Göra HT i Sverige under krisen

Göra HT i Sverige under krisen

Om ämnet håravfall
Hårsökes

27 Apr 2020, 20:39

Hej alla, sett till situationen i samhället och att jag jobbar och kommer jobba hemifrån i en överskådlig framtid, så tänkte jag att det kanske är en bra timing tidsmässigt att göra en HT! (Kanske någon slags "ifyllnads HT" bara?)

Om man skulle överväga nåt i Sverige, vilken klinik skulle ni råda om? En slags top 3 lista vore uppskattat.

Tack.
whyatt

29 Apr 2020, 15:10

Bra fråga. Det är alltid svårt att veta vart klinikerna "form" är just nu (många faktorer som avgör och som förändras över tid, primärt kompetens) och i synnerhet när det handlar om kliniker som inte publicerar sina fall kontinuerligt online på de större forumen. Tyvärr lyser alla svenska kliniker med sin frånvaro på de internationella brädorna.

Med risk för att glömma några så tillhör Poseidon, Ilter, Akacia, New Hair Clinic och Nordic Hair de mer intressanta...även om jag överlag personligen inte har blivit lika imponerad av deras publicerade resultat som jag har blivit av resultat från några av, de som jag betraktar som, världens bästa kliniker. Återigen är detta en högst personlig åsikt och inte vägledande öht.

Min egen, icke-medicinska ståndpunkt är att FUT-metoden borde användas mer än den gör (av de som behärskar konsten), samt att en FUE-only strategi vid risk för omfattande ärftligt håravfall, ofta yieldar för få grafts. En kombination av de båda tordes därför vara det minst dåliga sättet för att skapligt tillgodose kandidater med omfattande håravfallsrisk och som önskar maximal täckning. Men som sagt, detta är min högst personliga åsikt och din läkare vet GIVETVIS så in i norden mycket mer om detta än vad jag gör.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårsökes

30 Apr 2020, 11:07

Tack för svar!

Vad tror du om att "bara fylla i lite" 🙂,

Eller bara göra kronan (min hypotes är att eftersom hårlinje är den del som innebär mest konstnärligt så vill jag inte riskera en onaturlig hårlinje, men fyller gärna på bara i kronan)
whyatt

30 Apr 2020, 15:44

Jag sågar inga kliniker per se, oavsett land. Vad som är intressant är att granska de publicerade fallen, och att dess dokumentationskvalité når upp till en godtagbar standard. Om det enda som erbjuds är småbilder online eller före-och efterbilder på konsultationen i form av en blädderpärm, ja då blir i alla fall jag personligen skeptisk.

Som potentiell kund med utlägg någonstans från oftast 50 papp och uppåt, så tycker jag kan man kräva hög nivå på hur tidigare fall har dokumenterats...och framförallt att resultaten i en slående majoritet av fallen uppvisar riktigt hög uppväxt, och på ett naturtroget sätt.

Så ställ dig frågan, blir du serverad resultaten på ett sådant sätt? I så fall, gå vidare och ställ fler frågor, prata pris, få bilderna analyserade, jämföra med andra kliniker. Rinse & repeat.

När det gäller kronan så kräver detta område god förståelse för det "cirkulära mönster" som mer eller mindre alla, i olika utsträckning, uppvisar. Vidare slukar kronan lätt tusentals grafts varför smart planering och perfekt placering krävs för att optimera illusionen av "så mycket hår det bara går".

Allt detta vill du att kliniken kan visa upp flertalet prov på. Konstigare än så är det inte. Svenska eller inte.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg