Hjälp

Hjälp

Om ämnet håravfall
Kil88le

23 Feb 2019, 18:51

Jag har nu avslutat mitt användande av Finasteride efter 7 år. Har fått problem med ångest stress och potens. Är det något som sker i början och går över? Finns det något jag kan göra? Mår väldigt dåligt av detta.
whyatt

24 Feb 2019, 13:03

Hej! Tråkigt att höra men det finns hopp. Exakt när slutade du?

Både påbörjande och avslutande av receptbelagd medicinering bör ske under läkares insyn. Hur det ligger till i ditt fall är för mig ej känt, men jag antar att du inte har kopplat in någon sådan.

Det korta svaret först. Ja, det du upplever är relativt vanligt och symtomen är i många fall själv-normaliserande sett över 1-2 mån ifrån avslut. Ofta snabbare än så...och detta är inte info tagen ur baken utan det föreligger nåt-så-när utförd "forskning" på ämnet just för att många som slutat haft dessa initiala problem...därmed inte sagt att permanenta bieffekter trots avslut inte har rapporterats, för det finns sådana redogörelser..och de boysen är tyvärr inte alldeles lätträknade numera, även om de gissningsvis statistiskt tillhör en minoritet. Man måste också komma ihåg, hur upprörande det än kan låta, att vissa personer oavsett bruk av finasterid eller ej, vid en viss tidpunkt i livet, pga andra orsaker än finasterid, eller i alla fall inte enbart pga finasterid, kommer uppvisa tydliga eller mindre tydliga tecken till depression - erektil dysfunktion - sömnproblem OSV och per automatik koppla dem till finasterid...även om det primärt inte är finasteridens fel. Klurigt.
Har du någon att ventilera din oro med i din absoluta närhet?

Jag kan dock inte ge några exakta råd i ditt specifika fall och måste, i vanlig ordning, hänvisa till leg. sjukvårdspersonal för vidare rådgivning. Vad jag kan göra är att "make a rant" gällande vad jag personligen skulle göra, om jag vore i dina skor...vilket är följande:

Vår fantastiska allmänna kvalitetsvård i all ära..men ibland lyckas den inte leverera vård på den nivån vi hårt beskattade systemslavar behöver och då behöver man själv hantera ärendet. OBS! Psykiska downswings kan ställa till det varför te.x. psykakuten är väl värd att besöka om besvären lamslår / skapar tankar kring "avslut" etc...inget fel i att söka hjälp..gäller bara att det hjälps...men det är en annan femma..

Anyway. Alla våras kroppar är i de flesta fall å ena sidan väldigt lika, å andra sidan inte alls så lika. I alla fall inte inuti. En väldigt talande indikation på detta är just det du beskriver. Du upplever tveklöst post-finasterid relaterade symtom (enligt min icke-medicinska och helt titel-lösa slutsats)..medan din granne, i ungefär samma ålder, genetik och finasterid-bruk...inte gör det!

Hur gå vidare?
Jag tror på att läsa på själv. Så det hade jag gjort. T.ex. på https://www.pfsfoundation.org - Ingen uber-munter läsning kanske..

Under alla åren på forumet så har denna frågan ganska då och då kommit upp och om mitt minne inte sviker mig fullständigt så har en hel del unga boys i din ålder panikrapporterat liknande symtom...låtit det gå några veckor och sen återkommit med positiva nyheter...så jag tycker inte man skall diagnostisera sig själv med PFS bara så där rakt av. Ej heller undvika psykiskt stöd om man mår så pass dåligt att livet spiralstörtar neråt.

Hur går tankarna? Du kan alltid maila mig enskilt för mer privat snack, bollning och bro-support!

Avslutningsvis, Finasterid är potent, åt båda håll. I vissa fall går det åt pipan i början. I andra fall vid avslut. Samt däremellan. Själv undviker jag skiten. Men så är jag ju troligtvis mer skeptisk än snittet. Foliehatt menar en del. Hur som haver, nog om mig! Den positiva nyheten är att det finns massor av tips, tricks & ideas beträffande hur man kan få rätsida på obalansen om den permanentas efter finas-avslut..så is i magen i några veckor...in med gott om sömn...massage...avslappning...kanske lite samtalsterapi. Nu behöver kroppen visa åt vilket håll den tar detta.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Kil88le

24 Feb 2019, 15:07

Tack för ett väldigt bra och tydligt svar.
Jag har ätit 1.25 mg varje dag i 7 år. För två månader sen halverade jag dosen. Fick problem med ångest, stress, sömn och erektion. Dessa saker gick över efter två veckor alltså i mitten av januari. För en vecka sen, alltså mitten av februari slängde jag all finas och slutade helt, och samma symtom kom tillbaka. Har nu läst på och borde såklart tagit de lugnare, dumt av mig. Hoppas ju att kroppen nu med tiden ska återhämta sig och allt bli som vanligt.
whyatt

25 Feb 2019, 13:26

Yes, en mer utdragen skilsmässa beträffande finasterid är nog för de flesta lämpligare.
Nå väl, du har ju bevis på att din kropp återhämtat sig tidigare vilket känns hoppfullt. Lycka till nu och återkom gärna oavsett hur det går med en rapport. Om du orkar.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg