Har en "kal" fläck på sidan av huvudet

Har en "kal" fläck på sidan av huvudet

Om ämnet håravfall
Mihdrin

07 Jun 2020, 18:37

Hej!

Har en fråga angående vad jag upplever som en "kal fläck".

(bilder).

Har postat lite olika bilder, bl.a. där håret är precis nytyvättat samt när det är torrt.

Har lurkat på denna sidan rätt länge (säg säkerligen 15 år), men p.g.a. av att jag alltid har vart orolig för att tappa håret, för jag har haft högt hårfäste men det har alltid vart väldigt tjock (är det fortfarande nu).

Vad kan den fläcken komma ifrån? Två teorier jag har är:

1. Jag har alltid haft luggen på ett speciellt håll och förmodligen kanske aldrig reflekterat över den.

2. Jag har gått ner c:a 18 kg på 3 månader (och haft väldigt stort kaloriunderskott). Det kombinerat med träning (4 dagar i veckan, med dusch av hår, samt kammat det blött (!) väldigt dumt; jag vet.

---

Jag försöker inte hitta bortförklaringar för manligt håravfall, då jag verkligen inte tror att det är det just i detta läget. Det är liksom på sidan av huvudet och inte i tinningarna eller bak på kronan.

Har sett detta i ungefär två veckor nu.

---

En annan fråga är vart jag kan vända mig professionellt. Jag frågade min läkare på min vårdcentral och hon sa "testa att smörja in med någon medel i 3-6 månader". Jättekul bemötande. Om det är manligt håravfall eller något sånt, så kan man ju se över om jag vill börja med en behandling.

Kan jag själv begära ett träff med en dermatolog?

Det mest absurda i detta är väl att jag tänkte snagga av det ändå, men nu vet jag inte om jag vågar p.g.a fläcken. Vore perfekt i Corona tider att vänja sig vid det, men vill helst kolla upp detta.

Tack! Och detta är verkligen ett utmärkt forum. Hoppas bli bättre bemött här än min 60-åriga tant som jag har som doktor, känns väl som om hon hade noll sympati för detta, trots att jag skrev att det påverkade mig enormt mycket psykiskt (just nu iaf).
Mihdrin

10 Jun 2020, 18:47

Kom precis på ett tänka på en annan sak; kan det vara värt att uppsöka en klinik som gör t.ex. hårtransplantationer för rådgivning?

Har någon ett klinik att rekommendera runt Göteborgs området? Vet dock inte hur "objektiva" dessa kommer vara då jag antar att de också vill sälja en transplantation eller liknande.

Tack återigen :)
Skriv inlägg