Min första HE - en riktigt jobbig upplevelse (behöver råd)

Min första HE - en riktigt jobbig upplevelse (behöver råd)

Förpassar den traditionella peruken till museet!
holybandola

10 Mar 2019, 21:56

Hej!

Efter många om och men bestämde jag mig till slut för att skaffa HE. Mitt håravfall hade gått alldeles för långt så det var antingen raka eller HE som gällde (HT är ju ett alternativ, men känns inte som resultatet är värt pengarna, väntar hellre på bättre lösningar).

Hur som helst så bytte jag jobb och passade därför på att göra detta. Gick till CML och fick då den billigaste standardversionen med lite tjockare botten. Den liknade min hårfärg så pass bra att resultatet gjorde det omöjligt att se att jag bar HE. Dock alldeles för mycket och tjockt hår så kände mig inte bekväm. Frågade om dom kunde tunna ut det men hon tyckte det var bättre att inte göra det, eller i alla fall vänta.

Det har nu gått 2,5 månad sedan jag fick den och senast klippte jag mig kortare, vilket jag nu i efterhand ångrar. Det innebar att det tunnades ut och nu sedan dess vet jag inte vad som hänt men det är väldigt tunt. Man ser att massa hår lossnat längs kanterna och jag börjar se tunnhårig ut igen. :(

Jag har gjort vad jag kunnat, inte tvättat mer än 1, max 2 gånger i veckan. Varit försiktig med kamning, använt återfuktningsspray, använt CMLs schampo/balsam, inte haft mössa/keps osv. Ändå har det på kort tid blivit väldigt tunnhårigt och jag kan inte förstå varför.

Jag använder lim som sköts av CML var 4:e vecka, och sista veckan (är där nu) är ett helvete för den sitter inte alls bra då. När jag vaknar på morgonen har den allt som oftast flyttats, och en gång satt den nere vid halva pannan. Jag har också fått fullt med lim i hårersättningen och mitt riktiga hår som gör att det ser flottigt ut, som inte går att tvätta bort.

Jag har inte alls pengar till detta egentligen och det börjar bli en riktigt jobbig historia. Snart måste jag köpa en ny, och får då nalla på sparkontot igen. Jag kan liksom inte göra annat nu än att fortsätta, i alla fall så länge jag är på detta jobb. Och raka mig går inte heller för jag ser FÖR JÄVLIG ut i det, som en alien typ. Jag har provat en gång och hade ångest i månader och fick bära keps. Det håller inte att bära keps på mitt jobb, och inte heller dom jobb jag planerar att söka framöver (måste byta upp mig för att ha råd med detta dessutom).

Så, är det verkligen meningen att det endast ska hålla i 2,5 månad innan det ser helt tunnhårigt ut? Vad fan gör jag för fel? Ska jag börja beställa på nätet istället? Jag minns att jag googlade märket jag fick, och såg att den gick att få för 200$ istället för 5000kr. Dessvärre har jag glömt namnet och misstänker att dom inte vill berätta det, men ska fråga nästa gång.

Usch, mår sämre nu än jag gjorde innan jag skaffade HE, och som det är nu ångrar jag det djupt. Kliar gör det också, särskilt när man tränar och min nya medicin jag fått gör att jag svettas i hårbotten. Kan detta orsaka att den slits snabbare för övrigt? Har tagit av den en gång själv då den var helt sned och lyckades som TUR var få den okej, annars hade jag fått sjukanmäla mig.

Snälla hjälp, jag mår INTE bra över detta och min självkänsla är värre än nånsin. Fan att det blev så här... Såg riktigt bra ut i den när den var som bäst men kommer ju inte ha råd att köpa en ny var tredje månad. Känns som att lära sig detta själv, köpa allt själv på nätet osv är det enda om man ska känna att man har kontroll och ha råd.

Tack.
whyatt

11 Mar 2019, 13:11

Hej och välkommen hit.
Efter många om och men bestämde jag mig till slut för att skaffa HE. Mitt håravfall hade gått alldeles för långt så det var antingen raka eller HE som gällde (HT är ju ett alternativ, men känns inte som resultatet är värt pengarna, väntar hellre på bättre lösningar).
Jag hör dig. Har själv väntat i +15 år. Lyckligtvis har HT-teknologin utvecklats. Därtill har vi BHT. Och SMP. Många förkortningar nu men...min poäng är att t.o.m. en kandidat med halv-ok förutsättningar kan få ett helt okey resultat. Säger inte att du är en lämplig kandidat, men om du vill få en opartisk, icke-medicinsk bedömning är du välkommen att maila några tydliga bilder.
Gick till CML och fick då den billigaste standardversionen med lite tjockare botten. Den liknade min hårfärg så pass bra att resultatet gjorde det omöjligt att se att jag bar HE. Dock alldeles för mycket och tjockt hår så kände mig inte bekväm. Frågade om dom kunde tunna ut det men hon tyckte det var bättre att inte göra det, eller i alla fall vänta.
Problematiken är just kvalitén. Många HEs tappar och därför så överfyller man dem. Jag spottar nästan alltid HEs genom att antingen notera den orimliga tätheten och/eller disharmonin mellan det massiva hårsvallet och tinningarnas tillbakagång.
Det har nu gått 2,5 månad sedan jag fick den och senast klippte jag mig kortare, vilket jag nu i efterhand ångrar. Det innebar att det tunnades ut och nu sedan dess vet jag inte vad som hänt men det är väldigt tunt. Man ser att massa hår lossnat längs kanterna och jag börjar se tunnhårig ut igen. :(
Kanske är det så att din HE är ett måndagsexemplar?
Jag har gjort vad jag kunnat, inte tvättat mer än 1, max 2 gånger i veckan. Varit försiktig med kamning, använt återfuktningsspray, använt CMLs schampo/balsam, inte haft mössa/keps osv. Ändå har det på kort tid blivit väldigt tunnhårigt och jag kan inte förstå varför.
Hela tanken med att gå till salong och betala betydande pengar är att HE'n skall vara kontinuerligt i gott skick SAMT att servicen är top notch. Annars kan det kvitta. Jag tror och hoppas att CML är med på dessa noter.
Så, är det verkligen meningen att det endast ska hålla i 2,5 månad innan det ser helt tunnhårigt ut? Vad fan gör jag för fel? Ska jag börja beställa på nätet istället? Jag minns att jag googlade märket jag fick, och såg att den gick att få för 200$ istället för 5000kr. Dessvärre har jag glömt namnet och misstänker att dom inte vill berätta det, men ska fråga nästa gång.
Ställ frågan. Du måste ventilera detta med CML och ge dem en chans att korrigera. Jag tycker också att du skall nämna det faktum att du, om de inte kan komma till rätta med de problem du upplever, avsluta samarbetet och istället söka dig online. Det är många HE-användare som gör just detta efter ett tag in i "karriären" just pga den stora prisskillnaden. Sen skall man inte sticka under stolen med nackdelarna, dvs 1) du behöver hitta en bra frisör som gör jobbet och 2) du behöver själv administrera mecket med att få hem HEs från Kina...och...ja..det kan bli strul. Samtidigt, är man en DO'er och har is i magen så kan man få hem HEs av hög kvalité för en spottstyver...men samtidigt har jag full respekt för de som är villiga att slippa arbetet runt omkring och betalar vad det kostar hos te.x. CML eller liknande.

Hollywood Lace och Toplace är två sajter man kan handla från. Viktigt är att du får ordning på en skalp-mall du kan skicka till dem. Inget svårt, finns youtube-tutorials.
Usch, mår sämre nu än jag gjorde innan jag skaffade HE, och som det är nu ångrar jag det djupt. Kliar gör det också, särskilt när man tränar och min nya medicin jag fått gör att jag svettas i hårbotten. Kan detta orsaka att den slits snabbare för övrigt? Har tagit av den en gång själv då den var helt sned och lyckades som TUR var få den okej, annars hade jag fått sjukanmäla mig.
Vete katten om detta är en hållbar framtidslösning för dig? Passar du i rakat? (SMP blir ofta nice numera).
Snälla hjälp, jag mår INTE bra över detta och min självkänsla är värre än nånsin. Fan att det blev så här... Såg riktigt bra ut i den när den var som bäst men kommer ju inte ha råd att köpa en ny var tredje månad. Känns som att lära sig detta själv, köpa allt själv på nätet osv är det enda om man ska känna att man har kontroll och ha råd.
Var i landet bor du? En händig frisör löser lätt inklippning och limning, i synnerhet efter några Youtube-instruktionsfilmer. Sen kan du som sagt få hem billiga HEs från Kina som gör att du kan byta varje månad om du så önskar...men det är som sagt lite meck och du behöver investera tid i research.
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg