Glansig hårbotten

Glansig hårbotten

Om ämnet håravfall
Hårlöst försvunnen

20 Jan 2020, 19:02

Hej!

Är det någon mer än jag som har en glansig hårbotten? Det innebär inte för mig att håret blir fett fortare eller att huden i hårbotten upplevs fet, utan den glänser även som nyduschad...

Är detta kopplat till fibros? Eller som någon tidigare nämnt att håröppningen sluts när inget hår växer upp? Hur snabbt borde isåfall den sluttningen ske, upplevde inte glansig hårbotten tills jag tog tag i mitt problem, utan efter behandlingar med trikologi/meso och prp-injektioner har nog huden förändrats. Det är två år sen nu så minnet är luddigt. Sen blev ju min hårbotten ordentligt rengjord, masserad och preppad som aldrig förr för att jag tog hand om den på ett nytt vis, kan det ha något med saken att göra? Finns ju skalliga personer med matt hud, försöker förstå vad detta betyder.

Och mest ångestfyllda frågan, betyder det kört lopp för håråterväxt?
whyatt

01 Feb 2020, 17:00

Tja.
Ursäkta dröjande input :cow:
Är det någon mer än jag som har en glansig hårbotten? Det innebär inte för mig att håret blir fett fortare eller att huden i hårbotten upplevs fet, utan den glänser även som nyduschad...
Generellt så påstås det att när hårsäckarna gradvis tappar växtkraft blir de också sämre på att upprätthålla sin fulla storlek. De närliggande körtlarna tenderar då att ges ett visst växtutrymme, vilket de gärna nyttjar, backade av androgena faktorer.

Är detta kopplat till fibros? Eller som någon tidigare nämnt att håröppningen sluts när inget hår växer upp?
Kan vara keratinisering som har att göra med en viss lipidkonvertering, kanske kan det vara detta fett som på något sätt ligger nära ytan, men inte gör hårbotten fet på samma sätt som sebum...men detta är bara en hypotes.
Och mest ångestfyllda frågan, betyder det kört lopp för håråterväxt?
Beror på! Börja knåda varje dag. In med laser. In med dermastamping. In med cupping. Se till att bearbeta skalpen. Köp ett growthband, eller den där spanska massageprylen. Skicka ner serum. Göra eget hemma. Köp online. You can do it!!! :dance:

...sen beror det alltid på hur långt gånget håravfallet är. Spelar stor roll. Vilken snorrewood pratar vi? :partydance:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårlöst försvunnen

05 Feb 2020, 14:16

Problematiken i mitt fall var att jag inte fick miniatyriserade hårstrån utan om jag observerade min hårbotten så var det långa/mörka hårstrån sen en tydlig avgränsning till inget hårstrå alls. Nu är det dock lite annorlunda, efter löksaft dök det upp några vellushår.

Mina hårstrån misstänker jag har täppts till av skitprodukter i hårbotten, kanske låter som en sorglig bortförklaring men tror på att det är största boven. Jag misstänker att jag tappade hår under två års tid, men sista halvåret gick det fort. Mindre hår = mer hårprodukter i hårbotten. Använde vattenfast torrvax, hårdöden på burk. Stay way från detta folks! Så tillskillnad från manligt håravfall tror jag mitt case är en mer extrem variant, tänk hårstrån som aldrig får komma upp, ständigt blockerade. Det blir inte den här successivt nedgraderingen över flera år utan kan nog ge upphov till att hårstrået säger fuck you och går och lägger sig för att sova törnrosas sömn fortare.

Sen jag upptäckte mitt rätt omfattande håravfall har det gått 2,5 år, se sammanlagt 4 år håravfall. Är enligt mig själv inte lång tid (?), har inte tappat mer sen jag slutade med hårprodukter, men omfattningen av hårtappet är stor.

Jag minns inte som sagt att hårbotten var glansig till en början, tror du Whyatt att detta utgängsläge gör det svårare för minoxidil att absorberas/nå hårsäcken? Finns det någon fördel med en hudöppning där en aktiv hårsäck växer ut jämfört med en vilande hårsäck där huden har förslutits?

Jag ser resultatbilder på personer som fått fina resultat av diverse behandlingar och där det ser ut som att partier är helt kala, kanske är hårstrået oerhört miniatyriserat MEN fortfarande ovanför ytan så att säga och kan tillgodogöra sig exempelvis minoxidilen. Förstår du vart jag vill komma?

Ursäktar wall of text :roll:
Skriv inlägg