CML

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

CML

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
powerop

20 Sep 2012, 06:37

Jag är ganska ny på forumet och tänkte rådfråga med er som har gedigna erfarenheter i ämnet :)

Jag har varit på konsultation hos CML och tänkte abonnera på deras hårersättnings paket första året. Jag har lite svårt att välja mellan deras "Choice mått" - paket (innehåller 2 patrik måttbeställd hårersättning med äkta hår) samt "Vital One" - paket (innehåller 1 Vital Hair måttbeställd syntet hår)... Båda kostar 15900 kr och innehåller och så ingår klippningar o tillbehör osv osv...

Jag är medveten om att man slänger pengar i sjön jämfört med att ta hand om det direkt från början men det känns bättre o betala lite extra första året och lära sig saker och ting sakta.

Positivt

Vital hair - tåler mer stryk, beständigare

Vital hair - tydligen bättre knutar i botten o lossnar inte lika lätt

Patrik - naturligt känsla så klart eftersom det är äkta hår

Negativt

Patrik - tappar färgen efter ett litet tag i solljus o måste färgas o grejjas

Vital hair - känns inte lika naturligt förmodar jag

Ska man gå på Patrik eller Vital hair?

Hur lång tid räcker en sådan hår hårersättning innan den måste ersättas?

Finns det andra vinklingar jag kan ha missat i skillnaden mellan syntetiskt & riktigt hår?

Jag frågade om en kombo paket med en Patrik & en Vital Hair under 1 år, men de kunde inte fixa en sådan paket... så man får räkna styckpris med allt och jag har räknat fram att med deras priser skulle jag kunna köpa 1 av varje o köra klippningar etc hos dem för ca 21000 kr under ett år... vilket är för mycket, då får jag köpa enbart grejjerna och gå till dem 2-3 ggr för klippning och sedan sköta resten själv så blir årskostnaden kanske runt 16000.
whyatt

20 Sep 2012, 10:56

Hej och välkommen!

Kan du inte få be om prover att känna på? Det är ju viktigt att du får bilda dig en fysisk uppfattning om skillnaderna i känsla, fall osv..innan du väljer.

Durabiliteten beror inte enbart på hårets kvalité och ursprung, utan också bottenplattan. Har du inte informerats om det här av CML?

Jag är osäker på om vital håret är så mänskligt som det låter, förmodligen inte. Mig veterligen har man ännu inte lyckats massproducera syntetiskt hår som är 100% identiskt med mänskligt hår.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
powerop

20 Sep 2012, 16:05

Hej, Tackar tackar :)

Jag har känt på deras "Patrik HE" den kan man både köpa i standard utförande och som måttbeställt....... och den verkar ju okej (jag är novice)... Vital Hair är måttbeställt & något de plockarr hem på beställning...

http://www.carlmlundh.se/haravfall/harersattning/instant-hair

Vital One - ingår en måttbeställt Vital Hair syntet

Choice Mått - ingår två måttbeställda "patrik" med riktigt hår

OBS det börjar med 5000 kr första månaden, därefter

11 * 1000 = totalt 16000 nästan för båda paketen.

Dom själva rekommenderar Choice Mått paketet + Omni paketet (dyrare med tunnare botten platta o riktigt hår)... Jag har försökt fråga på 1001 sätt skillnaden i kvalité o uthållighet mellan de olika HE som de säljer... men man får inga riktiga svar... utan mera att dom inte kan säga/garantera något pga tillverkarna...

Jag har tidigare läst i andra trådar att det finns t.ex. någon syntet HE från tysk tillverkare som håller över 6-7 år..... Är det verkligen så enorm stor skillnaden på bottenplattorna/syntet håren?

Fins det någon annan som har erfarenhet just av HE paketen från CML?
powerop

19 Dec 2012, 17:52

Väldigt irriterad på CML..... Dom sa från början att det skulle ta 8 - 12 max från beställning till leverans. Samt att de skulle ringa och berätta när de fått leverans besked från tillverkaren.

Jag har bett dem att jag är angelägen om levereans besked så att jag kan ta några dagar ledigt från jobbet för att kunna vänja mig vid HE efter att dom fixat till den.

Ingen har hört av sig... varken om försening eller leveransbesked..... utan jag har ringt dem själv efter 8v, 10v, 12v... och så är vi inne på 13:e veckan nu...

När jag ringer dem säger hon att den kommer säkerligen till Januari, då frågar jag om dom har en leveransbesked och det har hon inte... Jag på pekar att det skulle ha tagit maximalt 12 veckor och att dom lovade en leveransbesked från leverantören när man var där första gången vilket jag fick efter att jag ringt flera ggr och de sagt att den skulle komma in förra veckan. Så börjar hon åma sig i luren och säger att hon kan höra med något ställe i Malmö och återkoppla, då frågar jag om hon gör det till slutet av veckan... så säger hon att de har många kunder och inte kan lova men ska försöka hinna med det.

Det är så fantastiskt urdålig kund service, så det är knappt sant.

Man betalar först 5000 kontant, binder upp sig till 1 års avtal och själva skiter dom fullständigt i att informera när tupen kommer, om den kommer... och du kan bara bli blåst på dina pengar om du inte väntar vackert.

Rekommenderar STARKT att man lyssnar på andra och bara kontaktar dem för måtbeställning av HE, och sedan beställer från Toplace eller annan tillverkare....

Ska du inte ha någon service, finns det ingen anledning att betala över 16 000 kr...

När du kan köpa 2 st HE från Toplace för 400$ = 3600 kr...

Så tänkt om och om du verkligen ska beställa från CML tvinga dem själv skriva i deras kontrakt hur dom kommer att ersätta dig vid utebliven leverans efter 12v.
whyatt

19 Dec 2012, 20:47

Tråkigt att det gick snett, du är nog den förste jag hör talas om som fått denna bristfälliga behandling från CML. Jag är därför förvånad!

Att CML skulle bli blåsa dig på dina pengar kommer inte hända, men uppenbarligen uppvisar deras normalt sett kompetenta maskineri helt klart ett haveri här.

Lev. problem och dylikt kan man ju acceptera bara man får information om det och ett ursäktande, men hur ditt fall sköts är alarmerande och kommer säkert åtgärdas.

Jag föreslår att du kontaktar huvudkontoret på 040-36 87 00 och meddelar receptionisten att du vill framföra allvarliga klagomål och således vill tala med ledningen direkt. Frågan är om du kommer fram nu i juletid..återkom gärna hit när du vet mer.

Lycka till !
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Gojja

29 Dec 2012, 12:41

Jag har också varit där och är inte heller riktigt nöjd med deras kundhantering.

För det första hade jag en tid inbokad ett datum och eftersom jag bara kan kvällstid var det redan då en relativt lång väntetid. Datumet närmade sig och en dag innan ringer dom och vill boka om min tid pga att hon jag ska till är sjuk, absolut ingen fara det kan man ju inte ro för.

Fick samma tid och samma dag veckan efter, man planerar om och fixar så man kan gå då istället men då ringer hon jag ska gå till samma dag och säger att hon inte kan ta emot mig pga att hon ska på möte med sin son, här börjar jag bli lite irriterad och ifrågasätter deras hantering av kunder, hon försöker fixa en ny tid till sin kollega och föreslår klockan 14, och jag säger då att jag har varit väldigt klar med att jag bara kan sista tiden.

Efter en tids tittande fixar hon in mig till sin kollega dagen efter, 1615 då jag jobbar till 16. Egentligen hade jag ingen möjlighet alls att komma resten av den veckan men samtidigt vill man tid så fort som möjligt så fick planera om igen. En kort tid efter ringer hennes kollega som jag ska gå till och säger att hon inte kan ta emot mig 1615 utan måste ta det 1600 eftersom konsultationen tar 1 timme. Absolut, det kanske den gör men hur fan kunde jag ha en tid 1615 hos den andre?

Nej, tycker deras hantering i detta fall var både amatörmässigt och respektlöst. Det jag också störde mig på var att vid konsultationen efter dom tagit färgprov hela tiden sa att jag skulle ringa tillbaka för att fråga om dom fått fram färgen!? Jag har jobbat i service branschen och jag skulle aldrig be kunden ringa tillbaka vid ett liknande tillfälle utan man har väl så pass mycket koll på sina kunder att man när man fått fram färgen ringer upp och berättar till kunden!? Ska jag annars ringa 1 gång i veckan för o fråga när dom kan ringa när dom har färgen!?

Tyckte det var väldigt svårt om jag ska vara ärlig att också få en bild på hur det skulle bli, det man mest gjorde var att få se deras olika modeller och hårkvaliteer. Visst, det är väl bra men hade varit kul om dom liksom hade lite olika ersättningar där som dom kunde sätta på huvudet så man fick en bild. De ersättningar jag fick titta på var typ andra kunders och sånna som var helt oinklippta.

Reagerade också på att alla deras verkade ha en tjocklek, en struktur, en längd osv, när man kollar på nätet kan man ju i princip välja väldigt mycket, hårtjocklek, virvlar, struktur osv men det kanske man kan där också men inget hon nämnde.

Däremot kändes det inte som att hon ville sälja sälja, jag sa att jag ville ha det bästa men hon tyckte ändå jag skulle testa först med den i mittersta prisklassen, den kör de flesta med och den är väldigt bra. Hon nämnde också vid något tillfälle att dom hade en hemlig gång för vissa kunder som inte ville använda den vanliga entrén, det däremot är nog ett försäljningtrick. Sen att vissa av deras kunder bär ersättning utan att ens frun vet om det... Nåja... Men om det är sant är det ju väldigt bra!

Dock hade dom ingen full lace? Hon menade att vid en sån kan klistret åka igenom och bilda vita klumpar, någon som har erfarenhet av det? Det beror väl på vilket klister man använder...?

Sen ifrågasätter jag deras klippkunskaper, dom är säkert duktiga frisörer osv men hur mycket vidareutbildning har dom och får dom gällande nya hårtrender osv...? Min önskan var att man skaffade och limmade den där hos dom och sen gick till sin frisör och fick den frisyren man ville ha men det sa hon absolut nej till. Hon menade på att man som vanlig frisör inte kan klippa in en ersättning...? Sen vad gällde färgning av ersättningen så kunde man inte heller göra det hos en frisör utan det handlade om sekunder för att få rätt ton osv... Men vet inte, det kan hända att allt det här är försäljningstrick...

Någon som har erfarenhet av att klippa in hos frisör? Färga hos frisör osv osv. Full lace?

Om man köper på internet, vilken är det som är bäst?

www.hairdirect.com

www.toplace.com

Finns det någon annan som är bättre?

Tack på förhand!
powerop

23 May 2013, 07:31

Har nu kört med HE från CML sedan Januari och har upptäckt att service- & kunskaps- nivån från de anställda vid CML i Stockholm skiljer sig relativt markant då jag har fått prova på ett par olika personer. Det förekommer också en del sjukdomar och ombokningar i sista sekunden så det är bäst att 1) boka i god tid 2) boka aldrig tidigt på morgon (då kan du drabbas av sjukdomar & ombokningar i sista sekunden)

Ett annat stall tips är att inte dra sig för att boka tid med de olika personer så att man lär sig olika tips & tricks.

Några andra tips:

* Om du ska ha en mått beställd HE be hjälp av Mary (vid CML i sthlm)

* Om någon annan ska hjälpa dig vid måttagning se till att dom inte mäter alltför långt ner i pannan. Där svettas man mer =fronten lossnar snabbare =framöver när du insett problematiken, måste du dra "tillbaka den" och då sitter du där med 2 exakt likadana måttbeställda HE som jag gör nu och som är beställda för att sitta på ett annat sätt =dvs kunde ha sett bättre ut.

* Fronten ska alltid sättas fast med tejp, fick rekommendation av en av deras anställda första gången när jag fick den inklippt att limma längst fram eftersom jag var orolig och kort fattat var det inte lyckat, då det lossnade redan efter någon enstaka dag. Fick upprepa proceduren någon gång till, innan jag skaffade tejp själv och kört med det sedan dess.

* Under vinter halvåret (då man inte svettas lika mycket) räcker det med 4 veckor mellan limningen såvida man inte är väldigt aktiv eller på semester resa till länder där det är riktigt varmt eller hög luftfuktighet då får man räkna med 2.5 - 3 veckor mellan varven.

* Det är väldigt enkelt att sköta det själv, man kan börja med 1 års abonemang hos CML innan man köper dem direkt själv, men egentligen skulle jag vilja påstå att det räcker om du betalar direkt för limning ~ 4 ggr kontant i början, så kommer du kunna fixa det själv.

Så beställning av HE på nätet + 4 inklippning/ limningar hos CML eller annat ställe + förbruknings produkter ( lim, tejp, conditionair spray).... o du kan spara en riktig bra slant + slippa kasta bort tid att åka till något ställe för någonting du kan lätt göra hemma på 1 h...
Skriv inlägg