Fråga mig om Invisible Thin Skin

Fråga mig om Invisible Thin Skin

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
tedlin01

15 Oct 2015, 00:34

Jag har nu burit Invisible Thin Skin i två år. Jag älskar att experimentera och testar allt för att resultatet ska bli det bästa. Det har kostat en del men på vägen har jag lärt mig väldigt mycket. Det handlar inte endast om saker som är "rätt" utan det handlar även mycket om saker som man vill undvika och att kunna hantera de missöden som allt för ofta uppstår.

Än idag testar jag nya experiment och lär mig nya saker. De senaste experimenten handlar mycket om att öka livslängden på hårersättningen. Med de metoder jag tagit fram så tror jag att jag skulle kunna förlänga livslängden till det dubbla men det återstår att se. Det handlar om speciella produkter och metoder för att öka livslängden på håret samt att bearbeta botten så att den håller sig genomskinlig och utan skrynklor. Jag har här lärt mig att klippa i botten själv och har dragit det så långt att jag kan forma om botten hårersättningen nu precis så som jag vill ha den.

Jag har även lyckats reducera antalet produkter jag använder. Just nu är det endast lim jag beställer ifrån internet. Resterande produkter köper jag i vanliga butiker. Går allt som tänkt så kommer kostnaden för framtiden gå ner dramatiskt.

Jag funderade på att skriva en guide för allt men insåg rätt snabbt att det blir en hel bok om jag ska ta upp allt jag lärt mig så därför tänkte jag att ni får ställa frågor i denna tråd istället så försöker jag besvara dem här.
Pensionerad.. Men testat det mesta..
fukhair

15 Oct 2015, 10:15

Tjena !

Jag känner att det börjar bli dags för mig snart att skaffa mig en HE. Dock så är jag väldigt vilse om hur jag ska börja ? Känner att jag nästan hade behövt någon som är duktig på det här att berätta steg för steg från det att man bestämmer sig för att skaffa HE tills det att den sitter på.

Jag har suttit och läst på ganska mycket om HE på internet men det känns ändå som den stora utmaningen är när man får den i handen och ska få den perfekt på huvudet. Men som sagt jag har ingen aning om hur jag ska börja.

MVH

Fukhair
tedlin01

15 Oct 2015, 17:45

Hej fukhair,

En början är ju att komma fram till vilken typ av frisyr du vill ha och därefter bestämma vilken hårersättning som skulle passa för dina behov.

Jag hjälper dig gärna men jag tror att jag kan ge bättre svar om du bryter ner dina tankar i specificerade frågor.
fukhair

15 Oct 2015, 18:06

tedlin01 wrote: Hej fukhair,

En början är ju att komma fram till vilken typ av frisyr du vill ha och därefter bestämma vilken hårersättning som skulle passa för dina behov.

Jag hjälper dig gärna men jag tror att jag kan ge bättre svar om du bryter ner dina tankar i specificerade frågor.

Frisyr vet jag redan vilken jag vill ha (för utsatt att den går att ha med en HE. )

När det kommer till själva HE:n så känner jag att med en sån grej som gör så mycket med ditt utseende och du ska ha på dig varje dag, så betalar jag hellre lite extra för bästa kvalité än för lite.

Men några funderingar som jag har.... Mitt naturliga hår har inte jätte hög densitet, alltså själva hår stråna sitter inte jätte tätt. Det hade det inte innan heller när jag inte led av manligt håravfall. Men om jag skulle välja en HE med hög densitet, finns det då en risk att det skulle se onaturligt ut ?

Även en annan fundering är att jag alltid tyckte jag haft hög panna, skulle man kunna justera själva HE:n så att hårfästet på HE:n sitter kanske 1 cm nedanför ditt riktigt hårfäste om man säger så. Känner att det blev lite luddig förklaring men om man säger så här... Måste HE:n hårfästet alltid sitta längst med ditt riktigt hårfäste för en så naturlig look som möjligt eller går det att experimentera med ?

Känner att det blev lite väl mycket utseende fixering nu... haha sorry !

Men vill också säga att jag är väldigt tacksam att du tar dig tid att hjälpa och dela med dig av jaa ... denna unika kunskap skulle jag nog kalla det.

MVH

Fukhair
tedlin01

15 Oct 2015, 21:01

Skulle det se onaturligt ut om du skaffar en hårersättning med högre densitet än ditt eget hår?

Jag det skulle det med stor sannolikhet göra. Om du själv tycker att du har tunt hår på sidorna så skulle jag rekommendera att du går på Light density. Jag använder själv Light density och det är tjockare än vad man kan tro. Är du väldigt ung så kan du öka densiteten lite men annars ser det mest onaturligt ut. Du kan däremot tunna ut håret på hårersättningen med en förtunningssax ifall den skulle råka bli för tjock.

Kan man fästa hårersättningen längre ner än sin naturliga hårlinge?

Ja, det kan du helt klart göra men du lär inte vilja fästa hårersättningen över dina rynkor i pannan.
fukhair

16 Oct 2015, 13:39

Okej ! Det känns nästan som om jag har missförstått det hela lite...

Jag trodde nämligen att man rakade av exakt ALLT hår på hela skalen. ( även det på sidorna och bak) Och sen är själva hårersättningen på hela huvudet. ( som en mössa med hår hehe)

Men om jag nu förstår det rätt så har du bara hårersättning på ytorna på din skalle där du inte har hår. Eller det kanske finns båda varianterna ?

För jag har nämligen aldrig riktigt förstått varför det är så viktigt att matcha sitt riktigt hår på HE:n, men det här förklarar ju saken.
whyatt

17 Oct 2015, 13:53

Bra trådinitiativ tedlin! :)

fukhair, det finns även sådana system men de är tämligen ovanliga.

Oftast brukar det se ut så här:

Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
tedlin01

17 Oct 2015, 16:33

Precis som Whyatt säger så finns det sådana system också men jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte riktigt hur bra resultat det blir men det borde ju bli riktigt bra om man har långt hår så att man täcker alla skarvar inklusive den i nacken.
composer

18 Oct 2015, 19:41

Man kan göra det mesta själv faktiskt, när man väl tagit steget. Det är relativt enkelt när man får "häng" på det hela.

Tedlin :

Vad betalar du idag för en ersättning?

Vad för lim tycker du fungerar bra för dig? Jag har provat diverse, många fungerar väll bra men inget är "perfekt". Luggen behöver jag touch-uppa i princip minst varje dag, det är dock en rätt enkel process. i övrigt tar jag och av total-tvättar den när limmet börjar bli "smetigt". Hur är din process?
fukhair

19 Oct 2015, 17:37

tedlin01 wrote: Precis som Whyatt säger så finns det sådana system också men jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte riktigt hur bra resultat det blir men det borde ju bli riktigt bra om man har långt hår så att man täcker alla skarvar inklusive den i nacken.

Okej ! Vilken/vilka hemsidor tycker du är bäst att beställa i från ?

Vad bör man tänka på när man beställer för att få den bästa kvalité på hårersättningen som möjligt ?

Vad behöver jag göra nu innan jag beställer ?

MVH

Fukhair
Lupa

19 Oct 2015, 18:03

Ted, hur ser du på att man använder HT till sin främre tredjedel (man har tappat hår där dvs) men utelämnar kronan fast den är lite uttunnad. Tror du det är genomförbart?
tedlin01

19 Oct 2015, 21:06

composer wrote: Man kan göra det mesta själv faktiskt, när man väl tagit steget. Det är relativt enkelt när man får "häng" på det hela.

Tedlin :

Vad för lim tycker du fungerar bra för dig? Jag har provat diverse, många fungerar väll bra men inget är "perfekt". Luggen behöver jag touch-uppa i princip minst varje dag, det är dock en rätt enkel process. i övrigt tar jag och av total-tvättar den när limmet börjar bli "smetigt". Hur är din process?

Jag har testat Max 360, Ghost Bond XL, Walker Ultra Hold och Protouch Fusion Bond.

Fusion bond är den som fungerat bäst för mig. Jag lägger endast på ett lager och låter det gå lite utanför frontens kant för att vara säker på att det blir en ordentlig kontakt. Sen gör jag daily touchup med topsar och alkohol. Efter ca 5-7 dagar så börjar det släppa lite i fronten så lyfter jag upp den och rengör och lägger på ett nytt lager. Med denna metod så får jag alltid hårlinjen att se perfekt ut.

Walker Ultra Hold har jag testat en del förut men jag upplevde att den gav en gulaktig ton som jag inte gillade. Jag har dock precis förstått att färgade oljor, t.ex orange missfärgar thin skinnet så det kan ha varit därför jag upplevde att ultra holden gav en gulaktig nyans.

Jag har därför beställt en ny Ultra hold och kommer testa igen. Denna gång kommer jag endast lösa upp lim med genomskinliga alkohol-produkter.

Jag betalar ca 1500kr per hårersättning. Förhoppningarna är att jag ska kunna få dem att leva bra mycket längre än 3 månader framöver då jag upptäckt en del nya metoder som förlänger livet.
tedlin01

19 Oct 2015, 21:09

fukhair wrote: [quote=tedlin01]Precis som Whyatt säger så finns det sådana system också men jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte riktigt hur bra resultat det blir men det borde ju bli riktigt bra om man har långt hår så att man täcker alla skarvar inklusive den i nacken.

Okej ! Vilken/vilka hemsidor tycker du är bäst att beställa i från ?

Vad bör man tänka på när man beställer för att få den bästa kvalité på hårersättningen som möjligt ?

Vad behöver jag göra nu innan jag beställer ?

MVH

Fukhair
toplace.com och hollywoodlace.com har relativt billiga hårersättningar som dessutom håller bra kvalité. Tror inte du behöver tänka på något speciellt. Beställ gärna på hårersättningar samtidigt ifall du skulle råka ha sönder en. Det är lätt hänt i början, framförallt för att man kanske inte blir nöjd med frisyren och då går det inte att göra mycket åt det. Längre frisyrer ser generellt bättre ut. Kortare än 5cm skulle jag aldrig rekommendera. Då ser håret ut som svinto av någon märklig anledning.. Ett tips är också att gå till en salong i Stockholm och köpa den första hårersättningen där. Det kostar en hel del men därefter kan du skicka iväg den till onlineshopparna för kopiering.
tedlin01

19 Oct 2015, 21:12

Lupa wrote: Ted, hur ser du på att man använder HT till sin främre tredjedel (man har tappat hår där dvs) men utelämnar kronan fast den är lite uttunnad. Tror du det är genomförbart?

Ja det tror jag absolut. Jag klipper själv i mina thin skin hårersättningar så du borde kunna klippa bort det du inte vill ha och endast använda framdelen. Jag ser inte några problem med det förutom att du antagligen måste betala för den delen som du kastar bort om du inte kan få en specialare ifrån leverantörerna (det kan vara värt att fråga).
composer

19 Oct 2015, 22:44

tedlin01 wrote: [quote=composer]Man kan göra det mesta själv faktiskt, när man väl tagit steget. Det är relativt enkelt när man får "häng" på det hela.

Tedlin :

Jag har testat Max 360, Ghost Bond XL, Walker Ultra Hold och Protouch Fusion Bond.

Fusion bond är den som fungerat bäst för mig. Jag lägger endast på ett lager och låter det gå lite utanför frontens kant för att vara säker på att det blir en ordentlig kontakt. Sen gör jag daily touchup med topsar och alkohol. Efter ca 5-7 dagar så börjar det släppa lite i fronten så lyfter jag upp den och rengör och lägger på ett nytt lager. Med denna metod så får jag alltid hårlinjen att se perfekt ut.

Walker Ultra Hold har jag testat en del förut men jag upplevde att den gav en gulaktig ton som jag inte gillade. Jag har dock precis förstått att färgade oljor, t.ex orange missfärgar thin skinnet så det kan ha varit därför jag upplevde att ultra holden gav en gulaktig nyans.

Jag har därför beställt en ny Ultra hold och kommer testa igen. Denna gång kommer jag endast lösa upp lim med genomskinliga alkohol-produkter.

Jag betalar ca 1500kr per hårersättning. Förhoppningarna är att jag ska kunna få dem att leva bra mycket längre än 3 månader framöver då jag upptäckt en del nya metoder som förlänger livet.
Du lyckas alltså att få fronten helt utan att släppa i upp till 5 dagar? för mig varar fronten verkligen inte mer än 1 dygn, men det är inte mycket som släpper. kanske 1cm. (enkelt att fixa). Jag har testat många lim men söker fortfarande efter det som passar min kroppskemi bäst, hoppas också på att hitta något som verkligen ger en stenhård front i 5dagar.

Priset kan jag eventuellt hjälpa massa människor att få ner. Aningen. Jag har länge övervägt om jag ska ta på mig ett jobb att göra en sida på och för skandinaver med ersättningar direkt ifrån fabrik. Jag kommer köpa in dom lim jag provat och anser pris-vänliga. Det är lite jobb men kanske kan vara värt mödan, för att hjälpa också!

Jag kan få ner priserna i under dina 1500 är jag säker på, för att det ska gå ihop. 3 Månader är vad jag lyckas ha mina ersättningar i nu, Men med handen på hjärtat, vill man nog inte ha dom längre än så då hårkvalitén på dom försämras, även om den håller! Med ett lägre pris på systemet så byter man hellre oftare för att få ett snyggare resultat, det är iaf vad jag hoppas och tror på :)
composer

21 Oct 2015, 00:43

Tedlin: Jag har kollat priserna på Toplace och Hollywoodlace. Den billigare av dom 2 tar 199dollar för en ersättning + 65 dollar i porto. Vi hamnar då på ca 2.000. Kan det stämma?
tedlin01

22 Oct 2015, 10:15

composer wrote: Tedlin: Jag har kollat priserna på Toplace och Hollywoodlace. Den billigare av dom 2 tar 199dollar för en ersättning + 65 dollar i porto. Vi hamnar då på ca 2.000. Kan det stämma?

Det stämmer nog bra det men jag beställer bara på kampanjer o då lander det på ca 1500kr/st.
Skriv inlägg