En s.k. balanserad kost - Vad innebär det egentligen?

En s.k. balanserad kost - Vad innebär det egentligen?

Om ämnet håravfall
User avatar
whyatt
Posts: 9531
Joined: 20 Jul 2007, 13:24

13 Feb 2019, 15:14

Det är för mig en självklarhet att vi pga vår genetik ges olika möjligheter och olika svårigheter - av livet, genom livet. Lika självklart, i alla fall för mig, är att vad vi stoppar i oss genom livet, och spelar stor roll för våra möjligheter och svårigheter. Det föreligger också en rad andra orsaker, däribland sömn, uppväxtmiljö etc. En annan parameter är vad vi äter (hur vi responderar till födan beror också delvis på vårt genetik). Kan det finnas något samband mellan mat/föda/näring och den takten på den mänskliga kroppens förfall? Think about it.

Maten tillför en hel del, däribland essentiella byggstenar för den kontinuerliga cellförnyelse som pågår. Man kan lätt luras tro att det inte spelar någon roll varifrån de kommer och att alla byggstenar är lika. Så är ej fallet. Ur ett holistiskt hälsoperspektiv är det skillnad på kalorier även om de på pappret innehar samma energimängd. Varför? Jo för att de är en del av en mer eller mindre komplicerad helhet och när de kommer i kontakt med kroppens inre orsakar de alla olika "ringar på vattnet". En del bra. En del dåliga.

Dieter finns det gott om. Själv gillar jag inte den benämningen. Jag ser kosten som en så pass viktig del i ett så "hälsosamt liv som möjligt" att begreppet som sådant inte riktigt räcker till...för det låter ju rätt så temporärt att gå på en diet...att optimera sin hälsa genom en skräddarsydd kost är allt annat än temporärt och en av nycklarna till att slippa, reducera eller åtminstone skjuta upp, inträdet av ens dåliga genetik i vardagen.

Men vad skall man då äta? Vad är vi människor bäst anpassade för?
- Teorierna är många. Hypoteserna likaså. Forskning existerar, men spretar. Mycket prat om epidemiologi. Mindre om mekanistisk fakta. Vissa tittar på våra tänder och menar på att de i sig bevisar vår mycket breda kompetens att inte bara leva på, utan också frodas på, i princip vilken föda som helst förutom gräs, blast, jord etc..medan andra menar på att just tänderna med tillhörande käke, lämpar sig bäst för kött. Man blir milt sagt matt av att försöka reda ut begreppen och att försöka komma fram till något vettigt.

Studier finns det gott om och för den som inte är observant på sin alldeles egna "observation bias" tendens, riskerar vederbörande att snabbt samla ihop ett åsiktspaket som sen blir svårt att rucka på när ego, prestige och social media proklamering tvingat in opartiskhet, jag-hade-fel-förmåga och självinsikt in i det beryktade hörnet.

Jag kommer inte i denna tråden att försöka mig på att övertyga någon. Ät vad ni själva behagar. Tallriksmodellen. LCHF. Standard American Diet. Vegan. Ät när ni behagar. OMAD. Vart tredje timma. 5-2. 16-timmars fasta. Your call...men fundera gärna över följande frågeställningar:

- Vad består det jag stoppar i mig av?
- Föreligger det risk att bekämpningsämnen, antibiotika m.m. kommer in i mig?
- Verkar jag vara allergisk mot något i matväg, i så fall, varför?
- Hur är egentligen näringstätheten i frukt & grönt nuförtiden?
- Finns det en risk att Rekommenderat Dagligt Intag inte anger tillräckliga nivåer av viktiga näringsämnen?
- Om ja, vad kan det i så fall innebära för min hälsa långsiktigt?
- Är det verkligen helt kolugnt att utsätta kroppens innanmäte för mängder av molekyler som förfäderna aldrig ens kom i närheten av?
- Kan te.x. det moderna jordbruket visserligen producera imponerande mängder produkter men på bekostnad av näringstäthet?
- Finns det starka politiska och finansiella krafter bakom vissa just nu påtagliga hälso-trender?
- Är ett högt fiberintag verkligen nödvändigt, eller ens lämpligt?

Massvis med fler frågor kan ställas upp och var av dem kräver omfattande research för att besvaras nåt så när ingående...vad jag egentligen strävar efter i denna tråd är att få dig att så ett tankens frö i din mentala trädgård gällande vad en balanserad diet faktiskt är...för kanske så "förändras" just nu diskursen inom hälsa så svindlande fort att vi tutas i mer och mer vilseledande och propagandistisk smörja by the minute..
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg