Hårsäckar och vilofas efter HT

Hårsäckar och vilofas efter HT

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Bald4Life

08 Jul 2019, 14:18

Hej,

Jag har en fundering. Efter en hårtransplantation så säger man att dom transplanterade hårsäckarna gå in i en sk. vilofas.
Jag undrar om det ALLTID sker efter en HT samt om detta gäller samtliga transplanterade hårsäckar?

Är det nån som har bra information/erfarenhet att delge kring detta vore jag tacksam :)
whyatt

08 Jul 2019, 17:00

För de allra flesta sker en omfattande s.k. shedding veckorna efter ingreppet pga förflyttningen. Endast i enstaka fall växer det transplanterade håret direkt utan att sheddas (även om en viss shedding är i princip ofrånkomlig).
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

08 Jul 2019, 18:44

har gjort HT 2 gånger.

I bägge fallen har ett visst antal hårsäckar fortsatt växa utan att hamna i vilofas.

Har läst att det är irrelevant för slutresultatet huruvida man är en 'outlier' som knappt sheddar något alls respektive om man är "vanlig" och sheddar det mesta.
Bald4Life

18 Jul 2019, 16:30

Kan det bli så att man även tappar delar av sitt "ursprungliga hår" p.g.a. av ingreppet? Någon som har kännedom eller erfarenhet?
Hårboll

18 Jul 2019, 16:58

Bald4Life wrote:
18 Jul 2019, 16:30
Kan det bli så att man även tappar delar av sitt "ursprungliga hår" p.g.a. av ingreppet? Någon som har kännedom eller erfarenhet?
Ja.

-Om du implanterar 'nya' hårsäckar nära befintliga miniatyriserade hårsäckar så är risken stor att du tappar just dessa ursprungliga hårstrån permanent, på grund av att man lätt kan råka skada blodtillförseln till dessa redan svaga hårsäckar om man gör snitt för nära. Det är därför man exempelvis sällan transplanterar hår till ett endast föga uttunnat område där mellanrummet mellan stråna är <5mm.

-Även tillfällig allmän shockloss kan ske i samband med en hårtransplantation som innebär att man kan tappa ursprungligt hår i områden man inte ens transplanterat till. Oftast kring donor området. Dessa hår brukar i regel komma tillbaka efter ett par månader.
Bald4Life

19 Jul 2019, 19:26

Ok tack för alla bra och värdefulla svar. Men så har jag ytterligare en fråga ;)
Om man genomför en PRP behandling, kan denna behandling resultera i en sk. shedding?
Har googlat lite men har endast funnit knapphändig information. Är det någon som vet eller har erfarenhet?
Skriv inlägg