Myten om hälsosamt hår

Myten om hälsosamt hår

Om ämnet håravfall
brentz

06 Jan 2019, 03:07

Jag har studerat sedan 10 år tillbaka andras hår, nästan varje man som jag har passerat, har jag analyserat hårsvallet på dem. Jag har pratat med uteliggare i USA som har tjockare hår än brad pitt när han var ung. Uteliggare som bor på gatan, äter sämre mat och får i sig näring som vi inte hade överlevt en vecka att leva som dom gör. Ändå så bär de hår som är tjockt, de är +50 år gamla och allt förutom håret är i dåligt skick. De orkar knappt gå så förstörda de är. Myten om hälsosamt hår kan därmed avfärdas. Finns alkisar på plattan i sthlm som är +60, de är så dåligt skick men kalufsen är som på en tonåring. Vi måste börja inse på forumet att håret handlar om gener till 99,9%. Dvs kosttillskott som MSM, C-vitamin etc hjälper inget.
nya_afishwish

06 Jan 2019, 08:14

Utan tvekan spelar generna en stor roll - finns nog ingen idag som nekar det. Frågan är och har alltid varit, ifall du har oturliga gener, går det att påverka håravfallet medelst andra medel eller är man dömd till håravfall oavsett? Jag tror nej(att man inte är dömd!). Rätt kosttillskott, mat, motion o.s.v. kan motverka håravfall till en viss del, det är jag själv vittne till.

Däremot kan man fråga sig hur nyttigt "medelsvensson" egentligen lever i jämförelse med en alkis som bor på gatan. Medelsvensson ligger hemma och kollar på netflix och äter godis och bakelser. Jag tror en alkis i genomsnitt rör på sig mer än svensson, dessutom tillbringar mesta av tiden utomhus och äter antagligen inte lika mycket "skitmat" eftersom de helt enkelt inte har råd utan prioriterar pengarna på alkohol och den mest nödvändiga maten för överlevnad.
whyatt

08 Jan 2019, 16:15

Oj oj, det var minsann ord och inga visor från forumsvän brentz :)

Jag förstår vart du kommer ifrån och spontant låter allting logiskt och träffsäkert, men...Personliga iakttagelser och anekdotartade intervjuer i all ära, detta räcker dock sällan i sig som tillräckligt underlag för att kunna dra solklara, unbiased korrelationer/slutsatser. I fallet "manligt håravfall", med sin allmänt erkända komplexitet, måste därför konklusionerna, återigen av respekt för ämnets mycket komplicerade natur, vila endast på de bästa vetenskapliga metoder och tillvägagångssätt som står till buds, snarare än 50-öres analyser fyllda av tveksam metodik, personliga känslor osv. Don't get me wrong, jag pratar av egen erfarenhet då jag ofta brukar leverera just 50-öres analyser..men när man så in i norden självsäkert lanserar den slutsats du lägger fram, ja då måste man också ha rejält med kött på benen.

För att underlätta diskussionen filtrerar jag ut ditt påstående så här (rätta mig om jag har fel):
"Manligt håravfall kan inte signifikant bromsas med molekyler (te.x. kosttillskott) utvunna ur naturen eftersom uteliggare (vars generella hälsa, mående och levnadssituation i regel antas suga) i så fall överlag borde vara rejält tunnhåriga, vilket de inte tenderar att vara".

Notera att jag inte än har påstått att du har fel. Det kommer vi till senare :)

De flesta av oss har säkert iakttagit en och annan uteliggare med imponerande hårsvall, det har i alla fall jag...men många av oss har nog också förutfattade meningar när det kommer till uteliggare, och när de väl har en rejäl kalufs (pga gener) så hajar vi till och i samma veva överdriver prevalensen av just rejäla kalufser @ uteliggare. Eller det kan i alla fall vara så. Alltså drog jag precis en 50-öres analys.

Vi kan också vända på det. Kan det t.o.m. vara så att uteliggare överlag har bättre hår än snittet? Hypotesen har tidigare lyfts fram. Alltifrån ett överdrivet intag av alkohol (feminiserande, anti-androgena effekter) till att majoriteten av uteliggarna vistas utomhus betydligt mer än oss andra (solljus, d-vitamin, "jordning", friskare luft, sundare bakteriell exponering, betydligt mindre duschande osv)..Tål att tänkas på! :)

Personligen tror jag b.la. följande:
- Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, men dessa fall är just undantagen (se rolig länk)
- Bra hår/hälsa genom hela livet finns också hos de som lever tillsynes mest hälsomässigt uppåt väggarna, men vad bevisar det?
- Epigenetiken lär oss att vi proaktivt under livets gång kan påverka genstyrda händelser i våra kroppar
- MSM och C-vitamin kan inte på egen hand stoppa håravfall men har i regel ändå positiva effekter på håret och helhetshälsan
- Ja, generna spelar stor roll, inte enbart gällande DHT utan andra faktorer spelar in (te.x. skallbensförändring över tid)
- Andra metoder såsom PRP, ACELL, botox, skalpmassage, hårlaser m.m. bidrar till att bromsa genetiskt håravfall
- Vissa kosttillskott kan VISST bromsa det genetiska håravfallets härjningar

Om man te.x. tror att bara finasterid och minoxidil hjälper, bör man fråga sig vad man baserar denna ståndpunkt på. Det är molekyler vi pratar om - varför skulle inte molekyler funna i koncentrerade kosttillskottsform (eller i mat) kunna ha liknande effekter i kroppen? För att det måste vara pharmaceutisk kemi bakom för att fungera? I care to differ! 8-)
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

09 Jan 2019, 18:58

Så lustigt sammanträffande, i måndags kom det fram en hemlös person som pratade med mig och mitt sällskap på stan medan vi stod och avrundade kvällen. Och jag kunde inte sluta titta på hans hår. Han hade en hårlinje som en 15 årig pojkvasker, men mest imponerande var tätheten. Grått visserligen. Resten av karln såg sliten ut.

Anekdotiskt var ordet. Men det hindrar inte att man lägger fram en tes och gör en urvalsundersökning :)

Antingen är det:

-Ren inbillning att andelen tunnhåriga är färre bland hemlösa. Kanske på grund av att vi med hår-komplex ofta spanar in andras hår och häpnas av kontrasten frodigt hår och hemlöshet. Med andra ord rent genetiskt.

eller..

-Faktiska fördelar för håret med lång tid spenderad utomhusmiljö (sol (d-vitamin), utomhusluft, vind, regn)
-Faktiska fördelar för håret med hög alkoholkonsumtion.
-Faktiska fördelar för håret med avsaknad av diverse näringsämnen.
-Faktiska fördelar för håret med den stressnivå som präglat individerna

OM det går att fastställa att andelen tunnhåriga är färre bland hemlösa, MEN att samtliga punkter ovan kan förkastas så skulle man kunna ställa sig frågan om varför det eventuellt skulle vara skillnad i genetisk fördelning;
Högt hårfäste har genom historien ansetts som respektingivande/klokt, förnämt o.s.v. Kan det vara så att ett sådant fenomen har en ärftlig social betingelse?
sparrow

10 Jan 2019, 18:15

Om det varit så att hemlöshet och uteliggare skulle ha bättre hårkvalitet för att de vistas mycket utomhus och i solen, så borde det väl rimligtvis vara i afrikanska byar som man kan söka svar på om det stämmer.. Och möjligen ställa det mot de som bor i t ex Sibirien och Alaska där det många gånger är pälsmössa som gäller när man är ute. Jag tror mycket handlar om att man ser det man söker efter för att bekräfta en teori som man redan har.

Min teori är för närvarande den här.: det handlar om att vara en good provider. Det har under historien setts som eftertraktat och attraktivt. Om denne good provider ser ut som Ingvar Oldsberg har varit mindre väsentligt. Strandraggaren som glassar runt på beachen med ett rejält hårsvall har sannolikt under hela mänsklighetens historia alltid setts ur estetisk aspekt som mer attraktiv, men inte alltid ur aspekten att försörja barn och en familj. Där kan då Oldsbergs ha haft en fördel att istället för att glassa runt på stranden ha ägnat sig åt att förkovra sig inom ett yrke och därför gett sig själv fler fördelar. Det här är visserligen en mycket torrare och tristare teori än att håravfall på något sätt skulle ha setts som attraktivt, estetiskt. Det är ungefär lika attraktivt med håravfall, allt annat undantaget, som synfel. Det är en genetisk defekt. Men den behöver inte alltid vara något som ses som så allvarlig eller så pass negativ. Det finns väl också ganska många exempel på att kvinns inte alltid väljer män utifrån utseende.

Ta exemplet Steve Ballmer, tidigare vd på microsoft.

Image

En annan teori är att alla tjejer inte fäster så stor vikt vid håret på killar. Det finns annat som kan vara viktigare.

När det handlar om alkoholkonsumtion. Hur är det med Lars Ulrich. Var han nykteristen? Jag har också tänkt på det med alkoholister. Det man i alla fall borde kunna utesluta är att alkohol har en negativ effekt på håret. Om det har en positiv effekt kommer nog inte någon bedriva forskning på.

Det handlar nog endast om gener i slutändan. En del har oturen att få ett starkt genomslag av destruktiva gener som attackerar hårcellerna. Då funkar vare sig hemlöshet eller alkohol. Andra har mindre destruktiva gener, dessa är det något enklare att motattackera. Och andra har med tur klarat sig.
Harry.k

10 Jan 2019, 19:16

Att tjejer inte bryr sig så mkt om hår är nog inte sant. Eller snarare är frågan avsevärt mkt mer komplex än så. Vad Steve Ballmer kompenserar sitt utseende med krävs nog ingen raketforskare för att luska ut.
LMS (looks money status) är på riktigt och den modellen förklarar en del. Ex så är det nog inte många med nw7 och average jobb med average looks som haft det lika bra. Då hade de nog fått nöja sig med kvinnor bland bottenskrapet. Men det är få saker som gör så mkt för utseendet som just håret.
Ta en titt på denna tråden där man använt Jude Laws hår.
https://www.hairlosstalk.com/interact/t ... dy.104572/
sparrow

10 Jan 2019, 19:32

Harry.k wrote:
10 Jan 2019, 19:16
Men det är få saker som gör så mkt för utseendet som just håret.
Absolut. Även med kraftig övervikt har de en fördel om de har ett bra hår. Det är något med håret som ger ganska mycket signaler om allt möjligt. Att förlora det är något som inte kan viftas bort som att det har att göra med fåfänga. Det går långt djupare. Man ser det själv på de bilderna som du länkade. Direkt. Man liksom ryser. 99,9% av mänskligheten reagerar tror jag på ungefär samma sätt för just håret. Men sedan är det många andra val människor gör, därför överlever defekta hårgener.
whyatt

11 Jan 2019, 15:33

Om det varit så att hemlöshet och uteliggare skulle ha bättre hårkvalitet för att de vistas mycket utomhus och i solen, så borde det väl rimligtvis vara i afrikanska byar som man kan söka svar på om det stämmer.. Och möjligen ställa det mot de som bor i t ex Sibirien och Alaska där det många gånger är pälsmössa som gäller när man är ute.
Multifaktoriella orsaker och andra "försvårande omständigheter" gör tyvärr den typen av jämförelser kolossalt komplexa. Ett exempel är att de flesta människor från den afrikanska kontinenten har ett pigment som mkt effektivt försvårar för solljuset att i huden påbörja produktionen av "d-vitamin". Därtill är anlag något som ärvs och över generationer påverkas, så vi kanske måste se baka ihop 10-50 generationer av människor som levt "underliggar-liv" och närmast kommer väl då planetens mest ociviliserade folk..och bland dem sägs ju håravfall ovanligt (Weston A. Price et al). Men vem vet. Det ploppar hela tiden upp dessa "omständigheter" som gör att jämförelserna blir svåra att konkretisera i verkligheten.
Jag tror mycket handlar om att man ser det man söker efter för att bekräfta en teori som man redan har.
Ja, detta "fenomen" är inbyggt i oss alla, hur opartiska och unbiased vi än försöker vara..så det gäller att vara medveten om denna inre demon för den ligger där i vassen och lurar :)

Jag tycker mig observera generellt sett bättre hår hos både skåningar och norrlänningar när jag är på besök i deras respektive regioner....sant eller falskt, det är i sig ytterst menlösa observationer i relation till det bevisvärde vi diskuterar...och precis som du är inne på hårboll, om det ändå kan ses som bevis, exakt vad bevisar det?

Finns det en ökad risk att hamna på gatan om man ärver bra hårgener? Låter osannolikt. Vad vi vet är att genetiskt håravfall indikerar ökad risk för vissa sjukdomar, te.x. av kardiovaskulär natur. Så samband kan hittas, men det intressanta är hur pass väl de styrks rent vetenskapligt.
Androgenetic alopecia in men has been associated with several other medical conditions including coronary heart disease and enlargement of the prostate. Additionally, prostate cancer, disorders of insulin resistance (such as diabetes and obesity), and high blood pressure (hypertension) have been related to androgenetic alopecia. In women, this form of hair loss is associated with an increased risk of polycystic ovary syndrome (PCOS). PCOS is characterized by a hormonal imbalance that can lead to irregular menstruation, acne, excess hair elsewhere on the body (hirsutism), and weight gain.
https://ghr.nlm.nih.gov/condition/androgenetic-alopecia
Analyserar man gamla foton av krigsfångar, i synnerhet från arbetsläger där intagningstiden varit betydande, så förvånas i alla fall jag över hur bra hår många har utifrån min förutfattade mening att "skiten borde ramlat av för länge sedan pga förhållandena"....men det i sig bevisar inte att "därför är det omöjligt att bromsa genetiskt håravfall".

Jag tror vi måste ha en viss respekt för att om håravfallskomplexiteten vore så pass enkel att "vardagliga iakttagelser" kunde förklara den, ja då hade vi sedan länge haft hela bilden klar för oss...för helt ärligt..jag kan inte påstå att jag själv känner mig som någon rocket scientist direkt :mrgreen:
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

11 Jan 2019, 17:10

Kanske blir lite off-topic... Men jag såg bilderna med de photoshoppade fotomodellerna. Måste kommentera det:

Säg att det finns X antal attraktiva attribut hos en man, varav "snygg frisyr" är ett av dem. Definitionen av "snygg frisyr" är vad som passar individen bäst och kan inkludera "rakat". Snygg frisyr är INTE det som synes på fotomodellerna. Det är alltså lite vilseledande att sätta en gubb-krans på modellerna och mena att det skulle vara kört för dem. 90% av alla fotomodeller skulle fortsätta se snygga ut även om de skulle raka huvudena.

Dock tycker ingen att quasimodo är snygg trots att han har en leonardo di-caprio frisyr. Det som gör en man snygg är helheten. Och saknar man ett av X antal attribut så måste det kompenseras av att man har något annat av dessa. Exempel på vad som gör en skallig man snygg: Rakat huvud, vältränad över trapezius och sternocleidomastoideus-muskler, lågt kroppsfett, väldefinerade kindben, käkben och haka, snygg näsa och bra form på själva huvudet i helhet.

Sedan kan man fråga sig, vill kvinnor vara gifta med snygga män, rika män, eller både snygga och rika män? Där är ju kvinnor olika. Vissa kvinnor kanske vill ha tryggheten att ha en "ful" men rik man -> då har hon honom runt lillfingret.
Harry.k

11 Jan 2019, 18:36

sparrow wrote:
10 Jan 2019, 19:32
Absolut. Även med kraftig övervikt har de en fördel om de har ett bra hår. Det är något med håret som ger ganska mycket signaler om allt möjligt. Att förlora det är något som inte kan viftas bort som att det har att göra med fåfänga. Det går långt djupare. Man ser det själv på de bilderna som du länkade. Direkt. Man liksom ryser. 99,9% av mänskligheten reagerar tror jag på ungefär samma sätt för just håret. Men sedan är det många andra val människor gör, därför överlever defekta hårgener.
Ja exakt, och man ska tänka på att det är ingen nw7-steve ballmer frisyr heller, utan runt nw3. Så fort det börjar dra iväg kring vikarna ser det riktigt illa ut. Jude Law har, vad det verkar, heller ingen crown-thinning. Och nw3 är ju inte superovanligt för yngre folk i åldern med modellerna. Iaf inte bland de som har aa.
http://www.bilddump.se/bilder/201901111 ... 96.252.jpg
Harry.k

11 Jan 2019, 19:05

Hårboll wrote:
11 Jan 2019, 17:10
Sedan kan man fråga sig, vill kvinnor vara gifta med snygga män, rika män, eller både snygga och rika män? Där är ju kvinnor olika. Vissa kvinnor kanske vill ha tryggheten att ha en "ful" men rik man -> då har hon honom runt lillfingret.
Kan inte hitta videon nu, men de gjorde ett test där kvinnor fick välja på en skala 1-10 med denna figur
https://i.imgur.com/zGKBes6.jpg , (fast med fler skalor som sagt) nästan alla valde nr 7-8, men när det handlade om vilka de helst ville ha ons med valde i princip alla nr 10 som var ultramaskulin med typiska kraftfulla drag och detta är egentligen inte förvånande, de vill ha en man som är tillräckligt snygg för att de vill ha honom, men samtidigt inte vara rädd för att han sticker, en nr 10 man är så attraktiv att han kan få alla och riskerar sticka, därmed finns ingen comfort, så det handlar om balansen mellan comfort och utseende. Men en nr 10 har de bästa generna så kan de reproducera sig med honom.

Här är en annan bild jag ladda ner för ett par dagar sen.
http://www.bilddump.se/bilder/201901111 ... 96.252.jpg
Den visar en undersökning vad män och kvinnor har för preferenser. Long term och short term.
Ansikte, ögon, hår och kropp var viktigast för kvinnor short term. Mun/leende, längd och hy var viktigast i long term tydligen.
Hårboll

11 Jan 2019, 21:33

Precis, det är det jag menar med tryggheten att han inte sticker... med sina pengar dessutom, om han har några. :)

Men med andra ord. Säg att tian är snaggad. Tror ändå han hade varit poppis. För ons.
Skriv inlägg