Fråga till whyatt kost

Fråga till whyatt kost

Om ämnet håravfall
Dalton123

14 Nov 2019, 09:42

Tjena whyatt jag har sett att du kör på en mestadels animalisk lchf om jag fattat rätt. Är du medveten om att lchf kost kan orsaka håravfall? I och med att det pratas mycket om blodflöde och inre välmående har du sett dokumtären game changers vy på den animaliska kosten? Jag har vart köttätare hela mitt liv men efter den filmen provar jag nu en vegansk kost som jag försöker hålla proteinrik vilket är lite bökigt därför många kan tappa hår av vegan kost för dom har dålig koll på proteinet? Du verkar som en erfaren hane så hör gärna dina åsikter angående detta😁
Hårboll

14 Nov 2019, 11:33

Intressant ämne. Följer :frog:

Whyatt innebär det att du typ är på karnivordiet?
whyatt

14 Nov 2019, 12:03

Tjenare mannen! :mrgreen:
jag har sett att du kör på en mestadels animalisk lchf om jag fattat rätt.
Korrekt :dance:
Är du medveten om att lchf kost kan orsaka håravfall?
Nu blir jag nyfiken. Förklara gärna rent mekanistiskt hur detta går till (epidemiologiskt dravel och nutritionsforskning går sällan hand i hand)...det är ju inte som så att jag inte har gjort extensive research innan jag valde denna väg :boxing: :lips:
I och med att det pratas mycket om blodflöde och inre välmående har du sett dokumtären game changers vy på den animaliska kosten?
Game Changers tillhör ett kluster av ovetenskapliga, agenda-drivna-progpaganda-dokumentärer som tyvärr riskerar att ställa till det rejält för oss människor på sikt :02cents: :tappingfoot:

Det är säkert så att många av de medverkande vill väl och tror på det "veganska budskapet"...men det betyder inte att de per automatik är rätt ute. Har du gjort någon som helst opartisk granskning av "dokumentärens" påståenden eller svaldes allt med hull och hår? :whistle:
Jag har vart köttätare hela mitt liv men efter den filmen provar jag nu en vegansk kost som jag försöker hålla proteinrik vilket är lite bökigt därför många kan tappa hår av vegan kost för dom har dålig koll på proteinet?
De flesta av oss kommer få stora svårigheter att upprätthålla en tillräckligt näringsrik vegansk kost över tid. Protein-problematiken är bara en av många förfalls-aspekter som veganer måste parera. Brist på järn, B12, D-vitamin m.m..överexponering av tanniner, oxalater och andra vegetabiliska växttoxiner...det är definitivt ingen kosthållning som vi människor frodas på, oaktat vad media, biased-phd's och Gr#ta än försöker tuta i oss.

...sen har jag full respekt för de som väljer veganism-religionen av skäl relaterade till hur djurhållning (det gjorde jag själv i yngre år när jag höll till på barrikaderna - gick inget vidare..så här i efterhand lol..men jag gillade att vara "en av the good guys" när det väl begav sig) på många platser runt om på jorden bedrivs, och/eller av det faktumet att det känns spirituellt fel att äta djur samt miljöaspekter.....absolut...men börja inte jiddra om ev. hälsofördelar med vegankost kontra gräsbetade, hormon/GMO/antibiotikafria animalier, pretty please!!
Du verkar som en erfaren hane så hör gärna dina åsikter angående detta
Well...you just got em hun! :kisscheek:

Avslutningsvis vill jag tydligt ge medhåll till kritiken mot många köttindustriers bristande respekt för djuren (te.x. hur de behandlas rent fysiskt, psykiskt samt att de får skitkost) plus aspekter kring miljöpåverkan - men dessa två tunga områden är precis lika aktuella gällande veganindustriernas skövlande, besprutande, skördande etc..ingen rolig historia och kortsiktig girighetskapitalism infekterar alla kommersiella områden!
:banghead: :smokingjoint:

Där har du min akademiskt befriade, och högst personliga, 50-öres analys :lips:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
whyatt

14 Nov 2019, 12:13

Intressant ämne. Följer :frog:
Sjukt intressant och ett av mina favoritområden :studyingbrown: Betydligt roligare än krypande vikar och tunna månar :dance:
Whyatt innebär det att du typ är på karnivordiet?
Njae...det vore en överdrift att kalla mig carnivore då jag mixar upp koststrategin då och då genom att te.x. inkludera salladsblad, gurka (utan skal), ägg etc..samt någon gång ibland unnar mig totala "going bananas" trippar i form av t.ex. smågodis, glass och bakverk. Skulle hälsan dala så kommer jag dock skrota allt sånt rakt av.

Vill poängtera att det är av högsta vikt att välja att lägga sina matpengar på bästa tänkbara kvalité - kött kan suga hårt för hälsan om det inte håller måttet eller tillagas fel...och givetvis ska vi inte göda en industri som inte tar väl hand om djuren och naturen.

:duel:
Dalton123

17 Nov 2019, 16:27

Kanon svar jo jag vet att de inte finns mycket uppbackande studier för de dom påstår för vegan kosten men det finns ju ett antal doktorer som baserar sin ”medicinering av patienter” på detta vis och ser resultat år efter år de kan jag tycka är lite svårförklarligt?
Lchf ofan alltså hur exakt de här med lchf orsakar håravfall vet jag inte men om du söker om the keto diet vilket jag fattat är som den amerikanska varianten är det många som rapporterat håravfall! Och jag upplevde de när jag körde lchf lite därför jag började söka om det men vad är beläggen för att en strikt animalisk kost är bra för hälsa och hår?
Haha nu känner jag mig som en dryg grönsaksätare men tycker de är ett ganska intressant ämne😁
whyatt

17 Nov 2019, 17:19

Här kommer min högst personliga, 50-öres analys :kisscheek:
men det finns ju ett antal doktorer som baserar sin ”medicinering av patienter” på detta vis och ser resultat år efter år de kan jag tycka är lite svårförklarligt?
Du menar att det finns läkare som ordinerar "vegandiet" till sina patienter och uppger att deras resultat är goda?

Det har varit väldigt lätt att haka på "ät grönt - undvik kött" -trenden som svept vitt och brett över klotet under typ hela 2000-talet. Still trending. Vi har fått berättat för oss att all djurhållning är miserabel och förstör vår värld, att rött kött måste vara cancerogent, att frukt och grönt innehåller massvis av fantastiska näringsämnen, tarmhälsa kräver fiber, att mättat fett är djävulens sekret osv. Meningsmotståndare har haft det svårt att få en syl i vädret, men när de väl har kommit fram så har den mediala lynchmobben varit brutal och hänsynslös. Många av oss kommer nog ihåg turerna kring Dr. Annika Dahlqvist..

I synnerhet i Sverige har debattklimatet inom många områden sakta men säkert exkluderat det fria ordet till förmån för någon form av kult-liknande åsiktskorridor där oliktänkande har varit helt OK att stänga ute, förlöjliga och trakassera.....eftersom "de har ju fel och vill oss andra illa" - ungefär så. Nutritionssfären är inget undantag. Istället för kreativa diskussioner och gränsöverskridande debatter bland akademikerna, som den sociala media boomen borde lett till, har istället de "gamla trygga åsikterna" backats upp av de flesta inom läkarskrået (cancer, kolesterol, diabetes etc)...för att sticka ut hakan och ifrågasätta vågar man ju inte. För då kan det hända att inkvisitionsmyndigheten kikar förbi och rycker legget.

Hur kan goda resultat uppnås med vegandieten?
Ja det är inte konstigt alls. Om personen i fråga kommer i från en, låt oss säga, standard american diet (SAD), då är vegandieten, under en period, helt klart ett lyft då den medför "exklusion" av belastande födoelement som ingår i SAD. Därtill tenderar en sådan diet att också följas av ett knippe positiva hälsojusteringar så som att den sjuke slutar röka, börja motionera, minskar alkoholintaget, prioriterar sömnen osv. Men den stora frågan är hur vegandieten står sig över tid. För vissa personer, som är pålästa inom nutrition och som därtill har goda "vegan-förutsättningar" rent genetiskt (samt inte har fuck@t upp systemet under sitt liv), kommer dieten att fungera bättre, än för de flesta andra. Tyvärr över tid, några månader för vissa, ett par år för andra, börja dietens baksida att visa sitt fula tryne. Jag vill återigen poängtera att jag har full förståelse för att rent etiskt bli vegan. Vår industriella matproduktion, så väl animalisk som icke-animalisk, är på många håll och kanter bedrövlig, därför behöver vi vanliga dödliga enas och samstämmigt ställa tydliga krav på "kapitalet" genom att använda vårt kapital som vägvisare för industrin. Tyvärr så tror jag inte att ekologiska riskakor från Kina och KRAV-märkt palmolja är rätt väg att gå, ej heller importerad oxfilé från Brasilien.
men om du söker om the keto diet vilket jag fattat är som den amerikanska varianten är det många som rapporterat håravfall!
Många upplever håravfall när de gör stora justeringar i sin vardag, i synnerhet gällande dieter där man ofta inte smyger in i en ny diet utan tenderar att hoppa in i den. Generellt kan man säga så här: Risken att då stressa igång "telegen effluvium" ökar och en ovälkommen, temporär shedding kan uppstå. På individnivå kan säkert allt möjligt ge håravfall precis överallt. Omöjligt att väga in enskilda anekdoter, såväl positiva och negativa.
Och jag upplevde de när jag körde lchf lite därför jag började söka om det men vad är beläggen för att en strikt animalisk kost är bra för hälsa och hår?
Jag påstår inte att vi måste äta endast animalier och jag är övertygad om att mycket av vår moderna "tillverkning" av livsmedel ställer till det för naturen...men i "äkta" ekologiskt rött kött finner du i regel en mycket god balans av rejält biotillgängliga näringsämnen samt en fettprofil som slår allt annat. Givetvis kan också en dietstrategi baserad på kött rejält halka ner i diket om vederbörande samtidigt intar raffinerat socker, mycket omega-6 etc ovanpå..
Haha nu känner jag mig som en dryg grönsaksätare men tycker de är ett ganska intressant ämne
Heh nejdå. Vi är här för att lära oss av varandra. Jag har gärna fel. Finns ingen "dog in this fight" - om det är mangos och bananer som är bäst för hälsan, okey, lets do it..men jag har kört fruktarian-dieten. Jag har kört vegan-dieten...och jag gjorde det seriöst och jag gjorde det med passion. Visst, jag är jag och du är du. Är din sömn, ditt humör, din energi och ditt psyke på topp efter några månader av "valfri diet, according to science" - bra jobbat, kör...men jag är rädd att veganvägen inte är min väg.

:rock:
Dalton123

17 Nov 2019, 18:57

Jo mycket bra svar ska köra på min 95% vegan diet då 5% förmodligen kommer stå för därvat litet fusk men ska prova denna diet ett tag och se vem vet får jag inte en bra extra välmående så kanske jag övergår o testar något liknande din diet😁 då jag faktiskt inte gett mig in i detta pågrund av djuren, visst djurhållning på vissa håll är bedrövlig men de fixar man nog inte genom att inte äta kött de fixar man nog genom att människor blir uppfostrade med mer medkänsla😁
Skriv inlägg