Håråret som gått och förväntningarna på det nya (h)året

Håråret som gått och förväntningarna på det nya (h)året

Om ämnet håravfall
Harry.k

01 Jan 2020, 20:22

Personligen var det händelsrikt, switchat upp programmet rejält, och som vanligt gått helt emot ett av budorden inom håravfallsbranschen "always add never remove", blev tvungen att ta bort några saker delvis pga av biverkningar men också för att jag var tveksam till effekter.

Med det sagt så började jag med en del andra och kan sammanfatta året som att nuläget är det bästa på 5-7 år. Planen för nästa år är att köra vidare med nuvarande program samt öka styrkan och frekvensen. Men kan nog hända att man kanske testar exosomes också för att stärka upp ytterligare.

Hur ser det ut för er?
a`fishwish

02 Jan 2020, 08:05

Tanken slog mig häromdagen att det tycks finnas ett samband mellan länder som har hög köttkonsumtion och hög andel manligt håravfall i samma länder. Inget definitivt bevis på att stora mängder kött orsakar håravfall, men i brist på andra idéer så ska jag år 2020 begränsa hur ofta jag äter kött; max 500g per vecka.

Vi får väl se...
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
KarlXVIGustav

03 Jan 2020, 13:28

Jag har läst någonstans att manligt håravfall blivit vanligare i Kina i takt att deras diet blivit allt mer västerländsk. Det behöver ju dock inte just vara just köttet som är boven. Men vem vet? Jag har i alla fall ätit väldigt lite kött senaste två åren pga att det hjälpt sänka mitt blodtryck m.m.. Det har ju dock inte gett mig nån återväxt, men möjligen har mitt håravfall gått långsammare/avstannat sen dess.

Dock så tänker jag att en uteslutningsdiet är bättre än att ta bort något random ur dieten. Då börjar man med en väldigt snäll vegitarisk diet och lägger stegvis till olika saker som mjölk och kött och ser vilka födoämnen man reagerar negativt på. På så vis kan du få reda på vilka ämnen som orsakar inflammation i just din kropp. För mig var det kött, mjölk och vete. Så jag äter bara de vid resor och när jag besöker någon. Men jag har också läst om de som det passar bäst med en köttrik diet.
a`fishwish

03 Jan 2020, 14:47

Har också hört att håravfallet ökar i öst, samtidigt som de antar en mer västerländsk diet. Det som fascinerar mig mest (sorgligt nog?) när jag reser i de asiatiska provinserna är hårstatusen hos den manliga befolkningen. Har svårt att tro att det bara är genetiskt betingat. Deras livsstil skiljer sig mycket från våran, utöver kosten. Precis som alltid är det säkerligen flera faktorer som påverkar.
whyatt

05 Jan 2020, 10:39

2019 har bestått mycket av att filtrera fram ett knippe produkter med bra "på-pappret" potential - sen är det alltid en upp till hårgudarna å bestämma om skiten fungerar i verkliga livet :whistle: :innocent:
Det största under det gångna året är nog ändå inträder av microneedling på min hjässa. Jag har tveklöst sett robusta hårstrån ploppa upp i vikarnas mest kritiska områden. Tätheten är inte där (än.. :whistle: ) och ännu verkar de inte lika växtintresserade som övrigt hår, men det är i alla fall inte fjun vi pratar om.

Kanske ruvar 2020 på någon form av ny apparatur typ tryck eller ström. Jag förväntar jag mig också under detta året att byta ut en del av de syntetiska hårmedlen som min hjässa f.n. baddas med, till förmån för mer hemmagjort klet med fokus på en oljig over night skalp mask, samt ett färskt elixir. Precis som Harry är inne på är det väldigt enkelt att addera, svårare att skicka ut. Jag måste erkänna att jag verkligen lider av detta syndrom!
:helpsos:

Det börjar också bli dags att bestämma mig för framtida HT-klinik :partydance:

Gällande "kött" så är detta en diskussion värd en helt egen tråd och jag misstänker att denna kommer gå fullständigt off topic om jag nu redogör för varför Karl och fish är helt ute och cyklar gällande "kött" - Men men, vill ni göra det här, eller tar vi en egen tråd? :kisscheek: Jag vill er bara väl boys :dance:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
a`fishwish

05 Jan 2020, 15:12

whyatt wrote:
Gällande "kött" så är detta en diskussion värd en helt egen tråd och jag misstänker att denna kommer gå fullständigt off topic om jag nu redogör för varför Karl och fish är helt ute och cyklar gällande "kött" - Men men, vill ni göra det här, eller tar vi en egen tråd? :kisscheek: Jag vill er bara väl boys :dance:
Ja, gällande kosten har vi helt klart väldigt olika synpunkter. Jag anser att en växtbaserad kost är avgörande för hälsosamt hår (d.v.s. mycket frukt, grönsaker etc etc) för oss som ligger i riskzonen (medan jag misstänker att du inte är inne på samma spår). Med det sagt förespråkar jag inte en strikt vegetarisk diet, men jag tror på mer grönt och mindre rött i varje fall. Därutöver tror jag, när vi nu pratar livsmedel, att det är många andra faktorer som spelar en väsentlig roll som det sällan diskuteras om, exempelvis när på dagen vi bör äta, eftersom näringsupptaget, absorptionen, varierar under dygnet. Exempelvis anser jag att frukost bör, om möjligt, helt uteslutas trots den konventionella visdomen. :blues: .

Vill dig också väl Whyatt!
whyatt

05 Jan 2020, 16:12

Ja, gällande kosten har vi helt klart väldigt olika synpunkter.
Jag sticker kanske ut hakan lite väl mycket just när det kommer till kost (och dess närliggande områden) eftersom vår dagliga diet korrelerar med vår livshälsa och även om hårväxt är kul att researcha, så är kosten det område jag känner att jag begripit mest. Det säger ju iofs ingenting om något, och jag har säkert gap i min förklaringsmodell som får det svarta hålet LB-1 att framstå som patetiskt litet, men om ni käre läsare anser att jag i vissa frågor gällande håravfall kan vara värd att iaf skumläsa, så besitter jag minst 10x mer insikter gällande kost. Observera att jag inte på något sätt påstår att jag briljerar inom detta området, men jag har av olika orsaker tvingats in och tvingats skala bort vad jag vill tro, vad andra säger åt mig att tro och vad den omfattande och sjukt undermåliga forskningen inom nutrition ofta försöker stipulera.
Jag anser att en växtbaserad kost är avgörande för hälsosamt hår (d.v.s. mycket frukt, grönsaker etc etc) för oss som ligger i riskzonen (medan jag misstänker att du inte är inne på samma spår).
Vad baserar du den synen på? Om vi pratar Ancel Keys, Okinawa, kolesterol...därtill slänger in fytonäringsämnen, fiber och antioxidanter, så har denna typen av "veganpropaganda" smulats sönder over and over again...med det sagt ser jag fram emot att få ta del av din fakta.
Med det sagt förespråkar jag inte en strikt vegetarisk diet, men jag tror på mer grönt och mindre rött i varje fall.
Det gjorde jag också en gång i tiden..men gick längre än så och lade om kosten åt det extrema hållet. Big mistake...men men, learning by doing :smokingjoint: Berätta, varför mindre kött och varför mera grönt? Det är ju visserligen det korrekta synsättet just nu enligt både media och samhälle och något de sondmatar oss med...men det innebär ju inte per automatik att sanningen är funnen.
Därutöver tror jag, när vi nu pratar livsmedel, att det är många andra faktorer som spelar en väsentlig roll som det sällan diskuteras om, exempelvis när på dagen vi bör äta, eftersom näringsupptaget, absorptionen, varierar under dygnet. Exempelvis anser jag att frukost bör, om möjligt, helt uteslutas trots den konventionella visdomen
Jo precis. Den mänskliga fysiologin begriper man sig inte på i första taget. Jobbar fortfarande på det. Te.x. spelar årstider in. När vi pratar kött så finns det givetvis helt olämpliga produkter som bör undvikas...men vi kan väl hålla oss till kött vs the rest, just nu? :stan:
Vill dig också väl Whyatt!
Det känns betryggande, kommer bli bra det här, hashtag broluv! :lips:
whyatt

05 Jan 2020, 19:24

Jag tar mig friheten att lägga lite ord i din mun :innocent: Är det denna typen av påståenden som låter vettiga?

- Mättat fett är det farliga fettet!
- Kolesterolet måste bekämpas!
- Tillaga maten i vegetabiliska fetter!
- Blue zones-folken äter bara lite kött men lever länge!
- Rätt fibrer föder de goda bakterierna!
- Tjocktarmscancer beror ofta på överkonsumtion av rött kött!
- Kött ger speedad mTOR aktivering!
- Det går inte att prestera utan kolhydratsintag!
- Frukt och grönt innehåller mycket näring!
- Kött är svårt att smälta!

:duel: :whistle: :sleepyellow: :neener: :kisscheek:
a`fishwish

06 Jan 2020, 10:24

Eftersom du påpekade dina meriter i inledningen så kan jag bara kort upplysa vart jag kommer ifrån. Har i dagsläget avverkat cirka 120 hp i biologi och lite kemi, vilket i sig egentligen inte säger så mycket. Men om det är någonting tillförlitligt jag lärt mig under åren, så är det uppenbarelsen om hur mycket vi inte vet. Jag reagerar ofta på lektorer som undervisar med en tvärsäkerhet, likaså tvärsäkra påståenden i media. En varningsflagga reses. Med det vill jag säga att det som jag håller för sannolikt idag, kan komma att ändras framöver. Ödmjukhet inför vetenskap, en dygd som saknas idag, är att eftersträva.

Jag utgår ifrån ditt senaste inlägg, med svar till några av dina påståenden:

Mättat vs omättat fett. Jag tillhör minoriteten som förespråkar mättat fett. Kort motivation: omättade fetter är mer reaktionsbenägna, och ger lättare upphov till bl.a. syreradikaler vid uppvärmning/syreexponering.
Kolesterol: Jag är inte övertygad om att det måste bekämpas. Tvärtom har jag läst studier där höga kolesterolvärden hos äldre kan rentav minska hjärtproblem.
Vegetabliska fetter: Jag tillagar aldrig maten i vegetabliska fetter, av anledningen jag angav ovan.
Frukt och grönsaker innehåller mycket näring. JA! Är medveten om att jorden har urlakats på mineraler och att maten inte tillnärmelsevis är lika vitamin/mineral rik som det säkert tidigare varit. Men människokroppen är beroende av många vitaminer och mineraler för att fungera som den var skapad, näringsämnen som kött och pasta inte förslår.

Jag ser på människan som en skapad varelse, och som dessutom var ursprungligen vegetarian. M.a.o. förkastar jag evolutionsläran (och det gör jag inte slapphänt) och utifrån den övertygelsen, att människan är (troligtvis) skapad till att primärt äta växtbaserad föda, ser jag det som fullkomligt vansinne att inte göra det!

Återigen anser jag fortfarande att köttprodukter utgör en viktig del av en hälsosam diet, då det är rikt på järn osv. Och det som föranledde diskussionen - huruvida överintag av kött orsakar håravfall - påstår jag inte är absolut sanning. Den största risken jag ser med stort (rött)köttintag är bl.a. risk för höga järnnivåer som inlagras i vävnaderna.
whyatt

06 Jan 2020, 12:36

Heh okey, jag vet inte om jag direkt underströk något överdrivet meriterande från min sida, utöver att möjligtvis inse allvaret i annalkande ohälsa och högst bristfälliga resultat genom konventionella tillvägagångssätt :frog:
Har i dagsläget avverkat cirka 120 hp i biologi och lite kemi
Oohh jag beklagar, men fortsätt kämpa! :partydance:
Jag håller med dig om att hp inte indikerar speciellt mycket, utöver att man möjligtvis uppvisar ännu större risk att ha vaggats in i ett standardiserat mainstream-tänk som sällan tillåter insikter utanför den av samhället och branschen, styrda boxen, men menar jag verkligen inte att du lider av detta.

Jo precis, den gamla hederliga devisen något i stil med "ju mer man fattar, ju mindre fattar man" känns mer aktuell än någonsin och det gäller att vi hjälper varandra att inte springa in i de definitiva svarens lömska labyrint...och jag delar definitivt din åsikt att vi i mångt och mycket ser ett skyttegravskrig inom många akademiska grenar idag, där couraget att erkänna sig ha fel, är högst sällsynt. Istället gaddar man ihop sig i sina skrån för maximal påfågelsvolym :birdiedoublegreen:
Ödmjukhet inför vetenskap, en dygd som saknas idag, är att eftersträva.
Och det är just definitionen av vad vetenskap de facto är som inom nutritionsforskning tyvärr decimerats till "epidemiologi" och studieabstrakt, mycket sällan baserade på den typ av statistikdata som kan anses applicerbar i verkligheten :boxing:

Nu är det försent. Vi har tillsammans redan troligtvis genomfört 2020-talets mest graverade OT-slap gentemot TS, men men, förhoppningsvis kan vi pytsa in en och annan tänkvärdhet.
Mättat vs omättat fett. Jag tillhör minoriteten som förespråkar mättat fett. Kort motivation: omättade fetter är mer reaktionsbenägna, och ger lättare upphov till bl.a. syreradikaler vid uppvärmning/syreexponering.
Yippie - mättat fett for the win, den där Dr. Dahlqvist är inte så dum då alltså, trots att hon fick 99% av sina läkarkollegor, inkl. forskare, docenter och professorer..
Kolesterol: Jag är inte övertygad om att det måste bekämpas. Tvärtom har jag läst studier där höga kolesterolvärden hos äldre kan rentav minska hjärtproblem.
Finns inga riktiga vetenskapliga studier som påvisar koppling mellan kolesterol och hjärt- och kärlsjukdom, faktum är att det inte finns några studier som påvisar att kolesterol är något annat än oerhört viktigt för oss. Så jag håller med också här :)
Vegetabliska fetter: Jag tillagar aldrig maten i vegetabliska fetter, av anledningen jag angav ovan.
Härligt att höra! Än så länge har du inte uppvisat några argsinta vegantendenser som jag hoppades på.. :tappingfoot:
Frukt och grönsaker innehåller mycket näring. JA! Är medveten om att jorden har urlakats på mineraler och att maten inte tillnärmelsevis är lika vitamin/mineral rik som det säkert tidigare varit. Men människokroppen är beroende av många vitaminer och mineraler för att fungera som den var skapad, näringsämnen som kött och pasta inte förslår.
Och så kom den, en ingång, en möjlighet, en chans att punktera vår samstämmighet! :kisscheek:
Det finns olika teorier om hur det industriella jordbruket har påverkar näringskoncentrationerna, kontra "hur det var innan". Jag rekommenderar dokumentären "den sista skörden" för de som verkligen vill få in intressant inblick i varför vi kanske inte skall förlita oss på vinstdrivande stordrift när vi pratar om något av de viktigaste vi har - vår föda.
För att späda på ännu mer så kan man argumentera för att den ökade närvaron av man made toxins i vår omgivning ökar behovet av de när goda näringsämnena.

Det är, för de allra flesta människor fullt möjligt att leva, och leva gott på, ett s.k. näsa-svans upplägg. I princip helt utan kosttillskott (det kan man inte säga om vegandieten). Det är mitt påstående och det går inte helt hand i hand med vad du precis uttryckte. Hur kommer vi vidare? Är det halter av C-vitamin som du oroar dig för? Ja de är låga, men dels går det åt mindre C-vitamin när man inte aktivt konsumerar kolhydrater, dels har vi nu flera års tracking på människor (anecdotal evidence) uppger en rigorös kosthållning uteslutande på animaliska produkter där åtminstone akuta bristsjukdomar inte kan ses eller rapporteras. Tvärtom förefaller den generella hälsonivån vara god. Givetvis behövs mer och bättre bevisning i frågan, men vi börjar så här.

Det är korrekt att växtriket innehåller en mängd intressanta molekyler som kan ge våra kroppar understöd, men vi båda vet att det inte är så enkelt som att slänga i sig massa dyra antioxidanter (både från ekologisk frukt och i pillerform) och därigenom per automatik förbättra sin hälsa. Jag vill också kraftfullt understryka det sällan diskuterade orosmolnet hos det icke-animaliska, nämligen det som löst kallas "anti-näringsämnen". Enligt den research jag försökt insupa inom ämnet, samt genom att själv försökskanina, förefaller mycket av det gröna ofta innehålla "försvarstoxiner" (tanniner, oxalater, fytinsyra m.m.) som alla negativt påverkar mänsklig fysiologi. I vissa enstaka fall kan dessa också användas för att nå en effekt man vill åt (te.x. hämma upptag av x), men våra immunförsvar kan definitivt gå igång pga dem.
Jag ser på människan som en skapad varelse, och som dessutom var ursprungligen vegetarian. M.a.o. förkastar jag evolutionsläran (och det gör jag inte slapphänt) och utifrån den övertygelsen, att människan är (troligtvis) skapad till att primärt äta växtbaserad föda, ser jag det som fullkomligt vansinne att inte göra det!
Okey...jag är av motsatt åsikt och tror vi kan använda icke-animalisk föda som något att falla tillbaka på i svåra tider, och överleva tack vare, snarare än att leva gott på. Vad vi ursprungligen var kanske inte är helt relevant eftersom vi idag förefaller "mer sofistikerade" än "då". Vad fick våra hjärnor att ta sista språnget? Ja knappast var det stärkelse, eller är detta en stor del av våra hjärna består av? :duel:

On a side note, jag är övertygad om att du håller med mig: Ofta får jag höra "gorilla-argumentet" och visst...om reducerad IQ, bajsätande och många timmars konstant tuggande varje dag är vad man är ute efter så..visst.. :rolling:
Återigen anser jag fortfarande att köttprodukter utgör en viktig del av en hälsosam diet, då det är rikt på järn osv. Och det som föranledde diskussionen - huruvida överintag av kött orsakar håravfall - påstår jag inte är absolut sanning. Den största risken jag ser med stort (rött)köttintag är bl.a. risk för höga järnnivåer som inlagras i vävnaderna.
Mycket väl formulerad första mening. Du vet givetvis att biotillgängligheten hos det hos animalier högst närvarande hem-hjärnet är betydligt mer "användbart" och "lättmodulerat" för oss människor än icke-hemjärn, som primärt återfinns i icke-animaliska produkter? Påstående: Därför är det vid järnbrist mycket bättre att äta lever, än spenat.

Järn-depåerna hos friska individer regleras effektivt b.l.a av hepcidin, och att järn från kött skulle vara orsaken till te.x. cancer är mig veterligen INTE i närheten av bevisat, utan mer en flumhypotes vars syfte man kan diskutera..om järnet ändå utgör ett orosmoment, så finns det idag utsökta möjligheter att besöka tappa blod - vilket kan ha många positiva effekter.

Slutligen så misstänker jag att det kan vara intaget av en sjuhelvetes massa olika ämnen, primärt via det icke-animaliska källor, men också via det animaliska i form av medicinering, tillväxthormoner och felaktigt kost (te.x. fucked up fettsyreratio), som övertid bygger upp förvirrade immunförsvar, inflammationer, inlagring av skräp i hjärnan, undermålig matsmältning, psykisk ohälsa och mycket mycket mer.

På sista raden, elektroner verkar spela en viktig roll i "Game of Health". Vad tror du? Jag vet tyvärr alldeles för lite om cellbiologi när det kommer till det elektriska, men om du har några bra tips på unbiased litteratur så blir jag glader.
a`fishwish

07 Jan 2020, 08:29

"Slutligen så misstänker jag att det kan vara intaget av en sjuhelvetes massa olika ämnen, primärt via det icke-animaliska källor, men också via det animaliska i form av medicinering, tillväxthormoner och felaktigt kost (te.x. fucked up fettsyreratio), som övertid bygger upp förvirrade immunförsvar, inflammationer, inlagring av skräp i hjärnan, undermålig matsmältning, psykisk ohälsa och mycket mycket mer."

Instämmer till fullo. Den naturliga frågan är givetvis vilka är dessa ämnen, en gåta som det inte finns något entydigt svar på.

Något som förvånar mig är bristen på nutritionskurser inom läkarutbildningarna världen runt. Enligt Harvey Diamond så är det möjligt att få sin examen inom medicin vid cirka 70 % av alla skolor i USA utan att någonsin ha öppnat en bok om nutrition!. Inte undra på det svamlas i blindo!

Gällande vilka vitaminer och mineraler jag syftar på så kan listan göras lång. Har läst flera cellbiologi kurser och listan på cellulära processer som kräver dessa näringsämnen är legio. Detta är en anledning till att frukt och grönsaker har en så avgörande roll - de innehåller lite utav allt - och är dessutom s.k. levande föda vilket innebär att de är mycket lättare för tarmen att smälta (innehåller egen uppsättning av enzymer). Bara för att ta ett exempel på vad jag menar med näringsämnen som fortfarande är färskt i minnet: folsyra eller B12 som krävs för celldelning.

Rekommenderar Harvey Diamonds böcker f.ö. Han har blivit stämplad som en förvillare av "experterna" - vilket ofta är ett gott tecken på att personen ifråga skriver något sunt och vettigt. Jag står inte bakom alla hans påståenden, men jag tror det ligger mycket i att inte stressa magtarmkanalen mer än nödvändigt (exempelvis genom att låta bli frukost eftersom, enligt Diamond, genomgår kroppen en "reningsprocess" där toxiner rensas ut från kroppen under natten fram tills ungefär 12).

Jag har väl vid detta laget lämnat ämnet som ursprungligen diskuterades, d.v.s. köttets betydelse vid håravfall. Som sagt så tror jag egentligen att det spelar en relativt liten roll i det hela, om ens någon.
whyatt

07 Jan 2020, 09:47

Instämmer till fullo. Den naturliga frågan är givetvis vilka är dessa ämnen, en gåta som det inte finns något entydigt svar på.
Well...sant, men det börjar "utkristallisera" sig. Pun intended eftersom vetenskapen numera starkt misstänker att diverse kristallstrukturer, så som de som ingår som beståndsdel i bl.a. njursten, och som primärt "skördas" ur det vegetabiliska riket (djurens mekaniska och enzymatiska bearbetning av vegetabilier skyddar oss...och ökar biotillgängligheten), ligger bakom, och/eller förvärrar en rad mycket vanlig tillstånd (reumatiska, neurologiska etc) och lär utan tvekan mer eller mindre kunna utöva en inflammatorisk åverkan hos "mottagliga" individer - tyvärr har vi en otroligt efterbliven sjukvårdsapparat som INTE diagnostiserar utifrån individens genpool och epigenetik, utan applicerar standardiserade modeller på allt och alla. Helt galet!

Samtalsämnen för att komma närmre ett svar på ovanstående gåta skulle t.ex. kunna vara brist på sollljus, pastörisering, heltäckningsmattor, plaster, p-piller, sömnbrist, kontorsjobb, mobiltelefonstrålning+wifi, bostadsmögel, vaccin, växttoxiner etc. Dessa, och många fler, kan KANSKE vara grogrund för försämrad mitokondriefunktion, reducerad detox-funktion, aktivering av "icke-önskvärt-DNA" etc.
Något som förvånar mig är bristen på nutritionskurser inom läkarutbildningarna världen runt. Enligt Harvey Diamond så är det möjligt att få sin examen inom medicin vid cirka 70 % av alla skolor i USA utan att någonsin ha öppnat en bok om nutrition!. Inte undra på det svamlas i blindo!
RIP Harvey :) Med risk för att bli konspiratorisk, men är det inte så läkemedelsindustrin vill ha det? Säger inte att det är så här per design och vilken läkare som helst kan ju förkovra sig djupare i allsköns PhD-nivå nutritionsinfo (men de gör de flesta inte..), men de enda läkarna jag känner till som verkligen vill BOTA sina patienter är de som också lagt den västerländska patent-farmakologin lite åt sidan och börjat bena i "varför är människan framför mig ur balans, in the first place?".
Gällande vilka vitaminer och mineraler jag syftar på så kan listan göras lång.
Mm...det är detta ni får lära er, jag kan bara be dig att inte helt stänga dörren för det faktum att det kanske inte stämmer fullt ut...vad "man" lite har missat i forskningen är att använda försökspersoner som enkom för "kolhydratsförsörjningen" förlitar sig på kroppens egna konverteringsmöjligheter. Dvs man intar endast ett absurt litet antal kolhydrater via kosten. Allt som behövs produceras alltså internt. Denna fantastiska funktion innebär en rad ändrade förutsättningar och på sista raden har dessa personer helt andra "krav" gällande näringsämnen som vid "normala kolhydratsintag" bör ligga högre. Därtill är majoriteten av näringen från kött biotillgänglig på en helt annan nivå än från växtriket och detta spelar också in gällande "vad vi behöver få i oss och i vilka mängder".

B12 och folsyra är definitivt inget problem på en väl sammansatt animalisk diet. Sen måste man ju se allt individuellt och föreligger det te.x. en undermålig metyleringsfunktion, så får man hantera det, te.x. med kosttillskott.

Frukt och grönt har i regel en kortare transit genom kroppen, delvis därför vi måste stoppa i oss så mycket mer, och oftare. Om nu växtrikets smaskigheter innehåller olämpliga beståndsdelar, tvingas immunförsvaret alltid att inte bara vara "på tårna" utan gå på högvarv hela tiden. Snacka om att öppna upp dörren för kroniska inflammationer där man är mest mottaglig. Och det är bara början. Kött (av hög kvalité) däremot, bearbetas under lägre tid, skapar "stabilt blodsocker", motverkar osund hunger och är snarare det minst cancerogena man kan inta. Det är iaf min icke-medicinska amatör-slutsats.
Rekommenderar Harvey Diamonds böcker f.ö. Han har blivit stämplad som en förvillare av "experterna" - vilket ofta är ett gott tecken på att personen ifråga skriver något sunt och vettigt.
Håller med dig, han hade en hel del intressanta synvinklar. Kommer inte ihåg om han fick bukt fullt ut med sin "agent orange" förgiftning..?
Jag har väl vid detta laget lämnat ämnet som ursprungligen diskuterades, d.v.s. köttets betydelse vid håravfall. Som sagt så tror jag egentligen att det spelar en relativt liten roll i det hela, om ens någon.
Återigen, skräp-kött är direkt olämpligt och kan definitivt förvärra den obalans som kroppen befinner sig i. Och vice versa. Om det skall argumenteras för eller mot, oavsett vad, så behöver vi åtminstone nogerlunda genomtänkt mekanistisk förklaringsmodell...och det är väl någonstans detta jag vill förmedla till dig, och alla andra som läser, lägg mindre vikt vid epidemiologi, fokusera på mekanistisk data och referera endast i undantagsfall till studier vars statistik ni inte benat igenom ordentligt. Utgå ifrån att den studien ni har framför er är sminkad, manipulerad och lömsk. Det är tyvärr på denna nivån man måste ligga, är jag rädd.

Helst skulle jag vilja leva gott på bär, bo ekologiskt i det gröna, klappa kossor och spela guitar runt en lägereld med egolösa människor, men jag är inte riktigt säker på om den tidslinjen är den nuvarande.

Peace :partydance:
KarlXVIGustav

07 Jan 2020, 17:20

Jag förespråkar väl egentligen inte att alla ska hoppa över till vegansk kost. Men det har sänkt mitt blodtryck, ökat min energi och stärkt mitt immunförsvar. Varför? Främst för att jag har ett uruselt matsmältningssystem helt enkelt som inte kommer så bra överens med viss mat och jag tillhör nog inte direkt normen på det sättet :cry: Det innebär också att jag inte äter oumph, qourn, osv för jag inte vill ha sån sörja i mig och bara äter riktig hemmalagad mat utan halvfabrikat. Jag är inte så jättepåläst gällande vilken kost som teoretiskt skulle vara bäst ur håravfallssynpunkt då min allmänna hälsa är viktigare för mig. Men era resonemang verkar rimliga

Men några andra intresanta saker gällande kost eller snarare kvaliteten på kosten vi väljer är t.ex gödsling med avloppsslam. Det låter väldigt cirkulärt, grönt och modernt. Problemet är att vi i Sverige inte tar bort tungmetaller m.m. innan vi gödslar med det. Vilket gör att halten tungmetaller ökar för varje växtsäsong. Oavsett om man är vegan eller inte så kommer man få i sig mer av de ämnena om man äter det som odlats på de åkrarna eller kött från djur som fötts upp på det. Hur påverkas vi och vårat hår av det egentligen av det?

Ett liknande dilemma uppkommer när man äter fisk, speciellt odlad. Det är t.ex inte tillåtet att sälja fisk från östersjön för att ätas av människor. Men det är tillåtet att mata odlad norsk lax med östersjöfisk vilket gör att den inte blir ett dugg bättre.

Nu hamnade jag långt utanför trådens ursprungliga tema också :?
whyatt wrote:
07 Jan 2020, 09:47

Helst skulle jag vilja leva gott på bär, bo ekologiskt i det gröna, klappa kossor och spela guitar runt en lägereld med egolösa människor, men jag är inte riktigt säker på om den tidslinjen är den nuvarande.

Peace :partydance:
Där har vi nåt att enas helt kring i alla fall :lol:
a`fishwish

07 Jan 2020, 22:17

KarlXVIGustav wrote:
07 Jan 2020, 17:20
Jag är inte så jättepåläst gällande vilken kost som teoretiskt skulle vara bäst ur håravfallssynpunkt då min allmänna hälsa är viktigare för mig. Men era resonemang verkar rimliga
Ironiskt nog tror jag att en diet som främjar håret också med stor säkerhet kommer främja din hälsa i stort.

"men de enda läkarna jag känner till som verkligen vill BOTA sina patienter är de som också lagt den västerländska patent-farmakologin lite åt sidan och börjat bena i "varför är människan framför mig ur balans, in the first place?".

Precis! Detta är ingenting som akademin anser är värt att fokusera på idag, tyvärr.

"Allt som behövs produceras alltså internt."

Problemet med detta påstående är, även om det stämmer för många näringsämnen (ej Vit C), nämligen kostnaden. Tyvärr får vi ingenting gratis här i livet. Om kroppen inte får somliga vitaminer och mineraler från födan tvingas den själv att producera detta - något som kräver energi; energi som kunde användas till annat. Kroppen är så finurligt skapad att den hela tiden omfördelar energin som finns tillgänglig. Anledningen till att man ofta känner sig trött exempelvis efter en måltid och behöver vila (siestan!) är just för att mycket energi går åt att smälta maten, samtidigt som kärlen till andra organ som diverse skelettmuskler kontraheras för att minska blodflödet dit.

"Frukt och grönt har i regel en kortare transit genom kroppen, delvis därför vi måste stoppa i oss så mycket mer, och oftare."

Detta gäller framförallt frukter och det är en egenskap som gör frukten så oerhört gynnsam för oss. Detta eftersom frukt lätt passerar magen och smälts väldigt snabbt i tarmen; mao krävs det inte samma energi som när du äter gröt eller kött, där behöver kroppen utnyttja desto mer resurser för att smälta maten. Diamonds tes är att på olika sätt utvinna så mycket energi som möjligt från magtarmkanalen som istället fördelas på lymfsystemet för att rensa ut toxiner.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Han blev aldrig fullt frisk från sjukdomen (om minnet inte sviker - perifer neuropati, en extremt dödlig sjukdom). Däremot blev han med tiden avsevärt bättre och lever än idag, vad jag vet. Ställ detta i förhållande där de flesta med sjukdomen (särskilt under 70-80 talet) blir rullstolsbundna och dör i förtid. Och som sagt, enligt hans utsago, är det tack vare den diet han förespråkar.

Jag har under utbildningen läst oroväckande många vetenskapliga artiklar som berör allt från cellreceptorer till systematiska sjukdomar. Och det är inte ovanligt att artiklarna står i konflikt med varandra, d.v.s. att olika forskargrupper uppnår vitt skilda resultat men med samma metod. Min poäng är att jag tycker man ska vara försiktig och inte stirra sig blind på vad "experterna" säger om det eller det. Jag är full medveten om att ordet 'vetenskap' har närmast en helig status idag; du kan tillsynes vinna vilka argument som helst genom att lägga till suffixet "-vetenskapen säger det!" idag. Med det sagt ska den heller inte förkastas - men människor har en tendens att alltid hamna i extremlägen. Antingen så stämmer vetenskapen till 100% eller så är allting en enda konspiration och vi kan inte lita på något!

Och ytterligare en sak, avslutningsvis. Någonting som ofta förbises i dessa diskussioner är den personliga erfarenheten. Bara för att den inte kan mätas á vetenskap, gör det inte per automatik oväsentlig information. Förutom exemplet som redan nämnts (Diamond som blev friskare med sin diet) kan jag själva nämna en bekant som lidit av reumatoid artrit i herrans massa år och har fått en hel uppsjö av olika mediciner. De värsta dagarna kunde hon inte ens kontrahera sina fingrar på morgonen. Och för att göra en lång historia kort: idag äter hon en väldig specifik diet (har inte koll på exakt vad, men hon utesluter i alla fall gluten, uppvärmda oljor etc etc) och lever idag helt utan mediciner. Hon har ej blivit botad, men mår mycket bättre än när hon medicinerades, och detta endast genom kostförändringar!
whyatt

11 Jan 2020, 10:14

KarlXVIGustav,
vegansk kosthållning kan definitivt, initialt, förbättra en rad viktiga hälsoparametrar, inkl. kardiovaskulära (därav hajpen) - men det innebär tyvärr inte långsiktig hälsa. Vissa individers system är dock bättre än andra på att "dra ut på lidandet" så att säga. I ditt fall är det intressant att få veta hur då åt innan du bytte till vegansk kost, samt hur din sjukdomshistorik, genförutsättningar och leverne i övrigt ser ut.

Om man te.x. har fuckat upp sin "mage" med år av snabbmat, stress, alkohol, godis, antibiotika - rinse & repeat, ja då är det inte konstigt om matsmältningen och alla dess små invånare, muskler, vätskor m.m. tröttnat.
Men några andra intresanta saker gällande kost eller snarare kvaliteten på kosten vi väljer är t.ex gödsling med avloppsslam.
Här måste det ske en enad politisk konsensus om vi skall få se förbättring på allvar. Miljögifterna som vi människor gladligen pumpar ut i vår natur, djur och växtlighet..ja det är det STORA hotet som jag ser det. I fallet köttdjur så ser vi att de delvis fungerar som "filteranläggningar" åt oss när vi konsumerar dem, men givetvis är också denna för människan mycket väsentliga produkt hotad när KAPITALET sveper in och kidnappar produktionsapparaten. Nej tacka vet jag biodynamisk matproduktion på lokalnivå! :dance:

Det blir nästan komiskt när man tänker tillbaka på alla de galna initiativ som basunerats ut från våra politiska partier under åren, inom väldigt många områden. Sunt förnuft och äkta vetenskap får ofta ge vika för politiskt korrekt populism.
Men det är tillåtet att mata odlad norsk lax med östersjöfisk vilket gör att den inte blir ett dugg bättre.
Finns flertalet intressanta skrivelser om odlad lax numera, också videoklipp och dokumentärer. Tyvärr inte upplyftande, i synnerhet inte då vild lax och fiskrom överlag, är något av det mest optimala vi kan förtära. Oroväckande utveckling men återigen, storkapitalet tar över marknaden och aktieägarna kräver utdelning.

Helt absurt att vi idag fortfarande inte har någon som helst reglering på raffinerat socker.
Wow, jag leder verkligen årets off-topic tabell med hästlängder :yellow:
whyatt

11 Jan 2020, 11:29

Problemet med detta påstående är, även om det stämmer för många näringsämnen (ej Vit C), nämligen kostnaden. Tyvärr får vi ingenting gratis här i livet.
Som tidigare nämnts så reduceras behovet av C-vitamin när kolhydrater utesluts och det är full möjligt att få i sig tillräckligt genom att äta nose to tail, som det kallas. Därmed inte sagt att C-vitamin hos vissa individer behövs i större mängd pga andra hälsorelaterade orsaker.
Kroppen är så finurligt skapad att den hela tiden omfördelar energin som finns tillgänglig. Anledningen till att man ofta känner sig trött exempelvis efter en måltid och behöver vila (siestan!) är just för att mycket energi går åt att smälta maten, samtidigt som kärlen till andra organ som diverse skelettmuskler kontraheras för att minska blodflödet dit.
På tal om energi, du kan väl ändå hålla med om att det är delvis sant att vi i väst "lider" av energiöverskott? Vad ska vi med all energi till? Hålla oss friska? Springa av det i skogen? Pumpa bort det på gymmet?

Jag håller med dig om att vi alltid måste bena ut de interna processerna och försöka se helheten, faktum är att när jag och några kompisar (n=4 lol) experimenterade med en typ av ULTRA-LOW-CARB diet för något år sedan, så var visserligen de två första veckorna fyllda av diverse obehag, men därefter gick samtliga av oss igenom enbart positiva förändringar (utifrån vårt bro-science perspektiv och helt utan blodprover etc) i form av t.ex. NOLL matkoma, minskat sömnbehov, reducerat incidenter av huvudvärk m.m. Givetvis är denna redogörelse helt ovetenskaplig och säger omvärlden i princip inget alls..men jag vet att vi båda inte nonchalerar anekdoter per automatik..och detta var för oss ett intressant test...och om vi vanliga människor slutar att testa saker, ja då blir det ungefär som med politiken där vi för flera decennier gav upp och lät dem göra whatever @ vuxendagiset Rosenbad. Se hur det har gått. Oooooch när det inte kunde off-topicas mer, så gör han det omöjliga möjligt! :neener:
Detta gäller framförallt frukter och det är en egenskap som gör frukten så oerhört gynnsam för oss.
Men vad är bra frukt? För det handlar ju alltid, oavsett ursprung, att välja top of the line födan inom gruppen. Frukt idag är inte vad frukt var. Kanske på gott och ont, men vi människor har framförallt kommit i kontakt med den historiska frukten, den har skapat vår tolerans och det är den våra immunförsvar förstår sig på. Så om vi skalar bort moderniserad industrifrukt (ofta söta som f#n), de avskyvärda transporterna över hela klotet, deras inbyggda skyddstoxiner samt kroppens årstidsbaserade födoämnesharmonisering, ja då finns det i min mening inte speciellt många alternativ kvar i fruktkorgen, typ vilda blåbär några månader per år. Kåda från gran. Nåt äpple här och där...

Ska vi därtill vara heeeelt ärliga så kan frukt, likt grönsaker, i många fall med fördel konsumeras med den jord, eller mikroliv, som utgjort "grannskapet under uppväxten" - detta har vi inte en chans att få i oss när vi köper vanlig frukt i en vanlig affär. Tvärtom är de supersöta bananerna besprutade (antingen av CO2-monstermaskiner, eller fattiga bönder), äpplena fabriksvaxade etc. Så hur löser gemene man rent praktiskt ett liv fullt av s.k. gynnsam frukt? Och därtill, precis som du är inne på, hur ser näringsprofilerna ut idag? Det är ju inte som så att potentiellt sett nyttiga ämnen i te.x. frukt kan skapas ur tomma intet..det behövs förutsättningar. Hur påverkas de när vi applicerar stordrift?
Detta eftersom frukt lätt passerar magen och smälts väldigt snabbt i tarmen; mao krävs det inte samma energi som när du äter gröt eller kött, där behöver kroppen utnyttja desto mer resurser för att smälta maten.
Det finns inget som säger att det vi äter snabbt som attan måste passera genom tarmen och att te.x. kött som erbjuder mer biotillgänglig näring och fler "vettiga" kalorier (sett i sitt sammanhang), pga sin utökade tarmtransit, skulle vara olämplig som mänsklig, primär föda.
Diamonds tes är att på olika sätt utvinna så mycket energi som möjligt från magtarmkanalen som istället fördelas på lymfsystemet för att rensa ut toxiner.
Mycket lågt intag av kolkydrater, till förmån för kött av bra kvalité, boostar en rad av kroppens viktiga detoxande processer SAMT utgör en mycket solid byggstenspool för den så pivotalt anti-aging-avgörande muskelmassan!
Antingen så stämmer vetenskapen till 100% eller så är allting en enda konspiration och vi kan inte lita på något!
Agreed. Kanske fick medicinvetenskapen som heliga aura tack vare penicillinet. Det var trots allt ett nästintill mirakel back then och har iaf delvis banat vägen för en övertro, som ifrågasättare än idag hålls skyddad. Inte konstigt att människor blir konspiratoriska.
men mår mycket bättre än när hon medicinerades, och detta endast genom kostförändringar!
Så sant, så sant. Visst har mediciner, i vissa lägen sin plats vid lägerelden, och akutvården är i många lägen fenomenal, vi ska heller inte underskatta hur duktiga vi har blivit på kirurgiska ingrepp, men varför gemene man överlag har så oerhört svårt att respektera sambandet mellan livslång hälsa (te.x. optimalt återskapande av celler) och kvalitén på intaget av föda, förblir för mig en gåta. Men en sak är i alla fall för lilla mig säker, det översvämmande utbudet av onyttigheter (industriellt producerat skräp såsom godis) håller på att knäcka oss.
a`fishwish

12 Jan 2020, 15:04

"lider av energiöverskott"

Det har jag aldrig hört talas om.

"LCHF dieten allmänt"

Du skrev tidigare i tråden att det börjar bli dags att planera inför en HT. Det tolkar jag som håret inte förbättras, trots allt? (Nu får jag det att framstå som att håravfall endast är avhängigt födan, vilket inte stämmer, men jag har tror i alla fall att rätt diet lär ha en kraftigt bromsande effekt på håravfall)

"Frukt"

Jag håller med om att frukten har skadats mycket i vår tid, i det kommersiella syftets namn. Men att utesluta frukt helt därför att det inte är av samma kvalité som det en gång varit, är att överdriva. Trots allt innehåller frukt och grönsaker fortfarande livsviktig näring. Att påstå att de är helt urlakade på vitaminer och mineraler har jag svårt att tro på.

"Frukt och tarmupptag"

Min poäng är att kroppen kräver mindre energi för att bryta ned och absorbera födan från frukter, jämfört med kött. Biotillgängligheten kan säkert vara likartad eller till köttets fördel, det vet jag inte. För att bryta ned kött krävs det dock en stor uppsjö av enzymer som kroppen själv måste tillverka och utsöndra. Frukt innehåller redan allting som krävs för nedbrytningens skull, i det avseendet är det mer energisnålt.
whyatt

16 Jan 2020, 10:52

Det har jag aldrig hört talas om.
Jag åsyftar tillgången på mycket kaloririka produkter, med mycket ohälsosam sammansättning.
Du skrev tidigare i tråden att det börjar bli dags att planera inför en HT. Det tolkar jag som håret inte förbättras, trots allt?
Jag har funderat på HT i iaf 10 år så...hehe...är väl mer att jag börjar närma mig en ålder där innehavet av hår på allvar sjunker i prioritering. Gällande kosten så delar jag din uppfattning om att kosten definitivt både kan hissa och dissa hårväxt (väldigt beroende på individuell wiring. Finns folk som överlag äter SKRÄP och det påverkar inte håret öht). Beträffande mig egna situation så kan jag ännu inte säga allt för mycket om hur mitt hår svarar på nuvarande kostupplägg då jag fightas mot en del andra hälsokrämpor som påverka håret negativt.
Att påstå att de är helt urlakade på vitaminer och mineraler har jag svårt att tro på.
Givetvis är de inte "tomma" på näring....men summerat, med näringskoncentrationsreduktion, diverse växttoxiner och varierad grad av biotillgänglighet all together, så ser jag mycket få bra argument för att äta frukt eller grönt i några större mängder. Och om man gör det så kanske man skall anpassa intaget efter årstid.
Min poäng är att kroppen kräver mindre energi för att bryta ned och absorbera födan från frukter, jämfört med kött.
Jo men det mest intressanta är ju nettot, hur ser behållningen ut på sista raden? Jag tror det icke-animaliska kommer in på andra plats, sorry. Här får vi helt enkelt acceptera varandras olika slutsatser :)
För att bryta ned kött krävs det dock en stor uppsjö av enzymer som kroppen själv måste tillverka och utsöndra.
Är endast ett problem om det föreligger befintlig sjukdom som har förorsakat nedsatt funktion i matsmältningssystemet.
Frukt innehåller redan allting som krävs för nedbrytningens skull, i det avseendet är det mer energisnålt.
Insulin framstår allt mer ha ett finger med i väldigt många sjukdomsdiagnoser och jag ser därför skeptiskt på även fruktens innehåll av socker, fiber- och näringsinnehåll till trots. Dock avnjuter jag själv ibland frukt, livet handlar ju faktiskt om att njuta också.
Harry.k

18 Jan 2020, 20:52

whyatt wrote:
2019 har bestått mycket av att filtrera fram ett knippe produkter med bra "på-pappret" potential - sen är det alltid en upp till hårgudarna å bestämma om skiten fungerar i verkliga livet :whistle: :innocent:
Det största under det gångna året är nog ändå inträder av microneedling på min hjässa. Jag har tveklöst sett robusta hårstrån ploppa upp i vikarnas mest kritiska områden. Tätheten är inte där (än.. :whistle: ) och ännu verkar de inte lika växtintresserade som övrigt hår, men det är i alla fall inte fjun vi pratar om.

Kanske ruvar 2020 på någon form av ny apparatur typ tryck eller ström. Jag förväntar jag mig också under detta året att byta ut en del av de syntetiska hårmedlen som min hjässa f.n. baddas med, till förmån för mer hemmagjort klet med fokus på en oljig over night skalp mask, samt ett färskt elixir. Precis som Harry är inne på är det väldigt enkelt att addera, svårare att skicka ut. Jag måste erkänna att jag verkligen lider av detta syndrom!
:helpsos:

Det börjar också bli dags att bestämma mig för framtida HT-klinik :partydance:
Jaså ht? Gav scalpmassagen och derman inte efterlängtad effekt eller var det bara maintain redskap?
Oftast räcker det inte med att hota med storstryk eller ens ge storstryk för att de ska komma krypande fram. Visst någon några kanske sticker fram huvudet, men inte tillräckligt. Men om man plockar fram tändstickorna när de ligger och gömmer sig och tuttar på kommer de dyka upp fortare än kvickt.
Hade rekommenderat en BD-10 för att det skulle bli rejält åka av!
whyatt

21 Jan 2020, 09:39

Jaså ht?
Har sen håravfallet upptäcktes "drömt" om HTer :rolling:
Jag är mao inte alls lika skeptiskt inställd till HTer som du är :dance:
Gav scalpmassagen och derman inte efterlängtad effekt eller var det bara maintain redskap?
N=1 räcker sällan. Jag har ju inte en aning om vart jag hade varit utan dessa verktyg, men rent genetiskt är det rätt så barskrapt...så därför är läget helt okey just nu. Så har massage och derma hjälp? Jaaa!!! Ser definitivt hår i ursprungshårlinjen komma tillbaka, och redan "här och där" i bättre skick än menlösa s.k. "vellusfjun". Mkt positivt...men för att få en kosmetiskt betydelsefull effekt krävs rätt många "nya" strån per cm2 och då är det bara HT, i skrivande stund, som gäller :studyingbrown:

Att maintäjna är KEY för att ens fundera över HT i mitt fall. Jag stärker också min donor genom att te.x. derma den. Rekommenderas! :partydance:

Kör inom kort igång med en hemmagjord tonic bl.a. bestående av färsk lökjuice. Yes, jag trillade dit lol.
Behöver dock lite mer science att gå på gällande vad man bör, och vad man inte bör, blanda ihop.
Skriv inlägg