Micropen - antal nålar + längd

Micropen - antal nålar + längd

Om ämnet håravfall
Hårlöst försvunnen

13 May 2020, 23:00

Hello!

Använder just nu en micropen med 16st nålar, alltså nålantalet är rätt lågt. Samtidigt använder jag för tillfället en längd på 1,5mm.

Har även ett nålhuvud på 24st som jag tänkte byta till när jag slitit ut föregående. Kan enligt min micropenmodell gå upp till 42st nålar. Min fråga, är det klokt att köra på så högt nålantal som möjligt eller kan detta vara en risk? Särskilt i kombo med ju längre nåldjupet blir och om man skulle köra för många gånger över samma hudområde?

Som jag läste, ju fler nålar desto kortare tid för varje behandlingssession och mer skapande av inflammation i huden. Vilket känns rätt viktigt för att få igång kraftfullare blodcirkulation och tillväxtfaktorer? För få antal nålar och ett otillräckligt djup kanske aldrig riktigt kickar igång samma tillväxtprocess och möjligtvis därför inte alla får samma goda resultat av microneedling? En tanke som slog mig, hit me up med era funderingar!

OBS. Nu när jag läste om mina nålhuvuden så står det att dessa är engångsnålar. Jag har använt samma flera gånger, bör jag sluta upp med detta eller tror ni det är lugnt bara jag använder desinfektionsmedel?
Skriv inlägg