Hur stor hårersättningsplatta rekommenderas?

Hur stor hårersättningsplatta rekommenderas?

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
Big=Bengt

16 Jan 2015, 06:53

Jo, det är så att jag funderar på hårersättning. Håravfallet begränsas i huvudsak till fronten, och möjligen att det är lite tunt uppe på huvudet med. Men jag har tjockt, fint hår i övrigt över tinningarna, sidorna, virveln och sådär.

Frågan är således hur stor platta man vill ha, och om det finns någon guide för detta. Nästan alla varianter jag har sett så rakar man av håret över överdelen av huvudet bort till hårvirveln, eller vad man ska kalla det, så är det att rekommendera, eller kan man tänka sig något mindre?
tedlin01

16 Jan 2015, 09:45

Jag tror det blir lättast och smidigast för dig att raka av håret uppe på knoppen faktiskt. Det går ju kanske att specialbeställa men det kanske blir dyrare då? Jag har faktiskt inte undersökt saken..

http://www.hollywoodlace.com/hairpieces_template.php

När du mäter bredd och längd på plattan så lägg gärna till en extra centimeter runtom som "säkerhet" för det suger att få en för liten platta.. Den går inte att använda. Istället kan man raka ner sitt eget hår för att passa sitt huvud till plattan.

Jag behövde inte skicka in någon mall, jag gjorde bara mallen och mätte sedan med måttband öra-till-öra och fram-till-bak.

Jag fick min första uppmätt på salong i Stockholm men den satte de alldeles för högt i pannan så jag har justerat 2-3 ggr innan jag nu till slut har hittat den storlek jag vill ha.
Pensionerad.. Men testat det mesta..
Big=Bengt

16 Jan 2015, 15:24

Okej, så har alla något standardmått som de kommer med, vilket är minsta möjliga? Alltså att de passerar hårvirveln och en bit ner på baksidan av huvudet?

Och är det svårt att få till ett bra mått själv? Man är ju lite orolig över att det ska bli fel och se tokigt ut. Om man rakar bort håret för att kunna fästa en hårersättning och inte är så extremt tunnhårig själv så kommer det se hemskt ut om det misslyckas.

Slutligen tänkte jag bara fråga om det går att få någon särskild stil på den man beställer, alltså lite mer lockigt hår i fronten till exempel.
tedlin01

17 Jan 2015, 00:44

Ägna några minuter åt att läsa i forumet så ska du nog se att du får svar på dina frågor :)

.. eller tryck på länken som jag postade.
Pensionerad.. Men testat det mesta..
Skriv inlägg