risk pga av att de senaste resultaten inte var top notch, och har flera gånger varit säker på att välja kirurger men sedan backat pga av små detaljer jag upptäckte i sista sekund som skulle blivit en besvikelse på plats. Så det har varit sjukt svårt, men jag är tacksam för det idag för det gjorde att jag aldrig tog steget. Kan också tillägga vilket jag inte nämnde innan att jag haft flera väldigt obehagliga mardrömmar gällande in greppen vilket förmodligen undermedvetet påverkat en.
Hårboll wrote: Du får se till att starta den där tråden och dela med dig av dina hemligheter nu :roll:
Den var ju redan startad :neener:
Foreveralone

19 Nov 2019, 23:41

I hear ya buddy men... varför måste man "våga" vara öppen med att det är "fakehår"? Och fakehår är ju lite elakt att kalla det :tappingfoot: :D

Måste och måste, törs man inte stå för det så är man nog illa ute från första början. Det är alltid bäst att spela med öppna kort tror jag. Det gäller det mesta i livet. Du lär ju ändå behöva berätta det för det ser ju lite dumt ut om du kommer med norwood 3 ena dagen och har full kalufs nästa dag. Då är det lika bra att vara öppen med det från början tror jag.

Att "fastna i träsk" tycker jag inte man gör och borde inte få avskräcka någon från att våga göra en hårtransplantation. Men absolut så behöver man tänka ett steg längre och ha en plan för vad man ska göra. Men det är verkligen inget dramatiskt eller något som kräver ett team av raketforskare.
Om du köper en cykel så kommer det en massa extrajobb på köpet, du behöver byta däck ibland, köpa hjälm, förvara den, och den kan bli snodd.
Det finns alltid en plan B så länge du inte gått och fått huvudet massakrerat av en skojare till kirurg.
Jag förstår verkligen inte "hetsen" kring att propagera för hårtransplantation heller helt ärligt. Jag förstår att håret betyder svinmycket för många, men klarar du att leva utan det (vilket jag är helt hundra på att majoriteten gör) då behöver du inte genomgå en HT. Men som jag säger, det är upp till den enskilda individen att göra ett val.

Men om du får välja mellan att lägga ut massor av pengar, vilket det faktiskt är om du ska ha ett bra resultat och inte gå till nån klåpare. Och sannolikt kanske du behöver genomgå ytterligare HT:s framöver?. Kan man då jobba på sig själv och utveckla sina övriga fina egenskaper främst. Vilket jag vet att de allra allra flesta kan, ja då kan du lägga de där tusenlapparna du tänkt bränna på en HT eller andra preparat på något betydligt roligare.

Kanske något kul projekt, en resa, ja vad vet jag. Människor är så j*vla mycket mer än sitt hår och det vill jag få folk att inse.

Den här pressen som tycks råda att du ska ha en fin kalufs för att vara sexig och självsäker gillar jag inte. Grabbar eller tjejer som visar att de inte styrs av ytliga faktorer är enligt mig betydligt mer attraktiva.

Det känns som att vissa tror att är jag rakad så har jag ingen chans hos tjejerna, alla kommer tycka jag är skitful osv. Men det stämmer inte! Folk kommer ALLTID
ha preferenser och störa sig på det ena eller det andra. Väljer nån bort dig pga din frisyr är den ändå inget att ha i sitt liv.

Dålig huvudform, svaga drag i ansiktet osv... helt enkelt så ser väldigt få ut "lika bra" eller "bättre ut" utan hår. Det må vara uttjatat men det är ju för att det är sant. Om inte annat ser man äldre ut.

Det är helt din uppfattning av sanningen, visar du pondus och att du är framåt och är en allmänt bra person, då spelar inte det där någon större roll om du vill ha en sund relation med dina medmänniskor. Speciellt inte hos brudarna. Klart att nån kommer dissa dig, men så är det ju annars i livet också.
Finns ju dock många goda skäl att inte ge upp håret eftersom det finns många goda alternativ. Men absolut, har man skaffat familj och skiter i utseendet i allmänhet så är det ju inte lika viktigt och således kanske en bättre option att lägga tid och pengar på annat. Men tycker inte man ska uppmana folk i allmänhet att skita i håret när det finns saker att göra för att behålla det o man ens lagt en tanke på att man vill behålla det.

Bara för att du är rakad så betyder ju inte det automatiskt att du fullkomligt skiter i ditt utseende eller vad menar du? Du behöver ju inte ha familj heller för den delen. Du tycker inte man ska uppmana folk att skita i håret. Som jag har sagt, klarar du av ett liv utan hår, vilket jag tror de flesta faktiskt gör så är det ju skitbra. Har du inte gett det chansen så vet du ju inte hur det känns. Du kanske trivs jättebra om du bara ger det en chans.

Om det sen visar sig att du absolut inte klarar av det så har jag ju sagt flertalet gånger att du ska göra din research och genomföra en HT eller vad du nu vill. Det är vad jag förstått ditt främsta alternativ, något man ska göra omgående? för hey det finns ju som alternativ varför inte bränna dyra pengar som förmodligen alla människor har? Jag började tappa hår som 15 år och jag är så jävla glad att ingen gav mig rådet att köra på och göra en HT. Låt säga att du är en av de lyckligt lottade som haft samma kalufs i 10år, då är det kanske andra puckar.

Nu har jag testat på flintlivet, vilket jag ALDRIG hade kunnat tänka mig för ett par år sedan. Då var jag så fast i att jag ska minsann göra en HT, men nu gillar jag det faktiskt. Det är ju inget som sker över en dag dock. Alla stora förändringar kräver tålamod. Det är inte lätt att ha kalufs till att bli helt kal på huvudet över en natt. Då hade jag ändå luggen i munnen innan jag tog steget.

Jag själv håller ganska mkt på med träning och har ganska bra uppfattning om vad som krävs för att bygga upp en "ny" kropp.. Om nu utseendet är målet... min poäng är.. folk som tror att de kommer kunna göra en transformering till The Rock som en lösning på håravfallet kommer bli ganska besvikna. Men visst, man kan komma en lång bit på det. Och det är absolut ett alternativ. Men det är ingen "lätt" lösning på sitt hårproblem. Tycker jag.
Jag har också tränat i stort sett hela livet. Att ha The Rock som målbild är oerhört skevt. Men du behöver ju knappast se ut som honom för att vara attraktiv. Muskler är väl oftast mer tilltalande hos det motsatta könet, men om man tror att det är allt som krävs så är man ute och cyklar.

Att jag tycker man ska förespråka träning har inget med håret eller brist på håret att göra. Det är en bra grej för hälsan bara helt enkelt. Som alltid i livet så ska man vara realistisk.

Vill man bättra på sin look så gör väl kläder en hel del. Det gäller ju samtliga människor (flintis eller ej) :D

Ja visst du kanske får ett skitbra resultat för tillfället och en bra tid framöver. Där är vi inte oense nånstans. Research är A och O, men om det bara var att genomgå en HT så är allt frid och fröjd bara för att kirurgen är bra. Ja vafan då hade vi inget problem med håravfall i världen, då är ju "frälsningen" redan här.

För många handlar det om att se bra ut för det motsatta könet dock.. och det är tyvärr ganska naivt att tro att det inte har någon betydelse. Speciellt om man ser ut som :frog: i ansiktet... Det blir inte bättre om man dessutom är flint eller tunnhårig.. Men missförstå mig inte, jag tror inte att hår är det viktigaste för ens utseende heller. Men om det finns något att göra, och man är en god kandidat. Ja, då kan det vara fantastiskt..
Fördelen med att ha hår är väl att du har valmöjligheten. Men finns allt bra många som kan köra den rakade looken och se jävligt sexiga ut. Om man nu får säga så. Det är ju knappast så att varje flintis inte kan få brudar. Oavsett om du har hår eller inte så kan du ju se oattraktiv ut. Det positiva med att vara flint är ju iaf att du lättare kan sålla ut de ytliga damerna.

De flesta människor föredrar ju dock någon som är självsäker och stark i sig själv. Är du för fåfäng så kan jag garantera att det kan ses som oattraktivt. Men bara för att du saknar hår betyder ju inte det att du inte kan vara mån om ditt yttre och se jävligt bra ut.

Men mycket av det du skriver, typ att det oftast ser onaturligt ut, att man fastnar i ett träsk, att det är dyrt, att det bästa är att ge upp håret, det är liksom inte riktigt sant. Visst kan man ha delade åsikter. Men när du återger nackdelarna med HT så tycker jag inte det blir lite skevt återgivet, mycket av det du tar upp som nackdelar är ju, med all respekt, nonsens så länge man inte går till första bästa slaktare eller är en usel kandidat för en HT.
Har inte problem med att du är emot "du måste ha hår för att vara vacker attityden", den inställningen du har är ju bara bra.
Nu har jag träffat en hel del tunnhåriga i mitt liv och det är då få vars håravfall avstannat så pass mycket till den grad att endast vikarna drabbas. Men är du en av de lyckligt lottade och har cash i fickan, då håller jag med dig att det är ett bra alternativ. Om det får dig att må bättre. En bra HT är en bra HT där är vi helt eniga tror jag. Känns som allt för många killar har orealistiska krav dock och förväntar sig en kalufs likt tonåren. Men som sagt är du fullt medveten och har rimliga förväntningar så köööör. Jag säger inte emot det (upprepning x1000) jag är inte emot HT. Jag tycker bara man åtminstone ska testa att köra den rakade looken, då vet du åtminstone att du har testat dina möjligheter. Och är det så att du väljer att köra en HT /HE eller vad det än nu må vara. Så grattis, du ska göra det som känns rätt för dig.

Det enda jag vill är att belysa att det finns alternativ. Mycket fokus här under åren har ju just varit att behålla håret. Och det är ju skitbra, men jag känner också att det inte är realistiskt för alla. Då vill jag gärna pusha lite för andra alternativ. Det var allt!

Vi får kanske enas om att vi tycker olika. Förhoppningsvis blir nån klokare iaf av vår diskussion och kan fatta ett vettigt beslut inför framtiden.
Hårboll

21 Nov 2019, 16:13

Disclamer: Tycker bara hårtransplantation är något för:
-Lämplig kandidat (exempelvis höga vikar, bra donor etc)
-Med god ekonomi
-Som själv upplever att denne ser bättre ut med hår och vill ha hår

För dessa ovan är det enligt min åsikt lättare att göra en HT än att fösöka överetala sig själv att man ser bättre ut i rakat huvud. Redan efter 4 månader ser det jäkligt bra ut för rätt kandidat. Har gjort detta två gånger nu och tycker sjukt synd om de som går runt och hatar sina höga vikar och låter sig bli avskräckta och som motvilligt går och rakar sitt huvud istället.

För de som inte uppfyller kriterierna ovan så, absolut, raka huvudet och fokusera på annat. Eller rocka looken med höga vikar.

Foreveralone wrote:

Måste och måste, törs man inte stå för det så är man nog illa ute från första början. Det är alltid bäst att spela med öppna kort tror jag. Det gäller det mesta i livet. Du lär ju ändå behöva berätta det för det ser ju lite dumt ut om du kommer med norwood 3 ena dagen och har full kalufs nästa dag. Då är det lika bra att vara öppen med det från början tror jag.

"Hej jag heter Kalle, innan jag berättar något mer om mig själv måste du veta att jag har fake hår."
Lol. Till vissa nämner man det, till vissa kommer det inte på tal, till vissa känner man inte för att berätta det. Det här är inget problem...

Foreveralone wrote:

Men om du får välja mellan att lägga ut massor av pengar, vilket det faktiskt är om du ska ha ett bra resultat och inte gå till nån klåpare. Och sannolikt kanske du behöver genomgå ytterligare HT:s framöver?. Kan man då jobba på sig själv och utveckla sina övriga fina egenskaper främst. Vilket jag vet att de allra allra flesta kan, ja då kan du lägga de där tusenlapparna du tänkt bränna på en HT eller andra preparat på något betydligt roligare.

Kanske något kul projekt, en resa, ja vad vet jag. Människor är så j*vla mycket mer än sitt hår och det vill jag få folk att inse.

Den här pressen som tycks råda att du ska ha en fin kalufs för att vara sexig och självsäker gillar jag inte. Grabbar eller tjejer som visar att de inte styrs av ytliga faktorer är enligt mig betydligt mer attraktiva.

Det känns som att vissa tror att är jag rakad så har jag ingen chans hos tjejerna, alla kommer tycka jag är skitful osv. Men det stämmer inte! Folk kommer ALLTID
ha preferenser och störa sig på det ena eller det andra. Väljer nån bort dig pga din frisyr är den ändå inget att ha i sitt liv.

Ska vi diskutera en HT ur en ekonomisk perspektiv så kan jag meddela att jag inte tycker någon som inte har råd med en HT ska göra en HT.
Vidare är det inte så att du BEHÖVER göra en ytterligare HT bara för att du gjort det en gång.

Och nej det här med normer kring vad som är sexigt och inte är ju knepigt. Jag tror det är svårt att ändra på dessa och tror alltid det kommer finnas något form av ideal hur man än gör.
Foreveralone wrote:

Det är helt din uppfattning av sanningen, visar du pondus och att du är framåt och är en allmänt bra person, då spelar inte det där någon större roll om du vill ha en sund relation med dina medmänniskor. Speciellt inte hos brudarna. Klart att nån kommer dissa dig, men så är det ju annars i livet också.

Fast vi pratar utseende och inte pondus eller personlighet i allmänhet. Jag säger ju inte att människor utan hår eller som inte ser bra ut är värdelösa själar, eller hur? :roll:
Men håller du inte med om att det inte är supermånga människor som ser "lika bra" eller "bättre ut" utan hår? Om du håller med så måste du ju även hålla med om att det är ganska rimligt att man vill behålla håret? Det är väl knappast irrationellt? Mer irrationellt är väl i så fall att givet att man bryr sig om håret, att man har pengarna och lämpar sig av andra skäl inte gör något åt det. Men om man tycker att man ser lika bra ut utan hår så är det ju awesome. Det är dock knappast dessa som går i tankarna om att göra en HT?
Foreveralone wrote:

Bara för att du är rakad så betyder ju inte det automatiskt att du fullkomligt skiter i ditt utseende eller vad menar du? Du behöver ju inte ha familj heller för den delen. Du tycker inte man ska uppmana folk att skita i håret. Som jag har sagt, klarar du av ett liv utan hår, vilket jag tror de flesta faktiskt gör så är det ju skitbra. Har du inte gett det chansen så vet du ju inte hur det känns. Du kanske trivs jättebra om du bara ger det en chans.

Om det sen visar sig att du absolut inte klarar av det så har jag ju sagt flertalet gånger att du ska göra din research och genomföra en HT eller vad du nu vill. Det är vad jag förstått ditt främsta alternativ, något man ska göra omgående? för hey det finns ju som alternativ varför inte bränna dyra pengar som förmodligen alla människor har? Jag började tappa hår som 15 år och jag är så jävla glad att ingen gav mig rådet att köra på och göra en HT. Låt säga att du är en av de lyckligt lottade som haft samma kalufs i 10år, då är det kanske andra puckar.

Nu har jag testat på flintlivet, vilket jag ALDRIG hade kunnat tänka mig för ett par år sedan. Då var jag så fast i att jag ska minsann göra en HT, men nu gillar jag det faktiskt. Det är ju inget som sker över en dag dock. Alla stora förändringar kräver tålamod. Det är inte lätt att ha kalufs till att bli helt kal på huvudet över en natt. Då hade jag ändå luggen i munnen innan jag tog steget.

Angående utseende, se mitt svar i ovanstående stycke.

Skitbra att du inte känner behov av en kalufs. Ändå lurkar du på detta forum :scratchheadyellow:

Jag har haft rakat huvud flertalet gånger genom åren. Jag ser bättre ut med hår. Har varit ganska enkelt att göra en HT, ser betydligt bättre ut med lägre hårlinje. Och den ser naturlig ut. Jag är nöjd. Är glad att jag inte gett upp och rakat huvudet. Hade varit sjukt onödigt.

Ja alla lämpar sig inte för en HT. Började du tappa hår som 15 åring så kanske håravfallet är så pass aggressivt att det inte är en bra idé med HT. Alla har olika case. Jag rekommenderar varken någon som inte bryr sig om sitt hår, är lämpad för en HT, eller någon som har dålig ekonomi att göra en HT.

Tror vi är överens här.

Foreveralone wrote:
Jag har också tränat i stort sett hela livet. Att ha The Rock som målbild är oerhört skevt. Men du behöver ju knappast se ut som honom för att vara attraktiv. Muskler är väl oftast mer tilltalande hos det motsatta könet, men om man tror att det är allt som krävs så är man ute och cyklar.

Att jag tycker man ska förespråka träning har inget med håret eller brist på håret att göra. Det är en bra grej för hälsan bara helt enkelt. Som alltid i livet så ska man vara realistisk.

Vill man bättra på sin look så gör väl kläder en hel del. Det gäller ju samtliga människor (flintis eller ej) :D
Nej men jag addresserar den typiska "just shave it off, build muscles and grow a beard" memen/lösningen på håravfallet...

Foreveralone wrote:
Ja visst du kanske får ett skitbra resultat för tillfället och en bra tid framöver. Där är vi inte oense nånstans. Research är A och O, men om det bara var att genomgå en HT så är allt frid och fröjd bara för att kirurgen är bra. Ja vafan då hade vi inget problem med håravfall i världen, då är ju "frälsningen" redan här.
Nej men, bara och bara... Det är det ju inte om man ser saken långsiktigt. Men det är som du säger ett nice resultat en tid framöver. Har inte sagt något annat.

Foreveralone wrote:

Fördelen med att ha hår är väl att du har valmöjligheten. Men finns allt bra många som kan köra den rakade looken och se jävligt sexiga ut. Om man nu får säga så. Det är ju knappast så att varje flintis inte kan få brudar. Oavsett om du har hår eller inte så kan du ju se oattraktiv ut. Det positiva med att vara flint är ju iaf att du lättare kan sålla ut de ytliga damerna.

De flesta människor föredrar ju dock någon som är självsäker och stark i sig själv. Är du för fåfäng så kan jag garantera att det kan ses som oattraktivt. Men bara för att du saknar hår betyder ju inte det att du inte kan vara mån om ditt yttre och se jävligt bra ut.
Nej det är inte sexigt att vara uppenbart fåfäng.. håller verkligen med! Men bara för att man vill fixa vikarna betyder det ju inte att man är uppenbart fåfäng och går runt och ser osäker ut. Och självklar kan man få damer trots att man är flint! Och att se det positiva i det negativa är ju alltid bra. (Men då kan man ju dra det hur långt som helst "ser man ut som quasimodo sållar man bort de ytliga". Ja men grattis liksom :roll: ;) ) Alltså det är inte svart/vitt MEN jag tycker denna diskussion är lite OT egentligen då det hela egentligen handlar om huruvida HT är ett bra option eller inte för den nu som vill ha kvar håret och är lämplig för det.
[/quote]

Foreveralone wrote:
Nu har jag träffat en hel del tunnhåriga i mitt liv och det är då få vars håravfall avstannat så pass mycket till den grad att endast vikarna drabbas. Men är du en av de lyckligt lottade och har cash i fickan, då håller jag med dig att det är ett bra alternativ. Om det får dig att må bättre. En bra HT är en bra HT där är vi helt eniga tror jag. Känns som allt för många killar har orealistiska krav dock och förväntar sig en kalufs likt tonåren. Men som sagt är du fullt medveten och har rimliga förväntningar så köööör. Jag säger inte emot det (upprepning x1000) jag är inte emot HT. Jag tycker bara man åtminstone ska testa att köra den rakade looken, då vet du åtminstone att du har testat dina möjligheter. Och är det så att du väljer att köra en HT /HE eller vad det än nu må vara. Så grattis, du ska göra det som känns rätt för dig.

Det enda jag vill är att belysa att det finns alternativ. Mycket fokus här under åren har ju just varit att behålla håret. Och det är ju skitbra, men jag känner också att det inte är realistiskt för alla. Då vill jag gärna pusha lite för andra alternativ. Det var allt!

Vi får kanske enas om att vi tycker olika. Förhoppningsvis blir nån klokare iaf av vår diskussion och kan fatta ett vettigt beslut inför framtiden.
Nej men där är vi 100% eniga.
Hårboll

21 Nov 2019, 16:21

Harry.k wrote:
19 Nov 2019, 22:12
Hårboll wrote:
Jag var så sent som typ 2017 helt säker på att jag skulle välja en viss kirurg men såg sedan att det var för hög risk pga av att de senaste resultaten inte var top notch, och har flera gånger varit säker på att välja kirurger men sedan backat pga av små detaljer jag upptäckte i sista sekund som skulle blivit en besvikelse på plats. Så det har varit sjukt svårt, men jag är tacksam för det idag för det gjorde att jag aldrig tog steget. Kan också tillägga vilket jag inte nämnde innan att jag haft flera väldigt obehagliga mardrömmar gällande in greppen vilket förmodligen undermedvetet påverkat en.
Hårboll wrote: Du får se till att starta den där tråden och dela med dig av dina hemligheter nu :roll:
Den var ju redan startad :neener:
Har svårt att kommentera det enskilda beslutet för denne specifika kirurg som jag inte vet vem det heller är :) Också subjektivt vad som är top notch. Som sagt, perfektion i den bemärkelsen att de ska se ut som att man har en 12 årings hårlinje blir ju svårt. Och om valet är antingen det eller att vara kal så får man ju välja det sistnämnda. :lol:

Ah snyggt! ska in och följa den tråden :kisscheek:
Foreveralone

24 Nov 2019, 00:20

Skitbra att du inte känner behov av en kalufs. Ändå lurkar du på detta forum
Känner att jag gått igenom mina åsikter rätt tydligt här så de behöver jag nog inte klargöra närmare. Men denna kommentar var ändå lite rolig. Vi kan ju vända på steken, du propagerar för HT och säger att man får så fantastiska resultat så länge donorn och kirurgen är tipp topp (ish). Varför hänger du här på forumet då, ditt problem bör ju vara löst redan hehe? ;) :roll:

Men kan väl förklara varför jag hänger här själv. Även om det är allt mer sällan nuförtiden (vilket känns gött även om det finns mycket bra att ta del av här).
Anyway så tycker jag det är intressant att ta del av ny forskning och nya metoder, vem vet mirakelpillret kanske dyker upp här snart. Och även om jag kan leva med att vara rakad så hade det väl varit nice med en kalufs. Just för att ha valmöjligheten. Men inte till vilket pris som helst!

Som jag tidigare sagt så tycker jag personligen att det finns andra vägar att gå än att göra en HT. Då är det väl fint att belysa även det tycker jag då många killar ofta är osäkra på sig själva, håret betyder ju ändå mycket för de allra flesta.. Det finns alltid två sidor av ett mynt och majoriteten av oss tunnhåriga har ju inte hoppat på operationståget. Rätt eller fel? det är upp till varje enskild individ att avgöra. Jag tycker det är fint att man kan visa att det går att leva ett liv utan hår och vara fullt lycklig med det och dessutom spara lite cash på vägen kanske.

Alla måste vi göra våra egna val, men det underlättar ju ens beslutsfattande att se över sina alternativ.
Hårboll

24 Nov 2019, 01:54

Foreveralone wrote:
24 Nov 2019, 00:20
Skitbra att du inte känner behov av en kalufs. Ändå lurkar du på detta forum
Känner att jag gått igenom mina åsikter rätt tydligt här så de behöver jag nog inte klargöra närmare. Men denna kommentar var ändå lite rolig. Vi kan ju vända på steken, du propagerar för HT och säger att man får så fantastiska resultat så länge donorn och kirurgen är tipp topp (ish). Varför hänger du här på forumet då, ditt problem bör ju vara löst redan hehe? ;) :roll:
Hehe fast det blev ju en märklig comeback när du låtsas som att du inte vet att en HT inte stoppar håravfall? Eller om du vill få det till att jag påståt det. Jag värnar ju även om mitt hår som inte är transplanterat. Så det är väl klart man hänger här... :roll: :scratchheadyellow:
Harry.k

24 Nov 2019, 18:22

Hårboll wrote: Har svårt att kommentera det enskilda beslutet för denne specifika kirurg som jag inte vet vem det heller är :) Också subjektivt vad som är top notch.
Nu var just den som avsågs, Koray, men har sett dåliga från Keser också och en rad andra som ska vara top notch. Subjektivt ja, men nu avsågs vad som verkar mer vedertaget på brädorna. Sedan handlar det inte heller enbart om hur det ser ut som slutresultat utan också hur mycket man överanvänt donor och hur slaktad den blir. Ex visar Dr Diep upp bra resultat på hårlinjer men jävlar vad han trasar sönder folks donor.
Hårboll wrote: Som sagt, perfektion i den bemärkelsen att de ska se ut som att man har en 12 årings hårlinje blir ju svårt. Och om valet är antingen det eller att vara kal så får man ju välja det sistnämnda. :lol:
Åfan, hellre kal framför en 12årings hårlinje alltså? Hade lätt valt en 12årings hårlinje framför kal helt klart. Beroende på vem det är dock givetvis då alla har olika hårlinjer.
Har postat denna innan, men det är en snubbe som fick tillbaka hela kalufsen. Och han var ju en legit vad alla skulle kalla "flintis" innan.
Även om jag sett en del okunniga referera honom som nw3 så ser man att han har den hårlinje han hade. Nu har han ju inte vad de flesta skulle se som optimal hårlinje trots att den är naturlig och ej uppvisar håravfall. Så i hans fall skulle han ju om han skulle vilja ha en mer squarish hårlinje ha ht som nuvarande lösning. Bortsett från HE.
https://www.hairlosstalk.com/interact/a ... ng.119840/
https://www.hairlosstalk.com/interact/a ... ng.119839/
Skriv inlägg