Fantastiskt dermaroller resultat!

Fantastiskt dermaroller resultat!

Om ämnet håravfall
brentz

17 Feb 2019, 22:22

Hej Forum!

Här kommer en video som till och med får den pessimistiska att tappa hakan. Jag har tidigare skrivit i andra trådar att jag tror stenhårt på dermarollern, denna videon bevisar ännu en gång att rollern har en viktig funktion i att stimulera döende hår.

Vad säger ni? :)
nya_afishwish

18 Feb 2019, 05:43

Såg den häromdagen. Svårt att bedöma resultatet dock. Kanske har håret bara blivit lite längre? Så värst häpnadsväckande tycker jag inte det är i alla fall.

Dock startade jag själv igång med dermaroller 1,5 mm för ca en vecka sedan och planen är att använda den 1 gång/vecka. Vid första appliceringen tog jag det väldigt försiktigt, hur hårt ska man pressa egentligen?
whyatt

19 Feb 2019, 22:56

Ska bli intressant att se vart det utvecklar sig men hans förebild är riktigt dålig då skalpen badar i ljus, vad detta gör är att han ser betydligt tunnhårigare ut än vad han egentligen är, även om man så klart är riktigt bald.

I hans fall så behövs betydligt mer än bara en roller och ett serum. Han behöver någon form av daglig skalp-massage (DT), hårlaser, oralt intag av te.x. pumpkin seed oil m.m. Oklart om ens det hjälper....men men, han verkar positiv och hängiven - viktiga egenskaper oavsett struggle.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Harry.k

21 Feb 2019, 01:06

Några tankar kring det där är att dels borde han skala av det lilla han har där för att kunna köra rejält.
Men framförallt måste han skaffa en bättre roller, med längre nålar.
Ja det är såklart mer smärtsamt, men då kan han iaf använda rollern till det som är till för främst gällande håravfall.
Poängen är ju att få nålarna ner till dermis och stimulera tillväxtfaktorer.
Men visst för att använda det till att topicals bättre ska absorberas är det ok med en mindre roller.
whyatt

21 Feb 2019, 11:57

Om han inte får väldigt bra response inom 1-2 år (han har rätt i att timelajnen måste utökas) är nog SMP den enda vägen framåt, för han ser inte ut att ha en donor i världklass, vilket isf behövs med tanke på håravfallets omfattning.

När det gäller längden på nålarna tvistar de vise fortfarande om optimal längd...men jag håller med dig om att 0,5 är i minsta laget, samtidigt är hela nålningstekniken på skalp, i allmänhetens händer, så pass ny att vi inte riktigt vet fullt ut om det ligger något i "motståndarnas" claims att över tid kommer regelbunden dermarolling att orsaka motsatt effekt, bl.a. genom ärrbildning (skin micro-tearing).

Image

Hur som helst så tror jag dermastamping är skonsammare än rolling med tanke på att den metoden mer stämplar ett hål rakt uppifrån och ned, kontra dermarolling som *kanske* punkterar sig ner i huden brutalare..men det är mest en spekulation.
Hårboll

23 Feb 2019, 01:05

Har sjukt svårt för dåliga före och efter bilder. Jag menar hur svårt kan det vara? Om han planerade att dokumentera detta så varför gjorde han inte det?

Känns som att det likaväl kan vara sponsrat i lägg för hans produkter.

Och om det finns någon effekt så hur ska han kunna isolera den till rollerna när han gör allt samtidigt?
whyatt

26 Feb 2019, 14:30

Hårbollen,
jag håller med dig...personen i fråga har ju ändå lagt ned tid och möda på att dra igång en kanal å snacka framför kameran så...och 2019 krävs det knappt budget eller skills för att faktiskt dokumentera det hela relativt enkelt, smidigt och effektivt med hjälp av en helt ok skalpkamera för 600 spänn från Kina...as easy as 1-2-3...

Nå väl, både resultat och ev. finansiella motiv kommer troligtvis utkristallisera sig under året då kanalen lär växa och då också utsättas för mer investigation 8-)
Erik-W

07 Apr 2019, 10:40

Tror ni det finns någon risk att använda dermarolling (derminator 2) över ett transplanterat område (det har snart gått 1,5 år sedan HT)?
Hårboll

07 Apr 2019, 13:50

Erik-W wrote:
Tror ni det finns någon risk att använda dermarolling (derminator 2) över ett transplanterat område (det har snart gått 1,5 år sedan HT)?
Tror knappast det. I teorin är det ju så att redan efter ca 10-14 dagar krävs det i stort sätt samma grad av trauma som skulle få dina vanliga hårsäckar att skadas som för dina transplanterade hårsäckar.
Men bäst är att fråga en ht-kirurg.

Dock vet jag inte om det är så nödvändigt att stimulera där om det är ett område med enbart transplanterat hår. Dessa är ju inte speciellt utsatta för dht ändå.
Erik-W

07 Apr 2019, 20:43

Hårboll wrote:
Erik-W wrote:
Tror knappast det. I teorin är det ju så att redan efter ca 10-14 dagar krävs det i stort sätt samma grad av trauma som skulle få dina vanliga hårsäckar att skadas som för dina transplanterade hårsäckar.

Dock vet jag inte om det är så nödvändigt att stimulera där om det är ett område med enbart transplanterat hår. Dessa är ju inte speciellt utsatta för dht ändå.
Det är sant! Anledningen till att jag ändå vill testa med dermarolling där jag transplanterat är för att förhoppningsvis få återväxt av hår som inte är transplanterat i samma område. Man har ju sett folk som fått sjuka resultat med dermarolling och Minoxidil med mycket återväxt i helt kala partier. Så man hoppas ju på lite återväxt.
Hårboll

07 Apr 2019, 22:15

Erik-W wrote:
07 Apr 2019, 20:43
Hårboll wrote:
Erik-W wrote:

Det är sant! Anledningen till att jag ändå vill testa med dermarolling där jag transplanterat är för att förhoppningsvis få återväxt av hår som inte är transplanterat i samma område. Man har ju sett folk som fått sjuka resultat med dermarolling och Minoxidil med mycket återväxt i helt kala partier. Så man hoppas ju på lite återväxt.
Mm det hade varit awesome :) jag är lite för nojig för biverkningar av minox (mörka ringar under ögonen och rynkor/åldrande hud... vet inte om det är rimligt av mig... Men föredrar att testa pr, laser och dermastamps istället)
whyatt

11 Apr 2019, 12:17

Ska inte vara några problem 1,5 år efteråt, att nåla en transplanterad yta.
Erik-W

15 May 2019, 21:14

Tror ni att det finns en risk att man ärrar skalpen med dermaroller så att en framtida ht kanske äventyras?
Hårboll

16 May 2019, 15:28

Erik-W wrote:
Tror ni att det finns en risk att man ärrar skalpen med dermaroller så att en framtida ht kanske äventyras?
Det är så små hål att jag tvivlar starkt på det.

Om man missbrukar metoden så att man faktiskt förstör huden och gör inverkan på blodtillförseln och läkningsförmågan (hur nu det skulle gå till vet jag inte) så kanske det har en påverkan. Du kan alltid vända dig till en välrenommerad och erfaren kirurg och ställa den frågan. Berätta sedan vilket svar du får.
Erik-W

21 May 2019, 13:06

Hårboll wrote:
Erik-W wrote:

Om man missbrukar metoden så att man faktiskt förstör huden och gör inverkan på blodtillförseln och läkningsförmågan (hur nu det skulle gå till vet jag inte) så kanske det har en påverkan. Du kan alltid vända dig till en välrenommerad och erfaren kirurg och ställa den frågan. Berätta sedan vilket svar du får.
Jag har kollat med Dr.Koray. Han säger att det inte är någon fara med dermarolling, men han anser även att det inte ger några resultat. Jag tolkar det som att han tycker att det är värdelöst. Lite konstigt med tanke på att studier visar på bättre effekt/resultat med dermarolling & Minoxidil jämfört med bara Minoxidil.
Hårboll

21 May 2019, 17:38

Erik-W wrote:
21 May 2019, 13:06
Hårboll wrote:
Erik-W wrote:

Jag har kollat med Dr.Koray. Han säger att det inte är någon fara med dermarolling, men han anser även att det inte ger några resultat. Jag tolkar det som att han tycker att det är värdelöst. Lite konstigt med tanke på att studier visar på bättre effekt/resultat med dermarolling & Minoxidil jämfört med bara Minoxidil.
Alright... sjyst med lite input från honom iaf.
När allt kommer omkring så snackar vi ju ändå marginella potentiella skillnader, oavsett vetenskapligt stöd eller inte. Så för någon som kanske ser nyktrare på saken (missförstå mig rätt, läs; "inte lika stark önskan och vilja att tro på detta") så kanske detta helt enkelt är för icke-kioskvältande för att börja rekommendera det.
whyatt

22 May 2019, 14:00

F#ck drömmar om återväxt :mrgreen: Sker det i "kosmetiskt signifikant omfattning" så tillhör man ovanligheterna :lol:
Målet i dagsläget, det enda realistiska just nu som jag ser det, är att hoppas på förstärkning av befintligt hår. "Återväxten" behöver "tyvärr" fortsättningsvis komma via STRIP/FUE. Vad som väntar oss beträffande tekniksprång låter jag vara osagt, det finns många hoppfulla projekt men..ibland måste man fokusera på vad som finns här och nu.
Nålar är intressant. Nuff said.
Skriv inlägg