Realistiska förväntningar på behandlingsprogrammet

Realistiska förväntningar på behandlingsprogrammet

Om ämnet håravfall
whyatt

28 Dec 2018, 13:20

Internet kryllar nuförtiden av imponerande före-efterbilder. Det är extrakt hit och tinkturer dit. Ibland finasterid, minoxidil och t.o.m. spironolactone. Dels kan man fråga sig hur många av de mest imponerande resultaten som faktiskt är manipulerade, men också hur många som seriöst testat diverse produkter inte når nämnvärda resultat. Ett exempel på BS-resultat är följande klinik i New York som väljer att publicera detta som ett framgångsrikt PRP-resultat:

Image
Man baxnar. Också en nybörjare inom håravfall kan ana att något i virveln inte står rätt till. Inzoomat så ser man helt klart spår av s.k. hårfibrer. PRP är lovande, men inte så lovande!

Många av er som besöker forumet är antingen på väg in i ett behandlingsprogram eller har redan börjat resan/äventyret/slaveriet/cashbrännandet :mrgreen: Vad som är viktigt att poängtera är följande. Räkna inte med återväxt (sker det så är det en välkommen bonus om det inträffar) utan lägg fokus på att så fort som möjligt
  • Bromsa den gradvisa nedstängningen av hjässans hårsäckar
  • Stärka redan försvagat hår på hjässan
  • Förbättra kvaliteten på håret i donorn
Görs detta i tid kan sen 1-2 framtida hårtransplantationer rättfärdigas och ge ett mycket uppskattat resultat (som alltid måste ordentlig research göras gällande val av klinik). Görs det inte i tid eller genomförs fast utan tillräckliga resultat, är risken definitivt inte obefintliga att inte ens 2 ingrepp räcker..vilket i skrivande stund oftast betyder game over beträffande drömmen om ett skapligt hårsvall. Notera dock att hårpigmentering och hårersättning kan hjälpa de som verkligen kört fast. Följande ingrepp är via hårtransplantation. De blir så mycket enklare att rättfärdiga pre-op OM kandidaten fått hyfsat stopp på sitt håravfall och att det inte hunnit bli för omfattande.

Image
1801 grafts. FUE.

Image
2208 grafts. FUE.

Så hur behandla?
Your call! Jag tycker man skall sikta på att göra detta med så få syntetiska kemikalier som möjligt, men både finasterid och minoxidil är populära produkter många använder. Dock inte längre gänget på propeciahelp.com. Så spring inte in i något. Valet är ditt. Vad man än kör på så behöver ofta strategin vara att angripa "orsakerna" i från flera håll. Väljer man den naturliga vägen är det TYVÄRR uppkavlande av ärmarna som gäller. Vi pratar lotions, kapslar och apparatur. Varje dag innehåller alltid någon form av hårstärkande topikal åtgärd eller oralt intag. Ofta båda. Take it or leave it - baksidan skall det inte hymlas med. En oväntat positiv effekt av att behandla sitt hår på den naturliga vägen är att flertalet av de intressanta molekyler som finns att tillgå via kosttillskott också har andra hälsofrämjande egenskaper om de tas över tid...samtidigt så, i synnerhet om "time is of essence", vilket den ofta är, hinner man inte utvärdera en produkt åt gången 6 månader per produkt. Utan om privatekonomin pallar det så handlar det mer om att dunka ner diverse NYTTIGA molekyler (b.l.a. baserat på den forskning som finns) i tillräckliga doser och samtidigt gradvis göra livsstilsval som gynnar hälsan och i förlängningen också håret (sömn, stresshantering, kost, träning m.m.). Givetvis skall alla göra sin egna research. Jag kan bara förkunna vad min högst modesta hjärna snavar över. Inget som säger att min hit ratio är speciellt hög.

Jag kommer fortsätta att löpande uppdatera följande produkttips-tråd https://lookgood.se/viewtopic.php?f=6&t=6072 med information. Jag har, i min mening, flera intressanta molekyler på g (aka kosttillskott) som jag med en kombination av hemmasnickrad biomolekylär logik, ett skapligt stänk av studie-hänvisningar samt en och annan förhoppning vaskat fram.

Själv är det all in 2019 som gäller och om någon vill följa med på den eskapaden så inte mig emot! :mrgreen:
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
whyatt

29 Dec 2018, 16:16

En tanke kring s.k. återväxt.

Vanligt förekommande, om än i väldigt varierad utsträckning, vid bruk av kombon finasterid och minoxidil. Helt okey återväxt är i synnerhet trolig om behandling inleds tidigt i håravfallsprocessen.
Vid behandling utan ovanstående två farmaceutiska preparat syns sällan återväxt på samma nivå, men den är heller inte obefintlig!

Jag ser det så här: Om man med hjälp av ett naturligt behandlingsprogram, som är designat för att motverka tunnhårighet i från flera håll, märker av "äkta" återväxt i form av mestadels fjun i hårlinjen och på kronan, så är det troligt att övrigt befintligt försvagat hår (som inte är i så pass angripet skick att det kan kallas för vellushår) också är under "rejuvenation" och ännu troligare än det nya fjunet kommer att genomgå en gradvis förstärkning...med detta vill jag ha sagt: Bara för att fjunen i vikarna inte blir mycket mer än just oanvändbart vellus, så se det ändå som ett tecken på att håravfallet går åt rätt håll!

Och så ett förtydligande 8-) Jag förespråkar inte bruk av finas & minox bara för att jag påvisar deras faktiska funktion. Bieffekter förekommer. Läs bipacksedlarna vid intresse.

Enda sättet för de allra flesta, att i skrivande stund att få en "återväxt" värd namnet är med hjälp av hårkirurgi - inget annat kommer i närheten av dess potential och faktum är att teknikerna för att transplantera hår bara blir bättre och bättre. Utövarna likaså. Trots detta faktum är det min ambition att tillsammans med Er under 2019 mer på djupet utröna kraften hos flertalet intressanta "naturliga" alternativ. Både sådana som är helt nya och sådana som kanske hamnat i skymundan i några år och inte riktigt fått den uppmärksamhet de förtjänar. Kosttillskott, apparater och liniment. Nytt info om detta publiceras löpande i följande tråd:
https://lookgood.se/viewtopic.php?f=6&t=6072
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg