Hårersättning, inget konstigt 2015?

Hårersättning, inget konstigt 2015?

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
Hair-If-You-Dare

10 Jun 2015, 02:17

Hej!

Mitt första inlägg här, och vill egentligen bara skriva av mig, men med inriktning på just Hårersättningar.

Kan ju börja med att säga att börjar bli riktigt tunnhårig själv, jag är 22 år gammal och har egentligen alltid haft väldigt mycket hår, dem flesta har varit avundsjuka på mitt hår, vilket dem också sagt till mig, men det var ungefär i 20 års åldern som jag själv började märka att mitt hår blev allt tunnare och jag gick från att aldrig ha något på huvudet till att ha det dagligen, nu 2 år senare bär jag fortfarande keps, varje dag, men jag passar i det väldigt bra.

Jag började med toppik för ungefär ett halvår sen och dem gånger som folk tagit av mig kepsen så är det ingen som märkt något, så är faktiskt ingen annan än just jag själv som vet om att jag knappt har något hår kvar på huvudet, har ju självklart fått kommentarer där folk påpekar att jag alltid har keps, men jag har bara varit lugn och sagt att jag tycker det är bekvämt och att jag känner mig naken utan den, men nu känner jag själv att det börjar gå för långt och att jag blivit lite socialt "handikappad".

Jag hittar fortfarande på väldigt mycket saker med mina vänner, men känner att jag börjar bli mer och mer begränsad och att jag tycker att det blir mer och mer obekvämt att göra saker, då jag är orolig att nån ska komma på mig. Jag har fortfarande väldigt lätt att få tjejer, då det är "inne" just nu att ha keps i nästan alla lägen, på krogen t.ex. fungerar det alldeles ypperligt (Förutom vissa ställen där man inte får ha det såklart, men dit går jag inte). Jag har ett aktivt sexliv och har på något sätt alltid klarat mig från att bli "påkommen" med att jag varit tunnhårig, vilket jag själv tycker är lite märkligt då flertal tjejer jag varit med är just frisörer.

Nu till saken:

Jag har kollat runt här flera gånger, och funderat över hur jag ska gå tillväga, ska jag raka av mig håret (Det som finns kvar), eller ska jag ta tag i det på annat sätt och i så fall hur.

Jag har kommit in på hårersättning och känt att det verkar väldigt bra och trovärdigt just nu, jag har också känt att det blir inga ärr och man kan sluta med det precis när man vill och bara raka av allt hår man har kvar, kanske till och med fixa en SMP (Scalp MicroPigmentation) för att skapa ett illusion av att man har mycket hår, även fast man är rakad, ser riktigt snyggt ut tycker jag. Kan vara ett sätt att bearbeta hela grejen med att tappa håret, men man får lov att göra det i sin egen takt.

Det hår jag har är rätt långt, vilket gör att jag skulle kunna fixa en HE, klippa mig och nog komma undan med det utan att nån märker nånting, men så tänkte jag, varför ska man skämmas över det? Gör man själv det till en större sak än det egentligen är? Jag tänker bara från mitt eget perspektiv och jag bryr mig inte alls om vad andra gör eller hur dem är egentligen, så det borde väl inte alla andra göra heller?

Jag tänker också såhär: För tjejer nu för tiden är allt tillåtet, skönheten har ingen lag för dem! Lösnaglar, lösögonfransar, smink, botox läppar, löshår, silikon tuttar, för att bara nämna några saker, är helt okej till-och-med nästan så att flertalet utav sakerna är obligatoriska. Så vad har vi killar egentligen? Vi tappar vårat hår, eller ja, väldigt många gör det och vissa gör det kanske lite för tidigt, t.ex. jag själv, så varför skulle det inte vara okej för mig att vilja ha hår på huvudet? Allt blir mer och mer "fejk" och ytligt, så borde inte vi killar kunna dra på oss en HE och att folk bara är okej med det? Med tanke på allt i dagens samhälle, alla saker som finns och allt som händer, borde inte detta vara helt accepterat år 2015?

Förlåt för att det blev ett långt inlägg här, men har så mycket tankar och funderingar, jag skrev detta lite fort så kan vara lite luddet skrivet kanske, men hoppas ni hänger med vart jag försöker komma.
whyatt

10 Jun 2015, 08:45

Hej och välkommen!

Intressant att få ta del av reflektioner.

Det är ett sundhetstecken att du själv börjar märka av att du tillåter tunnhårigheten sätta käppar i hjulen för dig, i synnerhet när du faktiskt för övrigt verkar ha ett normalt liv utan social misär (som givetvis kan försvåra både insikter och åtgärder)...men kom ihåg att den här demonen du går runt och härbärgerar kan förändra ditt liv radikalt om du tappar kontrollen.

En mycket subtil tendens antar jag här:

"Jag tänker bara från mitt eget perspektiv och jag bryr mig inte alls om vad andra gör eller hur dem är egentligen"

- Så du menar till 100% att ditt håravfall endast stör dig, helt isolerat från att andra människor som ser dig kan säga och tycka kring din tunnhårighet? Helt isolerat från samhällets utseendefixering där tunt hår inte direkt höjer ens ytliga aktiekurs?

Jag tror att vi alla någonstans är utseendefixerade och att vi alla bryr oss om vad andra skall tycka och tänka, givetvis olika mycket, men överlag säkert mer än man själv vill kännas vid.

Jag tänker också såhär: För tjejer nu för tiden är allt tillåtet, skönheten har ingen lag för dem! Lösnaglar, lösögonfransar, smink, botox läppar, löshår, silikon tuttar, för att bara nämna några saker, är helt okej till-och-med nästan så att flertalet utav sakerna är obligatoriska. Så vad har vi killar egentligen? Vi tappar vårat hår, eller ja, väldigt många gör det och vissa gör det kanske lite för tidigt, t.ex. jag själv, så varför skulle det inte vara okej för mig att vilja ha hår på huvudet? Allt blir mer och mer "fejk" och ytligt, så borde inte vi killar kunna dra på oss en HE och att folk bara är okej med det? Med tanke på allt i dagens samhälle, alla saker som finns och allt som händer, borde inte detta vara helt accepterat år 2015?

Tänkvärd frågeställning. Vad jag tror hårersättning har emot sig är att den i princip alltid förekommer på film som något man skrattar åt, som något dråpligt. Långt ifrån den glamour och sexuella energi som allt det där kvinnliga fäjkandet anses ha.

Kanske är det en kulturhistorisk rest, dvs att män anses svagare och fjolligare om de närmar sig de kvinnliga tillvägagångssätten för att uppnå "skönhet".

Personligen så anser jag att den bästa vägen är att acceptera sitt håravfall fullt ut, detta är steg 1 och något man förmodligen aldrig riktigt lyckas med, men ändå bör sträva efter. När man börjar märka framsteg på denna punkt är det dags att planera hur man vill göra med håret. Kämpa kemiskt, ändra livsstil, HT, laser, SMP, HE eller kanske raka och lägga pengar, tid och energi på helt andra områden i livet.

Oavsett vägval, så se denna genetiska otur i livet som en plattform att lära känna sig själv bättre och faktiskt ganska effektivt kunna utveckla dig själv...för håravfallet kan göra dig till en bättre människa - om du vill!
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hair-If-You-Dare

10 Jun 2015, 13:02

whyatt wrote: Hej och välkommen!

- Så du menar till 100% att ditt håravfall endast stör dig, helt isolerat från att andra människor som ser dig kan säga och tycka kring din tunnhårighet? Helt isolerat från samhällets utseendefixering där tunt hår inte direkt höjer ens ytliga aktiekurs?

Jag tror att vi alla någonstans är utseendefixerade och att vi alla bryr oss om vad andra skall tycka och tänka, givetvis olika mycket, men överlag säkert mer än man själv vill kännas vid.

Tack för svar whyatt!

Jag har alltid varit fåfäng, jag har alltid brytt mig om hur jag själv ser ut, men jag har faktiskt aldrig brytt mig om hur andra ser ut, alltså på så sätt att jag snackar skit om folk, självklart så har jag också tänkt t.ex. "Oj vad tjock den människan är" och liknande saker, men alltid hållit sånt för mig själv.

Sen när jag säger att jag inte brytt mig om hur andra ser ut så är ju det allmänt, när det kommer till tjejer som jag träffat, så har jag ju, om jag nu får skylla ifrån mig, också påverkats av samhället, så dem tjejer jag varit med har alltid varit snygga, för jag attraheras till det, men skulle aldrig kunna leva med någon bara för att den är snygg, det måste finnas något innan för pannbenet också!

Så jag känner själv att man bär på en enorm dubbelmoral egentligen, man tänker att det ytliga inte ska vara det viktiga utan insidan som räknas, men ändå står man där och vill ha den snygga tjejen, det är ett sjukt samhälle vi lever i just nu, enligt mig, men på något sätt så är det väl naturens lag, att man vill ha dem bra generna för att föröka sig, för djur har väl en tendens till samma beteende? Den starke och den ståtlige vinner.

whyatt wrote: Tänkvärd frågeställning. Vad jag tror hårersättning har emot sig är att den i princip alltid förekommer på film som något man skrattar åt, som något dråpligt. Långt ifrån den glamour och sexuella energi som allt det där kvinnliga fäjkandet anses ha.

Kanske är det en kulturhistorisk rest, dvs att män anses svagare och fjolligare om de närmar sig de kvinnliga tillvägagångssätten för att uppnå "skönhet".

Jag förstår vad du menar, men enligt mig är dessa tupéer som varit med i filmer, inte alls på samma nivå som dem ersättningarna som görs idag. "Syns det inte, så finns det inte" är väl ett sätt att tänka, vad jag försöker säga är att om det syns att man har det, så är det den där killen i filmen som har en råtta på huvudet, men smälter det in, ser naturlig ut, så försvinner ju hela den där bilden utav det, är ju hur många skådespelare som helst som är på film, bärandes hårersättningar, utan att man anspelar på att dem har det och folk tycker ändå att dem är snygga, om du förstår vad jag menar?

När det gäller det med att killar anses svagare och fjolligare om närmar sig de kvinnliga, så känner jag att det just nu är mer accepterat än någonsin? eller? Killar står där med sina perfekta kroppar, putande med läpparna och att bry sig om hur man ser ut är det kvinnorna vill nu för tiden?

Jag vet inte om det är så att jag försöker peppa mig själv bara på att det är okej, känns som att om man är känd så är det de, men inte för oss alldagliga människor. Har alltid sagt att om jag blir tunnhårig så ska jag raka av håret, hålla igång med gymmet, vara brun, alltid ha skäggstubb och klä mig riktigt bra, för att på något sätt väga upp det jag saknar, så att folk tänker bortom håret. Får se vart jag landar, om jag landar, men som du sa så hoppas jag att man går ur detta som en bättre människa och att man värderar saker lite annorlunda i livet! :)
tedlin01

10 Jun 2015, 16:24

Orkade inte riktigt läsa igenom allt som skrivits här men såhär uppfattar jag det. När jag var liten så fick jag lära mig att det var något dåligt i att inte acceptera sitt eget utseende och något ännu värre att göra något åt det, t.ex operera sig. Den åsikten höll jag i rätt länge tills jag insåg att jag var gammaldags och min åsikt trycktes ner av andra människor. Mitt ex opererade både näsa och bröst, en tjej jag dejtar nu har precis opererat sin näsa. Tjejen jag tog hem från krogen förra helgen hade opererade bröst, tjejen jag dejtade innan det hade opererat käken och sina bröst. Det är överallt idag och med alla dessa selfies så börjar det bli mer och mer accepterat att människor vill ha bekräftelse på sitt utseende och idag är det inget att skämmas för. Tvärs om så är det något fint att visa att man är stolt över sitt utseende, vare sig man förändrat det eller ej. Det rör sig om operationer, tatueringar, etc. Fejka loss, ingen bryr sig om det är fejk eller inte. Det är slutresultatet som räknas idag och det är helt okej att stå för att man opererar sig osv för att få ett snyggare utseende.

Varför skulle det inte vara det? Mår man dåligt över något ska man självklart göra något åt det.. Varför ska man behöva "jobba på sin egen självbild" när man kan göra ett enkelt ingrepp och sen slippa bry sig mera?.. Att ett ingrepp leder till fler, stämmer inte för alla. Många är nöjda efter att de rättat till de brister de sett på sig själva under många års tid..

Jag är övertygad om att om jag skulle lägga ut på facebook och visa en före och efter bild och gå ut med att jag bär hårersättning så skulle jag ENDAST få positiva kommentarer och folk skulle tycka att jag är stark som vågar gå ut med det. Med den inställningen så skäms jag inte för att bära hårersättning, men jag skyltar inte med det heller. Den ser väldigt äkta ut och känns äkta. T.o.m. tjejer som sliter mig i håret när de är pilska märker ingenting.

Idag gör alla precis vad de vill med sitt utseende, utan att någon annan ser ner på en. Det är så jag upplever det.
Pensionerad.. Men testat det mesta..
nzogbia

10 Jul 2015, 16:17

Jag har varit i liknande situation som dig.

Mitt hår började avlägsna 20 års ålder. Jag tyckte att det var fruktansvärt jobbigt verkligen. Omgivningen (familj) sa med skratt; "haha bara raka av dig, jättefint" typ.

En person som inte tappar hår kommer aldrig förstå grejen med hår.

Jag gjorde en pigment tatuering i Göteborg via Sam, his clinic och jag kan bara tala gott om det. Ingen vet än idag (3 år senare) att jag har gjort detta förutom flickvän och familj som jag berättat detta för. Sam är fantastiskt kunnig och vet verkligen vad han gör. Man märker att han inte tänker business utan han vill ha en nöjd och välmående kund. Det gör hans dagar och det är uppenbart också.

Jag har själv funderat på hårersättning, men mest för att det vore kul att göra frisyrer och ha hår. Men det får vi se hur det blir med det. Ångrar som sagt inte en sekund att jag gjort pigment och därav befinner jag mig sällan på dessa forum längre, förut var det flera timmar i veckan.

Gå på känsla och gör det du känner för. Jag kan bara säga att man är ung en gång och då ska man inte bli psykiskt lidande av håravfall för det förstör på många vis. Man tackar nej till saker och ting.

//C
Skriv inlägg