Göra HT utan läkemedel? Rogaine Minoxidil mfl

Göra HT utan läkemedel? Rogaine Minoxidil mfl

Om ämnet håravfall
Mjälltenberg

26 Feb 2019, 09:42

Hejsan.
Läst mycket här på forumet om att ha en långsiktig plan vid HT. Verkar uteslutande vara så att de som genomgår HT också använder något bromspreparat. Då jag inte vill göra mig beroende av livslång medicinering så ställer jag frågan, är det en dålig idé att göra en HT utan att ta något bromsande?
whyatt

26 Feb 2019, 14:24

Hej och välkommen! :-D

Det är en bra fråga du ställer.
Vänligen notera att det finns "terapiformer" som inte inbegriper livslång medicinering med farmaceutiska preparat, se följande tråd för mer info:
generell-diskussion/behandla-haravfall- ... t6072.html

Huruvida det är en dålig idé eller ej beror till stor del på VART på håravfallsskalan du kommer att hamna, sett ur en tidslinje på kanske iaf, beroende på hur gammal du är idag, 5-10-15-20-25-30 år, samt din högst individuella acceptans kring vad som är ok att tappa under denna tiden. Låter det oklart? Mmm...det förstår jag...men säg så här: Om du har gott om rejält donorhår samt är runt 35 år med ett håravfall som än så länge inte utbreder sig mer än viss tillbakagång i vikarna och en tunn 5 kronors kal "helikopterplatta" med ca 2-3 cm diffus tunnhårighet runt den, i övrigt hår som ej angripits, ja då behöver du troligtvis inte tänka på medicinering. Vad som behövs är 2 st framgångsrika ingrepp hos en duktig klinik och du är i princip tillbaka 15 år i tiden. Risk: Låg.

Om scenariot istället är en 25 åring med relativt försvagad donor och tydliga både vikar och måne, då kommer troligtvis inte 2 st framgångsrika ingrepp att räcka till...risk: Hög.

De flesta befinner sig någonstans mittemellan och än så länge vet jag inte vart du hamnar... :mrgreen:
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Mjälltenberg

27 Feb 2019, 08:02

Tack för det utförliga svaret.
Jag är 31år fyllda, gjorde en HT 2013 på New Hair Clinic för att täta vikar och sänka hårfästet något. Det krävdes då 1000grafts, och jag var nöjd med ingreppet tills jag började tappa ännu mer hår bakom det transplanterade området i vikarna, där jag nu har två mindre glesa ytor bakom och otillfredställande täthet i vikar.
Har inget håravfall vid kronan, en relativt god donor. Männen i släkten har bara håravfall i vikar på ett klädsamt sätt.
Mailat runt till olika kliniker med bra omdömme från detta forum (HDC, Kesser, BHR) och får ungefär samma svar 1500-2250grafts.
Men det var HDC:s svar som föranledde att jag startade den här tråden. De skrev att jag högst troligt kommer tappa mer hår och är då tveksamma till om donorn räcker (ett svar dom ska ha eloge för).

Mina reflektioner är följande:

*Det är svårt att veta om jag skall ge mig i kasst med en ny HT då jag (såklart) inte vet hur håravfallet progredierar men ännu mindre då jag inte är benägen att bromsa det. Håller det sig till vikarna så borde jag vara lågrisk patienten du beskriver. Men med en ny HT medföljer psykisk oro över hur det utvecklar sig, och jag vill inte vara slav under skönhetsingrepp, nu vill jag bara slippa komplex.

*Därav funderar jag på att raka ner det till 0mm fylla området med SMP, men får till svars av HIS att de bara gör hela huvudet. något jag inte är intresserad av då jag tror det skulle öka tätheten för mycket och jag är nöjd med det rakat bortsett från små ytor. Jag tror det skulle kunna skapa samma oro med en stor SMP som med en HT om det blev för omfattande, att jag skulle tänka på om det såg onaturligt ut, om solen blekt det mm.

*I retrospektiv så även om jag kastade mig in i ett ingrepp så är jag skeptisk till New hair clinic lunds val att inte avråda mig en HT vid 25års ålder, min låga ålder nämndes aldrig vid vare sig konsultation eller på kliniken. Skillnad på HDC och NHC.

Jag tänkte posta bilder för rådgivning, men antar att jag bör byta ämnesflik till exempelvis "Mitt håravfall"?
whyatt

27 Feb 2019, 13:11

Tack för det utförliga svaret.
Anytime bro! :ugeek:
Det krävdes då 1000grafts, och jag var nöjd med ingreppet tills jag började tappa ännu mer hår bakom det transplanterade området i vikarna, där jag nu har två mindre glesa ytor bakom och otillfredställande täthet i vikar
Ofta går man över också området bakom de absoluta vikarna för att förbättra framtidsutsikterna. Med 1000 st grafts kommer man INTE långt om målet är att fylla vikar och sänka hårlinje. Har du transplanterade vikarna blivit tunnare också med tiden?
progredierar
Snyggt ordval. Guldstjärna! :)
I retrospektiv så även om jag kastade mig in i ett ingrepp så är jag skeptisk till New hair clinic lunds val att inte avråda mig en HT vid 25års ålder, min låga ålder nämndes aldrig vid vare sig konsultation eller på kliniken.
Kanske därför de ändå valde att gå så pass långt som 1000 st grafts? Jag kan inte svara för NHC och skulle personligen troligtvis förlägga ett eventuellt kommande eget ingrepp utomlands, men 25 år..små vikar..milt håravfall bland männen i släkten..det behöver inte vara en NO-NO om te.x. donorn ser starkt ut och virveln är intakt..men givetvis borde du iaf blivit informerad om ev. risker.

Gällande SMP så förstår jag din invändning, samtidigt kan det bli klurigt..det är oftast inte partiella SMPs som cirkulerar där ute..

Mmm absolut, lägg gärna upp en egen tråd under "Mitt håravfall" och släng med lite matnyttig fakta / timeline / genpoolsundersökning etc 8-)
Harry.k

27 Feb 2019, 20:02

Det är inte bara en dålig idé utan rent av dårskap att inte ta något bromsande. Det är oerhört ovanligt att människor gör en HT när deras håravfall stannat av eftersom de för de flesta sker över lång tid. Och för de som inte drabbas typ Ronald Reagan, de behöver ju ändå ingen ht. Summa summarum, parkera inte bilen utan att lägga i handbromsen, better safe than sorry.
Hårboll

02 Mar 2019, 16:20

Kör hellre laser, prp, msm, än minox och fin pga bieffekter.

Man bör göra 'något' utöver HT, men finns inga måsten. Det beror på vad din strategi är och dina förutsättningar.
Mjälltenberg

02 Mar 2019, 19:19

Nu vet jag inte hur en svarar med quote, knäckte inte den nu /lat.

Whyatt: Ja det är tunnare i det transplanterade området i vikarna, betyder det något?

Det du säger med partiella smp, även om det inte förekommer, tror du att det skulle kunna funka?

Harry: Jag tänker nog egentligen som dig, att jag bara köper mig lite tid med en ny HT med en överhängande risk att behöva en ny HT inom kort igen, känns fel att välja den vägen, men ska utröna alla möjligheter först.
whyatt

03 Mar 2019, 21:45

No worries, vi ska nog reda ut detta med eller utan quotes :)

Ja alltså det är ju enkelt att bekräfta att också transplanterat hår "lagt av" om det vi pratar om var i princip en hårlös yta innan ingreppet och att den färdigutväxta tätheten 12-15 mån post-op tunnats ut..annars är det en vanlig "misconception" att områden med hår i sig inte kan bli tunnare, klart de kan! Både förflyttat hår och ursprungshår kan gå i permanent dvala.
Det du säger med partiella smp, även ... nna funka?
Men en viss reservation för hur väl, så ja, men det kommer givetvis se helt kajko ut om personen i fråga kör snaggat om bara en del av huvudet är SMP'at..
En annan variant är denna: https://nebula.wsimg.com/5bc4c240cb0cd6 ... oworigin=1
Hur i hel-v-t tänkte man här?

Jag kommer att i slutet av denna månaden presentera ett behandlingsprogram som jag *TROR* kan hjälpa många, utan inblandning av vare sig finas eller minox. Detta kanske kan vara ett alternativ för dig att delvis eller helt använda dig av. Givetvis på egen risk :mrgreen: Hold tight.
Skriv inlägg