En gång för alla: FUT, FUE eller BÅDA? - Vad anser du och varför?

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

En gång för alla: FUT, FUE eller BÅDA? - Vad anser du och varför?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
whyatt

09 Nov 2019, 11:32

..vilken utmärkt rubrik som alla med hårtransplantations-ambitioner behöver förstå eftersom donor management, i relation till det egna, både befintliga men också kommande behovet, utgör en mycket viktig bit i det tunnhåriga pusslet! :partydance:

Frågeställningen är verkligen inte ny men hur lyder egentligen det mest sanna svaret? :scratchheadyellow:
Ja det ska vi reda ut i denna tråd...men innan jag berättar hur det ligger till (hehe whyatt vs ödmjukhet 0 - 1), så vill jag gärna höra hur ni, kära forum-hens (..alltså jag kallar er inte för hönor utan använder mig bara av det sååå in i norden praktiska, könsneutrala, personliga pronomenet "hen") ser på saken!

Vad väntar du på? Fäll ner visiret och slit fram värjan, så kör vi så det ryker! :duel: :neener:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Harry.k

11 Nov 2019, 20:20

Inget av dom. Är numera en total motståndare till allt vad ht innefattar. MEN om man verkligen var tvungen att välja så blir det ändå FUE. Av en skicklig kirurg som använder liten punch, manuellt utförd naturligtvis. Även om man tar med detta med behovsytan då FUT är att föredra för den(ja den inte hen, vi behöver inte "hen" eftersom det könsnutrala "den" redan finns *thumbsup smiley som saknas*) så är det ändå större chans att donorområdet runt där man skär ut remsan skadas. Därtill är det rätt ofta växtriktningen vid ärret också ändras.
whyatt

12 Nov 2019, 14:59

Är numera en total motståndare till allt vad ht innefattar.
Tråkigt att du har blivit en motståndare, gäller det för alla-i-alla-lägen eller pga personliga erfarenheter?
Jag har visserligen länge rekommenderat alla som oroar sig över håravfall att istället satsa på att SKITA i håret och lägga fokuset på träning, garderob, sol etc. Om man ändå skall vara ytlig.
Bäst är så klart att inte ens vara ytlig utan styra livet mot betydligt bördigare marker än så (te.x. personlig utveckling)...men det är ju lättare sagt än gjort.
MEN om man verkligen var tvungen att välja så blir det ändå FUE. Av en skicklig kirurg som använder liten punch, manuellt utförd naturligtvis.
Vid ett donordjup som överstiger behovsytorna så håller jag med dig om att FUE ofta är ett lämpligt förstahandsalternativ. Om däremot det totala håravfallet blir så pass omfattande att det överstiger FUE-donorns kapacitet, bör inte FUT räknas ut om kandidaten är villig att walk the walk - med allt vad det innebär. Givetvis måste kirurgen göra bedömningen att typ 2 st FUT extra, utöver eventuella FUE-ingrepp, tar slutresultatet till en vettig nivå, som också kandidaten accepterar.
vi behöver inte "hen" eftersom det könsnutrala "den" redan finns
Näää meeeen Haaaaarry....snart får du ett nytt smeknamn, Jordan eller Donald? Välj själv! :neener:
så är det ändå större chans att donorområdet runt där man skär ut remsan skadas. .
Skadas å skadas. Inget sticker väl under stolen med att det blir ärrvävnad pga ingreppet...men det är här kombinationen skicklig kirurg, god "scalp laxity" samt korrekt eftervård genererar mycket tunna ärr som dessutom han skördas en gång till och summa summarum, resultera i en hel del extra grafts för de med sinande FUE-only donor, i relation till håravfallet.
Därtill är det rätt ofta växtriktningen vid ärret också ändras.
Absolut, förekommer...men personligen anser jag inte att denna "negativa aspekt" av en FUT är tillräckligt för att förkasta FUT som kompletterande teknik vid stora behov av grafts (även om det bästa så klart är att strunta i utseendefixeringen och göra roligare saker för pengarna..), dessutom kan relativt modest korrigerande hårkirurgi fixa både ev. ärrförslutningsrelaterade issues.
Harry.k

12 Nov 2019, 19:48

whyatt wrote:
12 Nov 2019, 14:59
Jag har visserligen länge rekommenderat alla som oroar sig över håravfall att istället satsa på att SKITA i håret och lägga fokuset på träning, garderob, sol etc. Om man ändå skall vara ytlig.
Bäst är så klart att inte ens vara ytlig utan styra livet mot betydligt bördigare marker än så (te.x. personlig utveckling)...men det är ju lättare sagt än gjort.
I alla lägen vet jag inte faktiskt, men jag tänkte starta en tråd om det där det mer utförligt kommer skrivas. Men det är ju de personliga preferenserna som främst åsyftas. Men skulle nog säga i de flesta lägen åtminstone.
Skadas å skadas. Inget sticker väl under stolen med att det blir ärrvävnad pga ingreppet...men det är här kombinationen skicklig kirurg, god "scalp laxity" samt korrekt eftervård genererar mycket tunna ärr som dessutom han skördas en gång till och summa summarum, resultera i en hel del extra grafts för de med sinande FUE-only donor, i relation till håravfallet
Skulle varit mer tydlig, åsyftade närliggande donor. Risken är hög att skalpellen skadar närliggande hårsäckar.
Hårboll

13 Nov 2019, 09:32

Harry.k wrote:

I alla lägen vet jag inte faktiskt, men jag tänkte starta en tråd om det där det mer utförligt kommer skrivas. Men det är ju de personliga preferenserna som främst åsyftas. Men skulle nog säga i de flesta lägen åtminstone.
I de lägen man vill återskapa en hårlinje så är det dock endast en HT eller hårersättning som finns att huvudtaget välja på. Om man bortser från rakad look/smp.

Harry.k wrote:
Skulle varit mer tydlig, åsyftade närliggande donor. Risken är hög att skalpellen skadar närliggande hårsäckar.
Detta behöver ju dock verkligen inte vara ett problem... går man till en duktig kirurg som man bör så är det ett non-issue.
whyatt

13 Nov 2019, 09:35

Men skulle nog säga i de flesta lägen åtminstone.
Jag håller delvis med dig om det är så att man på väg in i håravfallsträsket tar en time-out och hittar viktigare saker i livet att fokusera på (och göra det bra!)...samtidigt måste vi komma ihåg att det kryllar av nöjda HT-patienter. Finns det inga missnöjda? Jo då, absolut, men idag finns det klockrena kliniker som kanske inte kan garanterat 100% nöjda kunder, men inte långt ifrån. Att avråda samtliga av dessa, också long-term-nöjda, att avstå..för att det inte kommer att bli bra..känns lite förhastat? Eller?
Risken är hög att skalpellen skadar närliggande hårsäckar.
Omfattningen av "skadorna" beror på klinikens skills, precis som det finns en risk att FUE-teknikens "extraction tools" åsamkar transections.
Här har FUT en fördel i och med att separationen av grafts ur stripen sällan skadar dem nämnvärt. I rätt händer. Hos rätt klinik. Osv osv.

Vad jag tror nästan alla kliniker kan bli bättre på att tydligare kommunicera under konsultationerna relationen mellan totalt antal förflyttningsbara grafts i relation till skattat framtidsbehov. Visst, de flesta nämner nog "logiken" bakom resonemanget och kandidaten nickar instämmande, men det är av högsta väsentlighet att förtydliga för den ofta "ivrige" kandidaten (jag mår dåligt över mitt håravfall nuuuu och vill bara att ni löser problemet nuuu) att läget som te.x. 5 år kan vara minst lika problematiskt som nu. Kanske ännu värre.
Hårboll

13 Nov 2019, 10:05

whyatt wrote:
09 Nov 2019, 11:32
..vilken utmärkt rubrik som alla med hårtransplantations-ambitioner behöver förstå eftersom donor management, i relation till det egna, både befintliga men också kommande behovet, utgör en mycket viktig bit i det tunnhåriga pusslet! :partydance:

Frågeställningen är verkligen inte ny men hur lyder egentligen det mest sanna svaret? :scratchheadyellow:
Ja det ska vi reda ut i denna tråd...men innan jag berättar hur det ligger till (hehe whyatt vs ödmjukhet 0 - 1), så vill jag gärna höra hur ni, kära forum-hens (..alltså jag kallar er inte för hönor utan använder mig bara av det sååå in i norden praktiska, könsneutrala, personliga pronomenet "hen") ser på saken!

Vad väntar du på? Fäll ner visiret och slit fram värjan, så kör vi så det ryker! :duel: :neener:
BÅDA!

Men man måste gå till en superskillad rackare om man ska väljer FUT.

FUT

Fördelar:
Fördelarna med FUT är faktiskt många förutsatt att man får det utfört av en GRYM kirurg som kan få till ett tunt ärr. Jag har själv sett en som är post 1 år FUT hos dr.Rahal. Det är helt sjukt vad lite det syns, och den individen hade snaggat (!)
Fördelen med ett sådant ärr är att du inte får en naggad look så som man kan få efter att tömt donorn på tusentals grafts.
Vidare är chanserna en aning större att du kan få ett överlag bättre resultat p.g.a. graftsens intakthet och kvalitet.
En annan fördel är... något jag sällan vill ta upp i sammanhang som dessa... priset. :whistle:

Nackdelar:
Ärret är dock en stor nackdel om man går till en MEDELMÅTTiG kirurg (90% av alla kirurger är nog average när det gäller FUT, jag kan bara rekommendera Rahal).
Vidare är nackdelarna att det kommer synas även om man får ett extremt tunt ärr om man RAKAR. Däremot är chanserna goda att man kan dölja detta med SMP. Men det är inte säkert att SMP kommer bli bra; färg kanske inte fastnar, bildande av keloider ? (spekulerar)
En annan nackdel med FUT är att det är en lååång läktid jämfört med FUE. (Längre tid off gymmet med FUT än med FUE)
Man måste även se till att förbereda sig väl, i god tid genom att massera och öva upp laxity.

FUE

Fördelar:
Utspridda små ärr...

Nackdelar:
Utspridda små ärr...
whyatt

13 Nov 2019, 14:59

Men man måste gå till en superskillad rackare om man ska väljer FUT.
Absolut, men det är ett icke-existerande dilemma om man hänger här på brädan och gör sin research och inte springer in i ett ingrepp.

Ja, båda teknikerna har definitivt sina PLUS och sina MINUS, men ingen seriös debattör i frågan kan sopa FUT under mattan och hävda att donorn levererar lika många grafts enbart med FUE hos de tunnhåriga kandidater som behöver maxa uttagen ur donorn pga "tillgång-efterfrågan" problematiken. Detta är i alla fall överlag min personliga slutsats, sen kan man alltid i vissa individuella fall behöva ta hänsyn till speciella skäl, och då svänger kanske lämpligheten med FUT något. I sällsynta fall.

FUE är troligtvis förstahandsvalet i de fall "FUE-donorn" räcker - men hur vet man det? Det gör man inte, utan här pratar vi om att utreda, analysera och gissa...men i slutänden rör det sig ändå bara om en prognos och inget annat...och tyvärr är det högst tveksamt om majoriteten av oss klarar oss enbart med FUE-donorn sett över 5-10-15 år.

I en tidigare tråd här på brädan blabbar jag om möjligheten att ändå endast köra FUE men istället överskörda och låta donor-SMP minimera spåren av misshandeln med FUE-punchen..skapligt intressant koncept om nu SMP/tricho-pigmentering hade varit aningen mer pålitlig och hållfast, men det känns inte riktigt som att vi är där än på alla håll och kanter.
Harry.k

16 Nov 2019, 20:39

whyatt wrote:
13 Nov 2019, 09:35
Jag håller delvis med dig om det är så att man på väg in i håravfallsträsket tar en time-out och hittar viktigare saker i livet att fokusera på (och göra det bra!)...samtidigt måste vi komma ihåg att det kryllar av nöjda HT-patienter. Finns det inga missnöjda? Jo då, absolut, men idag finns det klockrena kliniker som kanske inte kan garanterat 100% nöjda kunder, men inte långt ifrån. Att avråda samtliga av dessa, också long-term-nöjda, att avstå..för att det inte kommer att bli bra..känns lite förhastat? Eller?
I ärlighetens namn så tycker jag snarare att välja ht är det som är förhastat. Förklarar mer här:
post58551.html#p58551
Hårboll wrote:
I de lägen man vill återskapa en hårlinje så är det dock endast en HT eller hårersättning som finns att huvudtaget välja på. Om man bortser från rakad look/smp.
Trodde också det tidigare men är inte av den åsikten längre. Hårsäckarna finns kvar och det gäller bara att ha rätt metoder för att återuppliva dom. Nu det senaste är ju exosomes som folk är helt lyriska över, men var emot ht innan även denna nyhet dök upp.
wrote: Detta behöver ju dock verkligen inte vara ett problem... går man till en duktig kirurg som man bör så är det ett non-issue.
De slicar rakt igenom, det är helt omöjligt att undvika såvida vi inte snackar osannolikt tur. FUT hör till det förgångna, och om folk är proaktiva från början slipper de ta till den möjligheten då deras håravfall inte skulle gått så långt, såvida vi inte snackar extremfall men de är få i jmf.
Hårboll

17 Nov 2019, 00:02

Harry.k wrote:
Hårboll wrote:
Trodde också det tidigare men är inte av den åsikten längre. Hårsäckarna finns kvar och det gäller bara att ha rätt metoder för att återuppliva dom. Nu det senaste är ju exosomes som folk är helt lyriska över, men var emot ht innan även denna nyhet dök upp.
Det här talats länge om stamceller.. Men per idag och hittills så har det och finns det inget annat sätt att aktivt återskapa en redig hårlinje på blank yta med förutsägbart resultat. Eller menar du att de som har bokade operationstider kan "call it off" och gå till ett labb för att få den nya hårlinjen där? :D

Angående risk för att skada donor. Ja, du vill vara rädd om den och väljer en kompetent kirurg. Dessa använder dessutom oftast "fina" instrumnt för att minimera skadan. Men samtidigt går ju själva proceduren ut på att inkräkta i donorn. Det är ju liksom svårt att flytta hårsäckar utan att skära där.

Både FUT och FUE har sina fördelar/nackdelar. Har sätt riktigt fina FUT ärr på rakade skallar. Skulle inte dömma ut dessa mes tanke på att många FUE resultat leder till naggade sidor/nackar.

Angående att vara proaktiv... Vad exakt syftar du på? Det är ju ganska svårt att bromsa håravfall. Käka finasterid?
Harry.k

17 Nov 2019, 19:21

Hårboll wrote:
Harry.k wrote:
Hårboll wrote:
Det här talats länge om stamceller.. Men per idag och hittills så har det och finns det inget annat sätt att aktivt återskapa en redig hårlinje på blank yta med förutsägbart resultat. Eller menar du att de som har bokade operationstider kan "call it off" och gå till ett labb för att få den nya hårlinjen där? :D

Angående risk för att skada donor. Ja, du vill vara rädd om den och väljer en kompetent kirurg. Dessa använder dessutom oftast "fina" instrumnt för att minimera skadan. Men samtidigt går ju själva proceduren ut på att inkräkta i donorn. Det är ju liksom svårt att flytta hårsäckar utan att skära där.

Både FUT och FUE har sina fördelar/nackdelar. Har sätt riktigt fina FUT ärr på rakade skallar. Skulle inte dömma ut dessa mes tanke på att många FUE resultat leder till naggade sidor/nackar.

Angående att vara proaktiv... Vad exakt syftar du på? Det är ju ganska svårt att bromsa håravfall. Käka finasterid?
Jag tycker absolut att man ska call it off, se bara på dr mcgrath vars hårt åtgångna vertex fyllt igen helt. Vet inte exakt hur många injektioner han gjorde men uppenbarligen inte alltför många.
Nu är det lätt att tänka "ja men de är ju bara vertex" men det kan mkt väl fungera för fronten också.
Förhindra inflammationen både invärtes och utvärtes. Massera skalpen rigoröst dagligen och kör med dermastamp varje vecka.
Detta kommer de flesta väldigt långt med, men sedan finns såklart extremfall.
Spola finasteriden rakt ner i holken för övrigt.
Hårboll

17 Nov 2019, 22:26

Harry.k wrote:
17 Nov 2019, 19:21
Hårboll wrote:
Harry.k wrote:

Jag tycker absolut att man ska call it off, se bara på dr mcgrath vars hårt åtgångna vertex fyllt igen helt. Vet inte exakt hur många injektioner han gjorde men uppenbarligen inte alltför många.
Nu är det lätt att tänka "ja men de är ju bara vertex" men det kan mkt väl fungera för fronten också.
Förhindra inflammationen både invärtes och utvärtes. Massera skalpen rigoröst dagligen och kör med dermastamp varje vecka.
Detta kommer de flesta väldigt långt med, men sedan finns såklart extremfall.
Spola finasteriden rakt ner i holken för övrigt.
Låter ju toppen. Ofta är ju saker som låter för bra för att vara sant just det. Men jag är hoppfull! Skulle du inte kunna starta en tråd om det och länka till studier och tipsa om ställen som du sett erbjuder detta? Pris är ju också intressant. :kisscheek:

Yeah, finasterid är läskigt. Men har ingen egen erfarenhet av det.

Att stoppa/minska inflammation, typ genom att sluta äta kött eller kolhydrater eller liknande? Och hur mkt hjälper detta håravfall som kommer från male pattern baldness och DHT? Vet inte om massage och dermastamp kan hindra så mkt. Är skeptisk tyvärr även om jag själv använder det. Man kanske köper några år, men tror inte man kan bromsa helt. Mina egna spekulationer bara...
Skriv inlägg