4367 FUT grafts - Hattingen Hair - Schweiz

4367 FUT grafts - Hattingen Hair - Schweiz

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
whyatt

05 Mar 2020, 10:35

För att lista ut vilka kliniker som är bra på riktigt behöver man få flertalet frågor besvarade. En sådan fråga handlar om klinikers track record - dvs vad har man lyckats producera historiskt, och över hur lång tid?

I fallet Hattingen Hair kan vi se att de har ett väl inarbetat varumärke vars renommé löper över många år. Därtill också nyligen rekommenderad av hårtransplantationsgurun Joe Tillman.

Här nedan ett resultat som är 8 år gammalt, utfört på en tid då majoriteten av dagens FUE-mills fortfarande gick runt i blöjor.

Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
mrke

05 Mar 2020, 13:06

Helt klart imponerande!

Resultat över längre tid med FUT-metoden har väl kunnats visas under ganska lång tid nu?

Vad är din inställning till FUT kontra FUE whyatt? Givetvis är FUT att föredra i första skedet där håravfallskarriären är långt gången och därefter kan FUE komplettera för max antal grafts. Men tänker mer på mindre avancerade ingrepp och där ärret blir i fokus. Varför ska man då välja FUT? Då tänker jag självklart på att val av klinik/kirurg väljs med omsorg oavsett metod. En del FUE-fabriker har ju en tendens att överskörda. Men det finns ju också många fula FUT-case där ute där ärren liknar minnesmärken från slaget i Braveheart...

Att skära i skalpen är inget jag direkt går igång på måste jag erkänna. Såklart SMP och att sätta grafts i ärret är alternativ för att städa upp men ändå, jag är tveksam :stan:
whyatt

06 Mar 2020, 10:19

Resultat över längre tid med FUT-metoden har väl kunnats visas under ganska lång tid nu?
Ja så är det. Sen finns det många klåpare därute, men FUT-klåparna har börjat dö ut. FUE-klåparna däremot, alive and thriving. Tyvärr.
Vad är din inställning till FUT kontra FUE whyatt? Givetvis är FUT att föredra i första skedet där håravfallskarriären är långt gången och därefter kan FUE komplettera för max antal grafts.
Allt beror på håravfallsgener, nuvarande progression, hårkaraktär, "scalp laxity", ärrvävnadsbenägenhet etc..men jag är beredd att hålla med dig i generella termer.
Men tänker mer på mindre avancerade ingrepp och där ärret blir i fokus. Varför ska man då välja FUT? Då tänker jag självklart på att val av klinik/kirurg väljs med omsorg oavsett metod. En del FUE-fabriker har ju en tendens att överskörda. Men det finns ju också många fula FUT-case där ute där ärren liknar minnesmärken från slaget i Braveheart...
Om behovet av grafts är lågt, åldern skapligt respektabel och det genetiska dektektivarbetet inte förorsakar oro, ja då kan man lätt argumentera för FUE över FUT (men tänk på att FUT gör sig bäst på virgin scalps...och att man som ung med mkt håravfall på g kanske ska fundera både en och två gånger om ens HT-karriären verkligen bör startas med FUE...tvek på den!), men å andra sidan, om man inte kör kort kort och inte har en tight skalp, så kan man också fundera över FUT i vissa fall. Detta uttalandet kanske låter kontroversiellt och värt att attackera. Fine. Låt mig förtydliga. Jag tar, med ovan nämnda förutsättningar, hellre 2000 st små, perfekt utspridda, FUE ärr i virgin-donorn än ett STRIP-ärr, för samma mängda grafts. Absolut. Men, några av de bästa hårlinjejobben jag sett är fortfarande signerade FUT och har man därför nära till te.x. Dr. Konior (USA) eller Hattingen, å pengar inte är en issue och man inte vill resa långt, ja då kanske en FUT från honom är värd att iaf ta med i beräkningen, men som sagt, beror på förutsättningar och önskemål. I de flesta fall är FUE att föredra vid "säkra" touch-ups såsom te.x. att förstärka vikarna i respektabel ålder (hos en kick-ass klinik).
Att skära i skalpen är inget jag direkt går igång på måste jag erkänna. Såklart SMP och att sätta grafts i ärret är alternativ för att städa upp men ändå, jag är tveksam
Inte jag heller. Tyvärr beter sig SMP ibland opålitligt i ärrvävnad och tekniken för ärr, är därför betydligt mer övertygande på pappret, än i verkligheten, just nu.

Konvalescensen är betydligt bekvämare med FUE och i den bästa av världar har vi inom en inte allt för avlägsen framtid en solid "metod" för att till signifikant del regenerera hårsäcksorgan i donorn - detta tror jag är den bästa framtida metoden, dvs fortfarande plocka ut grafts via FUE, tillföra "anti-ärrvävnadsfaktorer" samt också då någon form av "terapiform" som får en ny hårsäck att skapas där den gamla togs ut. Vi har redan idag rapporter från flertalet kliniker gällande just "spontan regenerering" i donorn (Hasci, Cole et al) samt en handfull biotech-företag som forskar inom området..men några giant leaps saknas.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg