Kul att se att det fanns en spåningstråd på det här ämnet även om den aldrig tog fart. Jag provade den naturliga vägen när jag såg johannes1 tråd för två år sen.
Jag gjorde vid den tiden en egen oljablandning utifrån eget tycke och tänkande. Jag hackade upp färsk rosmarin, koriander och apelsinskal och lät det ligga i en blandning av jojobaolja, kokosolja och olivolja i cirka fyra veckor.
Under tiden som oljan mognade fram så experimenterade jag med att massera huvudet med ett rosmarinblad dagligen. Jag gjorde det genom att trycka ett rosmarinblad ganska hårt mot de kala områdena i roterande rörelser. Man känner då att det blir lite oljigt på ställena som man masserar på. När det slutade bildas ny olja från bladet vände jag det och fortsatte tills ingen ny olja kom ut igen. Efter det så smörjde jag huvudet det med kokosoljan. Hela den här processen tar cirka 15 minuter. Efter det här så blir huvudet väldigt varmt och man känner att mer blod strömmar upp till huvudet. Känslan i huvudet påminner väldigt mycket om nyapplicerad minox och håller i sig ett par timmar.
Det intressanta med det här experimentet, var att i slutet av de fyra veckorna så började det ploppa upp vädigt många fjun på huvudet. En hel del var pigmenterade också, om än väldigt tunna.
Efter de fyra veckorna så började jag applicera oljan jag förberett. Men väldigt lite förbättring skedde nu och efter ett halvår så slutade jag med den. Vilket resulterat i att jag tappat en del igen.
För en och en halv månad sen så började jag dock att fundera på vad som hade hänt om jag hade hållit mig till den färska rosmarinen. Så jag började applicera på samma sätt igen och det börjar ploppa nya hårstrån igen. Det är fortfarande tidigt att säga om resultaten består sig och kmr bli bättre. Jag tänkter också lägga till en dermaroller i programmet, det verkar som en lovande metod. Samt hålla ut ett helt år med här innan jag lägger ned, om jag inte får resultat.
Orsaken till att den färska rosmarinen funkade bättre kan ha två orsaker tänker jag. Endera så fungerade min extrahering inte bra och de bra ämnena hamnade aldrig i oljan. Eller så är den mycket mer potent när den är färsk. Om det sista stämmer så skulle det göra det mycket mer praktiskt om det skulle gå att göra en enkel och billig hemmaextrahering och göra i ordning ett hårserum som räcker kanske en vecka eller så. Dessutom skulle man slippa bli allmänt känd som den personen som jämt tar med sig en rosmarinbuske på jobbresor osv

Om inte färskheten spelar roll så skulle det kanske gå, att gå över till att köpa rosmarinolja, men jag är osäker om den tappar viktiga ämnen eftersom den extraheras med värme. Vad tror ni?
Vad gäller extrahering så är det enda enkla jag kan komma är att hacka upp bladen en massa och sen lägga dem i en mortel eller vitlökspress och hoppas att oljan kmr ut.
Kom igen nu och låt oss få igång den här tråden nu!