Träffat ny tjej, hur ska berätta för henne??

Träffat ny tjej, hur ska berätta för henne??

Om ämnet håravfall
steffoh

20 Jul 2020, 12:22

hej, har vart tunnhårig några år nu men jag lyckas dölja det hyffsat med bla toppik och hairfor2.. men utan det är jag nästan helt hårlös vid flinten.. saken är den att jag träffat en tjej i 3 veckor nu och vi har fattat starkt tycke för varandra.. och ikväll ska hon sova över här för första gången.. och vi har inte haft sex än men det kommer nog ikväll.. så innan hon drar sina händer genom mitt hår så tänkte jag berätta för henne om att jag använder hårfibrer osv för att dölja att jag är tunnhårig.. ja ni förstår mina negativa tankar.. hur kommer hon reagera osv..

hur tycker ni jag ska lägga upp det? nån som har personliga erfarenheter av det? utseendet betyder ju ganska mycket i början av en relation så det skulle knäcka mig om hon lämna mig för detta.. hatar skämmas för skiten och less på att dölja det men de har redan gått alldeles för långt.. hon kommer om 3h så vore tacksam för tips
a`fishwish

20 Jul 2020, 22:35

jaha hur gick det nu då?
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
whyatt

22 Jul 2020, 12:45

Fan ursäkta sent svar! 3 timmars heads up var inte mycket :)

Jag förstår din sits...men vad kan vara ett bättre och mer pålitlig test vad gäller hennes insidas godhet, än att du berättar om din tunnhårighet?
I min värld så sätts hennes mogenhet och seriositet på prov här, och det är väl precis egentligen det du vill? Så någonstans i allt det här så ser jag det som en win-win:

Lämnar hon dig = Lika bra, för vem vill lägga ner tid och pengar på något så omoget ytligt? Behöver inte vara en dålig tjej per se, men uppenbarligen inte redo att se bortom utseendefixeringens lömska tentakler.

Lämnar hon inte dig = Indikerar bra grundmaterial att arbeta vidare på!

Som alltid vill jag poängtera att jag inte negligerar saknaden av huvudhår och vad denna tomhet kan resultera i på det psykologiska planet, men vi tunnhåriga tenderar att göra en större sak av huvudhårens förtvinande beteende, än vår omgivning. Därmed inte sagt att problemet försvinner bara genom att "tänka positivt", men oerhört många män därute låter sig inte slås ner av tunnhårighet och då måste man ställa sig frågan, hur gör dom? Argument som att de har säkert massor av pengar, eller välhängda som hästar, håller liksom inte..majoriteten av dem är antagligen helt normala Svenssons..

Nå väl, återkoppla gärna hur det har gått!
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
steffoh

29 Jul 2020, 11:20

Har inte tagit upp det än.. som vanligt skjuter man upp problemet.. men funkar ju inte längre att skynda sig in på toan varje morgon för att spraya håret..

Nu så, hur ska jag lägga upp det när jag berättar? Min tanke var att säga att jag vill prata med henne om en sak som är jobbig för mig, och ställa fram burken och fråga om hon vet vad det är och sedan säga sanningen.. eller har ni nåt annat förslag?
sparrow

29 Jul 2020, 17:57

Hon kommer högst sannolikt inte att säga vad hon egentligen tänker. Vuxna människor fungerar i regel så. Det är främst barn som säger rakt ut vad de tycker och tänker, vuxna personer ljuger hellre för att de inte vill såra eller skapa en jobbig stämning. Jag skulle i ditt fall fundera allvarligt på om hårfiber är rätt väg att gå. Är det värt det här med att oroa sig och som du säger behöva gå på toan och spraya huvudet innan hon hinner märka något? Lossnar något på händerna när man drar igenom huvudet, hur ser det ut om det regnar, snöar eller blåser ute?

Det här med att man kan avgöra en persons karaktär genom att berätta sånt här, håravfall, övervikt, dåliga tänder eller vad det än kan vara. Det funkar sällan så. När få personer säger rakt upp och ner vad de egentligen tycker och tänker är det tveksamt om man ens ska ta upp något sådant (om det inte är någon du känner väldigt bra redan och har ett högt förtroende för och som kanske även har talat om en hel del egna personliga grejer som i regel är väldigt jobbiga att prata om och som man inte pratar med vem som helst om). Vad ska hon annars säga om du ställer fram burken på bordet? Vad kan hon säga? - Om du håller på att tappa håret så är det slut. Rimlig reaktion? Rimligare kan vara. - äh, det är väl inget. Sedan får du ändå inte reda på vad hon egentligen tycker.

Mitt råd. Raka av dig håret. Gör en mikropigmentering sedan låter du håret växa ut så mycket som det går. I ett senare läge kan du fundera över en ht för att täcka upp med riktigt hår. Att ta det steget kan vara stort för en del. Fördelarna, att slippa hålla på med hårfibrer och att slippa tänka på något sådant ens är ofta långt mycket större. - måste skriva också att det här kräver en hel del funderingar och research och är inget man ska göra på en handvändning. Jag skriver det rådet eftersom det är vad jag skulle ha valt i din situation. För andra kan t ex hårfibrer eller andra metoder vara bättre. Men i slutändan - är hårfibrer långsiktigt hållbart att hålla på med?
steffoh

30 Jul 2020, 08:04

Känns som att du talar om personliga erfarenheter mest? Känns som ett omoget tänk.. Om man tänker att en person inte kommer vara ärlig mot en och att dom generellt inte säger vad dom tycker och tänker så skulle aldrig ett förhållande aldrig kunna fungera iaf... vi har vart väldigt öppna mot varann om andra saker och berättat om jobbiga saker.

Tro mig.. jag ör fullt medveten om att hårfiber inte är rätt väg.. men jag har målat in mig så sjukt långt in i ett hörn att alla i min familj/vänner och jobbarkompisar tror att jag har hår på huvudet.. och nu även tjejen. Paniken inombords våxer för varje dag..

Min plan med mitt hår är att använda mindre och mindre hårfiber för att folk inte ska bli helt chockade över att jag kör en Travolta..
sparrow

30 Jul 2020, 19:00

Givetvis är det jag skriver baserat på hur jag själv bedömer människor. Det är också generellt som framgick inom parentes. Om man tror att människor svarar ärligt på frågor som håravfall, övervikt etc, då tänker jag tyvärr att man är naiv. Inget som helst illa menat mot någon personligen.

Om jag varit i en liknande situation där jag har tagit upp något sådant som t ex hårfibrer. Nej. Jag skulle utifrån det du beskriver ha rakat ner håret för länge sedan. Men det är helt irrelevant. Jag fattar ju ändå att det är en jävligt jobbig situation och jag försöker sätta mig in i den. Det kokar ändå ner till hur väl man tycker sig känna den andra personen och hur relationen ser ut. Det är bara du som kan bedöma det.

Om ni har ett så pass bra förhållande redan så kan det mycket väl gå under det att det inte är några större problem. Jag förstod det som att det var någon du ganska nyss träffat. Jag fattar det du skriver om att ha målat in dig i ett hörn. Och framförallt att det känns jävligt svårt i en sådan situation med den här nya tjejen. Men det är ganska dubbla budskap. Å ena sidan är det omoget att anse att det här kan ha någon betydelse, å andra sidan har du en allt större panik för att det kan ha det.

Jag kan bara se två alternativ. Raka av håret eller tala om att det börjar bli risigt och att du testade att använda hårfibrer. Gör ingen stor grej av det. Börjar intresset från henne att svalna, så är det väl så. Bättre att få det avklarat.

Såg nu att det var otydligt formulerat. Det här att människor inte säger rakt upp och ner vad det tycker och tänker, var avsett övervikt/tunnhårighet etc.
Hårboll

26 Aug 2020, 09:12

Tycker det görs en lite för stor grej av detta.... no offence..

Är man typ runt 19 år och det är generellt ganska ovanligt med folk som tappar hår runt om kring sig så kan jag förstå att det är jobbigt. Men hur många har lite tunnhårighet vid 26+ osv... ändå inte helt ovanligt.. och har sett modell-snygga tjejer hänga med killar med antingen rakat eller begynnande flint, höga vikar etc.

Tror inte heller alla säger exakt vad de tycker. Annat vore ju naivt. Men att de skulle bry sig så himla mycket om du använder toppik eller inte tror jag inte alls. De skulle väl kanske tycka att du var fåfäng.

Sedan finns det ju alltid olika grader och olika typer av människor. Är det en hel burk toppik du har på huvudet varjedag eller är det några pumpar för att få håret att se lite tjockare ut?

Var i ligger själva oron`? Att hon ska råka dra genom håret, och bli helt svart på händerna? Använd måttligare annars och fiber-hold spray. Eller dermatch (lossnar inte lika lätt). Tror inte du behöver oroa dig för den biten. Ha lite dämpad belysning ananrs så kanske du inte behöver ha så mkt toppik.
medieval

15 Sep 2020, 11:43

steffoh wrote:
30 Jul 2020, 08:04
Känns som att du talar om personliga erfarenheter mest? Känns som ett omoget tänk.. Om man tänker att en person inte kommer vara ärlig mot en och att dom generellt inte säger vad dom tycker och tänker så skulle aldrig ett förhållande aldrig kunna fungera iaf... vi har vart väldigt öppna mot varann om andra saker och berättat om jobbiga saker.

Tro mig.. jag ör fullt medveten om att hårfiber inte är rätt väg.. men jag har målat in mig så sjukt långt in i ett hörn att alla i min familj/vänner och jobbarkompisar tror att jag har hår på huvudet.. och nu även tjejen. Paniken inombords våxer för varje dag..

Min plan med mitt hår är att använda mindre och mindre hårfiber för att folk inte ska bli helt chockade över att jag kör en Travolta..
Du är rätt ung va och har inte så mycket erfarenhet av tjejer? Säger det inte för att vara taskig utan menar det genuint. Att vara väldigt öppna med varann om vissa saker kan vara ett sätt att bygga attraktion och udanröja mystik som också bygger attraktion - att avslöja att man använder toppik är inte alls detsamma. Snarare det omvända - att du försöker dölja vem du egentligen är och det gillar inte tjejer tyvärr.

Har dock varit i din sits fram till jag gjorde en HT men använder även idag toppik ibland utan att avslöja något för min tjej. Har dock fortfarande en del hår och toppik förstäker, men ändrar inte riktigt mitt utseende.

Att använda mindre och mindre hårfiber är definitivt ett sätt att gradvis avlöja sin flint men den faktiskt lösningen är att göra en HT/raka av dig håret.
Skriv inlägg