Frågor och tips om hårersättning

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Frågor och tips om hårersättning

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
DiffusHairloss

03 Oct 2014, 04:30

Hej!

Det här blir mitt första inlägg på detta forum trots att jag följt det ett tag nu.

Just nu lider jag förutom genetisk håravfall av telogen effivium som har ökat mitt håravfall med 700, 800 procent mer processen har gått från mild och långsam genetisk håravfall till super aggressiv senaste 8 månaderna. Jag kommer starta en tråd senare och berätta mer om mitt håravfalls historia med bilder och allting. Men just nu vill jag ställa lite frågor till er som har använt/använder hårersättning. Eftersom jag blir tunnhårig i 50 gånger snabbare takt än innan så är jag absolut inte redo för och bli skallig då jag hade räknat med att

ha bra hår över huvudet fram till 30 års åldern. Är 25(26 om två månader) för närvarande och min milda genetiska håravfallet började vid 19 års åldern fram till början av 25 års åldern då telogen effivum också kom in i bilden och ändrade allting.

Jag tänkte lägga upp några bilder här på de frisyrer som jag haft under senaste 3 åren och fråga er som har bra koll på hårersättningar om man skulle kunna

ha en hårersättning som motsvarar de frisyrer som jag har på bilderna utan att se falsk ut. På youtube verkar det finns många bra hårersättnings

salong från england och usa men jag tänkte fråga er om hur bra/dåliga de olika hårersättnings salong är i sverige. Är de på samma nivå som de

i england och usa eller är de mindre professionella här? Hur mycket kostar det per år att ha hårersättning med klippning och byte och allting?

Kan man ha hårersättning endast för en liten del av huvudet på så sätt att det matchar in med det egna håret utan stor risk för att bli upptäckt?

Vad händer om man fortfarande har en hel del hår kvar som mig? jag har en hel del hår kvar med det blir tunnare och sämre fulare hela tiden med hög

hastighet nu och jag klarar inte av att se det därför hade jag tänkt ha en hårersättning redan nu för vissa delar. Min hårlinje är precis som det alltid brukar vara

håret blir tunnare diffust. Kan man ha en liten hårersättning eller måste man ha jätte lite hår för och kunna ha det? blir det svårt annars om man har en hel del hår kvar som

växer ganska fort ?

Det sägs att hårersättning inte skadar det egna håret stämmer verkligen detta eller är det myt? det låter inte alls logiskt att det inte skulle skada det egna håret.

Hoppas på att få svar av er det vore extremt hjälpsamt.

Här länken till bilderna på de frisyrer som jag brukar ha

http://i59.tinypic.com/t9yyjr.png

http://i58.tinypic.com/14lu7wp.jpg

http://i60.tinypic.com/a9pi60.jpg

http://i57.tinypic.com/255no7n.jpg

http://i58.tinypic.com/29zsfx0.jpg

http://i58.tinypic.com/29zsfx0.jpg

http://i59.tinypic.com/2hyzd5w.png
tedlin01

03 Oct 2014, 19:37

Hej och välkommen!

Jag tror definitivt att det går att ha den frisyren med en hårersättning. Att du har eget hår kvar spelar ingen roll, du måste bara raka av det med jämna mellanrum. Cirka en gång i månaden, i samma veva som du tar av hårersättningen för att rengöra och limma på den igen.

Eftersom du vill blotta hårlinjen så måste du välja en hårersättning där hårlinjen ser bra ut. Jag rekommenderar thin skin men det finns andra, t.ex lace. Huruvida det är lätt att göra detta på sig själv låter jag vara osakt men med övning så borde det gå bra.

Ska du gå till salong och göra allt så kostar det på CML ca 35 000 kr/ året.
Pensionerad.. Men testat det mesta..
puffe

04 Oct 2014, 13:03

Tror du ska köra på thinskin med swiss lace front och med bleached knots för så bra resultat som möjligt. CML kan inte erbjuda dig något sånt tyvärr plus att de är dyra.

Rekommenderar att du läser telldins tråd. Där finns bra info om hur du gör allt själv och vilka nätshoppar som finns.
DiffusHairloss

05 Oct 2014, 22:39

tedlin01 wrote: Hej och välkommen!

Jag tror definitivt att det går att ha den frisyren med en hårersättning. Att du har eget hår kvar spelar ingen roll, du måste bara raka av det med jämna mellanrum. Cirka en gång i månaden, i samma veva som du tar av hårersättningen för att rengöra och limma på den igen.

Eftersom du vill blotta hårlinjen så måste du välja en hårersättning där hårlinjen ser bra ut. Jag rekommenderar thin skin men det finns andra, t.ex lace. Huruvida det är lätt att göra detta på sig själv låter jag vara osakt men med övning så borde det gå bra.

Skönt och höra att man kommer att kunna ha de frisyrer igen om man vill men hur kan det va så dyrt? 37000 kr per år är extremt dyrt ju hur klarar du det? hur mycket billigare blir det om man gör allting själv?. Varför satsar du inte på en bra hårtransplantation istället tedin? skulle inte det va mer prisvärt?
DiffusHairloss

05 Oct 2014, 22:48

Puffe wrote: Tror du ska köra på thinskin med swiss lace front och med bleached knots för så bra resultat som möjligt. CML kan inte erbjuda dig något sånt tyvärr plus att de är dyra.

Rekommenderar att du läser telldins tråd. Där finns bra info om hur du gör allt själv och vilka nätshoppar som finns.

Men finns det nåt annat stället som kan erbjuda det eller måste man åka till ett annat land för och få tag på det materialet? Hur dyra är de ungefär?

Jag har läst hans tråd förut men det var länge sen för läsa det igen.
tedlin01

06 Oct 2014, 02:07

DiffusHairloss wrote: [quote=tedlin01]Hej och välkommen!

Skönt och höra att man kommer att kunna ha de frisyrer igen om man vill men hur kan det va så dyrt? 37000 kr per år är extremt dyrt ju hur klarar du det? hur mycket billigare blir det om man gör allting själv?. Varför satsar du inte på en bra hårtransplantation istället tedin? skulle inte det va mer prisvärt?
En schyst hårersättning får man för 2200kr. Det kanske går åt 2-4 st per år. Sen material för limning etc ca 2000kr / år. Så totalt blir det väl ca 10 000 kr år om man gör allt själv? Lire dyrare första året eftersom man gör många misstag då, därefter kan man säkert komma ner på en årskostnad på 5000kr ifall man vill. Du beställer allt över nätet.

Att göra en hårtransplantation känns inte aktuell för mig eftersom jag är helt kal. Då får jag i så fall flytta upp hela nacken på huvudet :P
DiffusHairloss

07 Oct 2014, 01:28

tedlin01 wrote: [quote=DiffusHairloss][quote=tedlin01]Hej och välkommen!

En schyst hårersättning får man för 2200kr. Det kanske går åt 2-4 st per år. Sen material för limning etc ca 2000kr / år. Så totalt blir det väl ca 10 000 kr år om man gör allt själv? Lire dyrare första året eftersom man gör många misstag då, därefter kan man säkert komma ner på en årskostnad på 5000kr ifall man vill. Du beställer allt över nätet.

Att göra en hårtransplantation känns inte aktuell för mig eftersom jag är helt kal. Då får jag i så fall flytta upp hela nacken på huvudet :P
10000 är mycket bättre än 37000 per år det är mer prisvärt. 37000/år är katastrofalt dyrt för en student som mig.

Tar det lång tid att lära sig göra allting själv? det borde väl inte vara så svårt?

Hur kan man beställa det på nätet? hur ska jag veta om det hårersättningen kommer att passa mitt huvud eller inte? eller om det ens kommer att se bra ut? låter ganska riskabelt att beställa från nätet.

Det är det jag är rädd för att jag också blir helt kal i framtiden . Min donor känns inte alls lika tjockt längre. Önskade man kunde ta allt från nacken och lägga på huvudet och lägga hårersättning på nacken bara :p
tedlin01

07 Oct 2014, 16:14

DiffusHairloss;

För mig så tog det tid att komma fram till vilken frisyr jag vill ha, vilken platta på hårersättningen, vilken sida jag ska beställa ifrån, i vilken riktning håret ska vara, storleken på plattan. Det kostar att experimentera. Vet man redan detta så blir det såklart billigare.

Du behöver mäta från öra till öra, från front till baksida och komma fram till hur stor plattan ska vara, därefter behöver du ta reda på vilken färg du har på håret. Du kanske får skicka in lite hår till leverantören för att få det rätt. Man måste vara väldigt försiktig med en färga håret på en hårersättning eftersom det sannolikt missfärgar botten, så gör inte detta. Det är bättre att färga ditt eget hår så att det passar om det skulle krävas. Jag gick till CML för att få min första hårersättning skräddarsydd men jag har märkt att det de gjorde kunde jag lika gärna göra själv. Man har inte så unikt huvud som man tror. Jag har beställt thin skin från två olika internetbutiker där jag bara angett bredd och längd på botten och ändå har de passat som ormskinn på huvudet. Det är ju elastiskt material så det är inte så stort problem som man kan tro. Man ska gärna ta lite bredare och lite längre bas än den kala ytan man har på huvudet så man är säker på att den täcker. Det är betydligt lättare att raka ner lite hår utanför den kala ytan än motsatsen som innebär att du får en kal fläck mellan basen och ditt eget hår. Själv så har jag storleken 6.5 inches ear-to-ear, 9.5 inches front-to-back. A curvature). Detta är 2.5 centimeter längre än den de skräddarsydde för mig på CML för jag tycker de valde alldeles för högt pannfäste.

I början kommer du dessutom förbruka mer förbrukningsmaterial och slita mer på hårersättningen eftersom du inte kommer lyckas fästa hårersättningen optimalt. Det krävs träning för att göra detta men jag dela med mig om hur jag gör för att fästa och ta av och rengöra hårersättningen. Jag är nöjd med min nuvarande metod men det har tagit ett par månader att förstå hur jag ska göra och förstå vilka produkter jag ska använda och inte använda och hur. Man kan såklart lära sig detta igenom att läsa på nätet ordentligt men jag är mer av en "kan själv" person så jag har testat flera metoder jag läst om på nätet och valt den som jag tycker fungerar bäst. Vissa människor svara dessutom olika bra på olika lim. På en person kan ett visst liv hålla i 5 dagar medans det på en annan person håller i en månad. Jag visar gärna detta steg för steg nästa gång jag får en ny hårersättning vilket blir om 2-3 veckor.
DiffusHairloss

08 Oct 2014, 04:20

tedlin01 wrote: DiffusHairloss;

För mig så tog det tid att komma fram till vilken frisyr jag vill ha, vilken platta på hårersättningen, vilken sida jag ska beställa ifrån, i vilken riktning håret ska vara, storleken på plattan. Det kostar att experimentera. Vet man redan detta så blir det såklart billigare.

Du behöver mäta från öra till öra, från front till baksida och komma fram till hur stor plattan ska vara, därefter behöver du ta reda på vilken färg du har på håret. Du kanske får skicka in lite hår till leverantören för att få det rätt. Man måste vara väldigt försiktig med en färga håret på en hårersättning eftersom det sannolikt missfärgar botten, så gör inte detta. Det är bättre att färga ditt eget hår så att det passar om det skulle krävas. Jag gick till CML för att få min första hårersättning skräddarsydd men jag har märkt att det de gjorde kunde jag lika gärna göra själv. Man har inte så unikt huvud som man tror. Jag har beställt thin skin från två olika internetbutiker där jag bara angett bredd och längd på botten och ändå har de passat som ormskinn på huvudet. Det är ju elastiskt material så det är inte så stort problem som man kan tro. Man ska gärna ta lite bredare och lite längre bas än den kala ytan man har på huvudet så man är säker på att den täcker. Det är betydligt lättare att raka ner lite hår utanför den kala ytan än motsatsen som innebär att du får en kal fläck mellan basen och ditt eget hår. Själv så har jag storleken 6.5 inches ear-to-ear, 9.5 inches front-to-back. A curvature). Detta är 2.5 centimeter längre än den de skräddarsydde för mig på CML för jag tycker de valde alldeles för högt pannfäste.

I början kommer du dessutom förbruka mer förbrukningsmaterial och slita mer på hårersättningen eftersom du inte kommer lyckas fästa hårersättningen optimalt. Det krävs träning för att göra detta men jag dela med mig om hur jag gör för att fästa och ta av och rengöra hårersättningen. Jag är nöjd med min nuvarande metod men det har tagit ett par månader att förstå hur jag ska göra och förstå vilka produkter jag ska använda och inte använda och hur. Man kan såklart lära sig detta igenom att läsa på nätet ordentligt men jag är mer av en "kan själv" person så jag har testat flera metoder jag läst om på nätet och valt den som jag tycker fungerar bäst. Vissa människor svara dessutom olika bra på olika lim. På en person kan ett visst liv hålla i 5 dagar medans det på en annan person håller i en månad. Jag visar gärna detta steg för steg nästa gång jag får en ny hårersättning vilket blir om 2-3 veckor.

Tack för ditt svar tedin. Men de produkter man beställer från nätet brukar de duga lika bra som de man köper på CML till exempel?

Om man vill ha ganska liten platta som de på den här länken ( http://www.youtube.com/watch?v=T3e3N3568iU )

blir det billigare då eller kommer det kosta lika mkt som en med stor platta? vet du om CML kan fixa

som de på videon? för det är det jag är ute efter en liten hårersättning endast för fronten.

Känner du dig helt bekväm i hårersättnignen nu ? Händer det att du blir orolig för att folk ska se eller lever du som att

det exakt är ditt eget hår ? dvs att du nästan aldrig oroar dig över att bli upptcäkt?

En lim som bara varar fem dagar är för lite men jag antar att alla kan hitta nån lim som passar de och som ungefär kan

hålla i en månad? eller har jag fel?
drphil

08 Jan 2015, 08:10

Hej diffushairloss!

Jag har använt HE i något år nu och har börjat hitta vad jag söker (typ av platta, hår, produkter, frisyr mm)

Man får vara beredd på att det är mkt jobb i början innan man lär sig hur allt funkar och hur man vill ha det, men när det sitter så behöver du inte oroa dig att någon skulle märka att du bär. Varesig du står i kön i mataffären eller är på gymmet, simmar etc.

Min första gjorde jag på CML i Gbg. Det var bra att få se hur det går till när det fäster osv. Nu i efterhand så var den HEn så mkt sämre än min nuvarande pga för tät density, inte färgmatchad osv. Mun andra beställde jag från hollywoodlace. Skickade in en mall/template (finns allt på youtube hur du ska gå tillväga) + ett hårprov för att färgmatcha mitt riktiga hår. Kvalitén var hyfsad, men valde att beställa nästa från NWL (northwest lace). Har beställt ett par därifrån och kommer fortsätta göra det. Kvalitén är bäst hittills av de jag prövat med kanske viktigast, serivicen. Eric som äger firman är själv bärare och svarar på alla mejl inom 1 dygn, han är väldigt hjälpsam så känner mig trygg att handla där. Klart att set kan finnas bättre aktörer men då får du nog vara beredd att betala mkt mer.

Läs så mkt du kan på forum, finns allt du behöver veta. NWL har ett, hairdirect, toplace mfl..

Det är en del meck innan man lär dig allt, fastsättning/borttagning, färgning mm men kan vara ett fint alternativ för att få frisyren man vill ha.

Lite erfarenheter hittills är att inte gå för tät hårväxt(om du inte har det i övrigt så att däga) eftersom det kan se onormalt ut.

Använda leave-in conditioner varje dag för att håret inte ska bli för torrt.

Använd sulfatfria shampoon och balsam eftersom de inte strippar håret på färg.

Lycka till!
DiffusHairloss

09 Jan 2015, 04:12

drphil wrote: Hej diffushairloss!

Jag har använt HE i något år nu och har börjat hitta vad jag söker (typ av platta, hår, produkter, frisyr mm)

Man får vara beredd på att det är mkt jobb i början innan man lär sig hur allt funkar och hur man vill ha det, men när det sitter så behöver du inte oroa dig att någon skulle märka att du bär. Varesig du står i kön i mataffären eller är på gymmet, simmar etc.

Min första gjorde jag på CML i Gbg. Det var bra att få se hur det går till när det fäster osv. Nu i efterhand så var den HEn så mkt sämre än min nuvarande pga för tät density, inte färgmatchad osv. Mun andra beställde jag från hollywoodlace. Skickade in en mall/template (finns allt på youtube hur du ska gå tillväga) + ett hårprov för att färgmatcha mitt riktiga hår. Kvalitén var hyfsad, men valde att beställa nästa från NWL (northwest lace). Har beställt ett par därifrån och kommer fortsätta göra det. Kvalitén är bäst hittills av de jag prövat med kanske viktigast, serivicen. Eric som äger firman är själv bärare och svarar på alla mejl inom 1 dygn, han är väldigt hjälpsam så känner mig trygg att handla där. Klart att set kan finnas bättre aktörer men då får du nog vara beredd att betala mkt mer.

Läs så mkt du kan på forum, finns allt du behöver veta. NWL har ett, hairdirect, toplace mfl..

Det är en del meck innan man lär dig allt, fastsättning/borttagning, färgning mm men kan vara ett fint alternativ för att få frisyren man vill ha.

Lite erfarenheter hittills är att inte gå för tät hårväxt(om du inte har det i övrigt så att däga) eftersom det kan se onormalt ut.

Använda leave-in conditioner varje dag för att håret inte ska bli för torrt.

Använd sulfatfria shampoon och balsam eftersom de inte strippar håret på färg.

Lycka till!

Hej!

Tack för sitt svar!

Hur mycket betalar du per år för din hårersättning?

Skönt att veta att man inte behöver oroa sig men om nån skulle fråga dig om du bär hårersättning skulle du stolt säga ja eller vad skulle du säga?

Det är det jag är orolig för att det ska ta lång tid att kunna hitta den rätta ersättningen och lära sig göra allt. Jag är ju student och har absolut inte råd med att gå till CML flera gånger per år. Så jag måste lära mig allt från början typ.

Hur många hårersättningar köper du per år?Tycker du det är jobbigt att ha det på huvudet eller vänjer man sig?

Många som säger att man inte ska ha tät hårväxt men jag har fortfarande hår över hela huvudet men kan inte ha de frisyrer som jag hade förut då det krävs tjockt hår. Jag vill gärna kunna få mitt riktiga tjockt hår tillbaka med hårersättning men det verkar vara omöjligt eller? om man inte vill att det ska se onormalt ut.

Så här ser mitt håravfall ut idag.

måste notera att mitt hår började tunnas ut för 7 år sedan och det gick väldigt långsamt fram till förra året då jag gjorde en laserbehandling som fick bort halva av det håret som jag hade kvar istället och ett år efter fortsätter mitt håravfall fortfarande. På ett år har jag tappat mer hår än vad jag hade tappat på 6 år. Det kommer med största sannolikhet att inte växa tillbaka då det har gått för lång tid nu.

Kan man typ låta håret längst längst fram vara kvar och ta bort håret där i mitten där det är tunnast och lägga en hår ersättning ? alltså längst fram ska det vara mitt riktiga hår men precis efter min hårlinje ska det vara hårersättning så att risken att det ska se onormalt ut minskar. Tror du det är möjligt?

så ser håret ut när jag inte har vax det ser tjockt ut men det bara ser ut så. Egentligen har 70 procent av det håret jag hade i 19 års åldern försvunnit . Men kan man få en ersättning som ser ut som mitt hår? Har en ganska unik hår kvalite. Det är inte krulligt inte afro heller men afroliknande och extremt vågigt.

Det blev en hel del frågor men du är ju erfaren bärare så man måste passa på o fråga :)
a`fishwish

09 Jan 2015, 08:16

Nu har jag inte läst alla kommentarer så noga men om de senaste två bilder som du har lagt upp är bilder på ditt hår så förstår jag inte vad du gör här?
Finasterid 1mg ed sedan 2011-06-17
DiffusHairloss

10 Jan 2015, 18:30

a`fishwish wrote: Nu har jag inte läst alla kommentarer så noga men om de senaste två bilder som du har lagt upp är bilder på ditt hår så förstår jag inte vad du gör här?

lita på mig jag hör hemma här.

Du ser ju klart och tydligt hur illa mitt hår ser ut på första bilden. Bara för att man har sin hårlinje kvar betyder det inte att man har bra hår. Och den andra bilden som sagt jag har en unik kvalitet på håret som kan lätt lura nån och ge en hel fel bild av mitt hår. Folk kan tro att jag har mycket hår men så fort jag blöter håret så ser mitt hår mycket mycket tunnare ut så bli inte lurad av den andra bilden.

Brukar va så med folk med mkt vågigt hår eller krulligt hår det blir svårare att se hur mycket hår de tappat om de inte har vax eller blöt hår.

Sen så vill jag inte ha hårersättning just nu utan jag håller på göra mig redo inför framtiden. Som jag sa tidigare så¨har jag ju båda genetisk håravfall och telogen effivium en sjukt dålig kombination.

För ett år sedan trots min genetsika håravfall så hade jag fortfarande mycket hår kvar på vissa ställen och det såg inte alls ut som det gör idag. Som sagt tappat 50 procent om inte mer av det hår jag hade kvar på bara 1 år. Mitt hår är sjukt mkt fulare och jag kan inte fixa det som jag vill det ser inte bra ut helt enkelt.

Min telogen effivium pågår fortfarande det har inte stoppats så framtiden ser väldigt mörkt ut och därför försöker jag från och med nu göra mig redo för hårersättning och försöker lära mig så mkt som möjligt om det.

Vore riktigt nice om min TE skulle lugna ner sig och en del av det hår jag tappat skulle växa tillbaka men tyvärr verkar inte detta vilja hända och om det fortsätter så som det gör nu så finns det risken att jag kommer behöva ha HE under sommaren.

det är alltid trevligt och dela med sig bilder så här kommer lite before and after bilder.

Här är exakt ett år sen precis innan min laserbehandling och innan jag fick telogen effivium som bieffekt . Det jag tappat i mitten är vad jag tappat i 6 år. Måste också notera att håret vid sidorna hade också blivit mycket mindre även om det inte syns på bilden men eftersom jag från början hade sjukt mkt hår så hade jag ändå tillräckligt mycket kvar efter 6 år.

Bilden är tagen runt december 11 månader efter. Så man kan se att så jag tappat lika mkt hår på 1 år som jag tappade på 6 år.

det är lika stark ljus på båda bilderna och håret är lika blöt på båda bilderna.
Markus=Thorssell

28 Feb 2015, 10:16

Oj vad många som skulle döda här för att ha så myket hår som du har men det betyder ju inte att det inte är ett problem för dig. Man jämför ju med vad man haft. Jag skulle dock i ditt fall väntat lite och gått för en HT.
1tablett Propecia om dagen, Rogaine forte morgon och kväll. MSN tre gånger i veckan. 1 zinktablett och 2 biotin varje dag.
DiffusHairloss

26 May 2015, 00:45

Markus Thorssell wrote: Oj vad många som skulle döda här för att ha så myket hår som du har men det betyder ju inte att det inte är ett problem för dig. Man jämför ju med vad man haft. Jag skulle dock i ditt fall väntat lite och gått för en HT.

Ja jag hade ju brutalt mycket hår en gång i tiden. Ja jag skulle vara nöjd om jag inte skulle tappa mer än jag gjort nu men jag gör ju det och det är det som är ett problem.

det är precis det jag funderar på göra vänta och se om jag kan göra en HT först och sedan fundera på HE. Dock har håret där bak också blivit mindre får hoppas på att jag inte tappar mer där.
Skriv inlägg