Hur ser priserna ut i Turkiet idag jämfört med 5-10 år sen?

Hur ser priserna ut i Turkiet idag jämfört med 5-10 år sen?

Om ämnet håravfall
axon0001

12 Jan 2019, 00:25

Alltid hoppat fram och tillbaka om att göra hårtransplantation sen jag var 23 år och idag 33 :( och fortfarande inte har gjort det pga olika anledningar men främst osäkerhet på hur bra kirurgen skulle vara samt vilka garantier kunde de uppfylla så man inte bara hostar pengar och sen blir ärrad.

Hur som helst hur ser pris utvecklingen ut i de kända delarna av världen där väldokumenterade operations utförs som tex i USA... vad kostade en operation för 10-5 år sen och vad kostar det idag om man skulle vilja göra det ?
kan gissa på 5k dollar och kanske 15k dollar nu eller kostar det mer ?

Och hur ser det ut i Turkiet nu när det har exploderat med operationer de senaste 5 åren där...
Vad kostade en sådan operation hos en välkänd kirurg för 10 år sen jämfört med 5 år sen och vad kostar operationen idag, tänker mest på FUE metoden samt 4-5k grafts.

Tacksam för era värdefulla svar.
whyatt

13 Jan 2019, 17:13

Hehe känner igen det hoppandet :mrgreen:

Det är givetvis utom min förmåga att kunna ge dig en samlad bild gällande prissättningsförändringen globalt över typ 10 års tid utan att behöva ta till en hel del magkänsla...och den säger mig att i princip inget har hänt. De bästa HT-klinikerna back in the days är i mångt och mycket de bästa HT-klinikerna än idag och prissättningen har inte förändrats speciellt mycket, är iaf min spontana gissning. Prisspannet verkar alltså ganska så intakt oavsett på vilken marknad man kollar, med skillnaden att det idag finns betydligt fler spelare. Givetvis måste man ta hänsyn till att "nyare marknader" inte på samma sätt har "high-end" kliniker etablerade från dag 1, utan dessa växer så småningom fram.

Turkiet är ett bra exempel där HT-turismen fullkomligt exploderat de senaste 10 åren. Kliniker som då låg på 2-3 EUR per graft har idag, om de skött sig väl, oftast höjt sig till 3-5 EUR per graft.

Men men. Trots detta handlar valet, i min värld, mer om att noga göra research och samtidigt förkovra sig i ämnet, därefter välja ut några lämpliga kandidater och penetrera djupare. För att minimera risken för att välja fel. Prislapp bör inte få styra allt för mycket...och tyvärr så går ofta prislapp och kvalité hand i hand, därmed inte sagt att alla lågpriskliniker suger eller att alla dyra kliniker rockar...and here is where YOUR research comes in.
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
axon0001

14 Jan 2019, 23:44

tack för ditt svar whyatt :)

Jag skulle dra till Turkiet redan imorgon om jag visste vem jag bör göra håret hos eller vilka klinker man bör prata med typ top 5 kliniker... och hur mycket det kommer kosta plus att de har garanti så man inte betalar och sen dör hälften av håret när man är tillbaka i Sverige.

Var ska jag börja för att nå det målet... ska jag skapa en ny tråd samt lägga bild på hur mycket hår jag har kvar etc ?

Mitt ultimate mål är att flytta så mycket hår det bara går från sidorna samt baksidan och plantera allt på toppen, jag brukar klippa uppklippt och det är just bara den hårstilen som passar mig.

lite så som bilden nedan men ännu högre uppklippning så länge man får perfekt hårlinje samt tät hår på toppen så får de ta allt hår som behövs oavsett om det är donar area eller ej bara man får till den hårstilen som på bilden, och då syftar jag återigen på toppen av skallen.
https://smhttp-ssl-33667.nexcesscdn.net ... an-bun.jpg
Hårboll

15 Jan 2019, 11:33

Vet inte vilka som lämnar garantier i Turkiet. Men vad jag hade lagt mest fokus på är att hitta en bra kirurg, oavsett garanti eller inte. Men såklart det kan vara en trygghet att de är villiga att ställa upp om det går fel. Men min uppfattning är att det ofta går hand i hand med en välrenommerad kirurg som är mån om sitt rykte.

Tycker du kan starta en tråd och lägga upp bilder på dig själv så man förstår vad det handlar om. Det är dock inte bara att flytta allt hår från sidorna och nacken till toppen. Vet inte om kirurgerna gillar att man har en viss frisyr som utgångspunkt.... Vill du verkligen köra den frisyren om 20 år liksom..
Trots att du tänkt ha väldigt kort på sidorna så kommer nog ingen kirurg riskera sitt rykte med en over-harvest.. Vidare så är det inte alltid lämpligt att transplantera till hjässan etc om du har en pågående uttunning. Är du helt kal så är det en annan femma. Men som sagt lägg upp bilder så man får en klarare bild av situationen :)

Angående prisutvecklingen vet jag bara att priserna har gått ner i Sverige. Och generellt så trycker ju ökad konkurrens ner genomsnittspriser över tiden samt att allt eftersom tekniken blir mer tillgänglig och inträdesbarriärer sjunker så går priser ner ur den aspekten med. Tror prisökningen i Turkiet nämner bara är inflation även om enstaka aktörer höjer p.g.a. ökad status. Relativt sett tror jag det är billigare idag. Men jag vet inte.. har inte undersökt någon data.. bara spekulerar
Hårboll

15 Jan 2019, 11:34

Btw,spontant tänker jag på koray när du skriver att du vill flytta många hårsäcksgrupper, för det är han typ känd för att göra... OCH han verkar duktig :)
whyatt

15 Jan 2019, 13:04

En garanti kan i skrivande stund inte få förlorade donor-hårsäckar åter....och få topp-kliniker arbetar idag med att marknadsföra "skiter-det-sig-så-får-du-en-slant-tillbaka"...utan det handlar mer om att de bästa klinikerna har så pass mycket yrkesstolthet att de 1) erkänner dåliga growth och 2) erbjuder ny OP kostnadsfritt.

Håller med Hårboll om de svenska priserna. Här har nyttig konkurrens gjort att en ganska så stelbent och isolerad inhemsk marknad tvingats justera priserna något.

Axon, din länkade bild visar en tonad "donor". Jag tror det kan bli svårt att ha det så kort nedtill med tanke på risken att FUE-ärren kommer att delvis synas då. Vi vet tyvärr för lite om SMP i FUE-ärr än för att säg att det är en universal lösning för alla med FUE-ärr som vill klippa donorn skapligt kort, men tekniken finns och flera resultat jag sett döljer ärren tillräckligt mycket för att seriöst funderas över.

Just kortklippt på sidor och i nacke är en bra strategi för att få håret uppe på att "se ut mer än vad det är" - men för oss som kommer att, eller har, tvingat ut vartenda litet lämpligt graft ur donorn, riskerar ärren att tvinga hårlängden att bli ganska lång, iaf utan SMP / pigmentation.
Hårboll

15 Jan 2019, 16:09

whyatt wrote:
15 Jan 2019, 13:04
En garanti kan i skrivande stund inte få förlorade donor-hårsäckar åter....och få topp-kliniker arbetar idag med att marknadsföra "skiter-det-sig-så-får-du-en-slant-tillbaka"...utan det handlar mer om att de bästa klinikerna har så pass mycket yrkesstolthet att de 1) erkänner dåliga growth och 2) erbjuder ny OP kostnadsfritt.
This!
whyatt

16 Jan 2019, 10:42

Hårboll wrote:
15 Jan 2019, 11:34
Btw,spontant tänker jag på koray när du skriver att du vill flytta många hårsäcksgrupper, för det är han typ känd för att göra... OCH han verkar duktig :)
Du har rätt, samtidigt tycker jag det är viktigt att man som HT-spekulant inte direkt stirrar sig blind på en enda aktör utan faktiskt tar sig tid att researcha ordentligt. Det finns aldrig "bara en" klinik som är "den rätta"....före och efterbilder i all ära, men jag tror vi alla förstår att oavsett kliniknamn så publiceras aldrig officiellt de inte-lika-heta resultaten samt att några fullträffar med enkla cases inte innebär att ett sådant resultat per automatik är applicerbart på just dig.
axon0001

16 Jan 2019, 18:53

Hårboll wrote:
15 Jan 2019, 11:33
Vet inte vilka som lämnar garantier i Turkiet. Men vad jag hade lagt mest fokus på är att hitta en bra kirurg, oavsett garanti eller inte. Men såklart det kan vara en trygghet att de är villiga att ställa upp om det går fel. Men min uppfattning är att det ofta går hand i hand med en välrenommerad kirurg som är mån om sitt rykte.

Tycker du kan starta en tråd och lägga upp bilder på dig själv så man förstår vad det handlar om. Det är dock inte bara att flytta allt hår från sidorna och nacken till toppen. Vet inte om kirurgerna gillar att man har en viss frisyr som utgångspunkt.... Vill du verkligen köra den frisyren om 20 år liksom..
Trots att du tänkt ha väldigt kort på sidorna så kommer nog ingen kirurg riskera sitt rykte med en over-harvest.. Vidare så är det inte alltid lämpligt att transplantera till hjässan etc om du har en pågående uttunning. Är du helt kal så är det en annan femma. Men som sagt lägg upp bilder så man får en klarare bild av situationen :)
Tack för ditt svar hårboll :)
Ja det kommer nog bli krävande plus att jag saknar otrolig mycket kunskap inom området men drömmålet är att få till håret på det viset sen får man fylla karl områden med SMP metoden för att dölja ärren som lär uppstå.

Jag ska nog starta nytt tråd men behöver lite råd om vilken systemkamera eller mobil med bra kamera jag ska skaffa för att ta så bra och detaljerade bilder som möjligt... ?
Hårboll

17 Jan 2019, 12:33

Np, bara kul att bolla tankar ;)

SMP i ärr skulle kunna vara en lösning på en over-harvested donor. Dock tror jag man ska betrakta det som en nödlösning. Det är inte beprövat och tillämpat i lika stor utsträckning som fue itself. Inte säkert att det blir perfekt. (Men är positivt inställd till SMP och har tänkt göra det själv eventuellt, men primärt för kronan då en HT i det området inte är lämpligt i mitt case )

Är ganska säker på att en seriös och välrenommerad kirurg primärt inte kommer ta avstamp i vilken frisyr du tänkt ha utan kommer fokusera på att göra en så bra HT utifrån de förutsättningar du har utan att orsaka en over-harvest.

Dessutom är ju frågan hur tunt hår du har där dit du vill flytta hårsäckar.
Som jag nämnde så är det för min del olämpligt att göra en transplantation till kronan då det riskerar att "döda" befintliga hårsäckar med de nya. Blir intressant att se dina bilder!

Jag tror vanlig kamera (mobilkamera) funkar bra :) Ofta svårt att ladda upp stora högupplösta bilder ändå.
axon0001

23 Jan 2019, 22:34

kommer snart med bilder, ursäkta att det dröjer pga olika anledningar.
Hårboll

24 Jan 2019, 10:09

No stress, väntar med spänning ;)
axon0001

01 Feb 2019, 00:13

Hårboll wrote:
24 Jan 2019, 10:09
No stress, väntar med spänning ;)
bilder uppe
https://www.lookgood.se/forum/viewtopic.php?f=9&t=6150
Skriv inlägg