har delforumen plockats bort - det ser väldigt mycket mer svåröverskådligt ut.

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

har delforumen plockats bort - det ser väldigt mycket mer svåröverskådligt ut.

Om ämnet håravfall
sparrow

08 Aug 2019, 17:37

Vad har hänt med forumet? Det var förut uppdelat bättre mellan kategorier.

Hårersättning och smp i samma delforum trots att det är två totalt olika metoder..

Generell diskussion
Mitt håravfall
Framgång och bieffekter
Nya metoder och rön
Finas, minox och övriga produkter
Hårlaser och övriga metoder
--------------------------

Hårtransplantationer (resultat)
Hårtransplantationer (diskussion)
Hårersättning
Smp

Kategorin om åsikter om branschen är helt borta, trots att den fyller en viktig funktion för att inte hamna bland eller handla ifrån oseriösa aktörer.. Att behöva scrolla runt i andra delforum för att hitta den infon eller gå genom sökfunktionen är långt krångligare. Kändisar och deras håravfall är också borta, trots att det var en ganska intressant kategori. Jag fick direkt känslan av att forumet blev mer inriktat på att sälja något slags hairloss-kit. En helt egen kategori där man rekommenderas att köpa laserhjälmar och allt vad det var. Och vilka är vi? Jag har fått för mig att whyatt är den enda som skriver inlägg och som driver forumet. Är Whyatt flera personer eller är det personer som driver forumet som inte aktiva på forumet utan bara rekommenderar att man ska köpa laserhjälmar och allt vad det kan handla om.

"Gällande exakt vilka produkter som rekommenderas så specificerar vi flera olika tänkbara kandidater. Denna informationen uppdateras också löpande i takt med nya produktsläpp och när ny info rättfärdigar uppgradering."

Jag tänkte skriva ett inlägg i en annan tråd men nu blev forumet så pass rörigt att jag ledsnade helt. Såhär är det ofta med forum på nätet. De fungerar helt ok, men sedan ska det ändå ändras om och forumet upplevs på ett helt annat sätt än det man är van vid. Det kan säkert vara så att andra tycker att det blev mycket bättre.
Last edited by sparrow on 24 Oct 2019, 17:39, edited 1 time in total.
whyatt

09 Aug 2019, 08:39

Sparrow, du är en av de äldsta medlemmarna här så självklart tar jag till mig av din feedback lite extra.

Några justeringar har gjorts där i princip inaktiva forumsdelar helt enkelt slagits ihop med de mer besökta. Trådarna finns alltså fortfarande kvar men under kvarvarande forumsdelar.

Det är inte helt trivialt att spika en forumsstruktur som passar alla. Vissa älskar massor av forumskategorier, med underforum...andra föredrar den "modernare" formen med egentligen bara TAGS och inga kategorier alls på första sidan (jag tillhör denna skaran). Kompromissen blev det här, samma typ av struktur men i en mer light-utformning.

Förändringen kommer också till för att fungera bättre på padda, mobil etc. Det var alldeles för mycket att skrolla innan och ja, antalet besökare med små skärmar ökar och utgör redan en betydande del.

Framtidsplanerna är att helt göra om forumet med fokus på kategori-tags indelning, bättre översikt över aktiva trådar samt en stabil och snabb sökfunktion.
Jag fick direkt känslan av att forumet blev mer inriktat på att sälja något slags hairloss-kit.
Om så skulle vara fallet, vari ligger problemet? Eller antar du per automatik att om man säljer något så är man oförmögen att uppträda ärligt och rakryggat? :)
Följande tråd som jag publicera i samband med förändringen ( lookgood-anti-hair-loss-toolkit-f20/las ... t6276.html ) förklarar mer i detalj vad det handlar om. Om den inte är accessbar säg då till, måste sätta alla permissions rätt vilket inte är helt glasklart.

Och nej..här skall inget säljas. Så du kan vara lugn :)
Och vilka är vi? Jag har fått för mig att whyatt är den enda som skriver inlägg och som driver forumet.
Korrekt.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Harry.k

09 Aug 2019, 15:48

Håller med Sparrow här. Det var, *kliché*, bättre förr. Tyvärr är det något som är mer eller mindre standard, det ska förändras bara för att ungefär. Det är väldigt irriterande vid ex operativsystem där smarta funktioner och saker försvinner och tillverkarna tror de är nyskapande. Men visst, de vill sälja, men varför samtidigt försämra? Man kan göra saker bättre om det är något som skulle förbättras av förändringen *no shit*. Men sällan är det ju ens påkallat utan någon nisse sitter spinner på sin egen idé.
Nu är nog kanske inte fallet så här, bortsett från att jag frågar mig om någon verkligen klagat på forumet innan. Men hela känslan inför det gamla forumet var avsevärt mycket bättre.
If its not broken dont fix it...
MEN om det nu är så att det var för att förbättra för mobila enheter, ok då är det väl logiskt.
Är dock som sagt väldigt färgad av hur man förändrar och samtidigt försämrar generellt.
sparrow

09 Aug 2019, 19:44

Vafan. Jag har stavat fel i rubriken. c.t på min dator funkar för dåligt.

Det här med förändringar har jag ibland svårt för. Det är som att gå och handla på Ica och något snille har fått för sig att ändra på var grejerna står i hyllorna, så man måste leta runt för att hitta rätt, sedan tar det inte långt tid förrän det ändras igen.

Jag vet att du gör ditt främsta för forumet Whyatt. :) Det vara bara bättre förr. Första forumet tycker jag var helt ok, sedan dök det upp ett annat och nu ska även det ändras.

Går det att fixa lite mer unika smileys? Jag vet inte hur det är med de här forumen nu förtiden, men även smileysar tycker jag har blivit sämre. När jag brukade vara aktiv på såna här php-forum såg smileysarna ut såhär Image , ImageImage ,men som man ser så var det ett tag sedan.
whyatt

11 Aug 2019, 14:41

Hehe...tyvärr fanns det ingen ångra knapp i backend :roll:
undofunny.jpg
undofunny.jpg (226.56 KiB) Viewed 770 times
Harry, ursäkta..men..likställde du mig precis med +20 år av Microsoft Windows mjukvaru-tortyr-regim??!?!?!?! :evil:

Det jag inte riktigt förstår är...vi pratar liksom om att några få kategorier har slagits ihop :lol: hur svårt kan det vara att lokalisera de typ 5 trådar med aktivitet i efter ändringen? :lol:
Inte jättesvårt.

Hur svårt kan det vara att förstå vart man skall posta nya trådar?
Inte jättesvårt.

sparrow: Du vill ha fler glada gubbar alltså..här kommer två! :lol:

Image
whyatt

11 Aug 2019, 15:34

.......men som ett litet plåster på såret sparrow, så kan du nu utöka hur du rent visuellt framställer dina förkunnelser här på brädan :dance:
Harry.k

15 Aug 2019, 23:18

whyatt wrote:
11 Aug 2019, 14:41
Hehe...tyvärr fanns det ingen ångra knapp i backend :roll:

undofunny.jpg

Harry, ursäkta..men..likställde du mig precis med +20 år av Microsoft Windows mjukvaru-tortyr-regim??!?!?!?! :evil:

Det jag inte riktigt förstår är...vi pratar liksom om att några få kategorier har slagits ihop :lol: hur svårt kan det vara att lokalisera de typ 5 trådar med aktivitet i efter ändringen? :lol:
Inte jättesvårt.

Hur svårt kan det vara att förstå vart man skall posta nya trådar?
Inte jättesvårt.
Nej inte direkt, skillnaden är naturligtvis milsvid, men var tvungen av att ha en referens. Dessutom ska man aldrig försitta en chans att ge microsofts agerande en känga. Men det är positivt att du är enig på den punkten för då vet vi att det aldrig kommer barka åt det hållet!
whyatt

16 Aug 2019, 09:19

Mitt mål är ju givetvis inte att försvåra, försämra eller krångla till det, men ibland så hamnar man ju där ändå :right: :frog:

Microsoft är digital ondska. Troligtvis djävulens first hand pick om han fick välja. Eller så har han redan gjort det? :| :pig:
sparrow

24 Oct 2019, 17:55

Vad är fördelen med att slå ihop delforumet smp med hårersättningar? Vad blev så mycket bättre av det? Nu när man ser en rubrik, t ex, hårlinjer så vet man inte om det rör smp eller hårersättningar. Först måste man då gå in i den delen av forumet och läsa rubriken för den tråden, om det inte heller står något i rubriken om det gäller smp eller hårersättningar så måste man gå in i tråden för att se om det rör hårersättning eller smp. Det gör det hela långt krångligare än det var tidigare.

Efter att det nu har gått ett tag sedan förändringarna så har jag svårt att se att något blev bättre. Avskiljningen som fanns tidigare, mellan delforumen, har också gjort det mer rörigt. Och att företag inom branschen tagits bort är inte alls bra. Det fanns trådar där som tar upp företag som är direkt oseriösa och det är ändå väsentlig information när en klinik ska väljas. Klart att det inte är lika mycket aktivitet i den delen av forumet, men den fyller ändå en viktig funktion.

Kändisar och deras håravfall var något som fick forumet att vara något roligare.

Det första forumet var även det bättre. I alla fall fungerar det här forumet sämre när jag använder en mobil. Jag ser inte senast skrivna inlägg på startsidan. Då måste man gå in i varje enskild del av forumet för att se om något har skrivits. Nu kanske det första forumet var utdaterat och något snille som programmerar plattformen har försämrat det hela.
whyatt

26 Oct 2019, 11:30

Tack Sparrow för din värdefulla input :afro:

Jag påstår inte att forumet nu är "mycket bättre" - nej nej, kanske finns det en poäng i att i princip alla områden har sitt alldeles egna underforum...risken med det dock är att sjukt mycket av samma info skrivs om och om och om igen på många olika ställen då ämnen tenderar att överlappa. Nu har du en poäng i att en SMP-hårlinje inte är samma sak som en HE-hårlinje. Point taken.

Till forumets försvar :duel: vill jag ändå påpeka att om man besöker forumet ungefär 1-2 gång per vecka, så har man inga problem i att hänga med i vad som händer. Det är inte Flashback vi pratar om här ffs :neener:

Kändiskategorin var förvisso kul, men det känns fel i dessa tider att t.o.m. semi-kändisar hängs ut på ett sätt som de kanske inte önskar. När det delforumet började pratade vi om Johnny Depps vikar och Bruce Willis påstådda besök hos en "svensk hårtransplantationsklinik", på senare tid blev det lokala influensers och fotbollsspelare..kanske inte schyst i alla lägen.

Hur som haver. Jag har planen klar för hur forumet kan tas till nästa nivå och det som egentligen bara krävs är tid och pengar. Tyvärr är jag f.n. heavily occupadoz och rent ekonomiskt, då allt går att köpa, känner jag inte i första skedet för att ta in bransch-annonsörer (även om detta skulle kunna finansiera uppgraderingen), ej heller starta en Patreon eller dylikt och be ER om månadsdonationer...några förslag? :whistle:
sparrow

26 Oct 2019, 18:09

Jo, men det finns ju ingen som helst koppling mellan smp och hårersättning. Det är väl nästan en större likhet mellan hårersättning och hårtransplantation, även om det såklart inte heller är samma sak.

Jag förstår bara inte varför dessa två delar slogs ihop. Den enda anledningen jag kan se är att krympa ihop forumet. Men det är svårt att se vad anledningen till det var. Avdelningen mellan kategorier som fanns förut är långt bättre för att få startsidan att bli mer lättöverskådlig. Det som nu har plockats bort helt.

När det gäller kändisdelen så håller jag med. Det senaste inlägget om polisen i efterlyst var nästan mer roligt än att det var någon kändis. Den delen av forumet var nog lite problematiskt.
whyatt

09 Nov 2019, 12:46

Jag har filat på en lösning som jag tror dels kan lösa dilemmat specifika-underkategorier (blir så himla många...) och bristfällig-översikt-beträffande-aktiva/nya-trådar. Är förhoppningsvis implementerad under kommande vecka och består i att några nya underforum skapas (SMP only. Hårlaser only. HE only osv - typ som det var innan men med ännu fler kategorier..) samt att en ny funktionalitet dunkas in i sidebaren med de 10 senaste aktiva trådarna!

Vad säger henskapet? :admire:
Skriv inlägg