Min HT - 2017-12-19 - 3262 grafts - Dr. Koray

Min HT - 2017-12-19 - 3262 grafts - Dr. Koray

Före & Efter Resultat från både kliniker och privatpersoner
Erik-W

03 May 2019, 11:28

Här kommer information & bilder om min HT som jag gjorde hos Dr. Koray 2017-12-19.

Historik:

Jag är idag 31 år (fyller 32 om några månader). Jag upptäckte att jag började få håravfall vid 22 eller 23 års ålder. När jag tittar tillbaka på gamla bilder så ser jag dock att jag började få vikar redan då jag var runt 20-årsåldern. Mitt håravfall var till en början endast lokaliserat i fronten (vikar), men med tiden har det även blivit en generell utglesning/uttunning över hela hjässan.

Jag har under flera år dagligen använt Toppik för att dölja mitt håravfall och det fungerar väldigt bra, men till slut kom jag till en nivå där det började bli svårt att dölja håravfallet i fronten och det var då jag bestämde mig för att göra en HT.

Jag har testat både Minoxidil (2 ggr/dag) och Ketokonazol (sporadiskt) under 6 månaders tid (hösten/vintern 2016), men utan några märkbara resultat vilket gjorde att jag slutade att använda dem båda våren 2017. (Under den perioden hade jag dock inte så märkbart håravfall på hjässan, utan mest i fronten, vilket kanske gjorde att jag inte märkte några resultat.) Finasterid har jag aldrig testat, och efter att ha läst diverse skräckhistorier om det så kommer jag med största sannolikhet aldrig att testa det i framtiden heller.

Vad gäller håravfall i släkten så är det följande:

• Morfar hade uttunnat/glest hår men var inte flint vid 70 års ålder.
• Farfar hade ganska uttunnat hår, men först i senare ålder (efter 60-70-årsåldern) och var inte flint.
• Pappa, som är 59 år, har tappat hår på hjässan men har fortfarande hår i fronten.
• Min farbror har inget håravfall alls.
• Min morbror har inget håravfall alls.
• Min tvillingbror har samma håravfallsmönster som jag, men inte lika mycket ännu. (Han ligger ungefär 1-2 år efter tidsmässigt om man jämför våra håravfall.)
• Jag vet ingen i min släkt som är helt flint.

Operationsinformation:

Jag gjorde min HT hos Dr. Koray i Istanbul 2017-12-19. Koray rekommenderade 3200 i fronten och därefter Finasterid. Utan Finasterid kommer det krävas ytterligare HT i framtiden. Det kommer sammanlagt att krävas 8200 grafts för att täcka hela skalpen (om jag inte tar Finasterid) och jag har enligt Dr. Korays beräkningar 8100 grafts att tillgå. Garantin som lämnas är 90% utväxt av transplanterade grafts.

Min operation:
• 3262 grafts.
• 2,32 hårstrån/graft i genomsnitt.
• 0,06 i tjocklek/caliber/micron.
• 80 cm2 stort område behandlades.

Behandlingsplan, mål & förväntningar:

Jag räknar kallt med att behöva göra ytterligare HT och kanske faktiskt använda alla 8100 grafts (dvs. ca. 5000 återstående) som Koray sa skulle behövas för att täcka hela skalpen. Målet/förväntningarna är att fylla ut vikarna och göra fronten och hjässan mer utfylld igen. Jag vill ha ett resultat som innebär att det åtminstone ser bra ut rakat/trimmat (kanske 2 - 4 mm) och att det alltså är lika tätt över hela huvudet som det var i fronten innan sheddingen startade efter min HT 2017 (se bilder nedan!).

Om det skulle bli ett väldigt bra resultat så planerar jag att låta håret växa ut lite grann och fortsätta med Toppik. Om densiteten blir alldeles för dålig, så har jag tänkt raka/trimma håret (kanske till 2 - 4 mm) och därefter göra en SMP (front & hjässa framförallt).

För att försöka bromsa det fortsatta håravfallet så ska jag inom de närmsta dagarna börja med Dermarolling (Derminator 2) på 1,5 - 2 mm 3 - 4 ggr/månad och Minoxidil 2 ggr/dag samt Lipogaine Big 3 schampoo (innehållandes bland annat Ketokonazol, Saw Palmetto, nässelextrakt & biotin) 4 ggr/vecka och eventuellt ytterligare något tillägg. Jag har testat Trinov under 3 månaders tid, men jag märkte absolut inga som helst resultat med det, så jag slutade.

Frågor:

• Vad säger ni om min situation?
• Vad hade ni gjort om ni var i min situation?
• Hur mycket tror ni gym påverkar håravfallet? Jag har gymmat under flera år till skillnad från min tvillingbror. Kan det vara en orsak till att hans håravfall inte gått riktigt lika långt?
• Är mina mål realistiska? Tror ni att det går att uppnå ett resultat där det ser lika tätt ut snaggat som innan sheddingen började efter min HT 2017 (se bilder nedan)? (Dr. Koray har ju en garanti på 90% utväxt av de transplanterade graftsen, så då borde resultatet bli ungefär som innan det transplanterade håret börjar shedda.)

Nedan följer en hel del bilder från innan min HT fram till idag. (Jag gör ett nytt inlägg för varje bildrubrik. Hoppas inte ni tycker det blir för många bilder! Det är olika ljusförhållanden samt ibland lite olika längd på håret vilket gör att det ser olika glest ut på olika bilder. De flesta bilder på slutresultatet är dock tagna med ganska kort hår någon/några dagar efter klippning så att det är någorlunda samma längd på de olika bilderna.)
Last edited by Erik-W on 03 May 2019, 12:00, edited 4 times in total.
Erik-W

03 May 2019, 11:29

Bilder tagna av Dr. Koray innan HT:
Bifogat
Innan HT - Torrt.1.jpg
Innan HT - Torrt.1.jpg (102.59 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Torrt.2.jpg
Innan HT - Torrt.2.jpg (201.7 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Torrt.3.jpg
Innan HT - Torrt.3.jpg (221.15 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Torrt.4.jpg
Innan HT - Torrt.4.jpg (277.23 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Torrt.5.jpg
Innan HT - Torrt.5.jpg (204.28 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Torrt.6.jpg
Innan HT - Torrt.6.jpg (207.71 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.1.jpg
Innan HT - Blött.1.jpg (103.3 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.2.jpg
Innan HT - Blött.2.jpg (211.6 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.3.jpg
Innan HT - Blött.3.jpg (222.36 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.4.jpg
Innan HT - Blött.4.jpg (291.09 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.5.jpg
Innan HT - Blött.5.jpg (210.07 KiB) Viewed 545 times
Innan HT - Blött.6.jpg
Innan HT - Blött.6.jpg (208.45 KiB) Viewed 545 times
Last edited by Erik-W on 03 May 2019, 11:40, edited 1 time in total.
Erik-W

03 May 2019, 11:35

Bilder från direkt innan & direkt efter HT:
Bifogat
HT Före.1.jpg
HT Före.1.jpg (74.41 KiB) Viewed 544 times
HT Före.2.jpg
HT Före.2.jpg (187.85 KiB) Viewed 544 times
HT Före.3.jpg
HT Före.3.jpg (221.88 KiB) Viewed 544 times
HT Före.4.jpg
HT Före.4.jpg (183.86 KiB) Viewed 544 times
HT Före.5.jpg
HT Före.5.jpg (145.19 KiB) Viewed 544 times
HT Före.6.jpg
HT Före.6.jpg (151.79 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.1.jpg
HT Efter.1.jpg (75.25 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.2.jpg
HT Efter.2.jpg (196.42 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.3.jpg
HT Efter.3.jpg (201.44 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.4.jpg
HT Efter.4.jpg (229.78 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.5.jpg
HT Efter.5.jpg (153.24 KiB) Viewed 544 times
HT Efter.6.jpg
HT Efter.6.jpg (168.82 KiB) Viewed 544 times
Erik-W

03 May 2019, 11:38

Bilder från efter HT, innan sheddingen började:

Kommentar/fråga: Rodnaden man ser borde väl ha ungefär samma effekt som SMP? Så som det ser ut på dessa bilder (täthet och längd på håret) hade jag varit väldigt nöjd med som slutresultat med HT + SMP. Är det möjligt att uppnå efter 8100 grafts och SMP tror ni?
Bifogat
Efter HT - Innan Shedding.1.JPG
Efter HT - Innan Shedding.1.JPG (57.81 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.2.JPG
Efter HT - Innan Shedding.2.JPG (335.05 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.3.JPG
Efter HT - Innan Shedding.3.JPG (127.53 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.4.JPG
Efter HT - Innan Shedding.4.JPG (113.08 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.5.JPG
Efter HT - Innan Shedding.5.JPG (176.01 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.6.JPG
Efter HT - Innan Shedding.6.JPG (134.74 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.7.JPG
Efter HT - Innan Shedding.7.JPG (55.07 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.8.JPG
Efter HT - Innan Shedding.8.JPG (47.54 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Innan Shedding.9.JPG
Efter HT - Innan Shedding.9.JPG (128.35 KiB) Viewed 541 times
Last edited by Erik-W on 03 May 2019, 12:13, edited 3 times in total.
Erik-W

03 May 2019, 11:40

Bilder från efter HT, efter sheddingen:
Bifogat
Efter HT - Efter Shedding.1.JPG
Efter HT - Efter Shedding.1.JPG (237.22 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Efter Shedding.2.JPG
Efter HT - Efter Shedding.2.JPG (189.54 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Efter Shedding.3.JPG
Efter HT - Efter Shedding.3.JPG (223.47 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Efter Shedding.4.JPG
Efter HT - Efter Shedding.4.JPG (186.48 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Efter Shedding.5.JPG
Efter HT - Efter Shedding.5.JPG (295.17 KiB) Viewed 541 times
Efter HT - Efter Shedding.6.JPG
Efter HT - Efter Shedding.6.JPG (303.43 KiB) Viewed 541 times
Erik-W

03 May 2019, 11:43

Slutresultat utan Toppik:

Kommentar/fråga: Har 90% (som är garantin) vuxit ut? Jag tycker inte att det är någon jättebra densitet i vikarna. Jag tycker att det ser betydligt tätare ut från direkt efter min HT (innan sheddingen började) än idag. Kanske har det att göra med att håret var snaggat innan sheddingen började och att håret idag är betydligt längre? Om jag skulle snagga håret idag så skulle det kanske se ut ungefär som när det var snaggat direkt efter HT? Vad tror ni?

Sista bilden är från juli 2018 (alltså nästan 1 år sedan). Tycker ni att mitt håravfall har fortskridit mycket om man jämför slutresultatbilderna med bilden tagen 2018-07 samt övriga bilder? (Jag vet att det är svårt att säga eftersom det är lite olika längd på håret och lite olika ljusförhållanden med mera.)
Bifogat
Slutresultat - Blött.1.JPG
Slutresultat - Blött.1.JPG (166.05 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Blött.2.JPG
Slutresultat - Blött.2.JPG (202.97 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Blött.3.JPG
Slutresultat - Blött.3.JPG (153.42 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Blött.4.jpg
Slutresultat - Blött.4.jpg (320.12 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.1.jpg
Slutresultat - Torrt.1.jpg (165.01 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.2.JPG
Slutresultat - Torrt.2.JPG (49.99 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.3.jpg
Slutresultat - Torrt.3.jpg (266.21 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.4.jpg
Slutresultat - Torrt.4.jpg (215.09 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.5.JPG
Slutresultat - Torrt.5.JPG (107.22 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.6.JPG
Slutresultat - Torrt.6.JPG (144.43 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.7.jpg
Slutresultat - Torrt.7.jpg (212.82 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.8.jpg
Slutresultat - Torrt.8.jpg (310.23 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.9.JPG
Slutresultat - Torrt.9.JPG (173.89 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.10.JPG
Slutresultat - Torrt.10.JPG (181.29 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.11.JPG
Slutresultat - Torrt.11.JPG (271.33 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.12.JPG
Slutresultat - Torrt.12.JPG (245.79 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.13.JPG
Slutresultat - Torrt.13.JPG (170.78 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.14.JPG
Slutresultat - Torrt.14.JPG (155.13 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Torrt.15.jpg
Slutresultat - Torrt.15.jpg (537.24 KiB) Viewed 540 times
Resultat 2018-06 - Torrt.JPG
Resultat 2018-06 - Torrt.JPG (59.46 KiB) Viewed 540 times
Last edited by Erik-W on 03 May 2019, 12:05, edited 2 times in total.
Erik-W

03 May 2019, 11:45

Slutresultat med Toppik:
Bifogat
Slutresultat - Med Toppik.1.JPG
Slutresultat - Med Toppik.1.JPG (41.71 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Med Toppik.2.jpg
Slutresultat - Med Toppik.2.jpg (329.76 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Med Toppik.3.jpg
Slutresultat - Med Toppik.3.jpg (352 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Med Toppik.4.jpg
Slutresultat - Med Toppik.4.jpg (342.8 KiB) Viewed 540 times
Slutresultat - Med Toppik.5.JPG
Slutresultat - Med Toppik.5.JPG (248.95 KiB) Viewed 540 times
whyatt

06 May 2019, 10:45

Först och främst, snyggt inlägg – så ska det se ut! :D
Mm..ofta är det ju så..att man inser att ens håravfall visade sig tidigare än man först trodde..

Mitt håravfall var till en början endast lokaliserat i fronten (vikar), men med tiden har det även blivit en generell utglesning/uttunning över hela hjässan.
Ofta hänger krypande vikar ihop med växande måne. Om det och/eller sker en diffus uttunning över hela hjässan kan man börja fundera över hur te.x. sköldkörteln mår.
I ditt fall är fronten klart attackerad och troligtvis kommer den svikta ännu mer framgent.

Jag har under flera år dagligen använt Toppik för att dölja mitt håravfall och det fungerar väldigt bra, men till slut kom jag till en nivå där det började bli svårt att dölja håravfallet i fronten och det var då jag bestämde mig för att göra en HT.
Jag tror att många av oss som går i HT-tankar bör acceptera tanken på att vi troligtvis behöva använda produkter som döljer håravfall även efter HT-resan. Eventuellt kan hårpigmentering också lösa detta genom att fungera som ”permanenta” Toppik i hårbotten.

Jag har testat både Minoxidil (2 ggr/dag) och Ketokonazol (sporadiskt) under 6 månaders tid (hösten/vintern 2016), men utan några märkbara resultat vilket gjorde att jag slutade att använda dem båda våren 2017. (Under den perioden hade jag dock inte så märkbart håravfall på hjässan, utan mest i fronten, vilket kanske gjorde att jag inte märkte några resultat.)
Så du såg inte under 6 mån någon positiv effekt i fronten heller? Första tiden med minox kan innebära shedding varför känslan av ökat håravfall och användning av minox, som sagt i början, kan gå hand i hand.

Finasterid har jag aldrig testat, och efter att ha läst diverse skräckhistorier om det så kommer jag med största sannolikhet aldrig att testa det i framtiden heller.

Låter klokt. Hormonbehandling är ett stort steg och verkligen inte för alla. En mellanväg kan vara att te.x. köra oral minoxidil och topikal finas (eller dutas) några gånger i veckan..men också denna approach är långtifrån riskfri.

Vad gäller håravfall i släkten så är det följande:
• Min tvillingbror har samma håravfallsmönster som jag, men inte lika mycket ännu. (Han ligger ungefär 1-2 år efter tidsmässigt om man jämför våra håravfall.)
- Tvåäggs?

Jag gjorde min HT hos Dr. Koray i Istanbul 2017-12-19. Koray rekommenderade 3200 i fronten och därefter Finasterid. Utan Finasterid kommer det krävas ytterligare HT i framtiden. Det kommer sammanlagt att krävas 8200 grafts för att täcka hela skalpen (om jag inte tar Finasterid) och jag har enligt Dr. Korays beräkningar 8100 grafts att tillgå.
Så du har helt enkelt 8100-3262 st grafts kvar då?

Garantin som lämnas är 90% utväxt av transplanterade grafts.
Mm..garanti hit och garanti dit. Jag kommer att återkomma om just detta lite längre ner.

Jag räknar kallt med att behöva göra ytterligare HT och kanske faktiskt använda alla 8100 grafts (dvs. ca. 5000 återstående) som Koray sa skulle behövas för att täcka hela skalpen. Målet/förväntningarna är att fylla ut vikarna och göra fronten och hjässan mer utfylld igen.
Troligt kommer du behöva nyttja den mängden ja..

Jag vill ha ett resultat som innebär att det åtminstone ser bra ut rakat/trimmat (kanske 2 - 4 mm) och att det alltså är lika tätt över hela huvudet som det var i fronten innan sheddingen startade efter min HT 2017 (se bilder nedan!).
Hmm..oklart om det går. HTs generellt presterar inte superbra med så kort hår. Därtill behöver donor harmoniseras och 2-4mm där..med +8000 st uttag kommer att synas till viss del. Just saying. Hårpigmentering kan hjälpa här.

För att försöka bromsa det fortsatta håravfallet så ska jag inom de närmsta dagarna börja med Dermarolling (Derminator 2) på 1,5 - 2 mm 3 - 4 ggr/månad och Minoxidil 2 ggr/dag samt Lipogaine Big 3 schampoo (innehållandes bland annat Ketokonazol, Saw Palmetto, nässelextrakt & biotin) 4 ggr/vecka och eventuellt ytterligare något tillägg. Jag har testat Trinov under 3 månaders tid, men jag märkte absolut inga som helst resultat med det, så jag slutade.
Intressant program. Bör kunna hjälpa bromsa. Inom kort kommer LOOKGOOD ANTI-BALDING TOOLKIT ut, så stay tuned, kanske hittar du något mumsigt i den ;)

Frågor:
• Vad säger ni om min situation?
Fortfarande ett bra läge. Gällande ditt resultat så är det ingen home run men heller inte motsatsen. Jag tycker att dina vikar är lite för tunna (densitet) samt behöver fler tunna hårsäckar i den yttersta hårlinjen...men troligtvis behövs inte speciellt många hårsäckar i varje vik för att ge dig den solida looken du söker.

• Vad hade ni gjort om ni var i min situation?
Prata med ASMED och fråga vad de anser om tätheten i vikarna. Det är en bra början. Om de kan visa att 90% av placerad täthet, låt oss säga 40 grafts per cm2, växer, ja då är det ju inget att prata om..men kanske kan du få en gratis touch up om du väljer att göra ditt kommande ingrepp hos dem - vilket är ett beslut som helt och hållet är upp till dig att fatta!

• Hur mycket tror ni gym påverkar håravfallet? Jag har gymmat under flera år till skillnad från min tvillingbror. Kan det vara en orsak till att hans håravfall inte gått riktigt lika långt?
”However, either due to the influence of genetics or medicine, a woman can release two egg cells at once, which are then fertilized by two separate sperm cells from the father.
These two egg cells develop into embryos of their own – fundamentally different children, with their own DNA, placenta, amniotic sac, and other parts. They attach to your uterus and grow into babies.”
Sen är jag en firm believer in EPIGENETIK varför det i min värld inte är omöjligt att ens livsstil påverkar, och med stöd av ovanstående citat, också påverkar tvillingar.

• Är mina mål realistiska? Tror ni att det går att uppnå ett resultat där det ser lika tätt ut snaggat som innan sheddingen började efter min HT 2017 (se bilder nedan)? (Dr. Koray har ju en garanti på 90% utväxt av de transplanterade graftsen, så då borde resultatet bli ungefär som innan det transplanterade håret börjar shedda.)
Naturlig täthet är svårt att uppnå, ofta försöker man ligga kring 35-55 grafts/cm2 vilket inte kommer i närheten. Kör man kortkort så kan ju en pigmentering verkligen göra jobbet men också vid längre hår kan en pigmentering hjälpa så länge man inte klipper sig så pass kort att man ser pigmenten (som har en höjd av 0).
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

06 May 2019, 11:13

Intressant case... Känner igen dina funderingar från min första HT, där jag också upplevde att jag hade högre densitet innan sheddingen (vecka 1 typ) jämfört med slutresultatet.
Skulle vilja nämna några saker innan jag säger eller frågar något annat:

-Du har gjort ett bra val av kirurg. Jag tror inte du behöver känna att du gått fel, men även den bästa har mindre bra case (säger dock inte att ditt är ett sådant).

-Jag tror att få hårtransplantationer uppnår perfektion (läs naturlig täthet) efter 1 operation, jag tror man får vara lite cynisk och anta att även toppkirurgerna använder smickrande ljussättning när de går igenom resultaten. Inte alla, men några.

-Jag tycker inte ditt resultat är dåligt på något vis, men jag förstår att du hade förväntat högre täthet (det gjorde jag med).

-Jag tror tätheten möjligtvis var något högre innan sheddingen, ja. Men det tror jag kanske skulle kunna vara väldigt vanligt?? (någon som har en uppfattning om detta?)

Skulle också vilja fråga några saker:

-Hur har eftervården sett ut (i detalj)? Har du följt allt? Har du råkat faila på någon av punkterna? (UV ljus för tidigt, börjat träna för tidigt etc)

-Vet du om tätheten i fronten är ämnad att vara högre än snittet? För räknar jag på behandlad yta 80cm^2 och antalat grafts så får jag 41 grafts per cm^2 varav 90% av detta är ca 37 grafts per cm^2.
37 grafts per cm^2 är ungefär det du visar på bilden (om inte ännu högre). Anledningen till att jag vet detta är för att jag hade tom lägre täthet än du och när jag gick för att göra min andra operation bad jag dom kolla vilken täthet som uppnåtts från första operationen. Och jag fick svaret att det var typ 38 grafts per cm^2.

-Angående en ytterligare HT för att täcka hela skalpen som du nämnde, antar att du menar för eventuellt framtida håravfall? Eller menade dr Koray att du kommer behöva fylla i befintligt område med, och således räknade in det området med och beaktade den siffran för det också?

Vad jag skulle gjort:

-Ta upp med dr Koray om han bedömer detta vara 90% återväxt. (Förklara att du är förväntade dig högre täthet).

-Fråga dig själv om du verkligen inte är nöjd (svårt att se hur bra/dåligt resultatet enbart på bild). Vill du förbruka ytterligare grafts för samma område (som kanske kommer behövas för kronan), och vill du gå igenom processen igen?

Angående om gym; tror ingen kan säga med säkerhet om det har någon påverkan, jag tränar också mycket och läst både att det skulle kunna vara bra, likväl att det skulle kunna vara dåligt för håret.
Personligen har jag inte upplevt högre håravfall sedan jag började träna på allvar (4 år sedan).
jonzi

14 May 2019, 03:31

Jag tycker Koray saknar förmåga att skapa naturliga hårlinjer. Allt är som en "repetetiv" auto-bahn. Sedan ser det för mig ut som pitting i implanteringen. Nu är ju dina bilder sjukt bra tagna så man ser va ända liten imperfektion, men jag tycker det ser fake ut.

I världen av HT är det absolut viktigaste för mig hur naturligt det implanterade håret ser ut när det precis lämnar huden. Här krävs det korrekt vinkel, djup och hårkaliber för att ha en chans att se verkligen 100% naturligt ut. Man behöver även en naturlig "randomness" som lurar ögat. Bra kliniker uppnår detta, mindre bra misslyckas ofta.

Om något kan jag tycka att whyatt misslyckats att förklara för folk vilka som klarar detta och vilka som inte gör det. Verkar som han saknar ett skarpt öga för vad som är naturligt och vad som inte är det.

Den här kliniken skulle tillexempel tas upp mer som duktiga på vad dem gör. Koray kan slänga sig i väggen:

Titta vid 7:11 tex...
whyatt

15 May 2019, 08:07

Om något kan jag tycka att whyatt misslyckats att förklara för folk vilka som klarar detta och vilka som inte gör det. Verkar som han saknar ett skarpt öga för vad som är naturligt och vad som inte är det.
Du framstår i dina inlägg som en överlag klok och slipad kille, så det är möjligt att du har rätt och jag tar din feedback seriöst. Misslyckanden är en del av livet och vad vore vi inte utan våra medmänniskors välvilja att då och då belysa våra tillkortakommanden. Thx bro! :mrgreen:

..Sen vet jag egentligen inte vilket "ansvar" jag har att förklara precis allt, precis hela tiden, för precis alla..hehe..i synnerhet inte på en öppet gratisbräda (där du troligtvis inte läst i närheten av allt jag skrivit, tipsade te.x. om Hattingen Hair redan 2009..så...ehrrmm..)...men men..visst, om jag hade haft mer tid, pengar och hjälp så hade Lookgood verkligen kunnat bli bättre – är du frivillig? Säg i så fall gärna till.

Jag håller med dig Jonzi om att vi inte sällan ser HT-hårlinjer som inte håller världsklassnivå, från en rad olika kända kliniker.
Mina favoriter när det kommer till denna konstform att skapa just realistiska hårlinjer är bl.a. Shapiro Medical och STRIP-specialisten Dr. Konior. Sen rekommenderar jag inte per se någon specifik klinik, av förklarliga skäl. Givetvis finns det en rad andra kirurger som också har den där lilla extra touchen emellanåt och förmågan att verkligen ”lura ögat” – Hattingen är helt klart intressanta, Heitmann är vass, Keser, Feriduni, Mwamba har många finfina fall etc, listan kan göras rätt lång.

Några saker behöver poängteras.
1) Vad som är lätt att glömma av när vi pratar om mjuka, realistiska hårlinjer är att det hos vissa kandidater (med grov hårkaliber och mörkt hår) kan vara besvärligt att få fram nape-hairs i tillräcklig omfattning lämpliga att sätta i den absoluta fronthårlinjen då vissa personers "nape-hårlinje" (nackhåret längst ned) är förutbestämt att vandra uppåt. Att då ens komma på tanken att skörda dessa är oansvarigt. Om patienten därtill har överlag robusta hår så kommer hårlinjen att bli taggigare än önskvärt.

2) Nyligen transplanterat hår kan i vissa fall få sig en ”boost” av förflyttningen och därigenom bli mindre lämpliga för just placering i hårlinjen, vilket är svårt att veta innan.

3) Hårlinjer på fotografier tenderar, om de för övrigt är välgjorda, att se lite bättre ut live. Jag vet inte hur många du har sett in real life Jonzi, men för mig har det blivit några stycken genom åren :)

Nu är inte ovanstående ett försvarstal för kliniker som inte kan hårlinjer. Jag tjötar ideligen om vikten av att som presumtiv HT-spekulant kräva att få se tydliga bildserier på tidigare resultat som liknar ens eget hår och ens egna förutsättningar. Kan detta inte visas upp, avsluta omedelbart kontakten och lägg energin på att utvärdera andra kliniker.
Koray kan slänga sig i väggen
Och det får du så klart både tycka och proklamera, men jag tycker personligen att du förenklar frågeställningen genom att se allt väldigt svart eller vitt. Är ASMED perfekta i alla avseenden? Så klart inte, de har dåliga fall och missnöjda kunder också, men det har alla kliniker, i synnerhet när man opererar på så många som de gör varje år.

Här kommer två exempel som kanske fungerar som delvis motvikt till din totalsågning av ASMED:
_DSC1981.jpg
_DSC1981.jpg (93.11 KiB) Viewed 229 times
korayexempelhl.jpg
korayexempelhl.jpg (34.11 KiB) Viewed 229 times
Dr. Konior är en av mina hårlinjefavoriter...
Image

Återigen, jag försvarar ingen klinik. Det får de göra själva...din attack mot dem kanske är befogad, eller så är du kanske inte riktigt en så fullfjädrad hårlinjespecialist som du själv verkar tro 8-)

Vore kul om du vill fortsätta diskussionen Jonzi i en EGEN tråd. Skapa i så fall en så tar vi resten där, istället för att haj-jacka denna. Tack.
whyatt

15 May 2019, 11:23

Uppdatering:
Specifik tråd skapad för att diskutera hårlinjedesign.
hartransplantationer/allt-om-bra-och-da ... t6210.html
Hårboll

16 May 2019, 15:36

Lämnade en post i den nya tråden :) Håller med Jonzi om vad som gör en PERFEKT hårlinje och att koray inte riktigt når upp till det utan att dessa är "dåliga". Däremot tycker jag kritiken mot Whyat var lite överdriven... Whyat ger en bra och utförlig kommentar om ämnet. Tycker han kan klistra in det i den nya tråden för att spara den där (om hur vissa inte kan använda hur mkt nape hairs som helst etc).

Vidare vore det kul o höra svar från TS.
Skriv inlägg