Pigmentation av FUE-ärr (His Hair Sweden)

Pigmentation av FUE-ärr (His Hair Sweden)

Simulering av rakad hårväxt med pigment
whyatt

14 Aug 2017, 15:18

Intressant fall från Sam i Göteborg som visar hur en FUE-uttag ur donorn kan döljas med hjälp av pigment.
hishairfuescar1-before.jpg
Före
hishairfuescar1-before.jpg (105.58 KiB) Viewed 1626 times
hishairfuescar1-after.jpg
Efter
hishairfuescar1-after.jpg (157.55 KiB) Viewed 1621 times
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
encina

07 Nov 2018, 14:48

Väldigt intressant att kombinera dessa två, framförallt på en relativt tömd donor.

Varför är den här "metoden" inte större?
Tycker inte att man läser om det på så många ställen. Är det stora risker? Dyrt?
För mig låter det perfekt att kunna täcka eventuella ärr med SMP för att kunna ha kortare hår efter en FUE.
whyatt

20 Nov 2018, 16:57

Bra fråga. Den är varken speciellt dyr eller farlig så visst borde fler intressera sig - samtidigt har den som jag ser det två primära nackdelar:
1) Resultatet blir inte alltid bra på helt rakade huvuden
2) Tunnhåriga ytor måste hållas mer eller mindre rakade

Specialkliniker som HIS är extra intressanta att se närmare på då de inte håller på med massa annat. Så också hårtransplantationskliniker, som har en djupare förståelse för håravfall.

Just att slänga in prickar på ärr tror jag kan bli betydligt större inom en snar framtid - den stora frågan är bara hur pass väl pigmenten sitter. Detta varierar emellan de olika producenterna. Jag tycker 3-5 år hade varit det bästa, med en snabb utfäjdning sista halvåret. Tyvärr ligger vissa idag nere på kring 1 år - vilket känns lite för snålt. Varför inte 10 års hållbarhet då eller mer? Blir nog svårt att hålla prickarnas form och färg intakt så länge utan att blanda i...tja..vad vet jag..arsenik och bly, och det vill vi ju helst inte :-)

Det har höjts en del frågor kring hur pass pålitligt det är att tvinga in färg i ärrvävnad...men det *verkar* fungera rätt väl i de flesta fall och med tanke på att en semi-tömd donor just är semi-tömd, så tordes risken för "ett konstigt utseende" inte vara lika påtagligt i donorn som te.x. på en helt kal front.
whyatt

20 Nov 2018, 17:08

Image

Intressant mix av SMP och transplantat: https://www.hairtransplants-hdc.com/hdc ... h-3000-fue
sparrow

26 Nov 2018, 17:54

Enligt min erfarenhet håller mörkare pigment färgen längre än ljusare. Jag vet inte om det stämmer för samtliga hudtyper, men det verkar vara så för mig. Det kanske också är ganska självklart när mörkare pigment just har mer pigment i sig. Ljusa pigment kan fade:a ganska så snabbt.

FUE/SMP-kombinationen är nog en av de mest intressanta metoder som finns på marknaden idag, sett till fördelar/nackdelar och resultat.

Att det inte pratas mer om SMP är bara positivt. De som lider av håravfall kommer att hitta metoden - inte genom att besöka hårsalonger, utan genom minsta research på google. Det finns många skräckexempel på hårsalonger som utför metoden, men som misslyckas kapitalt med både hårlinjer och val av pigment. För att sedan åtgärda det blir det inte bara en hög extra kostnad för laserborttagning, det gör dessutom, utifrån vad jag har sett, rejält ont att ta bort pigment med laser. Sedan får de som hamnat i det läget börja om från 0. Det kan då röra sig om + 50 000 kr i helt bortkastade pengar som endast har inneburit psykiskt lidande och fysisk smärta.

Sedan tror jag att många som genomgår en metod för att lösa ett hårproblem, och blir nöjda, inte har så stort intresse av att sitta på hårforum och skriva trådar eller diskutera hårproblem. De allra flera vill gå vidare med sitt liv och lämna hårproblemen bakom sig. Om det däremot hade vara många som blivit missnöjda med SMP, så kan man vara säker på att det hade skrivits mängder av inlägg på hårforum om det. I mitt fall har jag långt mycket mindre intresse av att skriva inlägg på hårforum idag eftersom SMP var det absolut bästa alternativet för min del. Jag kan inte ens tänka på hur min situation hade varit annars. Jag hade antagligen tagit mig själv ur det här livet i annat fall. Så illa var det för min del. Håravfall har en tendens att krascha hela ens identitet. Den här metoden har varit helt ovärderlig för mig. Det enda jag ska göra framöver är att kombinera SMP:n med en mindre FUE eftersom jag vill sänka den existerande hårlinjen med ca 1 cm och aningen få upp densiteten med FUE, inte så mycket, men en del. Sedan ser jag det som att det får vara klart. Idag ser jag det som kanske 75% klart eftersom jag har en misslyckad HT framförallt i fronten som i kombination med SMP ändå inte är bortkastad.
Skriv inlägg