Min första HE - en riktigt jobbig upplevelse (behöver råd) - Page 2

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Min första HE - en riktigt jobbig upplevelse (behöver råd)

Intressanta metoder, främst för de mest tunnhåriga
holybandola

02 Sep 2019, 22:40

Okej, jag har fått en kontaktperson som verkar seriös. Verkar inte gå att fixa billiga prover, men å andra sidan är hårdelarna så lågt prissatta att det man har råd att faila en om det skulle vara så. Sen har dom ju även 30 dagars öppet köp, men det gäller dock om man inte köper customized.

Här behöver jag ER hjälp. Det är så att jag vill bli fri från CML helt och hållet, och nu har det visat sig att detta företag kan klippa in hårdelen åt en mot en kostnad på 20$ extra. Man skickar in bilder på sitt huvud/frisyr och så fixar dom den så bra som möjligt. Men givetvis är detta riskbelagt. Dels så är det ju inte lätt att klippa in en hårersättning när den inte sitter på bäraren, och dels så gäller inte 30 dagars öppet köp om den inte funkar då.

Samtidigt, om man lyckas på denna biten är det ju helt suveränt! Lyckas dom klippa hårdelen rätt och man är nöjd med den rent allmänt har man ju nästan allt hemma, och det är ju billigare om man köper fler. Det resterande håret, alltså mitt eget, kan omöjligen vara särskilt svårt att klippa till (visst learning curve, men här har man ju råd att misslyckas lite ändå).

Får man till detta, dvs att dom fixar mig en inklippt frisyr som passar mig, jag klipper mitt eget hår osv så är man ju helt fri och kan sköta allt själv. Det är verkligen drömmen! En hårdel som är inklippt kostar här 189$ och är en betydligt bättre modell än den som CML säljer för 6000kr.

Så, vad tror ni om denna?
https://www.lordhair.com/f27p-stock-fin ... r-men.html

Mina frågor är följande:
1. Bör jag beställa den som den är och klippa till den själv för att verkligen se till att den får rätt storlek, eller skicka mått till dom från min nuvarande?
2. Bör jag låta dom klippa in den eller sköta det själv (vilket blir svårt, så då blir det CML)?
3. Hårfärgen... Jag har för mig att den jag köper av CML är #17, men å andra sidan är den alldeles för mörk och det behöver solblekas lite förrän det ser naturligt ut. Ser att det som erbjuds här är begränsat just nu utbudsmässigt, men kan man köpa en blond annars och tona/färga själv?

I övrigt tar det 3-4 arbetsdagar för dom att skicka en inklippt hårdel, som dessutom skickas fraktfritt. Måste få iväg order snart då jag har fått kala fläckar på min som snart blir svåra att dölja :(
somesayhi2

08 Sep 2019, 10:37

Får du rätt färg för det första?
Kan ju bli både fel färg och osnygg frisyr när du får hem den.

Ta hem den och klipp in den perfekt hemma hos nån frisör.

Tänkte nästa pröva Lordhair själv.
(Har en frisör i Stockholm som är grym på att klippa och har full koll på hårersättningar.)
Läst många negativa recensioner men extremt många bra recensioner.
holybandola

11 Sep 2019, 01:32

somesayhi2 wrote:
08 Sep 2019, 10:37
Får du rätt färg för det första?
Kan ju bli både fel färg och osnygg frisyr när du får hem den.

Ta hem den och klipp in den perfekt hemma hos nån frisör.

Tänkte nästa pröva Lordhair själv.
(Har en frisör i Stockholm som är grym på att klippa och har full koll på hårersättningar.)
Läst många negativa recensioner men extremt många bra recensioner.
Jag har en kontakt där som svarar direkt mer eller mindre och väldigt utförligt. Känns som att hon verkligen anstränger sig för att hitta rätt, och har på tal om färgen t ex föreslagit en "color ring" som man dessutom kan skicka tillbaka om man vill. Då får man en ring med hårprover på dom färgerna man har och kan därmed avgöra vilken som passar bäst. Det lutar åt att jag beställer en sån imorgon till att börja med.

Har nu även mätt hårdelen och skickat måtten samt andra bilder. Kommer även maila CML och kolla om dom går med på att klippa in en hårdel jag köper från annat håll. Om inte tänker jag vända mig till min tidigare frisör där jag var trogen kund i 5 år innan jag gick över till HE. Jag vet dock inte hur viktigt det är att frisören kan klippa in just HE:s, eller om en duktig frisör kan klippa HE:s utan att ha gjort det innan?

Worst case får jag chansa på att beställa hem en färdigklippt HE från Lordhair och chansa. Tråkiga pengar att förlora i värsta fall men det är ju inte i närheten av dom priserna CML tar. Dessutom är detta bättre grejer som det verkar...
whyatt

20 Sep 2019, 09:10

Gött å höra att du tar projektet framåt! :partydance:
1. Bör jag beställa den som den är och klippa till den själv för att verkligen se till att den får rätt storlek, eller skicka mått till dom från min nuvarande?
Key här är att fabrikanten (eller mellanhanden) verkligen exakt begriper vad som passar dig. men vet du det ens själv än? Jag tycker du skall förbereda dig på att resan till den perfekta "döda katten" är kantad av en del fäjls. Räkna inte med en fullträff på första eller ens andra försöket. Ungefär som med relationer mao :rock:
För att försöka putta in något i svarsväg gällande ställd fråga så va fn, beställ hem en och testa! Klipp, skär och dra..se vart allt hamnar.
2. Bör jag låta dom klippa in den eller sköta det själv (vilket blir svårt, så då blir det CML)?
Långsiktigt...så är det så klart enklast om de har en grundmall på din spec, hårfärg..hårtyp..täthet osv, som du tkr är bra, men att du har en lokal frisörstylist som sköter mecklandet med hårdel av, uppstädning, hårdel på.
3. Hårfärgen... Jag har för mig att den jag köper av CML är #17, men å andra sidan är den alldeles för mörk och det behöver solblekas lite förrän det ser naturligt ut. Ser att det som erbjuds här är begränsat just nu utbudsmässigt, men kan man köpa en blond annars och tona/färga själv?
Hör med försäljaren hur de ser på detta. Håret hår nog att kembehandla skapligt, men isf adderas ytterligare ett lager av meck och det är inte bara att köpa en viss nyans och dunka in å få exakt som på bilden...men här kan en frisör hjälpa dig allra bäst. De vet sånt här.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
holybandola

28 Oct 2019, 23:41

whyatt wrote:
20 Sep 2019, 09:10
Gött å höra att du tar projektet framåt! :partydance:
Key här är att fabrikanten (eller mellanhanden) verkligen exakt begriper vad som passar dig. men vet du det ens själv än? Jag tycker du skall förbereda dig på att resan till den perfekta "döda katten" är kantad av en del fäjls. Räkna inte med en fullträff på första eller ens andra försöket. Ungefär som med relationer mao :rock:
För att försöka putta in något i svarsväg gällande ställd fråga så va fn, beställ hem en och testa! Klipp, skär och dra..se vart allt hamnar.
Långsiktigt...så är det så klart enklast om de har en grundmall på din spec, hårfärg..hårtyp..täthet osv, som du tkr är bra, men att du har en lokal frisörstylist som sköter mecklandet med hårdel av, uppstädning, hårdel på.
Hör med försäljaren hur de ser på detta. Håret hår nog att kembehandla skapligt, men isf adderas ytterligare ett lager av meck och det är inte bara att köpa en viss nyans och dunka in å få exakt som på bilden...men här kan en frisör hjälpa dig allra bäst. De vet sånt här.
Well, det gick inte så bra tyvärr. Dom här "LordHair" visade sig vara riktiga skojare. Beställde från deras stock-system med färg #18 - dark blonde. Visserligen snabb leverans (3-4 dagar och fri frakt) men produkten var en helt annan färg än vad #18 ska vara. Denna var riktigt mörkbrun med lite lila nyanser. Köpte även en "color ring" med samples från dom olika färgerna och:

Det är helt fel även på denna om man jämför med vad dessa färger ska vara. Dock var #18 på färgringen inte ens samma som den hårdel med #18 jag fick. Vidare ser man om man kollar närmare på håret att det det är riktigt dåligt gjort och även "plattan" visade sig vara ett skämt.

Fick snabbt svar från deras kundservice, en trevlig person som jag hade kontakt med ett bra tag innan jag beställde, men så fort det strulade så slutade hon svara. Nu kan man ju glömma sina 2000kr, trots att man har 30 dagars öppet köp och jag inte använt den. Borde förstått att något var lurt när dom bara har 5/5 i reviews på deras sida för alla deras produkter (fejk-reviews).

Riktigt tråkigt då jag lyckades få min gamla frisör att ta sig an uppdraget att klippa in det, och hon har väldigt få tider. Min tid är på torsdag och nu har jag ingen hårdel så hon får klippa mitt vanliga och så blir det keps tills vidare då den hårdel jag nu har är så sliten att det är stora kala fläckar, bland annat i nacken (ser ut som en skabbräv).

Så nu letar jag med ljus och lykta efter en seriös aktör, och det lutar väl åt hollywoodlace.com som ska vara pålitlig. Men ja, där kostar det mer och bara frakten är 65$, samt att det tar minst en månad. Sitter i en jävla rävsax :(
whyatt

31 Oct 2019, 09:55

Aj fan, riktigt tråkigt att Lordhair inte kunde leverera! Tyvärr är just denna initiala hassle'n något många åker på som väljer att gå "off grid". Kortsiktigt suger ju det här, men långsiktigt kommer du att hitta en leverantör som är seriösa och via vilka du kan buffra upp så att du minst har en HE hemma, som backup, alltid. Då blir också 2000 kr mer som en investering på vägen, snarare än en tung förlust.

Finns många skojare därute, hittade precis https://www.hairbro.co.uk - inte en aning om de är seriösa, men ser skapligt ut. Annars vet jag att www.toplace.com funnits länge och har några kunder från Sverige - kan givetvis inte säga att de kommer göra dig nöjd, för även om de var seriösa igår, så vet man aldrig hur det är idag. Tyvärr...men kanske är de värda att kika på..
holybandola

06 Nov 2019, 22:24

whyatt wrote:
31 Oct 2019, 09:55
Aj fan, riktigt tråkigt att Lordhair inte kunde leverera! Tyvärr är just denna initiala hassle'n något många åker på som väljer att gå "off grid". Kortsiktigt suger ju det här, men långsiktigt kommer du att hitta en leverantör som är seriösa och via vilka du kan buffra upp så att du minst har en HE hemma, som backup, alltid. Då blir också 2000 kr mer som en investering på vägen, snarare än en tung förlust.

Finns många skojare därute, hittade precis https://www.hairbro.co.uk - inte en aning om de är seriösa, men ser skapligt ut. Annars vet jag att www.toplace.com funnits länge och har några kunder från Sverige - kan givetvis inte säga att de kommer göra dig nöjd, för även om de var seriösa igår, så vet man aldrig hur det är idag. Tyvärr...men kanske är de värda att kika på..
Ja, dom var tyvärr oseriösa... lustigt att inte folk har gett dom dåligt omdöme på deras YT-videos, men dom kanske tar bort allt sånt. Nåväl, nu handlar det om att så snart som möjligt hitta en ny leverantör.

Kollade runt här på forumet och en användare har skrivit följande:
Min första gjorde jag på CML i Gbg. Det var bra att få se hur det går till när det fäster osv. Nu i efterhand så var den HEn så mkt sämre än min nuvarande pga för tät density, inte färgmatchad osv. Mun andra beställde jag från hollywoodlace. Skickade in en mall/template (finns allt på youtube hur du ska gå tillväga) + ett hårprov för att färgmatcha mitt riktiga hår. Kvalitén var hyfsad, men valde att beställa nästa från NWL (northwest lace). Har beställt ett par därifrån och kommer fortsätta göra det. Kvalitén är bäst hittills av de jag prövat med kanske viktigast, serivicen. Eric som äger firman är själv bärare och svarar på alla mejl inom 1 dygn, han är väldigt hjälpsam så känner mig trygg att handla där. Klart att set kan finnas bättre aktörer men då får du nog vara beredd att betala mkt mer.
Det där northwest lace kan ju vara värt att kolla upp så det ska jag göra. Börjar bli lite halvpanik för jag har en ny inbokad inklippningstid den 20 december. Även om jag skulle få hem den tills dess insåg jag idag att jag kommer att missa julfesten på jobbet vilket är förbannat synd. Man ska vara uppklädd och kan inte komma med keps dit, och nu kan jag säga att hårdelen jag bär ser värre än värst ut med stora ytor som är helt utan hår som inte ens går att lösa med Toppik. :/

Fan, hade jag inte jobbat där jag gjort hade jag ärligt talat dragit av mig håret med en rakapparat vid det här laget - även om jag ser för jävlig ut utan hår. Detta börjar bli riktigt jobbigt :(
whyatt

07 Nov 2019, 08:52

Jo men precis, det ÄR en uppförsbacke i början...när man går solo...och även om din sits är påfrestande nu, så fungerar iaf tråden som en VÄRDEFULL infokälla för de som funderar över HE samt bär HE men drömmer om rimliga priser genom att privatimportera - JA, det går, men se till att ha hängslen och livrem!

Northwest kan vara ett alternativ, alltid nice när ägaren är bärare.

Vad tror du om att ditcha HE helt ett tag och istället slänga på en SMP/pigmentering å raka resten? Då kan du nog vara redo till julfesten..de flesta passar i rakat när det finns stubb, eller fake-stubb!
Skriv inlägg