Vågar jag finasterid?

Vågar jag finasterid?

Om ämnet håravfall
brentz

08 Feb 2019, 04:49

Kan inte bestämma mig om jag ska börja med finasterid, men det börjar bli kritiskt för mig nu, för månen börjar synas mer och mer och jag har gjort en HT för 6 år sedan, främst i fronten. Jag tycker det är svårt att ta ett beslut för ibland känns det som att 0,25 mg om dagen eller varannan dag kan väl inte vara hela världen, men sedan läser man kommentarerna på youtube om att folk har problem med libido, erektion och blir kissig jämnt. Finns även skräckhistorier där kroppen helt slutar funka nästan. Såklart blir man sjukt nojjig och rädd. Jag har pillerna där hemma, dem har legat på hyllan i 1 år nu, har knaprat från och till ibland men aldrig mer än några veckor i sträck. Vill så gärna behålla håret, varit nära på en ny HT men har inte ork för det just nu.
hejhej123

09 Feb 2019, 19:51

Jag käkade Finasteride i 2 år. (Skrivit lite här https://www.lookgood.se/viewtopic.php?f=9&t=5788)
Och här (https://www.lookgood.se/viewtopic.php?f=6&t=6082)

Kan säga såhär: jag fick defenitivt bieffekter. Jag förnekade ganska länge att jag hade erektionsproblem, trodde det berodde på nervosistet.
Hade riktigt svårt att få upp den vid sex, men det gick att ha sex. När jag kollade porr fick jag runka med en halvhård kuk och var inte alls lika hård.
Kunde ligga och hångla med någon tjej och hade en slak kuk..

Nu ett halvår efter Finasteride så räcker det med att jag startar upp porrsidan och tänker på att jag faktiskt ska runka så får jag stånd (som det var förr)
Ligger jag med någon tjej i soffan och skedar samtidigt som vi kollar film så ligger jag där med en hård kuk utan att vi ens tar vid varandra (mer än skedningen då)

Så jag är helt hundra på att det inte var placebo, även om jag i 2 år kämpade för att försöka få bort potensproblemen. Nu är sexet mycket bättre - är stenhård och betydligt kåtare.
Men ja, detta var ju inga permanenta problem - det försvann ju när jag slutade med Finasteride. Så du kan ju alltid testa.
Jag har även fått problem med lätt depression och extremt dåligt minne - alltid varit en glad prick med superbra minne - MEN detta kan bero på massa annat än Finasteride, jag skyller det inte alls på Finas.
Men vem vet - kanske det var en bidragande faktor. Detta är fortfarande inte bättre nu ett halvår off Finas.
Hårboll

10 Feb 2019, 21:17

Men ja, detta var ju inga permanenta problem - det försvann ju när jag slutade med Finasteride. Så du kan ju alltid testa.
Fast det är ju inte riktigt så enkelt.... Själva anledningen till oron för många är ju att man befarar att detta är saker man kan komma att behöva dras med även EFTER man slutat. Det finns ju rapporter om permanenta skador av finsterid. Även om de är relativt få. Men risken är reell.
Skriv inlägg