Min hårtransplantation hos BHR Clinic, maj 2020

Min hårtransplantation hos BHR Clinic, maj 2020

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
sakkarias

25 Jun 2020, 03:21

Hej Lookgood-vänner,

Jag har hängt här på forumet i ett par år men har aldrig vågat mig på att skriva ett inlägg. Jag har dock genom er fått mycket kunskap om olika behandlingar, däribland hårtransplantation, och känner därför att jag vill ”ge tillbaka” genom att dela med mig av min resa till en hårtransplantation hos BHR Clinic, som jag genomförde i mitten av maj 2020.

Jag ska försöka göra en lång historia kort och ber om ursäkt på förhand för att jag skriver långt. Jag vet dock med mig att jag själv uppskattade detaljerade berättelser när jag själv gjorde research. Jag började tappa hår vid ca 22 års ålder (jag är idag närmare 30), främst att jag fick väldigt djupa vikar. Då mitt yrke är väldigt visuellt och kräver att jag ser ung och fräsch ut var detta oroväckande. I början var det dock ganska ok och jag kunde täcka över vikarna med befintligt hår, men någonstans vid 25-26 började läget bli värre med diffust håravfall samt håravfall i kronan. Ångesten var molande och går att skriva spaltmeter om, och jag funderade på mitt håravfall regelbundet. Jag gjorde en del research, fick kontakt med Fredrik på BHR och åkte till Belgien för konsultation hos dem våren 2018. Där konstaterade de att jag var en lite under medel kandidat med en täthet om 70 och mestadels hårgrupper om 1-2 hår. Dessutom har jag hårbottenpsoriasis som jag behövde få bukt på. Bisanga rekommenderade därför att jag skulle avvakta ett tag.

P.g.a. min hårbottenpsoriasis fick jag minoxidil i pillerform utskrivet av Dr. Bisanga (eftersom lotion irriterar hårbotten), som jag nu tagit i ett par år i låg dos (0,25 mg) utan bieffekter. Finasteride i pillerform samt som lotion har jag testat med grova biverkningar, så det är tyvärr inte ett alternativ. Jag använder också ketoconazol schampo sedan tidigare.

Situationen innan min HT var att mitt håravfall accelererat. Mina vikar hade tunnats ut och tätheten överallt hade minskat. Läget blev så pass illa att jag inte kunde ha någon vanlig frisyr längre och fick testa att snagga mig, det enda som fungerade var 1 mm då allt annat såg tunt ut.

Till er som funderar på att snagga er kan jag berätta att jag blev positivt överraskad. Jag passade ganska bra i snagg, och fick (oväntat nog) flera komplimanger från kvinnor i min omgivning. I vissa fall verkade de till och med mer intresserade av mig efter att jag snaggat mig. Så om du funderar på det och går i gränslandet att inte kunna ha en normal frisyr – det kan vara värt att testa snagg! 

Våren 2020 kom och med det också Corona. Givetvis en hemsk tid på många sätt, men utifrån ett HT-perspektiv tänkte jag att det var en perfekt tid för att kunna läka ihop efteråt då man ändå arbetar hemifrån. Fördelen med att jag tappat mer hår var dels att jag fick bukt på min hårbottenpsoriasis i och med att jag snaggat mig, samt att jag nu blivit så pass tunnhårig att det gick att lite enklare rättfärdiga en HT. Sagt och gjort, jag kontaktade BHR-Fredrik och jag fick göra en online-konsultation med Bisanga.

Vi kom fram till att jag skulle göra en HT om 3000 grafts för att återskapa hårlinje samt arbeta oss bakåt ungefär halva huvudet, samt en SMP (tatuering som simulerar hårväxt) i kronan, med en ev. uppföljning så småningom, typ inom ett par/några år. Vi bestämde också att göra ett test om 100 grafts från skägget, för att se om det kunde användas för ev. framtida behov. Jag blev också informerad om att jag aldrig skulle uppnå fullgod täckning, framför allt i kronan, något jag är helt okej med, mitt mål är känna att man har en hårlinje/inramning av ansiktet som man kan leva med upp i åldern, inte nödvändigtvis ett perfekt hår livet ut.

Konsultationen ägde rum i april 2020, och vi kom fram till att jag skulle göra operationen i mitten av maj, då Belgien öppnade upp för resande igen. Det kändes lite osäkert med tanke på läget, och jag fick boka om min biljett några gånger p.g.a. inställda flyg, men till slut bokade jag min biljett med Lufthansa, och de ställde inte in resan, så jag kan rekommendera dem. Jag fick ha munskydd på mig under hela resan och det var lite Walking Dead-känsla på flygplatserna, men i övrigt var det faktiskt inga konstigheter.

Väl i Belgien tog jag in på ett boende som BHR-Fredrik hade rekommenderat, Value Stay Brussels South. Det ligger bokstavligen ett kvarter ifrån kliniken och drivs av en kille som heter Tino och hans familj, och måste säga att jag blev väldigt positivt överraskad över hur bra service det var, särskilt med tanke på att det var ganska billigt. P.g.a. Corona kunde jag beställa mat direkt till rummet, vilket passade perfekt när jag opererat mig. De var också vana vid att folk åkte dig och gjorde HT:s, Tino konstaterade ”it’s a natural thing, you know – and if you can do it, why not?”.

På själva operationsdagen skulle jag vara på plats tidigt, kl. 07:00 om jag inte missminner mig. Natten till operationen drömde jag att allting gått fel med operationen, och var faktiskt på väg att dra mig ur. Jag kände mig konstig som ville åtgärda något som trots allt var ”naturligt”, håravfall, och tänkte att jag kunde leva med att vara tunnhårig, men inte med en dålig operation. Jag kontaktade BHR-Fredrik, och trots att klockan var typ 06:30 på morgonen svarade han i telefon och vi talade igenom det. Vi kom fram till att denna operationen trots allt inte är en så stor sak, och att det är mycket att man gör det, och sedan ”glömmer man det”, man återställer ju bara något som man en gång haft.

Lugnad träffade jag Dr. Bisanga på kliniken. Vi ritade hårlinje, där Bisanga rekommenderade att vi skulle runda av vikarna litegrann. Jag var lite skeptisk till det då jag var orolig att det skulle gå åt för mycket grafts, men han försäkrade mig om att det var lagom konservativt och skulle bli snyggt.

Sedan följde en lång operationsdag, från ca kl. 08:00 till 17-18:00. Det började med att jag fick smärtstillande sprutor i huvudet. Jag hade läst om att detta skulle göra riktigt ont, men jag tyckte faktiskt inte att det var så farligt. Det kändes ungefär som att bli bedövad om man ska reparera karies hos tandläkaren. Bisanga punchade alla grafts, dvs. han gjorde alla hål för att befria graftsen, och han gjorde också alla hål uppe på mottagarområdet, därefter instruerade han sina tekniker hur och var graftsen skulle placeras. Under själva operationen var jag ganska dåsig och lyssnade på musik och poddar, dagen var lång men på intet sätt outhärdlig.

Bisanga tittade till mig då och då, och när operationen var över instruerade han mig personligen hur jag skulle göra med eftervård m.m.. Efter operation var jag matt, kände mig nästan lite hög och var oväntat pigg, men jag rekommenderar att man går hem och vilar direkt för tröttheten slog till ganska snart efteråt. På kvällen ringde BHR-Fredrik mig och kollade av att allt gått bra.

Graft breakdown FUE: 3003 grafts samt 100 grafts från skägget, totalt 3103 grafts

1 FU: 698 grafts
2 FU: 1642 grafts
3 FU: 663 grafts

Både Bisanga och jag blev något positivt överraskade över att jag hade fler tresiffriga grafts än väntat i bakhuvudet. Detta var positivt då man kunde använda 1:or och 2:or i främre delen och placera 3:orna närmare mitten av huvudet för att skapa densitet.

Dag 2 kom jag tillbaka för att göra min SMP. Det är i princip som att tatuera sig, så jag går inte in närmare på det annat än att det var väldigt bra och professionellt. Den dagen var lite kortare, ca 6h.

Dag 3 var det dags att åka hem. Jag flög hem med en bandana på. Jag tror att jag kanske kom undan med bandanan lite extra tack vare Corona, folk tänkte nog att jag hade bandanan som en extra åtgärd för att skydda mig. Dock stoppades jag för en kontroll vid tullen vid Arlanda i Stockholm, de måste tyckt jag såg lite suspekt ut med ansiktsmask och bandana. De var också lite fundersamma kring alla vätskor jag hade med mig, som jag fått för läkeprocessen. Jag visade dock upp ett intyg jag fått av kliniken och förklarade att jag opererat mig, och efter det släppte de mig utan problem.

Väl hemma följde 10 dagar av att ta hand om mig efter operationen. Jag tog semester en vecka och arbetade hemifrån resterande dagar. Jag sov i 45 grader de första dagarna för att undvika alldeles för mycket svullnad, som är en vanlig bieffekt. Jag svullnade dock upp rejält de första 4-6 dagarna, och jobbigast var när jag var svullen över ögonen, så pass att jag knappt kunde öppna dem. Det hjälpte dock att lägga på is samt att massera svullnaden mjukt. Så fort svullnaden förflyttat sig kinderna/hakan störde det inte så mkt. På förhand verkade det komplicerat med alla sprayer och krämer, men man vande sig väldigt snabbt. Jag ställde alarm på mobilen, något jag kan rekommendera då man annars lätt glömmer. BHR-Fredrik fanns också alltid ett mejl/sms bort.

Efter 10 dagar var så gott som alla tecken på att jag opererat mig borta. Jag hade och har fortfarande en lätt rodnad i mottagarområdet, men det är inget man tänker på så länge man inte lutar sig fram och verkligen pekar på det. Jag kan säga att jag blev positivt överraskad över hur snabbt man läker ihop, det är verkligen värst de första dagarna, läkeprocessen går sedan väldigt snabbt. Jag var väldigt orolig att folk på jobbet eller vänner skulle märka, men absolut ingen har märkt något, så länge jag inte berättat. Jag valde att berätta för några få, och jag fick faktiskt hjälp av min mamma som är sjuksköterska med krämerna i början då det var svårt att se bakhuvudet. Om du kan få hjälp hemma de första dagarna är det något jag kan rekommendera. Jag kan också rekommendera att snagga håret ett par veckor innan operation, på så vis hinner folk runtomkring en vänja sig och kommer inte fokusera på ens huvud. Så fungerade det åtminstone för min del.

Så här en månad efter operation är det jag är mest imponerad av dels hur väldesignad hårlinjen är (Bisanga hade helt rätt, det blev naturligt och snyggt), dels hur fint givarområdet ser ut. Det känns helt och fullt naturligt, och redan nu, en månad efter op, känner jag att jag passerat något slags före- och efter-HT-läge, där jag inte längre tänker på mitt håravfall. Mina hårsäckar håller så sakteligen på att gå in i vilofas nu och är åter om ca 2-3 månader, men det gör liksom inte så mycket, utan nu kan jag äntligen börja lägga tid och tankeverksamhet på annat. Att ingen märkt någonting, trots att vi både stärkt och rundat av hårlinjen, ser jag också som ett gott betyg på att op ser naturlig ut.

Sedan måste jag ge en stor eloge till BHR-Fredrik. Han har verkligen hållit mig i handen genom hela processen och haft väldigt stor förståelse för alla rädslor, tankar m.m., något som säkerligen delvis är tack vare att han själv opererats hos BHR och vet vad man genomgår. Att han sedan dessutom har en hel del humor och och glimten i ögat gör inte saken sämre.

Jag kommer komplettera med en liten lista med bra-att-tänka-på-saker så småningom samt med uppdaterade bilder. Sammanfattningsvis kan jag dock konstatera att jag än så länge är fantastiskt nöjd och glad över att jag gjort detta, och att jag valde att göra min operation hos just BHR. Jag funderade faktiskt på att operera mig i Sverige då det skulle vara mycket smidigare, särskilt nu under Corona-tider då man slipper flyga. Jag har besökt Poseidon-klinkiken samt Akacia Medical, men för mig var det viktigt att både hårlinje och donor skulle se helt naturligt ut samt ville minimera risken för ett undermåligt resultat, och där tycker jag att BHR var väldigt överlägset av resultaten att döma, med både naturliga och jämna resultat.

Om ni har några frågor, känn er fria att ställa dem. Jag är skyldig er efter all info jag insupit här genom åren! Och slutligen, om du som jag lider mycket av ditt håravfall och funderat på att göra en HT, boka en konsultation hos en duktig och erfaren klinik. Det värsta som kan hända är att du får ett nej, eller ett nej med reservationer. Jag fick inledningsvis ett nej av BHR, men blev successivt en bättre kandidat efter några år. En konsultation kostar oftast ingenting/mycket lite och du kan få mer info om vad du kan göra för att få bukt på ett problem som ofta gnager på psyket. Det är trots allt enligt mig naturligt att vilja återställa något som man haft och som så sakteligen tagits ifrån en.

Bilder finns längre ned i tråden.

Allt gott,
Sakkarias
Last edited by sakkarias on 24 Oct 2020, 20:33, edited 2 times in total.
mmbap

25 Jun 2020, 18:34

Väldokumenterat!

Men du ska göra en SMP eller? Eller du har gjort?
sakkarias

26 Jun 2020, 02:27

Tackar!

Jag har gjort en SMP, men bilderna i första inlägget togs direkt efter hårtransplantationen, som gjordes dag 1. Dag 2 gjorde jag SMP, men det finns det inga "officiella" bilder ifrån.

Här kan ni följa min utveckling från 3 dagar efter HT till 1 månad, vilket är ungefär nu. Som ni ser täcker SMP:n främst kronan. Obs. att på 1-månadsbilderna har jag tappat stor del av transplantaten och att håren nu gått in i vilosfas, varför främre delen kan uppfattas som något tunn.

Länk:

Allt gott,
Sakkarias
hv02tda

26 Jun 2020, 10:47

Vad fick du betala för allt?
mrke

28 Jun 2020, 22:40

Tack för mycket bra skriven rapport från din HT-resa. Kan du inte förklara dag 2 lite mer ändå? SMP är ju ändå en del av resultatet. Skulle tycka det vore intressant :)

Håller alla tummar för dig!
sakkarias

30 Jun 2020, 00:06

@hv02tda, gällande vad jag fick betala. Ordinarie pris är 4 € per transplantat, jag blev erbjuden 3,75 € per transplantat. Jag tror jag fick lite billigare pris delvis p.g.a. vi haft kontakt i i flera år och de förstått att jag var seriös. Delvis eftersom jag kommer från en familj där samtliga män har ett håravfall med mycket hår på sidorna och en del hår kvar uppe på huvudet, vilket gör att mina släktingar också är möjliga kandidater (vi har alla pratat om HT, men jag är först ut).

SMP kostade 700 € rätt och slätt.

Till detta tillkom resa och boende. Flygbiljetterna var ganska billiga, ca 1500-2000 kr, boende var inte så farligt dyrt, ca 200 € för tre nätter, till det tillkom taxi fram och tillbaka samt en del mat, säkert minst lika mycket (Bryssel är i allmänhet ganska dyrt, inkl. taxi).

Jag gjorde mitt blodprov gratis hemma i Sverige, men annars kan man göra det på kliniken och då kostar det 100 €. Obs. att jag fick lite dåliga värden på min s.k. blödartid (hur länge sår tar för att läka). Detta berodde med största sannolikhet på att jag tar minoxidil i pillerform. När jag slutade ta det inför op och gjorde om blodprovet var mina värden normala.

Allt som allt har jag betalat vad som ändå får sägas vara väldigt mycket. För min del satte jag ett naturligt resultat samt att känna mig trygg väldigt högt, och då var det värt att betala mer. Känslan av att bli opererad utav en av världens bästa HT-läkare går inte riktigt att sätta ett pris på. Man känner sig helt trygg och vet att läkaren aldrig skulle göra något endast för att tjäna pengar på dig eller ge dig ett resultat som inte skulle vara hållbart i längden. Utan alla beslut fattas utifrån vad som är långsiktigt hållbart och som går att leva med.

Att försöka komma undan billigare leder dessutom många gånger (av min research att döma, inte alltid såklart) till att donorn blir något förstörd redan efter första op samt att man får en något onaturlig front. Kanske inte så farligt just då, men på sikt kanske man måste betala dyra slantar för att få sin första op reparerad, och dessutom med sämre förutsättningar än från början.

Slutligen ska nämnas hur mycket mindre ångest jag känner över mitt håravfall nu och hur mycket tid och tankeverksamhet jag sparar på det (tänk alla timmar man surfat på nätet, tittat på andra mäns håravfall, känsla av oduglighet m.m.). Visst att jag kommer behöva göra ytterligare op i framtiden, men nu vet jag iaf att problemet jag varit orolig över i så många år går att åtgärda relativt enkelt. Känslan att gå ut på stan eller ta en öl på krogen (med social distans, såklart) och faktiskt känna sig bekväm i sitt eget skinn är också oslagbar. :)

Allt gott,
Sakkarias
Last edited by sakkarias on 01 Jul 2020, 00:13, edited 1 time in total.
sakkarias

30 Jun 2020, 00:30

@mrke, tack för fin feedback, kul att höra att min redogörelse uppskattas! Jag ska vidareutveckla lite gällande SMP.

Dag 2 var det alltså dags för att göra SMP, som vi alltså gjorde för att täcka kronan. SMP är som att göra en tatuering, men resultatet försvinner över tid, så det är på intet sätt en permanent lösning. Från början var jag lite skeptisk till SMP, det kändes som att det lätt kunde se onaturligt ut samt att det skulle innebära att betala för ett icke-permanent resultat. Tanken var dock att att SMP:n ska hjälpa upp helhetsresultatet eftersom Dr. Bisanga vad jag förstått i de allra flesta fall inte gör mer än 3000 grafts per op (man vill inte riskera att förstöra donorn genom att skapa för många sår som förstör hårsäckarna som ligger kvar i donorn). SMP:n ska alltså "ta mig över tröskeln" tills jag så småningom, säg inom ett par år eller lite mer, kan göra ytterligare en operation för att täcka mitt och krona ytterligare. Då kommer vi antagligen ta hjälp av det faktum att jag har ett ganska tjockt skägg där vi kan ta grafts ifrån, eftersom krona slukar en hel del grafts. Därav att vi gjorde ett test om 100 skägg-grafts under denna operation.

Eftersom det var dag 2 var jag alltså nyopererad, så vi gjorde SMP endast i kronan, som ju inte opererats öht. Jag fick lägga mig på samma stol där jag opererats dagen innan. Jag fick välja om jag villa ha smärtstillande eller ej, och eftersom jag fått så mycket smärtstillande dagen innan kände jag att jag ville skippa det.

Det gjorde inte så farligt ont och jag pratade med hon som tatuerade mig under nästan hela operationen, så jag var distraherad. Smärtan skulle jag beskriva som lågintensiv, dvs. det gjorde lite ont hela tiden istället för mycket stötvis. Under op fick jag reda på att hon som genomförde SMP:n arbetat för Bisanga i många år. Tanken var att Bisanga skulle lära sig att göra SMP i Italien, men han kunde inte åka just då, varför hon fick erbjudandet att åka och lära sig tekniken av några av de bästa i världen.

Själva SMP-ingreppet delades upp på tre sessioner under samma dag, där den första tog längst tid, säkert 3h, och två sessioner där hon kompletterade. Jag fick ta paus på kanske 10-15 min mellan varje session. I vanliga fall hade man kanske delat upp sessionerna på flera dagar, men då jag skulle lämna dag 3 körde vi allt på en gång. Hela SMP:n skulle jag säga tog 6-7h.

Hittills är jag mycket nöjd med resultatet. Precis som med allt annat som BHR erbjudit mig håller det hög klass och ser naturligt ut, jag tycker till och själv att det ser ut som hårväxt/stubb. Det är just nu lite av en övergång mellan SMP och opererat område, men den bör bli mindre tydlig i takt med att rodnaden minskar och att jag får mer/längre hår. Det är dessutom inget som syns för det nakna ögat, utan det är något man tänker på/ser när man vet om det och lutar sig in i en kameralins.

Allt gott,
Sakkarias
whyatt

07 Jul 2020, 21:36

Kul att få ta del av ditt äventyr Sakkarias!

En bra mängd grafts och därtill stöttande SMP, här blir det åka av hör jag...i synnerhet när klinikvalet ruvar på rejält med renommé och tummar upp!
Fick du någon uppfattning om hur mkt du har kvar i donorn?
Att försöka komma undan billigare leder dessutom många gånger (av min research att döma, inte alltid såklart) till att donorn blir något förstörd redan efter första op samt att man får en något onaturlig front
Good point. Det ligger mycket i detta och jag bävar inför den psykiska örfil många primärt yngre män kommer att åka på pga undermåligt klinikval som lät "bra och billigt"....samtidigt har vi sett intressanta resultat på löpande band hos en del kliniker i Indien, och där är priserna i många lägen mycket lägre än i Europa..

All in all, hutlöst mycket lycka till och fortsätt gärna din dokumentation här på brädan! :partydance:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
sakkarias

28 Jul 2020, 15:25

Hej Lookgood-vänner!

Ca 2 månader in efter op, eller det som ibland kallas "fula ankungen-perioden", i och med att man tappar sina grafts och bara väntar in att håret ska börja växa. Har uppdaterat bild-tråden med nya bilder, se länk nedan, obs. att man behöver klicka på länken och scrolla till längst ned (preview fungerar av någon anledning inte), bilderna där jag har militärtröja.

Tycker lustigt nog att fronten hållit ganska tätt genom hela processen, dvs. upplever det inte som att jag tappat alla inplanterade grafts framför allt i vänster vik. Det kan delvis ha att göra med den rödlätta tonen, som trots allt ramar in ansiktet litegrann och möjligtvis skapar illusionen om en lägre hårlinje. Tätheten på ovandelen av huvudet har dock minskat ganska rejält, något som dock är helt naturligt då återväxten börjar ungefär tre månader in.

Jag har hållit håret trimmat under tiden då jag tycker det ser för tunt ut så fort det växer sig lite längre. Jag trimmar ned till 3 mm ungefär varannan/var tredje dag och det fungerar bra, förutom att SMP:n kanske är lite väl skarp med så kort hår (men det går). Testade också att trimma ned allt till 1 mm en gång. Det gick förvisso, men jag rekommenderar det inte då de pyttesmå ärren från punch graftsen syns, samt att SMP:n i mitt fall blev alldeles för tydlig. Det var ingen annan som märkte och det syntes bara i vissa vinklar, men jag tänkte själv på det litegrann.

Hittills har ingen märkt någonting vad gäller min HT, såvida jag inte berättat det själv. Enda gången någon lagt en kommentar var när jag nyss hade trimmat ned till 1 mm. Jag lutade mig fram och en vän kände på mitt nyrakade huvud, och hon kommenterade då att "du har ju missat att trimma håret uppe på huvudet". Jag kom undan med en kommentar om att jag hade tjockare hårväxt där, haha. : :)

Allt gott,
Sakkarias
sakkarias

28 Jul 2020, 15:42

@whyatt, tack för hejarop!

Gällande hur mycket jag har kvar i donorn bedömde Dr. Bisanga att jag hade totalt ca 6000-7000 grafts att ta av, dvs. jag har ca 3000-4000 grafts återstående (exklusive skägg och ev. brösthår) . Detta mycket tack vare att jag har ett stort huvud, vilket gör att det går att sprida ut det man plockar på ett större område. Behöver man ytterligare grafts, framför allt för krona, är planen att ta hjälp av skägget och ev. fylla på med SMP.

Första gången man är tacksam över att ha ett stort huvud, antar jag. :D

Allt gott,
Sakkarias
sakkarias

01 Sep 2020, 20:54

Hej fellow Lookgood-vänner!

Nu har jag uppdaterat bild-tråden med bilder från 3 månader samt 3,5 månader in.

Håret börjar nu bli betydligt tätare, framför allt i vikarna som stärkts. Jag har successivt låtit håret börja växa, från 3 mm till 4 mm och sedan jag tog bilderna har jag börjat låta håret växa ut något. Bilderna är alltså när jag fortfarande har rakat ned till 4 mm. Ska bli intressant att se hur håret artar sig när man nu sparar ut det litegrann.

Det är skönt att åter ha vikar som ramar in ansiktet på ett helt annat sätt än jag hade förut. Jag upplever det som en mogen hårlinje med vikar, men känner inte längre paniken över att det är ett hårfäste som backat långt längre än vad "det borde" givet min relativt unga ålder.

Har glömt nämna att jag behövt ha mössa hela sommaren så fort jag varit utomhus för att skydda håret. Lite jobbigt givetvis, men det är många som har keps/mössa för att skydda sig mot solen oavsett, så man står inte ut från mängden.

Var på en fest häromveckan och blev uppraggad av en 22-årig dam som trodde att jag var jämnårig med henne. Kan säga att det kändes bra att inte längre känna sig som en halvskallig gubbe. ;)

Allt gott,
Sakkarias
whyatt

15 Sep 2020, 15:03

Hej fellow Lookgood-vänner!
Hejhej :frog:
Nu har jag uppdaterat bild-tråden med bilder från 3 månader samt 3,5 månader in.
Gott!! :dance:
Håret börjar nu bli betydligt tätare, framför allt i vikarna som stärkts. Jag har successivt låtit håret börja växa, från 3 mm till 4 mm och sedan jag tog bilderna har jag börjat låta håret växa ut något. Bilderna är alltså när jag fortfarande har rakat ned till 4 mm. Ska bli intressant att se hur håret artar sig när man nu sparar ut det litegrann.
Ser bra ut so far.
Var på en fest häromveckan och blev uppraggad av en 22-årig dam som trodde att jag var jämnårig med henne. Kan säga att det kändes bra att inte längre känna sig som en halvskallig gubbe. ;)
Mmm...åldern är något som kommer ikapp oss alla för eller senare, men med en sund inställning, ett bra humör och flera tusen omflyttade grafts blir allt enklare :smokingjoint:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
MobyDick

20 Sep 2020, 13:57

Ser bra ut Sakkarisas! Så du använder inte finasterid alls?
detvarpåhåret

29 Sep 2020, 14:54

Du har i princip exakt samma håravfallsmönster som jag har och tappt ungefär lika mycket! Alltid kul att hitta ett liknande exempel! Ska blir roligt att se slutresultatet :D
sakkarias

30 Sep 2020, 00:56

Hej Lookgood-vänner,

Nu har jag uppdaterat bild-tråden med bilder från 4 månader (bilderna är tagna 23 september, dvs. några dagar efter att 4 månader passerats).

Nu börjar tätheten förbättras en hel del vilket gjort att jag vågat/kunnat spara ut håret till lite längre, från 4 mm till 6-7 mm. Kan låta som väldigt lite längd, men som ni ser på bilderna blir det ganska stor skillnad i hur mycket "skugga" man får. Det känns som en lyxig tid just nu, för i princip veckovis märker jag av förbättringar. När jag tittar på bilderna som togs för en vecka sedan kan jag se att det redan nu, en vecka senare, ser lite bättre ut.

@MobyDick, tack så mycket! Och nej, jag har valt att avstå från Finasterid. Jag dömer ingen som tar det, utan det har helt enkelt att göra med att jag fick alldeles för grova biverkningar, med smärtor där nere som gjorde att jag t.ex. fick problem att tänka klart eller somna. Jag är väldigt känslig för all typ preparat som har "påverkan" på kroppen. T.ex. dricker jag knappt koffein, röker inte och dricker alkohol mycket sällan, kanske ett par gånger per år, just för att min kropp reagerar så starkt.

Jag är medveten om att detta med stor sannolikhet kommer innebära att jag kommer behöva göra ytterligare HT:s och att jag kanske aldrig kommer uppnå fullgod täckning. Men om jag går efter min pappas håravfall (som jag hittills följt på pricken) tror jag att HT:s med hjälp från skägg/bröstkorg kommer ta mig ganska långt. Kanske blir jag inte en "fullhead", men får åtminstone en stilig inramning av ansiktet och en okej täckning baktill.

@detvarpåhåret, kul att höra (även om det aldrig är kul mer håravfall, haha)! Mitt/vårt håravfall är ju lite udda på så vis att vi har tappat halvmycket hår på hela huvudet. Många jag ser online har tappat hår antingen i vikar eller krona. Hoppas du får lite glädje av att följa min resa och hör av dig i DM om du undrar över något mer specifikt. :-)

På återhörande om en månad kära vänner!

Allt gott,
Sakkarias
sakkarias

24 Oct 2020, 20:42

Hej kära Lookgood-vänner,

Jag är hemma sjuk, Corona kom åt mig till slut (bekräftat), så det blir hemmakarantän i ett par veckor. Hostig, febrig och trött, men det är än så länge inte värre än en influensa. Kan bara tacka att jag slapp bli sjuk precis när jag opererat mig.

Jag har uppdaterat tråden med resultat från 5 månader. Då jag rakat ned håret fram till för någon månad sedan kan jag tänka mig att det är svårt att se skillnaden, men själv märker jag veckovis av att tätheten blir bättre. Jag fortsätter att låta håret växa, så förhoppningsvis syns det mer även för er så småningom.

Hope you like! :)

Allt gott,
Sakkarias
Skriv inlägg