Stärka upp vellushår

Stärka upp vellushår

Om ämnet håravfall
Hårlöst försvunnen

14 Apr 2020, 20:39

Hello!

Okej, så. Har kört på med dermastamp 1mm i ungefär 3-4 månader nu, där jag direkt efter stamp applicerat minoxidil 20mg/ml. Resterande dagar 50mg och stampen har genomförts 1-2 ggr i veckan.

Jag upplever att vellushår verkligen har börjat titta fram, även där det varit tunnhårigt under ett längre tag. Men även där vellushåren blir flera cm förblir de fortfarande tunna och ljusa, inte alls lika kraftiga som terminalhåret. Hur ska jag förstärka dessa, eller de kommer förbli så här klena? Jag får knappt några blodprickar under stampen, min killgissning är att det kanske krävs mer av detta för att kollagen och växtfaktorer verkligen ska kicka igång?

Är det kanske nu jag ska uppgradera till 1,5mm på stampen, finns det något värde i det tror ni för att exempelvis ge mer näring/stimulation till hårsäckarna? Och övriga livsstilsförändringar, är det dags att käka antiinflammatoriskt eller träna flera dagar i veckan m.m?

Tack på förhand för er hjälp! :helpsos:
a`fishwish

16 Apr 2020, 19:24

Hur ofta kör du dermastamp?
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
KarlXVIGustav

17 Apr 2020, 20:50

Vad som är bästa gällande microneedling är väl inte helt klart i dagsläget. Sen är 3-4 månader inte så lång tid i det här sammanhanget heller. Men de studier som gjorts är på 1,5mm och de flesta jag sett som har haft bra resultat har kört minst 1,5mm. Dock har jag inte sett så många som kört kortare längd heller.

Men jag hade nog gått över till 1,5mm. Det är ju dock ganska lite vetenskap bakom att göra det. Bara baserat på mina egna observationer. Det gör aningens ondare att köra 1,5mm, men efter att ha gjort det en gång så är det inte så märkvärdigt att göra det tycker jag. Jag har kört på 1,5mm lika länge som du har hållt på. Men mina resultat är nästan det omvända. Jag har också små vellushår där det inte var nåt innan. Men mina är pigmenterade och växer väldigt lite, nästan inget. Sista två veckorna har det hänt mer än innan dock. Jag har också använt rosmarin olja, men ingen minox. Använde du minox innan? Det skulle kunna var minoxen som gör att dina vellushår växer långa och mina inte kanske :scratchheadyellow:
Hårlöst försvunnen

21 Apr 2020, 22:18

a`fishwish wrote:
16 Apr 2020, 19:24
Hur ofta kör du dermastamp?
Jag kör 1-2 ggr i veckan. Efter test med nya micropen idag så blir det nog att hålla sig till enbart 1 gång i veckan. Över 1mm och jag känner ganska stor skillnad på smärta/skada i huden
Hårlöst försvunnen

21 Apr 2020, 22:26

KarlXVIGustav wrote:
17 Apr 2020, 20:50
Använde du minox innan?
Jag använde minox i 6 månader ungefär, utan det minsta vellushår som ville uppenbara sig. Sen slutade jag med minox och gick på lite löksaft som väckte liv i de första vellushåren. Struntade i löksaft efter ett tag eftersom det var meckigt och luktade ganska otrevligt. Blev sedan (nuläge) stamp i kombo med minox, "tar det säkra före det osäkra" och kör all in med ammo mot de trötta hårsäckarna :uzi:
Hårlöst försvunnen

21 Apr 2020, 22:32

En kort uppdatering!

Har införskaffat en micropen nu, en Dr Pen Ulitima M8 . Snabb leverans och inga konstigheter från återleverantören. Vet inte om det är ok att tipsa om vart ifrån vi köper våra produkter men om någon är nyfiken delar jag gärna med mig.

Reglerbar micropen 0,25 mm till 2,5 mm. Körde på 1,25 mm idag. Kändes en del, framförallt på toppen av hjässan. Mest rödhet med vissa blodprickar. Målet är att öka till 1,5 mm men ger det några omgångar på 1,25 för att se hur jag reagerar och tål djupet. Minox 20mg direkt efter :)
Skriv inlägg