Hjälp mig köpa laserhjälm!

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

Hjälp mig köpa laserhjälm!

Potentiella tekniker vid behandling av ärftligt håravfall
brentz

10 Nov 2019, 08:57

Hej!

Någon som kan bygga en till mig för några tusenlappar? =)

Annars får ni gärna länka hjälmar som är bra runt 3000 kr

Tack!
Hårboll

11 Nov 2019, 12:52

brentz wrote:
10 Nov 2019, 08:57
Hej!

Någon som kan bygga en till mig för några tusenlappar? =)

Annars får ni gärna länka hjälmar som är bra runt 3000 kr

Tack!
Tror fanken inte det finns något bra runt 3000.... (Hoppas jag iaf :roll: som pröjsat 14 lax för min precis :whistle: hehe)

On a serious note though, jag har letat en del. Problemet med de kommersiella modellerna jag sett är att de marknadsför sig aggressivt genom att bl.a. ange ett högt antal dioder, men sedan visar det sig alltid att mer än hälften av dioderna är LED och inte laser. Och i de fallet jag sett att de faktiskt haft ett hyffsat antal lasrar så har våglängden varit fel. Och hursomhelst ligger inga av dessa runt 3000 kr utan snarare högre.

Enligt OMG (och i sin tur forskning) är del av nyckelegenskaperna täckning (coverage), detta går i hand i hand med antalet lasrar ( vidare är det våglängd, styrka, avstånd och diffushet i lasern viktigt.)

Laser-dioder kostar pengar, speciellt de som har rätt styrka och våglängd, så jag tror inte det är möjligt att få ihop en hjälm som uppfyller dessa kriterier för den slanten även om säljaren skulle gå plus minus noll...
whyatt

11 Nov 2019, 14:31

Den bästa/billigaste hjälmen jag hittat (en s.k. laser cap kopia) på närmare 300 st diodrar, kostar ca 7k + moms och frakt...och då hamnar vi väl runt en 10 papp kanske...och då tycker jag 14k för en äkta OMG är helt okey prismässigt då det inte finns något bättre att få tag på, oavsett om vi pratar hemmabygge eller kinafabrik...sen är det klart att om ens budget är tight men man ändå vill köra LLLT, ja då får man så klart gå ner i antalet diodrar och öka behandlingstiden...men men så mkt där ute är rent skräp..svårt att veta den riktiga mW per ljuskälla...om jag måste slänga fram ett riktigt lågbudgetalternativ, så framstår denna 128 diods laser som "hyfsad" om nu specifikationen är korrekt: https://www.ebay.com/itm/64-128-Diodes- ... 0009.m1982
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårboll

11 Nov 2019, 17:50

whyatt wrote:
11 Nov 2019, 14:31
...sen är det klart att om ens budget är tight men man ändå vill köra LLLT, ja då får man så klart gå ner i antalet diodrar och öka behandlingstiden...

Vettefan alltså, jag tror inte ökad behandlingstid kan kompensera för det som OMG anser är key concepts; täckning, diffusa strålar, avstånd, våglängd etc. :tappingfoot:

Får också understryka att 14 k är för att jag ville ha 400 dioder för större behandlingsyta. Detta är förmodligen inte nödvändigt, tror 300 dioder är tillräckligt, kika gärna på hans bilder på hemsidan där han markerat hjälmen med röd, blå och gul yta (för att illustrera de olika varianterna per antal dioder). Den som är på 300 dioder är någon tusing billigare.
Hårboll

11 Nov 2019, 17:54

För att tänka högt lite... om man nu hoppas på att LLLT fungerar och tänkt sitta i 20 min 3ggr i veckan i x antal månader/år... så lär det ju vara lämpligast att välja en seriös hjälm.. känns fett ovärt att sitta med något tveksamt så pass hängivet. :|
whyatt

12 Nov 2019, 09:13

Vettefan alltså, jag tror inte ökad behandlingstid kan kompensera för det som OMG anser är key concepts; täckning, diffusa strålar, avstånd, våglängd etc.
Well, för mig, och som alltid predikats här på brädan är att äkta LLLT för håravfall består just av just 5mW per diod, 650-660nm, utan fokuslins...så för att förtydliga så måste man givetvis ha grund-specifikationen rätt men det är alltid den jag utgår ifrån när jag länkar till produkter.

Ja, det är en risk att hålla på med allt annat än just OMGs grejer, t.o.m. de här kina-brandsen som sminkas upp som seriösa via någon lokal importör.

Om någon är intresserad av att bygga en hjälm själv så finns det goda möjligheter att köpa hem diodrarna från just Kina och sätta igång. Visst, det kräver ett tummen inte sitter precis mitt i handen, men det är heller inte svårt. Bra när det kommer till det elektriska att man är superförsiktig och tar in en kunnig vän.

http://www.aixiz.com/store/product_info ... cts_id/294
Dessa använder mig veterligen OMG fortfarande.

Vad som fortfarande är något oklart, mig veterligen, är var den optimala LLLT-sweetspoten ligger...därtill blir det klurigt att räkna på eftersom när du plockar bort linsen från lasern delvis förändrar ljuset specifikation. Man brukar säga att närliggande laserljus överlappar eftersom man monterar diodrarna så tätt, och ja, så är det givetvis, men när är fullgod hårsäcks-biostimulationen nådd? När har hårbotten fått sig sin optimala dos? Bör det ske inom ett visst tidsspektrum? Är 650nm ens rätt våglängd? Eller kan den kombineras? Och hur var det med LED? Frågorna är många och jag är rädd att ev. forskning på området inte har transporterats till oss vanliga dödliga tillräckligt väl. Om den ens finns. Spekulationer däremot, finns det massor av.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Hårboll

12 Nov 2019, 11:11

whyatt wrote:
http://www.aixiz.com/store/product_info ... cts_id/294
Dessa använder mig veterligen OMG fortfarande.
Stämmer bra. Och om man kollar vad dessa kostar så lär det inte bli så billigt som TS hoppas på även om denne skulle bygga ihop hjälmen själv.
OMG erbjuder dock forfarande hemmabygge-kit, blir lite billigare. Själv tycker jag det känns ovärt.
whyatt wrote:
Vad som fortfarande är något oklart, mig veterligen, är var den optimala LLLT-sweetspoten ligger...därtill blir det klurigt att räkna på eftersom när du plockar bort linsen från lasern delvis förändrar ljuset specifikation. Man brukar säga att närliggande laserljus överlappar eftersom man monterar diodrarna så tätt, och ja, så är det givetvis, men när är fullgod hårsäcks-biostimulationen nådd? När har hårbotten fått sig sin optimala dos? Bör det ske inom ett visst tidsspektrum? Är 650nm ens rätt våglängd? Eller kan den kombineras? Och hur var det med LED? Frågorna är många och jag är rädd att ev. forskning på området inte har transporterats till oss vanliga dödliga tillräckligt väl. Om den ens finns. Spekulationer däremot, finns det massor av.
Jag håller med, det saknas väldigt mycket forskning. Men ska man göra det bästa av situationen och ta avstamp i det lilla man har på fötterna dags dato så tror jag man kan ta rygg på OMG. Tänker främst på överlappningn av strålarna (utan lins, dvs diffusa strålar), tidsspektrum etc.

Snart borde mitt paket komma med posten :rock:
Skriv inlägg