Den kala sanningen (svtplay)

Den kala sanningen (svtplay)

Om ämnet håravfall
whyatt

14 May 2020, 08:06

Public services goes håravfall!
Peder Brendmo är flintskallig kille som drömmer om att skaffa hår. Han är övertygad om att hans liv skulle bli komplett med mer hår på huvudet. Vi följer med på hans jakt efter en manlig kalufs. Det blir en emotionell och sökande färd från mirakelkurer till kliniker i andra länder.
Har ni sett den? Kommentarer? Ris? Ros?
:tappingfoot: :rock:

Se den online:
https://www.svtplay.se/den-kala-sanningen
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
a`fishwish

17 May 2020, 17:02

Känner igen mig i hans situation, men två saker som jag spontant reagerade på:

1) Det filmas hur han kör med roller och smetar på minoxidil och eventuellt äter något piller. I nästa scen sitter han med pyskologen och redogör med total övertygelse produkternas verkningslöshet. Öhh.. vilka förväntningar hade han egentligen? hur länge körde han programmet? vilka produkter använde han och i vilken omfattning? Väldigt oseriöst framställt.

2) Han är 40+ och först nu tar han tag i problemet, men nämner att håravfallet startade tidigt och att han rakade skallen runt 25 (?). Med tanke på att programmet överhuvudtaget skapats, är håravfallet uppenbarligen något som tyngt honom länge. Men varför i hela friden kommer tankar på att bota håravfallet först nu? Förstår inte hur det kan gå så långt för vissa. I jämförelse, så fort jag blev varse om mitt håravfall började jag direkt fundera på varför och vad kan jag göra åt det. Inte är väl folk så naiva och tror att kraftigt håravfall är tillfälligt och växer tillbaka så småningom? Jag förstår inte varför man till synes ignorerar problemet då det uppstår, och tar tag i det först när det är försent. Förklara detta för mig, någon.
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
nollåtta

17 May 2020, 20:58

Att man väntar kan nog ha många anledningar t.ex. okunskap om att mycket faktiskt går att göra idag, ekonomiska hinder, man känner sig dum för att man bryr sig så mycket om håret mm.
Hårboll

25 May 2020, 13:00

Mitt första intryck:

Sååååå typiskt att de inte kunde låta bli att göra en komisk tvist på det hela... känns ju som att man tittar på en sketch. Varför måste man ständigt förlöjliga problematiken? Ok, det ska vara underhållande, jag fattar. Men om de nu ska göra en produktion där man ska lyfta håravfall, kan man inte försöka ta ämnet på allvar? Jag skiter väl i historiker som ska berätta om hur lustiga män var kring sitt håravfall under antikens Grekland.. suck.. Jag menar doktorn de snackade med verkade inte ens veta vad LLLT var? :scratchheadyellow:

Personen som det hela dessutom handlar om känns så osannolik att han också likväl skulle kunna vara en skådis? Håller med om att det är konstigt att någon som är 43 helt plötsligt börjar bry sig om håret? och om han nu brytt sig hela tiden, varför har an antingen inte gjort något åt saken eller helt enkelt gett upp och lärt sig leva med det?

Även märkligt att han skulle gå runt och se håret som orsaken till att han inte har en relation eller familj.

Hoppas verkligen att det blir en mer givande serie under avsnittens gång..

P.S
Vem pratar om bajs så som tanten gjorde vid matbordet?
D.s

EDIT: Förlåt för att jag är en surgubbe :)
Harry.k

27 May 2020, 18:37

Vem försöker de lura? Om vi bortser från att han är en usel skådespelare så är det löjligt att använda en medelålders flintis för att ge perspektiv till detta, han är inte genuin nånstans, och att köra humorvikneln på det är bara löjligt. Sedan var det samma gamla svammel som vi alltid hör, "acceptera dig själv" blabla.
Psykologen kändes också minst sagt malplacerad. Lustigt nog sa han samma sak gällande ht som jag skrev i en annan tråd. "Det känns fel att flytta hårsäckar från en plats till en annan."
Nu var det ju inte bara flintisgubben som var medelålders utan varenda jävel som satt där i princip. Dessutom verkade ju nästan alla vara hipsters, och de verkade bry sig föga. Så satt de och skoja och flina, jaja det måste inte vara dödsstelt. Men varför inte ha med lite andra för att ge bättre perspektiv.
sparrow

27 May 2020, 22:31

Det är mer av en dokumenär/spelfilm än bara en dokumentär. Två tv-producenter,den ena Peder, sålde in idén til svt:

https://nyponold.corren.se/nyheter/kind ... 01963.aspx

Då kan man inte ha för höga förväntningar.. Det är mycket i allt som rör skallighet som kokar ner till lögner. Människor ljuger för sig själva och människor ljuger för dem. Cecilia/Olivia (minns inte vad hon hette),drar en lägn om att hon dumpade honom pga åldern. Hon drar den lögnen eftersom det är långt mindre sårande. Dessa lögner går människor sedan med under hela sina liv. Livslögner.

Som historikerna talade om, vilket var intressant inte minst när man har läst att en del försöker få det till att det nog ändå är något attraktivt med håravfall - vilket det inte är - det är lika oattraktivt och en lika stor defekt som nedsatt- till allvarligt nedsatt - syn. Det är en defekt. Det borde kallas sjukdom, hårsjukdom, eftersom det ändå handlar om hårsäckar som långtifrån kan anses vara friska som faller av.

Läkaren i första programmet har helt rätt när han understryker allvaret i försämrad livskvalitet. Ta bara exemplet Peders far. Det är ganska självklart att hans liv hade sett ut på ett annat sätt om han inte under största delen av livet varit skallig. Peder går nu i hans fotspår. Det handlar inte heller om att bara acceptera sig själv och om hur man ser på sig själv - långt ifrån. Inte en enda människa går genom livet och bara tänker så. Om det varit så skulle det inte existera någon modeindustri. Ingen skulle bry sig om hur de såg ut. Det är inte så människor funkar. Allt handlar om social acceptans.

Roddy som är med i programmet uppnår social acceptans pga andra fysiska fördelar.

I ävrigt är det en hel del i programmet som visar på de absurda livslögnerna. De tre personerna som sitter i en lägenhet och samlar leksaker som om de resignerat till att leva som barn istället för att leva ett liv som vuxna - där de har svårare att möta den sociala acceptransen. Grannen som har alla tips, han öppnar dörren med mössan på sig.

Gär något åt problmet. Fixa håret om det påverkar livet negativt.Det kommer aldrig vara värt det att se tillbaka på livet och anse att man inte behöver bry sig. nw6 som i Peders fall, där är det svårare. Då krävs ofta kombinationer av metoder.
Hårboll

29 May 2020, 12:00

De klippte bort paolo också va? För han syntes väl i 3:e avsnittet i teasern för efterföljande avsnitt?

Och ja, det är ju en fiktiv dokumentär eller mockumentär.. framgick inte supertydligt i första avsnittet. Men så är det ju... såklart

Men nu har jag iaf sett hela.... Tycker den känns fördummande/förlöjligande av de som vill göra något åt håret. För den som vet något öht om håravfall och potentiella åtgärder förstår ju att:

-En norwood 6:a inte kan sitta med en laserhjälm några veckor och förvänta sig få massa hår. Likt förbannat konstaterar han i programmet att "det fattar jag ju nu att det inte funkar". Och average tittare bara "åh, så dummma määnniskor är som köper sånt, ha-ha-ho-ho".

-De väljer en obskyr hårtransplantationsklinik i Turkiet som en frisör hjälpte honom hitta. Väljer att filma blodet (som sprutar? han drack te kvällen innan, kanske därför?). Och således åter igen målar upp bilden av att det är galenskap. Killen åker dit med norwood 6:a och sätter sig i stolen som att han vore på en drop-in. Inte någon som helst konsultation.. ah ni fattar :lol:

-Häller på toppik på kal hjässa?

Och man fattade väl redan från början var detta skulle landa, med tanke på hur överdrivet han pratade om att "bara jag hade hår så skulle jag kunna ha familj och ett hus på landet :roll: ". Liksom, givetvis skulle ju slutsatsen vara då att "det kan jag ju utan hår".

Det är så klassiskt SVT, jante och dömande-mentalitet, att göra 4 avsnitt av en serie om håravfall där allt engagemang och fokus har varit från början till slut att driva budskapet "DET GÖR INGET DU DUGER SOM DU ÄR" istället för att försöka göra ett försök att förstå håravfall och potentiella åtgärder eller alternativ. Hade varit kul o lära sig något! SÅÅÅÅÅÅååå så så typiskt. Trist!

Missförstå mig rätt, det är bra att diskutera och belysa att allt inte hänger på håret på huvudet. Men det ger mig liksom inget för den som precis börjat tappa hår och faktiskt har en möjlighet att fördröja utvecklingen eller göra något åt de höga vikarna etc... ja ni fattar. I'm preaching to the choir...
Hårboll

29 May 2020, 12:09

sparrow wrote:
Cecilia/Olivia (minns inte vad hon hette),drar en lägn om att hon dumpade honom pga åldern. Hon drar den lögnen eftersom det är långt mindre sårande. Dessa lögner går människor sedan med under hela sina liv. Livslögner.
Den scenen var så jävla konstigt. "neej det är inte bra ditt hår, du är gammal också". Och han bara *phew* :dance:

sparrow wrote:
Läkaren i första programmet har helt rätt när han understryker allvaret i försämrad livskvalitet.
Ändå filmade de hela den senen som om det vore en putslustig kommedi.
När kommer hårvårdsbidraget till alla män som lider av håravfall? Borde det inte finnas någon form av stöd för oss?
sparrow wrote:
Det handlar inte heller om att bara acceptera sig själv och om hur man ser på sig själv - långt ifrån. Inte en enda människa går genom livet och bara tänker så. Om det varit så skulle det inte existera någon modeindustri. Ingen skulle bry sig om hur de såg ut. Det är inte så människor funkar. Allt handlar om social acceptans.
Håller med. Väl skrivet
sparrow wrote:
I ävrigt är det en hel del i programmet som visar på de absurda livslögnerna. De tre personerna som sitter i en lägenhet och samlar leksaker som om de resignerat till att leva som barn istället för att leva ett liv som vuxna - där de har svårare att möta den sociala acceptransen. Grannen som har alla tips, han öppnar dörren med mössan på sig.
:lol: Ibland kan det va kul att ägna sig åt barnsliga saker (tv spel etc) men det är nog ingen bra idé att resignera hela sitt levnande till det. Good point.
Fredrik-BHR-Clinic

29 May 2020, 14:35

En eloge till Peder för denna självutlämnande, snygga och roliga serie! Den lyfter många problem och funderingar som de med håravfall ställs inför. Att krydda serien med humor ger välbehövlig kontrast till det ångestfyllda mörker som han befinner sig i.

Att Peder enligt vissa är gammal och inte borde bry sig om håravfall är något jag kan avfärda baserat på förfrågningar. Du är samma pojke på insidan då du är 20 år som när du är 50 år. Bryr du dig om ditt hår när du är ung kommer du göra det då du är äldre - i vart fall fram till 80-årsdagen då andra krämpor och problem tar över. :)

Jag skulle också vilja se hur den bortklippte Paolo tacklar sitt håravfall - gissar att det sker med endorfiner! Vilket även Peder försökte men ej lyckades med.

Peders övertygelse, trots längtan efter hår, är att det går att må bra utan det. Det är därför han ifrågasätter då Daniel berättar att det var som att födas på nytt då transplantaten växte efter första besöket i Istanbul. Där skaver bilden för Peder om vad som är den sanna vägen.

Jag önskar Peder all lycka i livet men även att han tittar på ytterligare alternativ för att få håret åter. Han har ett långt gånget håravfall men att mäta donor är något han absolut bör överväga. Då vet han vad han har "att spela med". Att slänga bort möjligheten att kunna dra handen genom håret - som han drömmer om - är inte rimligt med tanke på hur han mår.
sparrow

04 Jun 2020, 21:57

Skillnaden mellan att utstå håravfall med början i 40 års åldern och hur man tacklar det i 50års åldern, och att drabbas av håravfall kanske redan i 20 års åldern. Den skillnaden är så pass stor att den knappt på något sätt går att jämföra.

Det absolut mest jävliga med håravfall är när det drabbar yngre människor. Det som inte gör det enklare är att nästan alla är så jävla rädda att ens erkänna det för sig själva, gäller inte minst de som slipper råka ut för det, hur överjävligt det är. Det är bara att jämföra med dåliga tänder, snea och gulnande. Ingen ger en person i en sådan sitiuation rådet att acceptera det och bara gå vidare. Rådet man ger en person i det läget är att se över möjligheterna att göra något för att förbättra tänderna. Det samma med övervikt. Rådet är sälllan - acceptera dig själv och sluta använda den där stora t-shirten. Sätt på dig en slimfit t-shirt och acceptera dig själv. Det är bara helt vansinnigt att ge dessa råd. Däremot när det kommer till håravfall. Jag tror att det handlar om att människor är så jävla rädda och det är så obekvämt för dem själva att prata om det. En del, framförallt något äldre personer, som tappat håret vill inte på något sätt erkänna för sig själva att det socialt har påverkat de negativt. De som inte har hårproblem tänker för sig själva - fan vilken tur att jag slipper det där.

I grunden handlar det tror jag om genetik. Dåliga gener är det få som vill fära vidare. Människor dras till det som är estetiskt och det som utstrålar kraft och vitalitet. Håravfall hos yngre personer signalerar det motsatta. Det har därför liten betydelse hur man själv ser på det, eller om man själv skiter i håravfall. När man blir äldre blir det något annat. Håravfall är inte lika illa om det startar när man är runt 45-50 år. Men jag ser personer som är över 80 år som helst verkar vilja ha keps på sig när de går ut. Det påverkar nog dem fortfarande. De ser sig också i spegeln och möter en spegelbild som de kanske inte är bekväma med. Sedan finns alltid kategorin som inte bryr sig om hur de själva ser ut, och av någon anledning inte tror att det har någon betydelse, men likförbannat lägger de gärna märke till hur andra ser ut. Det är som att strunta i ett klippa gräsmattan om man bor i hus och bara låta gräset brännas till gula fläckar under somrarna, och ha någon totalt vriden uppfattning om att det bara handlar om vad man själv tycker och tänker. Varenda person som passerar den sönderbrända tomten tycker det ser förjävligt ut. Hur man än vänder och vrider på det är vi sociala varelser. Att vara människa har aldrig varit enkelt. Att vara en levande varlse i ett socialt samanhang år inte enkelt. Idag finns det som tur är bättre möjligheter att attackera håravfall än för bara några år sedan. All kunskap och de framsteg som ändå görs är gynnsamma framförallt för yngre personer med inte ett redan långt gånget håravfall.
Foreveralone

05 Jun 2020, 01:05

Såg första avsnittet och det gav inte direkt mersmak. Kanske blir bättre senare? :roll:
Kändes väl lite som att de raljerade nästan kring hela situationen. Håravfall är ju något som tär på psyket hos de flesta, varför denna kille inte gjort något åt det innan kan nog bara han svara på. Känns ändå rätt så normalt att folk i hans ålder är tunnhåriga, så att han inte kan få en relation eller dylikt kan nog bero på helt andra orsaker. Sen kommer alltid folk ha preferenser, men att skalliga män inte skulle kunna få förhållande? bullshit.
Sen ska man såklart få må dåligt av det oavsett ålder - det är självklart!

Det bästa hade väl varit att upplysa om de alternativ som finns på ett mer seriöst sätt, nu nuddar man ju lite vid ämnet.

Mår du dåligt av håravfall, vilket de flesta nog gör under någon punkt av livet så testa dig fram med de alternativ som du känner dig bekväm med. Jag är glad att jag testat minoxidil och lite övriga preparat. Hjälpte det mig? nej inte ett piss, men det kändes rätt där och då att åtminstone försöka med något. Visst jag kan känna lite ånger över alla tusenlappar man bränt på att behålla håret. Men jag har åtminstone gett det ett försök. Sen finns det säkert de som tycker att det är för lite.

Som råd kan jag bara säga att gör din research väl, men jag vill även passa på att inflika att lyckas du inte behålla frisyren, så är det inte hela världen, det kanske känns så dock och det förstår jag - jag och måååånga andra har varit där. Det är säkert en klen tröst dock när tankarna är som mörkast.

Visst har vi en utseendefixerad värld och tyvärr tror jag att många känner sig betydligt fulare än vad de faktiskt är. Med dagens sociala medier och alla INFLUENSERS så skaffar sig många - framförallt yngre killar och tjejer en skev bild. I den världen ser alla så perfekta ut men så är inte verkligheten.

Tycker ändå snubben i denna serie ser bra ut för sin ålder. Den rakade looken passar honom väldigt väl tillsammans med skägget! Personligen så tycker jag att fler borde raka av kalufsen, det är nog iaf det bästa beslutet jag har tagit själv.

Hoppas på lite fler videos där de tar upp håravfall i framtiden. Det är ett intressant ämne :D
a`fishwish

05 Jun 2020, 11:11

Bra skrivet sparrow. Jag förundras själv över hur ofta jag läser även på detta forum att det bara handlar om att acceptera läget och "det är ingen förutom du själv som bryr dig". Andra kommentarer som regelbundet dyker upp är "det finns viktigare saker i livet" eller "var glad att du inte har cancer". Jag vet ärligt talat inte hur man bäst bemöter den attityden. Whyatt, du är en stjärna som förser med dina tillsynes omättliga kunskaper om håravfall och ständigt ger ungdomen och de äldre hopp, men det är ingen idé att hymla här: du snuddar lite på denna attityd ibland, alltså med kommentarer som "håravfall är inte hela värden, det finns viktigare saker i livet att fokusera på". Som sparrow nämnde, när det gäller i princip alla andra typer av kroppsdeformiteter (gravt snea tänder och övervikt är bra exempel) så är det få som rekommenderar "äh, släpp det och vänj dig vid det". Tvärtom uppmanas man att åtgärda problemen, om möjlighet finns. Dessutom är det, enligt min mening, väldigt naivt att hela tiden trycka på "strunta i vad andra tycker" som om det vore en bagatell. Det är ingen bagatell. Återigen som sparrow skrev är vi sociala varelser, och oavsett om vi vill eller inte så bryr vi oss om vad andra tycker i varierande grad.

Det viktigaste jag tycker man ska ta med sig från dokumentären är läkaren i första (?) avsnittet som redogör för vilka skador psykiskt håravfall kan medföra. Det i sig borde vara tillräckligt för att betrakta håravfall som en sjukdom, och då hjälper det inte förminska problemet. Och ja - det finns säkert många män och kvinnor som "accepterar" sitt håravfall och mår inte lika dåligt (för jag tror ärligt talat att det inte finns någon som mår bra av att tappa hår) som andra. Det är dock inte att likställa med att håravfall inte är ett problem - samma logik kan ju användas för vilket tillstånd som helst egentligen!
Foreveralone

06 Jun 2020, 00:13

a`fishwish wrote:
.Som sparrow nämnde, när det gäller i princip alla andra typer av kroppsdeformiteter (gravt snea tänder och övervikt är bra exempel) så är det få som rekommenderar "äh, släpp det och vänj dig vid det". Tvärtom uppmanas man att åtgärda problemen, om möjlighet finns. Dessutom är det, enligt min mening, väldigt naivt att hela tiden trycka på "strunta i vad andra tycker" som om det vore en bagatell. Det är ingen bagatell. Återigen som sparrow skrev är vi sociala varelser, och oavsett om vi vill eller inte så bryr vi oss om vad andra tycker i varierande grad.

"Du är flint/tunnhårig, varför gör du inget åt det"
i ärlighetens namn hur vanligt är det att man hör det av random människor. Det finns säkert någon som fått höra det, men då kan jag ställa frågan. Är det en person du verkligen vill ha i ditt liv? Om inte varför låta denne trycka ner dig. Förklara isåfall hur du känner om du mår dåligt av det så kanske person ifråga får mer förståelse.

Att vräka ur sig kommentarer om någons utseende känns väl inte direkt okej. Klart att folk gör det och det lär de förmodligen alltid göra. Ska du göra en kroppsförändring så ska det ju vara av din egen vilja, för att det får dig att må bättre. Inte för att någon annan tycker att du borde se ut på ett visst sätt.

Övervikt? ja det är gratis att gå ner pretty much. Om vi inte ska räkna matutgifter, men det lär du ju ha oavsett vikt. Behövs det en operation så är det väl sällan du pröjsar ur egen ficka.

Tänder? har du snea gaddar så bör du väl förhoppningsvis fått hjälp att åtgärda dem innan du fyllt 24. Kan säkert kosta en slant efter det, men oftast så blir det ju rätt så bra resultat om den som utför jobbet vet vad han/hon gör. När det väl ser bra ut så är det väl dock sällan det börjar se fult ut igen efter något/några år och du är tillbaka på ruta 1.

Även där - det ska vara DU som väljer det beslutet. Att andra tycker att du borde göra det ska inte få vara avgörande.

Gällande håravfall så känns det som att vissa tror att bara för att du gör en HT så är allt frid och fröjd sen. Flertalet tvingas ju knappra piller med dickproblem på köpet för att få behålla sin nya kalufs. Klart du kan få skitfina resultat, frågan är hur länge det håller i sig. Och är det värt den investering du gjort. Vad andra tycker kan du ju lägga åt sidan direkt, detta ska enbart du själv avgöra.

Jag kan tänka mig att många som fått fina resultat även känner en oro för att förlora sin kalufs. Människor måste få fatta sina egna beslut, opåverkade av vad andra tycker. Alla kommer inte tycka du är skitsnygg flint, det kommer de inte göra om du har hår heller. Folk kommer att döma dig oavsett. Men det är väl jättebra om du kan sålla ut de ytliga jävlarna i ditt liv?

Klart det är skitfint om man kan älska sig själv. Men det är väl inte bara det det handlar om. Men ha realistiska förväntningar och gör din research så blir det oftast bra. Vi alla måste dock bli bättre på att inte trycka ner andra för "ytliga fel" hela tiden. De som gör det är ju oftast osäkra själva på ett eller annat sätt.

Det främsta för att attrahera exempelvis en partner är väl att du utstrålar självsäkerhet, det är såklart inget alla kan uppnå. Men om all din självsäkerhet sitter i frisyren så lär det nog med stor sannolikhet skita sig oavsett.

Jag är riktigt glad att jag valde att avstå en HT. Vilket planen var att göra 2020, sisådär efter 9 års funderande. Det tog mig "bara" dessa 9 år att inse att det inte var rätt. Med det sagt så finns det säkert andra som det är helrätt för. Men din lycka ska inte sitta i håret!

De flesta beslut du tar kommer med risker. Att låta sig försöka acceptera att vi inte är perfekta eller behöver hår för att vara lyckliga är dock riskfritt för det mesta :D
sparrow

07 Jun 2020, 00:16

Foreveralone wrote:
"Du är flint/tunnhårig, varför gör du inget åt det"[/b] i ärlighetens namn hur vanligt är det att man hör det av random människor. Det finns säkert någon som fått höra det, men då kan jag ställa frågan. Är det en person du verkligen vill ha i ditt liv? Om inte varför låta denne trycka ner dig. Förklara isåfall hur du känner om du mår dåligt av det så kanske person ifråga får mer förståelse.

Att vräka ur sig kommentarer om någons utseende känns väl inte direkt okej. Klart att folk gör det och det lär de förmodligen alltid göra. Ska du göra en kroppsförändring så ska det ju vara av din egen vilja, för att det får dig att må bättre. Inte för att någon annan tycker att du borde se ut på ett visst sätt.
Det är just det. Personer ljuger istället likt Cecilia/Olivia i programmet.

Personer vräker sällan ur sig någpt men om man inte också är blind så ser man hur många tittar på håret om det börjar rasa av eller som i Peders fall allt har rasat av. Så fort han tar av sig mössan har han blickarna där. Många försöker låta bli att stirra eftersom det är osnyggt att stirra. Sedan är det i varierande grad hur mycket man tycker att det påverkar t ex om en person ler med snea tänder. Poängen är liksom med tänder eller övervikt, fixa eller inte fixa. Med håret är det svårare och det har till stor del att göra med att man anser att personer som tappar håret för lösa det bäst de vill själva och som i programmet med terapeuten anse att det handlar om hur han själv ser på det. Man förhåller sig inte så till knappt något annat i livet. Äh, jag struntar i att tvätta kläderna det handlar ju ändå bara om hur jag ser på det och om hur jag tänker om det. Jag struntar i att ta på mig skor när jag går ut, det handlar ju ändå bara om hur jag tänker kring det. Etc, etc. Det funkar inte så. Det funkar inte heller så med skallighet, övervikt eller dåliga tänder. I de två senare fallen inser i stort sett alla det. Med håravfalll däremot - trots att det många gånger är som läkaren tar upp i första avsnittet - det påverkar människors psyke och livskvalitet mer än såväl dåliga tänder som övervikt. I båda dessa fall finns det dessutom många gånger bra hjälp och förståelse. Det är helt rätt att det är så. Det som är totalt utangränser åt h-vete är att de psykiska effekterna av håravfall bemöts knappt ens med någon förståelse alls.

Personer som säger att håravfall bara handlar om hår, det är antingen sådana som ljuger - om hår inte hade varit något att bry sig om varför är då de flesta så intresserade av att se bra ut i håret - andra som tappat håret och använder samma förhållningssätt lever i total förnekelse. Helt övertygad om att alla som råkar ut för håravfall får känna av det i det sociala livet. Sedan finns såklart kategorin människor som knappt aldrig haft ett socialt liv och kanske trivs bäst i lappfotöljen under läslampan.

Det som är positivt är att metoderna för att motverka håravfall och behandla håravfall blir allt bättre.

Det här med sociala medier har mycket litet att göra med att tjejer hellre väljer att gå ut med den snygga James Dean än den skalliga. Så har det sannolikt alltid varit - om tjejerna själva får välja. Så var inte fallet när de blev bortgifta eller i stort sett såg sig tvugna att göra som deras föräldrar ansåg att de skulle göra - gå nu ut med storbonden Bert-Erik han har det gott ställt och kan se till att vi tar oss ur den här fattigdomen nu när skörden har slagit fel för andra året i rad. Den snygga Olivia/Cecilia känner sig tvungen att göra som hon blir tillsagd. Idag däremot. Idag är det något helt annat. Hon vill träffa någon med ett snyggt utseende och som har ett bra genetiskt arv att ge sina barn. Antagligen agerar många ggr människor biologiskt/instinktivt - människor föredrar att träffa snygga människor, humor och annat är väl ok, men utseendet går aldrig att bortse ifrån. Varken andras eller sitt eget.

Man kan tycka att det är orättvis och fel. Mänsklligheten är inte rättvis. Det enda man kan göra är att försöka göra det bästa av situationen under den tid man lever. Då kan man ställa sig frågan vad som har ett större värde - att motverka håravfall och komma till rätta med håravfall, eller att färeställa sig att det främst handlar om hur man tänker. Det är varje persons eget val. Jag har vägrat acceptera håravfall och inte för ens en sekund ansett att det handlat om att bara jag tänker på det på ett annat sätt så blir det inget problem. Med den inställningen har jag också kommit till en punkt där jag idag vet att jag kan komma till rätta med väldigt mycket av mina hårproblem, inte helt återställa men en allt bättre situation. Det har förbättrat mitt psyke när det gäller håret på ett sätt som inte ens går att beskriva. Det är en helt annan värld att se sig i spegeln och känna att fan, det blir bara värre. Fy fan vad det här är plågsamt. Och istället se att det här kan man jobba med, det här går att göra något bra av. Sedan vet man att livet också har andra problem som man måste hantera. Men att slippa hårhelvetesproblemen, det är en sådan lättnad. Om de metoder och den kunskap som människor delat med sig av hade funnits när jag började tappa håret är jag ganska säker idag på att jag inte hade behövt råka ut för så pass omfattande hårproblem. Inget av det går att förändra idag. Det väsentliga är att tankarna idag rörande håret är - det här går att successivt göra bättre, inte helt som jag helst vill ha det, men långt bättre än de värsta scenarier man levt med. De tankarna är långt mycket mer stärkande än att se sig själv i spegeln och se något som inte är jag (det som Peder på ändå ett bra sätt beskrev) och försöka intala sig själv något annat.
Foreveralone

07 Jun 2020, 17:26

Känner verkligen inte igen mig i den beskrivningen att folk skulle stirra dig för att du rakat/snaggat skallen. Kan däremot tänka mig att du kan få en hel del blickar om du rockar hästskon eller kör någon overcomb. Det kan såklart kännas jobbigt om man mår dåligt över sin kalufs. Men att folk skulle vara så besatta över andras hår är då ingen bild jag känner igen, möjligtvis "hårskadade jävlar" som tappar hår själva. Men är det väl lite som när du är ny på gymmet och tror att alla stirrar på dig.

För mig är det ganska givet att du kan vara lycklig utan hår. Men du är ju säkerligen ovan om du levt med hår hela ditt långa liv och tar steget till att låta kalufsen gå. Det handlar inte om att du lurar dig själv eller att andra skulle lura dig,

...Som sagt det finns de som kommer tycka du är skitful med eller utan hår. Samtidigt så finns det de som kommer tycka du ser bra ut. Låter nästan som att grabbar utan hår inte skulle kunna få tjejer eller barn när jag läser kommentarer här.

Jag ska inte svara på vad andra har för preferenser, men känns som att vissa tror att bara jag får ett vackert hårsvall så kommer damerna.

"Om tjejerna får välja så kommer de välja Mr X med hår". Fick killar välja så skulle nog det säkert blir 10-poängare och modeller hela vägen. Hur realistiskt är det dock egentligen för majoriteten?

Nej jag är helt övertygad om att det finns någon där för alla. Du får väl helt enkelt vidga dina vyer och inte döma folk så snabbt. En ytlig människa som är självupptagen och lägger allt för stort fokus på det yttre är ju inte jätteattraktivt kan jag tycka.

Aja vill man genomgå en HT eller liknande så ska man ju absolut göra det. Men det är knappast det enda sättet att finna "lycka" i livet. Kanske det bland dyraste dock, vilket är en stor faktor för många. Och inte ens då har du några garantier på att du blir nöjd.

Alla mår vi dåligt nån gång. Men jag har iaf bestämt mig för att min lycka ska inte sitta i några hårsäckar. Är det så att jag då lurat mig själv så får det väl vara så. Jag blir ju knappast mindre lycklig av det så det är ju bra!

Ha det gött och fortsätt kämpa mina tunnhåriga bröder så hörs vi kanske i framtiden när mirakelpillret löst allas problem. Nu checkar "foreveralone" ut :D
sparrow

07 Jun 2020, 18:19

Foreveralone wrote:
Känner verkligen inte igen mig i den beskrivningen att folk skulle stirra dig för att du rakat/snaggat skallen.
Tror du inte att det är så att när Peder tar av sig mössan så går blickarna till håret och tankarna blir då, han är helt skallig/han har inget hår. Känner du inte igen dig i att när håret börjar rasa av så lägger andra märke till det? Har du på allvar inte noterat det? Tror du inte människor noterar hur andra ser ut? Tror du att en tjej som hon i programmet är ärlig när hón säger att hon inte ville gå på någon mer date med Peder pga hans ålder?Tror du att hon hade gått på fler dejter med honom om han varit en skallig 30 åring?

Dessutom skrev jag väl också att det är osnyggt att stirra. Människor noterar saker. De flesta. Jag noterar om någon har väldigt dåliga tänder, t ex. Det gör nog de flesta. Jag stirrar inte på någons dåliga tänder.. Jag säger inte något om det. Men jag som många andra noterar det. Det är självklart så även med hår. Människor noterar väldigt mycket hos människor de möter. Dålig andedräkt, svettlukt, allt, allt. Det noteras inte alltid medvetet, men det är så människor funkar. I kontakten med andra människor sker mängder av sinnensintryck.Jag tycker själv att det är rejält oattraktivt med skallighet för de allra flesta. Det finns ett litet fåtal som kan om man ska säga bära upp skallighet, då handlar det nästan uteslutningsvis om ganska perfekta ansiktsformer i övrigt och i de allra flesta fall om att kompensera håravfallet med något annat t ex som Vin Diesel och the Rock. Alla som lider av håravfall är inte superintresserade av styrketräning. Alla som tappar håret är inte miljonärer/eller miljardärer och kan använda det som ett sätt att öka sin attraktivitet.
Foreveralone wrote:
Låter nästan som att grabbar utan hår inte skulle kunna få tjejer eller barn när jag läser kommentarer här.
Så kanske det låter. Men det är bara att dra jämförelsen igen - är det omöjligt för överviktiga och för personer med riktigt dåliga tänder att träffa någon. Nej. Föredrar personer en relation med en person som är överviktig och har väldigt dåliga tänder? Träffar många överviktiga kanske andra som är överviktiga? Kanske det. Träffar personer med väldigt dåliga tänder andra som har andra brister som de personerna tycker är svåra att hantera. Ja kanske det. Håravfall och skallighet är något som har en långt större påverkan på ens utseende än tänder och övervikt. Tänder kan man lära sig att dölja ganska bra även övervikt. Håret kan du inte många gånger dölja så enkelt.

Man hör ofta uttrycket att det finns någon för alla. Det är sympatiskt. Men du kommer aldrig undan att personer med ett tilltalande utseende alltid kommer att ha det enklare med relationer. Och du kommer aldrig undan att håravfall och skallighet har en bedydande negativ effekt för utseendet. Titta bara på avsnittet när Peder testar en hårersättning och sedan tar av sig den och vilken skillnad det gör för en persons hela utseende med eller utan hår.

Jag är ganska säker på att många inte vill se det här. Man vill inte tro att det är såhär. Man vill tror att det är som många säger - du duger som du är, bry dig inte om vad andra säger. Du är bra som du är. Man talar så till barn, men var så säker på att det har betydelse hur man är och hur man ser ut. Det är den bittra sanning människor förr eller senare kommer att få konfronteras med. Det absolut bästa är självklart om man inte behöver konfronteras med håravfall och den förändring det leder till för ens utseende förrän man passerat 50-60 år. Det är så förbannat jävligt när yngre personer blir drabbade av håravfall. Det är bara överjävligt och det måste göras något för att via forskning få fram botemedel för det. Det ska fan inte vara så att männniskor för alltid ska får höra de här lögnerna om att det bara handlar om hur man själv ser på det.
a`fishwish

06 Jul 2020, 18:50

sparrow wrote:
07 Jun 2020, 18:19
Foreveralone wrote:
Känner verkligen inte igen mig i den beskrivningen att folk skulle stirra dig för att du rakat/snaggat skallen.
Det är bara överjävligt och det måste göras något för att via forskning få fram botemedel för det. Det ska fan inte vara så att männniskor för alltid ska får höra de här lögnerna om att det bara handlar om hur man själv ser på det.
Återigen ett bra inlägg och det hoppfullt att fler än jag insett detta. Självklart är det så att olika människor bryr sig olika mycket om sitt håravfall, och vissa kanske inte alls (vilket jag egentligen tvekar på). Oavsett vad du själv har för inställning till ditt håravfall, så kan du inte få andra att ändra sin uppfattning. I de absolut flesta fall ser män och kvinnor ut bättre i hår än utan, det är fakta. Ja, det finns undantag, på samma sätt som vissa föredrar överviktiga framför normalviktiga, men denna grupp utgör en ytterst minoritet. Och ja, "allting" handlar inte om håret, men det är definitivt till din nackdel att sakna hår när det exempelvis gäller dejting.

Vill också, igen, referera till första avsnittet där en läkare redogör för hur allvarligt håravfall är med avseende på psykisk ohälsa.
sparrow

06 Jul 2020, 20:07

Håravfall går fullt ut och jämföra med en sjukdom, t ex en hudsjukdom. Vem vill råka ut för en hudsjukdom - vem vill råka ut för att tappa håret? Ingen. Inte en enda person som på något sätt klarar av att tänka logiskt. Ingen vill råka ut för det.

Sedan kan man prata om att acceptera. Om alla hade accepterat övervikt, hudsjukdomar, snea tänder, etc etc, då skulle det inte tagits fram metoder för att göra något åt det.

Det här programmet har inte haft för avsikt att förmedla något annat än att håravfall inte är något att bry sig om (för den det drabbar). Det är hela upplägget. Först går personen i programmet omkring och funderar över håret. Sedan slutar det med att han accepterar det. Programmet hade lika gärna kunnat handla om någon som var överviktig. Och sedan slutat med att den överviktiga personen accepterar läget eftersom det är genetiskt. Inte en enda person som på allvar vill ordna sin situation har under programmet fått någon ny kunskap. Allt är tillbaka på ruta ett. Alla framsteg som gjorts på det här området har gjorts av - pressats fram av - personer som inte accepterar håravfall. Ju större efterfrågan (de som vill göra något åt håravfallet), desto mer sannolikt att priserna för behandlingar med tiden blir mer rimliga. Som med t ex ht. Fler gör ht - fler kliniker öppnar, konkurrensen ökar, tekniken utvecklas, priserna pressas.

Ingen utveckling alls hade skett om Peders (i programmet) inställning hade varit rådande.

Utvecklingen skulle ha gått snabbare om man hade intagit den inställning som läkaren i första avsnittet har.

Det är mycket som är fascinerande med det här programmet. Allt från de kliniker som ska utföra en ht och ritar ut linjer men inte nämner med ett ord att de aldrig kommer att kunna återskapa det hår som Peder under hela programmet har gått och talat om, till zoologen som för någon filosofisk diskussion om att håravfall inte skulle existera eftersom, med vilka belägg hon nu har för det, att kvinnor genom historien har valt män enbart baserat på utseende.
happiestguy

31 Jul 2020, 08:32

Foreveralone wrote:
a`fishwish wrote:
.Som sparrow nämnde, när det gäller i princip alla andra typer av kroppsdeformiteter (gravt snea tänder och övervikt är bra exempel) så är det få som rekommenderar "äh, släpp det och vänj dig vid det". Tvärtom uppmanas man att åtgärda problemen, om möjlighet finns. Dessutom är det, enligt min mening, väldigt naivt att hela tiden trycka på "strunta i vad andra tycker" som om det vore en bagatell. Det är ingen bagatell. Återigen som sparrow skrev är vi sociala varelser, och oavsett om vi vill eller inte så bryr vi oss om vad andra tycker i varierande grad.

"Du är flint/tunnhårig, varför gör du inget åt det"
i ärlighetens namn hur vanligt är det att man hör det av random människor. Det finns säkert någon som fått höra det, men då kan jag ställa frågan. Är det en person du verkligen vill ha i ditt liv? Om inte varför låta denne trycka ner dig. Förklara isåfall hur du känner om du mår dåligt av det så kanske person ifråga får mer förståelse.

Övervikt? ja det är gratis att gå ner pretty much. Om vi inte ska räkna matutgifter, men det lär du ju ha oavsett vikt. Behövs det en operation så är det väl sällan du pröjsar ur egen ficka.

Tänder? har du snea gaddar så bör du väl förhoppningsvis fått hjälp att åtgärda dem innan du fyllt 24. Kan säkert kosta en slant efter det, men oftast så blir det ju rätt så bra resultat om den som utför jobbet vet vad han/hon gör. När det väl ser bra ut så är det väl dock sällan det börjar se fult ut igen efter något/några år och du är tillbaka på ruta 1.

Även där - det ska vara DU som väljer det beslutet. Att andra tycker att du borde göra det ska inte få vara avgörande.

Gällande håravfall så känns det som att vissa tror att bara för att du gör en HT så är allt frid och fröjd sen. Flertalet tvingas ju knappra piller med dickproblem på köpet för att få behålla sin nya kalufs. Klart du kan få skitfina resultat, frågan är hur länge det håller i sig. Och är det värt den investering du gjort. Vad andra tycker kan du ju lägga åt sidan direkt, detta ska enbart du själv avgöra.

Jag kan tänka mig att många som fått fina resultat även känner en oro för att förlora sin kalufs. Människor måste få fatta sina egna beslut, opåverkade av vad andra tycker. Alla kommer inte tycka du är skitsnygg flint, det kommer de inte göra om du har hår heller. Folk kommer att döma dig oavsett. Men det är väl jättebra om du kan sålla ut de ytliga jävlarna i ditt liv?

Klart det är skitfint om man kan älska sig själv. Men det är väl inte bara det det handlar om. Men ha realistiska förväntningar och gör din research så blir det oftast bra. Vi alla måste dock bli bättre på att inte trycka ner andra för "ytliga fel" hela tiden. De som gör det är ju oftast osäkra själva på ett eller annat sätt.

Det främsta för att attrahera exempelvis en partner är väl att du utstrålar självsäkerhet, det är såklart inget alla kan uppnå. Men om all din självsäkerhet sitter i frisyren så lär det nog med stor sannolikhet skita sig oavsett.

Jag är riktigt glad att jag valde att avstå en HT. Vilket planen var att göra 2020, sisådär efter 9 års funderande. Det tog mig "bara" dessa 9 år att inse att det inte var rätt. Med det sagt så finns det säkert andra som det är helrätt för. Men din lycka ska inte sitta i håret!

De flesta beslut du tar kommer med risker. Att låta sig försöka acceptera att vi inte är perfekta eller behöver hår för att vara lyckliga är dock riskfritt för det mesta :D

TACK! Idag skulle jag skriva avtal och betala förskott för en HT efter precis som du 5+ års funderande. Fortsätter satsa på träning och fräscha kläder för att känna att jag trivs med min kropp. Jag kan vara snygg och se bra ut oavsett. Lyckan hänger inte på jävla hårhelvetet. På riktigt. :D Och sen gör jag den där drömresan för pengarna istället.
Skriv inlägg