Hur kan jag förbättra mina hårvårdsrutiner?

Hur kan jag förbättra mina hårvårdsrutiner?

Om ämnet håravfall
Hårlöst försvunnen

05 Feb 2020, 15:17

Hallå allihopa!

Behöver lite råd kring mina rutiner vid hårbehandling och problematik runt det

1. Använder Rogain eller Orifarm minoxidil 50mg, men håret blir ju så jäkla flottigt och förstör frillan. Någon som har ett tips på att minska detta, kanske har någon provat Recrea med bättre resultat?

2. Använder löksaft som inpackning över natten, lukten sitter i flera dagar efter vilket är ganska onice. Men eftersom det gav mer effekt än enbart minoxidil vill jag inte sluta. Jag har blandat ut löksaften med ingefära och pepparmyntolja, det gör det bättre men inte helt optimalt. Min fråga är, ska jag låta blandningen sitta mindre tid för att kanske undvika kvardröjande lukt (men kanske också mindre resultat?) eller finns det substitut till lök? Jag tänker typ någon luktfri vitlökskapsel att bryta upp eller skulle msm funka?

3. Jag har inte provat att massera med oljor i hårbotten, detta för att jag är rädd för att oljan täpper till hårsäckarna. Läste om fall där kvinnor tappat hår av ricinolja för att den är så tjock och svår att skölja ur. Tankar kring detta? Någon olja att föredra? Kan se en viss fördel i rengöringssyfte, fett löser fett sägs det väl så om det finns envisa fettlagringar i hårbotten kanske detta hjälper

Tack på förhand!
a`fishwish

05 Feb 2020, 16:29

1. För mig är detta bara ett problem vid kortare hårlängd. Så ett första tips kan vara att låta håret växa ut. Dessutom är det viktigt att applicera på hårbotten och inte på hårstrån, vilket du säkert vet. Dessutom brukar jag applicera en något större mängd minoxidil på kvällen, innan läggdags, eftersom då spelar det mindre roll hur det ser ut, och lite mindre på morgonen. Du kan ju testa foam också, har inga egna erfarenheter av den men vad jag förstår så blir håret inte lika oljigt.

2. Kör du lök varje kväll? Jag använde det ett tag men applicerade det bara någon gång i veckan, alltid följt av hårdusch på morgonen. Ett alternativ kan således vara att minska hur ofta du kör lökjuice.

3. Jag oljade in skallen under ett års tid, 2-3 ggr i veckan, med en blandning av olika oljor. Det gjorde varken till eller från, och har sen dess slutat med oljor. Med det sagt känner jag till de som har fått viss effekt av oljeblandningar. Mitt förslag är att testa!
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
whyatt

11 Feb 2020, 12:26

1. Använder Rogain eller Orifarm minoxidil 50mg, men håret blir ju så jäkla flottigt och förstör frillan. Någon som har ett tips på att minska detta, kanske har någon provat Recrea med bättre resultat?
Foam.
En chansning kanske värd att prova är att innan påstrykning på morgonen köra ett riktigt avfettande schampo x 2...så att hår och hårbotten är maxtorrt...och se om det gör att mer minox sugs upp och därmed leder till mindre flott. En annan variant är att, och återigen en chansning, detoxa håret med mer inpackande produkter som te.x. innehåller salicylsyra och storstäder på hjässan, djupregörande mao.
2. Använder löksaft som inpackning över natten, lukten sitter i flera dagar efter vilket är ganska onice. Men eftersom det gav mer effekt än enbart minoxidil vill jag inte sluta. Jag har blandat ut löksaften med ingefära och pepparmyntolja, det gör det bättre men inte helt optimalt. Min fråga är, ska jag låta blandningen sitta mindre tid för att kanske undvika kvardröjande lukt (men kanske också mindre resultat?) eller finns det substitut till lök? Jag tänker typ någon luktfri vitlökskapsel att bryta upp eller skulle msm funka?
Bra fråga. Jag har märkt att min lökjuice-cocktail luktar mer ju längre håret är (makes sense)..men applicerar jag den på kvällen så löser kommande morgons dusch med djuprengörande schampo x2 så att det mesta av lukten försvinner. Ska tilläggas att jag också på morgonen efter dusch applicerar ett annat hårserum som tyvärr har en stark parfymerad ton, men som i det här fallet hjälper till att "blanda ut" kvarvarande löklukt.
3. Jag har inte provat att massera med oljor i hårbotten, detta för att jag är rädd för att oljan täpper till hårsäckarna. Läste om fall där kvinnor tappat hår av ricinolja för att den är så tjock och svår att skölja ur. Tankar kring detta? Någon olja att föredra? Kan se en viss fördel i rengöringssyfte, fett löser fett sägs det väl så om det finns envisa fettlagringar i hårbotten kanske detta hjälper
Samtidigt så finns det väääldigt många positiva recensioner gällande just ricinolja och hårväxt....så njae..N=1 är sällan speciellt mycket att gå på. Märker själv inga rester av ricinoljan efter ett dygn så...den primära oljan jag rekommenderar går att enkelt hitta under "TOOLKIT" -sidan här på forumet. Den innehåller 3 st oljor varav en är kaffebönsolja. Riktigt nice överallt och troligtvis lämplig som "carrier-oil" vid applicering av andra molekyler (även om jag primärt just nu använder DMSO).
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg