Vårt alldeles "egna" anti-hair loss hårserum!

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Vårt alldeles "egna" anti-hair loss hårserum!

Om ämnet håravfall
whyatt

15 Oct 2018, 13:00

Då var det dags. Många har gjort det innan. Däribland flertalet svenskar. Me included. Få har lyckats. Me included. En tongivande forumsvän (johannes om jag inte minns fel) tände återigen den hoppfulla elden för en tid sedan med sin tråd om örter/oljor. Framgångarna har varierat och många fastnar nog, redan på planeringsstadiet, pga "blanda-ihop-själv" och "smörj in stup i kvarten" - rutinerna som, hur man än vrider och vänder på det, inte går att komma ifrån.

Tänk om man ändå kunde köpa ett riktigt bra, färskt hårserum för att stärka hårsäckarna, utan speciellt mkt hassle och meck. Men men, tills det händer, tills någon kreativ själ löser den frågan, så får vi helt enkelt se till att själva cocktaila ihop vad vi tror kommer fungera...så i denna tråd vill jag återuppleva diskussionen om att blanda relativt små batches själv, hemma, primärt bestående av en ekologisk bas (te.x. kokosfett) samt några väl utvalda, aktiverade beståndsdelar (typ rosmarin) för frekvent applicering i hårbotten.

Om hårlaser, skalp-massage, spikmössa, dermaroller, svinhårsborstande, LED, retinol, violet-rays, KOSTTILLSKOTT, adenosine, koffein, magnetism, någon liposomal ingrediens eller något annat BÖR blandas in för att förbättra chanserna att nå goda resultat med "hårserumet", tycker jag är ett exempel på bra sub-diskussioner i denna tråd.

Poppa gärna ingrediensförslag, "tillagningssätt", utrustning som behövs, tillvägagångssätt, verkningstid (väldigt viktigt att inte överexponera skalpen!).

Så kom igen nu alla läsare, stig fram och brainstorma! :D
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
whyatt

16 Oct 2018, 19:05

En intressant parameter är hur länge serumet skall få sitta i. Här finns det definitivt anekdoter när hemmagjorda blandningar gjort mer skada än nytta pga överexponering, så börja alltid försiktigt, både gällande hur länge blandningen sitter samt appliceringsfrekvensen per vecka.

Lämpliga baser tordes bl.a. vara emu-olja, aloe vera, kokosfett m.fl. En rejält rengörande scalp-scrub (undvik produkter baserade på alkohol och googla med fördel själv fram ett recept och göra en egen version) är inte heller fel för att få skalpen rensad från build-up. Som alltid uppstår frågorna "vad är det vi vill försöka få ner" samt "hur bra går det egentligen?". En dermaroller/dermastamp kan vara ett bra hjälpmedel. Hur pass mycket skillnad det gör i teorin kan man spekulera i, men det finns en del forskning som tyder på att något händer. Om det är enbart pga den "skada" som huden åsamkas pga nålarna eller om också mer av "hårjuicen" kommer ner, är jag inte lika klar över. Var noga med att köpa rätt längd på nålarna. Mkt spretig info online om detta, men försök ligg runt 0,5-1,5 mm och ta detta förslag med en stor nypa salt - do your own research.

Har vi några budgivare? ;)

Tinkturer av svampar är intressant, och då inte enbart chaga. Faktum är att många av dem tros ha anti-5AR-effekt, däribland ganoderma lucidum, pleurotus ostreatus mm. Också den gamla klassikern sågpalm bör grävas upp och funderas över, samt denna intressant spelare:
https://www.edenbotanicals.com/nagarmotha-cyperus.html
whyatt

16 Oct 2018, 19:09

Image
whyatt

17 Oct 2018, 09:28

En viktig fråga, vars svar är desto svårare att utröna, är huruvida komponenternas färskhet spelar en avgörande roll. Givetvis är rancida oljor och gamla kryddor troligtvis inte de optimala valen 8-) men vart går gränsen? Vi kan nog alla enas om att det rent logiskt framstår som bäst med så färska ingredienser som möjligt - när det är möjligt och då behövs det rätt utrustning. Här kommer en intressant produkt att researcha mer om gällande olje-extrahering at home:

Image
https://www.matrevolution.se/product/ma ... ven-piteba

När det kommer till slakt av gröna blad, kryddor etc så är alla tips välkomna. För många, mig inkluderat, är det inte aktuellt att köpa en "proffskvarn" för tusentals kronor som riskerar att bli stående och samla damm :) Här behöver vi tänka kreativt (juicer, kaffegrinder, pressure cooker m.m.). Någonstans handlar det ju om att veta VAD det är man vill så att säga demontera i det man te.x. grindar - vilka molekyler skall frigöras och ta sig ut? Ibland är värme att föredra, men temperaturhöjning har snabbt en negativ effekt på te.x. enzymaktiviteten, så be aware där. Tvärtom gäller t.ex. betakaroten, som ett exempel, och i vissa fall är låg värme under lång tid och någon vätska, för att sen filtreras, det bästa extraheringssättet.

Köper man ändå färdiga komponenter såsom te.x. peppermint oil eller rosemary oil, så fråga producenten om hur produktionen går till. Kallpressat? Har ev. extraheringskemikalier använts? Eko? Produktionsdatum? Etc..

Ni som vet mer om ämnet, vänligen bring some knowledge - jag är ute på lite hal is just nu känner jag ;)
KarlXVIGustav

04 Dec 2019, 16:25

Kul att se att det fanns en spåningstråd på det här ämnet även om den aldrig tog fart. Jag provade den naturliga vägen när jag såg johannes1 tråd för två år sen.

Jag gjorde vid den tiden en egen oljablandning utifrån eget tycke och tänkande. Jag hackade upp färsk rosmarin, koriander och apelsinskal och lät det ligga i en blandning av jojobaolja, kokosolja och olivolja i cirka fyra veckor.

Under tiden som oljan mognade fram så experimenterade jag med att massera huvudet med ett rosmarinblad dagligen. Jag gjorde det genom att trycka ett rosmarinblad ganska hårt mot de kala områdena i roterande rörelser. Man känner då att det blir lite oljigt på ställena som man masserar på. När det slutade bildas ny olja från bladet vände jag det och fortsatte tills ingen ny olja kom ut igen. Efter det så smörjde jag huvudet det med kokosoljan. Hela den här processen tar cirka 15 minuter. Efter det här så blir huvudet väldigt varmt och man känner att mer blod strömmar upp till huvudet. Känslan i huvudet påminner väldigt mycket om nyapplicerad minox och håller i sig ett par timmar.

Det intressanta med det här experimentet, var att i slutet av de fyra veckorna så började det ploppa upp vädigt många fjun på huvudet. En hel del var pigmenterade också, om än väldigt tunna.

Efter de fyra veckorna så började jag applicera oljan jag förberett. Men väldigt lite förbättring skedde nu och efter ett halvår så slutade jag med den. Vilket resulterat i att jag tappat en del igen.

För en och en halv månad sen så började jag dock att fundera på vad som hade hänt om jag hade hållit mig till den färska rosmarinen. Så jag började applicera på samma sätt igen och det börjar ploppa nya hårstrån igen. Det är fortfarande tidigt att säga om resultaten består sig och kmr bli bättre. Jag tänkter också lägga till en dermaroller i programmet, det verkar som en lovande metod. Samt hålla ut ett helt år med här innan jag lägger ned, om jag inte får resultat.

Orsaken till att den färska rosmarinen funkade bättre kan ha två orsaker tänker jag. Endera så fungerade min extrahering inte bra och de bra ämnena hamnade aldrig i oljan. Eller så är den mycket mer potent när den är färsk. Om det sista stämmer så skulle det göra det mycket mer praktiskt om det skulle gå att göra en enkel och billig hemmaextrahering och göra i ordning ett hårserum som räcker kanske en vecka eller så. Dessutom skulle man slippa bli allmänt känd som den personen som jämt tar med sig en rosmarinbuske på jobbresor osv ;) Om inte färskheten spelar roll så skulle det kanske gå, att gå över till att köpa rosmarinolja, men jag är osäker om den tappar viktiga ämnen eftersom den extraheras med värme. Vad tror ni?

Vad gäller extrahering så är det enda enkla jag kan komma är att hacka upp bladen en massa och sen lägga dem i en mortel eller vitlökspress och hoppas att oljan kmr ut.

Kom igen nu och låt oss få igång den här tråden nu!
whyatt

06 Dec 2019, 12:08

Jag provade den naturliga vägen när jag såg johannes1 tråd för två år sen.
Mm det var nog en handfull som gjorde detta.
Jag hackade upp färsk rosmarin, koriander och apelsinskal och lät det ligga i en blandning av jojobaolja, kokosolja och olivolja i cirka fyra veckor.
Intressant metod. Jag tänker att dermastamp borde kunna förbättra absorberingen avsevärt. Jag tänker också att denna typen av närkontakt i sig kanske kan leda till "kontaktallergi". Varför väntade du i 4 veckor innan appliceringstart? :whistle:

Upplevde du att dina fjun hann gradvis växa och bli mer robusta, innan du la av? :scratchheadyellow:
Samt hålla ut ett helt år med här innan jag lägger ned, om jag inte får resultat.
Låter bra, dokumentera gärna i en egen tråd! :partydance:
Om det sista stämmer så skulle det göra det mycket mer praktiskt om det skulle gå att göra en enkel och billig hemmaextrahering och göra i ordning ett hårserum som räcker kanske en vecka eller så.
Färskhet kan definitivt vara KEY. Givetvis också extraheringsprocessen. Vi borde försöka forska mer i hur detta görs enkelt och effektivt på hemmaplan. Om sådan metod hittas, kan ju små, färska batcher göras på veckobasis ja.
köpa rosmarinolja, men jag är osäker om den tappar viktiga ämnen eftersom den extraheras med värme. Vad tror ni?
Frågan är om det finns någon enda person på detta klot som verkligen vet. Jag menar, vart går gränsen? Vad jag dock vet är att det föreligger en uppspeedad oxidationsrisk så fort oljan lämnar sitt "naturliga" ursprung, te.x. genom pressning. Troligtvis finns det mer och mindre lämpliga oljor för detta ändamål där förekomsten av naturliga oxidationshämmare är höga.

Intressant studie på temat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4348291/
KarlXVIGustav

07 Dec 2019, 12:50

Jag hackade upp färsk rosmarin, koriander och apelsinskal och lät det ligga i en blandning av jojobaolja, kokosolja och olivolja i cirka fyra veckor.
Intressant metod. Jag tänker att dermastamp borde kunna förbättra absorberingen avsevärt. Jag tänker också att denna typen av närkontakt i sig kanske kan leda till "kontaktallergi". Varför väntade du i 4 veckor innan appliceringstart? :whistle: /
Det är något jag inte tänkt på, men definitivt nåt som jag borde läsa på mer om(allergi). Ytterliggare nåt som försvårar är om och hur länge man ska vänta med att applicera oljar efter microneedling, med avseende till läkning och infektionsrisk. Min nuvarande appliceringsmetod riskerar ju också att slita upp såren.
Anledningen att jag väntade var att jag följde ett recept jag hittat någonstans som förespråkade att låta växtdelarna dra i oljan. Detta för att få mer av dem att hamna i carrier oljan. Kanske skulle det fungera bättre med tillsatta extra antioxidanter som artikeln som du länkade till pratar om för att minska nedbrytningen av de bra ämnena under tiden oljan tillbereds. Men i dagsläget så är mina tankar att det måsta finnas bättre metoder. Alltså främst att hålla sig till färska oljor.
Upplevde du att dina fjun hann gradvis växa och bli mer robusta, innan du la av? :scratchheadyellow:
När jag började den här kuren så var jag snaggad på sådär 1 mm och när jag slutade på ca 6mm. Det gjorde det svårare att bedöma jättebra. Men i hårfästet terminaliserades en del hårstrån, men inte i en mängd som var av kosmetisk betydelse. I överlag så kändes det dock som att det befintliga "halvfriska" hårstrån blev lite tjockare. Som jag minns det så avstannade dock förbättringarna efter 3 månader. Så det är möjligt att oljorna blev för oxiderade efter det. För jag gjorde en batch som räckte ca 6 månader.
Samt hålla ut ett helt år med här innan jag lägger ned, om jag inte får resultat.
Låter bra, dokumentera gärna i en egen tråd! :partydance:
Det kommer en tråd snart :smokingjoint:
köpa rosmarinolja, men jag är osäker om den tappar viktiga ämnen eftersom den extraheras med värme. Vad tror ni?
Frågan är om det finns någon enda person på detta klot som verkligen vet. Jag menar, vart går gränsen? Vad jag dock vet är att det föreligger en uppspeedad oxidationsrisk så fort oljan lämnar sitt "naturliga" ursprung, te.x. genom pressning. Troligtvis finns det mer och mindre lämpliga oljor för detta ändamål där förekomsten av naturliga oxidationshämmare är höga.

Intressant studie på temat: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4348291/
Väldigt intresant koncept att tillsätta ett växtkoncentrat eller t.ex. olivolja för att öka andelen antioxidanter och därmed hållbarheten. Olivolja är ju väldigt lättillgängligt, men kan tydligen lämna efter sig en grön färg också. Men definitivt nåt att ha i åtanke om man vill göra batcher.
sparrow

07 Dec 2019, 18:09

KarlXVIGustav wrote:
Jag gjorde vid den tiden en egen oljablandning utifrån eget tycke och tänkande. Jag hackade upp färsk rosmarin, koriander och apelsinskal och lät det ligga i en blandning av jojobaolja, kokosolja och olivolja i cirka fyra veckor.
KarlXVIGustav wrote:
Det intressanta med det här experimentet, var att i slutet av de fyra veckorna så började det ploppa upp vädigt många fjun på huvudet. En hel del var pigmenterade också, om än väldigt tunna.

Efter de fyra veckorna så började jag applicera oljan jag förberett. Men väldigt lite förbättring skedde nu och efter ett halvår så slutade jag med den. Vilket resulterat i att jag tappat en del igen.

För en och en halv månad sen så började jag dock att fundera på vad som hade hänt om jag hade hållit mig till den färska rosmarinen. Så jag började applicera på samma sätt igen och det börjar ploppa nya hårstrån igen. Det är fortfarande tidigt att säga om resultaten består sig och kmr bli bättre. Jag tänkter också lägga till en dermaroller i programmet, det verkar som en lovande metod. Samt hålla ut ett helt år med här innan jag lägger ned, om jag inte får resultat.

Jag har kört på den metoden också, med ett resultat som nästan exakt liknar det du beskriver. Först körde jag en blandning med färsk rosmarin och koriander med kokosolja. Jag hackade bladen och rörde ihop med en bit kokos, sedan ställde jag det i frysen eftersom rosmarin och koriander håller längre nedfrysta. Sedan tog jag bara en bit varje dag, eller två ggr dag, och masserade in i huvudet. Efter någon vecka, så började jag se de här små ljusa hårstråna i fronten som inte funnits tidigare. Ett sådant resultat har jag inte fått av något annat jag tidigare testat. Men eftersom det blev så oljigt av kokosoljan avslutade jag ändå, det blev också en varm sommar så det var nog också en orsak. En annan orsak var kokosoljan. Det var för krångligt. Avslutade och de små fjunen försvann. Då testade jag att köpa en mer koncentrerad rosmarin, hair tonic eller vad det nu heter. Det står på den beskrivningen att det även innehåller andra ämnen som ska ha liknande effekt som rosmarin. Resultat efter någon månad - noll. Inget alls hände Det som också störde mig var alkoholen som fanns i blandningen.

För någon vecka sedan återgick jag till färsk rosmarin och koriander. Skippat kokos. Blandar ihop med destillerat vatten. Efter någon vecka ser jag nu de små fjunen igen. Kommer helt klart att fortsätta med det här nu. Ska bara försöka hitta något att strimla bladen med.
KarlXVIGustav

11 Dec 2019, 16:07

Jag har kört på den metoden också, med ett resultat som nästan exakt liknar det du beskriver. Först körde jag en blandning med färsk rosmarin och koriander med kokosolja. Jag hackade bladen och rörde ihop med en bit kokos, sedan ställde jag det i frysen eftersom rosmarin och koriander håller längre nedfrysta. Sedan tog jag bara en bit varje dag, eller två ggr dag, och masserade in i huvudet. Efter någon vecka, så började jag se de här små ljusa hårstråna i fronten som inte funnits tidigare. Ett sådant resultat har jag inte fått av något annat jag tidigare testat. Men eftersom det blev så oljigt av kokosoljan avslutade jag ändå, det blev också en varm sommar så det var nog också en orsak. En annan orsak var kokosoljan. Det var för krångligt. Avslutade och de små fjunen försvann. Då testade jag att köpa en mer koncentrerad rosmarin, hair tonic eller vad det nu heter. Det står på den beskrivningen att det även innehåller andra ämnen som ska ha liknande effekt som rosmarin. Resultat efter någon månad - noll. Inget alls hände Det som också störde mig var alkoholen som fanns i blandningen.

För någon vecka sedan återgick jag till färsk rosmarin och koriander. Skippat kokos. Blandar ihop med destillerat vatten. Efter någon vecka ser jag nu de små fjunen igen. Kommer helt klart att fortsätta med det här nu. Ska bara försöka hitta något att strimla bladen med.
Väldigt intressant att du fick liknande resultat med färska växtdelar. Färska oljar eller oljar som skyddats från att oxidera är nog vägen framåt. Vad gäller extraktionen så har jag funderat över om det skulle gå att bygga ihop en egen press för att få ut oljorna. Om man googlar på "diy herbal press" eller liknande så kommer det upp en del hemmabyggen. Problemet med alla pressar jag sett är att de är alldeles för stora för att extrahera den mängd man behöver för en vecka eller mindre. Om det gick att bygga ihop en liten billig press med delar som är enkla komma över och rengöra så tror jag att det skulle vara en bra väg att gå.
Skriv inlägg