FUE HT på Nordic Hair Clinic

FUE HT på Nordic Hair Clinic

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
Markant

17 Dec 2018, 16:14

Tjenare!
Nu var det min tur att äntligen få genomföra sin efterlängtade och genomtänkta hårtransplantation. Följ gärna med i utvecklingen och dela med er om tips och råd.

Jag vet om att jag är en ung HT-patient då jag snart ska fylla 24 år men mitt hår är något som jag har varit missnöjd med ända sen jag var 19. Jag har funderat på olika lösningar om hur jag ska kunna nöja mig med mitt höga hårfäste, dels genom att testa olika frisyrer och huvudbonader... Känslan av att låta mitt hår flaxa vilt i vinden kan jämföras med hur obekvämt det skulle kännas att råka gå till jobbet utan byxor. Därför går jag aldrig utomhus utan att ta med en keps.
Jag bestämde mig i vilket fall att det var dags nu under mitt juluppehåll från jobbet att boka en tid efter en grundlig konsultation på Nordic Hair Clinic i Göteborg.
Allt gick superbra och de lyckades få ut 3000 "grafts" från min donor (som de uppskattade hade möjlighet att "harvesta" en andra gång vid behov) och placerade de så tätt de kunde med hjälp av sitt nya diamantverktyg med en diameter på 1.5mm (kan ha hört fel på måttet men han förklarade att den var bättre än de gamla verktygen). Ingreppet var smärtfritt och nästan lite stimulerande. Man kände sig ompysslad av dessa tre duktiga kvinnorna från Turkiet. Teknikern som hade ansvar sitter på 15års erfarenhet och skapade kanalerna för hårsäckarna samtidigt som de andra två sorterade graftsen. Sedan placerades graftsen i hårlinjen. Efter bara 5 timmar var hela ingreppet färdigt och jag blev ombandagerad i nacken och kunde åka hem för att vila tillsammans med en medicinkur med Dalacin och Betapred för de nästkommande dagarna.

Bilderna är tagna dagen efter ingreppet. Har även några som är tagna direkt efter. Kommer att uppdatera så ofta jag hinner!
Image
Image
Markant

17 Dec 2018, 16:18

Oklart varför inte bilderna fungerar men jag kan bifoga länkarna här.

Hårlinjen:
https://imgur.com/a/lZ48E0e

Donor:
https://imgur.com/a/7nCS2Lq
Markant

17 Dec 2018, 20:37

Kanske postade denna tråd i fel överrubrik. Admin kan flytta om det behövs!

Här är en bild direkt efter OP.

Image

https://imgur.com/a/iWxq3kD
Huru

19 Dec 2018, 11:33

Hur kommer det sig att du valde att göra ht i Sverige?
Har du läst detta forumet innan du bestämde dig?
Markant

19 Dec 2018, 14:36

Vill ha säkerheten med att kliniken ligger på svensk mark med svenska lagar och framförallt att det är nära till kliniken så om något skulle gå fel eller om jag behöver hjälp med något så kan jag enkelt ta mig till kliniken.

Jag har läst en hel del här på forumet men jag fick ett gott intryck av kliniken när jag var där på konsultation och valde då att det var värt att göra det här.
Jag ställde alla kritiska frågor om ingreppet och de hade vettiga svar så det var inget att tveka på enligt mig.

Vem vet det kanske blir en katastrof av det hela men jag håller tummarna.
Erik86

19 Dec 2018, 16:41

Vilka svenska lagar tänker du på när du säger svenska lagar? Kirurgen är utbildad i Turkiet och teknikerna också, är dem legitimerade sjuksöterskor i grunden? Är teknikerna utbildade "in house" och har ingen ,medicinkt bakgrund? Hur skulle du kunna veta om dem var legitimerade även om dem säger att dem är det?

Men finns egentligen ingen svensk lag som skyddar dig ifall dem har förstört ditt hår/huvud, socialstyrelsen ser FUE som en kosmetisk behandling och ligger i en gråzon där egentligen den som utför det behöver inte vara legitimerad kirurg, därav många historier här på forumet tex om kliniker i Sverige där läkare mitt i operationen går ut och någon annan som visar sig vara kirurgens son på 25 bast tar över....

Det kommer nog inte bli katastrof, men du har defintivt inte fått den kunskap och erfarenhet som välrenommerade kirurger och deras team har, där dem kan visa hundratals/tusentals utförda jobb med bra resultat i 99% utav fallen( finns alltid nån person där det inte tar/funkar på grund av diverse faktorer).

Vad heter kirurgen du som utförde jobbet på dig? Frågade du äns eller brydde du dig? Har kirurgen en egen klinik i Turkiet? Varför behöver han flyga till Sverige för att hitta kunder när det verkar som att folk köar till Turkiet för att det är billigt?

Bara ett par funderingar jag tänkte på, din hårtransplanation är något du ska leva med resten utav livet, då vill man minimera risk faktorerna.

Lycka till

/E
whyatt

21 Dec 2018, 10:15

Tjenare! Nu var det min tur att äntligen få genomföra sin efterlängtade och genomtänkta hårtransplantation. Följ gärna med i utvecklingen och dela med er om tips och råd.
Ja men visst, det ska bli givande att up close få se vad denna hårlaser/prpklinik har att Stolt-sera med när det kommer till hårkirurgi. Håller tummarna för dig!
Jag vet om att jag är en ung HT-patient då jag snart ska fylla 24 år men mitt hår är något som jag har varit missnöjd med ända sen jag var 19.
Måste säga att jag blir skeptisk till urvalsmetodiken hos kliniken i fråga. Visserligen kan ett ingrepp på någon i din låga ålder rättfärdigas i enstaka fall..men de tillhör, om man får tro den internationella konsensusen gällande denna frågan, till undantagen. Nå väl, jag utgår ifrån att kliniken vet bäst och har gjort en korrekt bedömning.
Känslan av att låta mitt hår flaxa vilt i vinden kan jämföras med hur obekvämt det skulle kännas att råka gå till jobbet utan byxor. Därför går jag aldrig utomhus utan att ta med en keps.
Jag tror många av oss här kan känna igen oss och förstå precis vad du menar...men tro mig, ju närmre 30 du kommer desto enklare blir det att bortse ifrån hårets betydelse. Livet har lite grann den effekten...det kan så klart fortfarande suga att vara tunnhårig när man är 30, men förhoppningsvis har inträdet i gubba-åldern medfört att några fler mentala verktyg unlockats ;-)
Jag bestämde mig i vilket fall att det var dags nu under mitt juluppehåll från jobbet att boka en tid efter en grundlig konsultation på Nordic Hair Clinic i Göteborg.
Nu är du ju redan post-op, men för nybörjare som läser detta så är det INTE DUMT att gå på konsultationer hos flera olika, inkl. via nätet globalt - innan man "slår till"..alternativt lägger det hela på is.
och placerade de så tätt de kunde med hjälp av sitt nya diamantverktyg med en diameter på 1.5mm (kan ha hört fel på måttet men han förklarade att den var bättre än de gamla verktygen).
Nu vet jag inte hur instrument-arsenalen hos kliniken i fråga ser ut, men att placera tätt har egentligen varit möjligt sedan tidigt 2000-tal. Verktygen finns, men inte alla har kompetens att göra det bra. Därtill kan täthet med fördel uppnås genom att inte sätta för tätt första gången..och istället fylla på vid ingrepp nr#2 - för att maximera överlevnad. 1.5mm låter lite off...dubbelkolla gärna vad de menar..
Ingreppet var smärtfritt och nästan lite stimulerande. Man kände sig ompysslad av dessa tre duktiga kvinnorna från Turkiet. Teknikern som hade ansvar sitter på 15års erfarenhet och skapade kanalerna för hårsäckarna samtidigt som de andra två sorterade graftsen.
En hel del personer på diverse hårforum är skeptiska till användandet av "tekniker" - de vill helt enkelt att kirurgen skall göra allt. Jag är kluven i frågan då min uppfattning är att vältränade tekniker kan vara lika duktiga som en vältränad kirurg när det kommer till hårkirurgi...alltså behöver det i sig inte vara en nackdel att kliniken använder sig av tekniker för vissa delar av ingreppet så länge de har rejält med erfarenhet och är sammansvetsande som team.
Sedan placerades graftsen i hårlinjen. Efter bara 5 timmar var hela ingreppet färdigt och jag blev ombandagerad i nacken och kunde åka hem för att vila tillsammans med en medicinkur med Dalacin och Betapred för de nästkommande dagarna.
Oj, det var sjukt snabbt jobbat för hela 3000 st grafts!?

Slutligen, ska som sagt bli intressant att följa! Nu behöver du ha tålamod och förbereda dig på att kommande första månaderinnehåller en del shedding, rött mottagarområde och väldigt lite hårväxt. Lycka till! :)
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
sparrow

22 Dec 2018, 16:45

Har du en naturligt så pass hög panna eller har du börjat tappa hår tidigt i tonåren?

En av de större riskerna att göra en HT när man är yngre är att inte ha gjort tillräcklig research och att man har för höga förväntningar på resultatet. Av bilderna som är postade så ser det ut som ett relativt stort område som ska fyllas på. Förbered dig på att du behöver minst en ytterligare operation, då behöver det inte bli så nedslående om resultatet inte är helt optimalt vid en första behandling. Att placera grafts så tätt som möjligt ska inte relateras till det naturliga håret och hur pass tätt det växer. Det är extremt få som får en sådan täthet under en första behandling framförallt inte om det är ett större område. Det svåra är också att hitta en rimlig övergång från ett tätt växande hår till ett hår satt med transplantat. Det är antagligen bland det svåraste, att uppnå en jämn övergång mellan naturlig täthet till en ht. Där ser i alla fall jag stora risker, framförallt eftersom det handlar om fronten och hårlinjen. Sedan är det ju det här med hårtyper. Blont hår betyder ofta tunnare hårstrån.

Jag skulle ha siktat mot att inte sänka hårlinjen så pass mycket vid en första operation utan istället siktat på ett acceptera en högre hårlinje. Men det är försent att komma med de förslagen när operationen är genomförd.

Whyatt:

Jag tror dessvärre inte att det är så att 30 år idag är en ålder där personer ser sig som att de gått in i "gubbåldern". När vi lever allt längre så vill människor vara unga allt längre. Idag är nog snarare 55 år den ålder då många kan känna att håravfall inte är så allvarligt. Men det ska man inte tänka på när man är 24.
whyatt

24 Dec 2018, 13:43

sparrow wrote:
22 Dec 2018, 16:45
Jag skulle ha siktat mot att inte sänka hårlinjen så pass mycket vid en första operation utan istället siktat på ett acceptera en högre hårlinje. Men det är försent att komma med de förslagen när operationen är genomförd.
Du har en viktig poäng i att "läsa på innan". Dess vikt kan inte understrykas enough..men...och jag vet att du har hjärtat på rätt ställe och bara vill väl, men tänk på att forumsvän Markant dels redan gjort ingreppet, mår dåligt över sitt håravfall och nu befinner sig i en situation där inte speciellt mycket kommer att hända på ett ganska så långt tag och skalpen ser ut, och känns, sådär! Han behöver lugn, ro och bro support! 8-) Det som är gjort är gjort och utifrån bildmaterialet så tycker jag i alla fall inte att ingreppet ser ut som ett slarvjobb...men jag håller med, ett andra ingrepp någon gång i framtiden (från samma aktör, eller hos någon annan) ska nog inte ses som uteslutet, om du ämnar satsa på håret.

Vad som är viktigt nu är att du, i synnerhet pga av dina gener och din ålder, gör-vad-du-kan för att minimera fortsatt håravfall, dvs bromsa håravfallet med någon form av effektivt behandlingsprogram som tar i tu med "genetiskt håravfall" från flera vinklar. Det är iaf min icke-medicinska rekommendation :mrgreen:
Whyatt: Jag tror dessvärre inte att det är så att 30 år idag är en ålder där personer ser sig som att de gått in i "gubbåldern". När vi lever allt längre så vill människor vara unga allt längre. Idag är nog snarare 55 år den ålder då många kan känna att håravfall inte är så allvarligt. Men det ska man inte tänka på när man är 24.
Well, de som lever "allt längre" är ju faktiskt de som nyss dött så..jag är osäker på om de senare kullarna blir så gamla. Kanske. Lyckligtvis har ju en rad primära orsaker relaterade till förtidsdöd effektivt motverkats under 1900-talet (sanitet, penicillin, barnadödlighet m.m.) men än är vi inte utom räckhåll för bakslag. Misstag har begåtts. Nu går jag off-topic, sorry TS!
Kapitalism i all ära, men en drivande faktor i att de yngre mer än någonsin vill vara "forever young" beror ju på den mediala hjärntvätt de stackars små liven utsätts för. Å så fortsätter jag på TS-spåren! Dumma mig :oops: ;)
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Markant

25 Dec 2018, 00:23

Jag tackar så hemskt mycket för all input ni ger mig. Jag har gjort en hel del research men när det väl kom till kritan så valde jag att lita på det som kliniken kunde erbjuda mig. Och det är som Whyatt säger, en tekniker kan vara minst lika duktig som en kirurg och dessa kvinnliga tekniker får oftast inte den kredd som de förtjänar nere i Turkiet. Tyvärr. Jag är fullt medveten om att min HT inte kommer att uppfylla mina önskningar till 100%. Detta var de väldigt tydliga med på kliniken. De sa däremot att jag har goda förutsättningar för att genomföra en andra operation. Vilket jag också kan tänka mig att genomföra. Möjligtvis runt 30-års åldern isåfall.

Intressant diskussion ni hamnade i om ålder och mentala verktyg. Jag känner mig väldigt bekväm i mig själv och har accepterat mycket som inte går att ändra men just hår. Där känner jag starkt att jag måste justera något. Alla i min närhet är oerhört stöttande. Jag har precis börjat träffa en tjej i samband med allt detta och hon kom förbi med nödvändigheter när jag inte kunde gå ut p.ga. att jag inte fick använda huvudbonad de första 5 dagarna. Allt är bra med mig helt enkelt. Jag har dessutom valt att spara mitt hår upp till på huvudet vilket jag kan lägga framåt för att dölja rådnad och shedding.
Sover med håret bakåt så att området får andas på nätterna. Jag hoppas att det inte påverkar för mycket.

Förresten! Hur är det med alkohol. Jag genomförde operationen den 12e dec. Kan jag supa till det på Juldagen och Nyår eller kommer det att påverka mitt resultat mycket?
Markant

12 Jan 2019, 16:53

Hej! Tänkte uppdatera! Det har gått exakt 1 månad idag och det går långsamt framåt. Mycket rodnad kvar och hårstråna som följt med i operationen växer oerhört långsamt och börjar shedda lite här och var.

Hittar ingen bildtjänst som stödjer [IMG] förresten. om någon vet så tipsa gärna! :)

Höger vik https://gyazo.com/89683d0cd732e1ff237e3e267780f7c7

Vänster vik https://gyazo.com/dd9538210d3d66c2a994cb584b7a8246

Framifrån https://gyazo.com/45eaaa5e120882ecaa59ffe2c8ff27fc

Donor: https://gyazo.com/adac050a593fefb7307b0e9e2597bdfb
Donor högersida, det är mycket glesare på högersida än back och vänster. https://gyazo.com/d3c11d1d1cf7f1cd9f868e31b0ebd2d4
nollåtta

13 Jan 2019, 00:21

Imgur.com fungerar bra för forumbilder.

Jag tycker dina resultat verkar fullt normala för 4 veckor. Själv hade jag tappat det mesta runt 5 veckor.

Kan personligen tycka att du borde raka/snagga dig när rodnaden lagt sig om några veckor så att du får en någorlunda jämn hårväxt.
Markant

13 Jan 2019, 17:00

testade imgur också men det gick inte att visa bilden direkt utan det stod bara "image".

Ja, just nu går det enligt förväntningarna vilket känns bra, givetvis. Men vet med mig att jag råkade anstränga mig lite väl mycket dag 2 efter OP då jag var tvungen att tvätta kläder och tvättstugan ligger 4 våningar ner och vi har ingen hiss i lägenhetshuset. Mycket spring upp och ner och jag råkade dessutom nudda taket lite lätt med huvudet. (lågt i tak i tvättstugan).

Kommer förmodligen behålla håret upp till då jag vill kunna ha en frisyr i vardagen. Jag tänker att jag i junimånad kommer att klippa ihop mitt nuvarande hår tillsammans med det nya om det har lyckats växa ut ett par centimeter tills dess.
nollåtta

13 Jan 2019, 20:00

Om du loggar in på imgur och håller musen över din bild så kommer en pil visa sig. Klicka på den och välj "get share links" och sen "get bbcode".

Håren bör inte sitta så löst dag två att du inte kan ta en liten kollision.
Skriv inlägg