Hårtransplantation Akacia medical vs Turkiet

Hårtransplantation Akacia medical vs Turkiet

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
medieval

30 May 2020, 11:25

Hejsan,

BAKGRUND
Jag gjorde en hårtransplantation hos Dr Demirsoy (3000 grafts) för ca 4 år sedan och på senare tid har mitt hår börjat tunnats ut på nytt. För ca 2 månader sedan bytte jag till Dutasteride så resultatet av det är ännu lite för tidigt att utvärdera men känner dock att jag behöver en ny transplantation.

ALTERNATIV TILL NY HT
Under våren har jag gjort en del research men ännu inte tillräckligt men där mitt primära val har varit Dr Koray Erdogan som har en lång erfarenhet och flertal reviews på diverse forum (eg; hair restoration network).

Igår upptäckte jag dock Akacia som erbjuder hårtransplantation i Sverige och dessutom till ett pris samt finansieringsmodell som blir billigare än Dr Koray. Efter lite googlade har jag också inte hittat några negativa resultat från dessa vilket ytterligare ökat med intresse och därför skickat in en konsultationförfrågan. Det vorre dessutom oerhört skönt att slippa åka till turkiet och uthärda den resan/ensamheten/smärtan.

FUNDERINGAR
Eftersom mitt resultat med Demirsoy inte var det bästa är jag dock mycket angelägen om att få bra kvalité och det är här en erfaren kirurg som Koray ger en gnutta mer trygghet. Det går också inte jämföra resultat med HT rakt av då alla patienter har olika förutsättningar.

Min hypotes är att en erfaren kirurg gör jobbet mycket bättre. även om en mindre erfaren kirurg fortfarande kan få jobbet gjort. Framför allt är jag mån om nedan moment vid en HT:

1. OVER-HARVESTING: Jag är orolig för "over-harvesting" denna gång eftersom jag redan plockat 3000 grafts och dessutom skulle behöva 3000 ytterligare grafts för att fylla igen säckar. Jag har sett en del riktigt skrämmande exempel på detta på patienter som framför allt gör en HT 2a eller 3e gången.
2. FRONT-LINE/VIKAR: Jag skulle denna gång vilja fylla på fronten/vikarna och delvis bygga en ny "naturlig" linje - denna är en relativt komplicerad och kräver förståelse för estetik.
3. GRAFT SURVIVAL: Förmågan att få grafts att överleva och därmed maximera antal hårsäckar från varje extraction är såklart ovärderligt.

FRÅGESTÄLLNING
Givet mina funderingar undrar jag om någon här på forumet har ett case eller själv gjort en HT hos Akacia eller annan kirurg med dessa förutsättningar:

1. Det var den 2a eller 3e hårtransplantationen
2. Det ingick att sätta en ny hårlinje
mmbap

08 Jun 2020, 16:24

Tjenare!

Har du varit på konsultation än?

Kan tycka att det är lite oroväckande att det finns så lite historier från folk. Det enda som finns är massor av 5/5 betyg på typ reco eller vad det heter.
Ruben

09 Jun 2020, 14:57

mmbap wrote:
Tjenare!

Kan tycka att det är lite oroväckande att det finns så lite historier från folk. Det enda som finns är massor av 5/5 betyg på typ reco eller vad det heter.
Alex Drosso från Paradisehotell har gjort HT på akacia, tycker det ser riktigt bra ut!
mmbap

09 Jun 2020, 18:32

Men det borde ju finnas massor med berättelser, mycket vill ha mer :D
Hårboll

12 Jun 2020, 11:23

Ruben wrote:
mmbap wrote:
Tjenare!

Alex Drosso från Paradisehotell har gjort HT på akacia, tycker det ser riktigt bra ut!
Ruben wrote:
mmbap wrote:
Tjenare!

Generellt sett så tror jag många gör ht utan att ha koll, således blir glada över att ha hår där det tidigare inte funnits hår öht och blir uppmuntrade att skriva en recension -> bekymmerfritt lägger in en 5:a... Hade inte lagt så mkt vikt i min research på reco-recensioner. Bättre att utvärdera resultaten på forum etc.

Hittar ingen bra efterbild på Alex D'Rosso, någon som kan länka?

Kan väldigt lite om Akacia, Har inte sett något som visat på att de skulle vara bättre eller sämre än demirosy. Dr.Koray är betydligt mer välrenomerad än båda de två och kan väl tycka att utifrån dina kriterier som verkar viktiga för dig som du listat så hade jag nog valt det säkra(re) före det osäkra. (inget är 100% säkert ever :) )

Själva resan tyckte inte jag var jobbig öht, men har förståelse för att vi är olika.
mmbap

15 Jun 2020, 21:29

Jag är norwood 6. men har börjat fundera lite på om man skulle våga testa sig på en ht. Då känns ju akacia som ett väldigt lockande alternativ.
Men jag vet ju inte, om det inte blir bra. Kommer man kunna köra rakad skalle då eller kommer det se skumt ut med alla ärr både i givar och mottagarområdet?
Hårboll

16 Jun 2020, 11:16

mmbap wrote:
15 Jun 2020, 21:29
Jag är norwood 6. men har börjat fundera lite på om man skulle våga testa sig på en ht. Då känns ju akacia som ett väldigt lockande alternativ.
Men jag vet ju inte, om det inte blir bra. Kommer man kunna köra rakad skalle då eller kommer det se skumt ut med alla ärr både i givar och mottagarområdet?
Norwood 6 kräver många grafts och således någon som är duktig på att maximera nyttan av varje graft. Så jag hade nog velat konsultera med någon riktigt vass och som har tydlig historik av att behärska detta. Det krävs god planering, hög överlevnad av grafts (som i sin tur innebär en del tekniskt finlir). Men även de bästa kommer ha det svårt att trolla fram en bra frisyr på någon som är norwood 6. Densiteten kommer kanske inte bli så hög, men med toppik, dermatch eller till och med SMP kanske det kan bli en sjyst frisyr.

Om din plan B är att raka av allt så är detta ytterligare en anledning till att vara noga med sitt val av kirurg, eftersom det oftast är de välrenomerade kirurgerna som får till diskreta donor-ärr. M.a.o. om du rakar av allt hår efter en HT så kommer du ha vita prickar i nacken. Storleken på prickarna är bl.a. beroende av punsch-storleken, Även de billigare klinikerna kommer säga att de har små sådana, men när det väl kommer till kritan så är det oftast de bättre kirurgerna som har rätt verktyg för att åstdkomma detta. Talar tyvärr av erfarenhet.

Hade jag haft norwood 6 hade jag börjat med att kolla på hårersättningar tror jag. Alternativet är att läga >200tkr på en HT med en jäkla massa grafts för att få till en vettig frisyr som jag förmodligen ändå kommer vilja ha toppik till.
mmbap

16 Jun 2020, 19:09

Jag kör ju rakat nuförtiden, men gillar tanken på att ha en hårlinje och kanske tom med lite hår.
Har gjort en smp men det ger inte så mycket efter att det lilla jag hade uppepå huvudet börjat försvinna, blir mera som en gråaktig skugga.
Så det bästa vore om man kunde etablera en hårlinje och sen pensla ut lite över huvudet också, kanske köra en touch up på smp:n.

Summa summarum är väl planen fue+smp och köra snaggat. Förstår ju att försöka återskapa en frisyr är ganska naivt.

Hårersättning är inte en väg jag vill vandra, känns bara som en massa ångest och en känsla av att vara fake. Då biter jag hellre i det sura äpplet och springer runt med ett ollonhuvud :D
mmbap

16 Jun 2020, 19:45

https://ibb.co/4KB9M7S

Kan bjuda på en bild på spektaklet när det är lite utvuxet.
kermit

19 Jun 2020, 15:15

Jag är lite kluven ang perfekta linjer och täthet osv. Dom flesta människor jag mött som har håret kvar har väldigt varierande linjer och det är lite tätare på vissa ställen än andra och det blir ju det naturliga och det är väl ändå det man vill sträva efter tycker jag, sedan kanske det är annorlunda om man gör en HT när man är 25 men då bör man ju överhuvudtaget låta bli det ändå så... Det som gör skillnad i längden är inte det som man med förstorade bilder sitter och granskar utan ett helhets intryck av en person med ett ansikte som inramas av hår och även om det är mindre dens, dåliga linjer så är det inget man ser, det som syns är helheten. Min högst subjektiva och ovetenskapliga syn på det hela men ändå :P
sparrow

19 Jun 2020, 16:35

Håller helt med i det här med perfekta hårlinjer. Det är snarare onaturligt med perfekta/raka/räta hårlinjer. Men det här med att inte göra en HT när man är 25, där kan man inte vara så kategorisk. Däremot måste man ha en långsiktig planering om man gör en HT tidigt i livet. Bl a att man troligtvis behöver göra fler senare i livet och att man absolut inte ska göra en strip-operation. En bra utförd fue där man har tagit med i beräkningarna att håravfallet kan fortsätta och att man inte ska fokusera på att behålla en låg och rak hårlinje och ffa att man har en långsiktig behandling för att minska håravfallet.
sparrow

19 Jun 2020, 16:52

mmbap wrote:
Har gjort en smp men det ger inte så mycket efter att det lilla jag hade uppepå huvudet börjat försvinna, blir mera som en gråaktig skugga.
Hur ser smp:n ut när håret på sidorna är nedrakat? En smp/fue kräver en hel del planering. Skicka iväg frågor till några kliniker om vad de tror om det. Det är ändå de som sitter på kunskapen om vad som kan vara möjligt. Håret måste hur som helst hållas långt mycket mer rakat än på bilderna även efter en fue. Det blir dessutom lika viktigt att det går att fylla ärren efter fue-extrakten.
kermit

20 Jun 2020, 00:21

sparrow wrote:
19 Jun 2020, 16:35
Håller helt med i det här med perfekta hårlinjer. Det är snarare onaturligt med perfekta/raka/räta hårlinjer. Men det här med att inte göra en HT när man är 25, där kan man inte vara så kategorisk. Däremot måste man ha en långsiktig planering om man gör en HT tidigt i livet. Bl a att man troligtvis behöver göra fler senare i livet och att man absolut inte ska göra en strip-operation. En bra utförd fue där man har tagit med i beräkningarna att håravfallet kan fortsätta och att man inte ska fokusera på att behålla en låg och rak hårlinje och ffa att man har en långsiktig behandling för att minska håravfallet.
Ja du har rätt, jag va lite väl kategorisk
kermit

20 Jun 2020, 00:24

sparrow wrote:
19 Jun 2020, 16:52
mmbap wrote:
Hur ser smp:n ut när håret på sidorna är nedrakat? En smp/fue kräver en hel del planering. Skicka iväg frågor till några kliniker om vad de tror om det. Det är ändå de som sitter på kunskapen om vad som kan vara möjligt. Håret måste hur som helst hållas långt mycket mer rakat än på bilderna även efter en fue. Det blir dessutom lika viktigt att det går att fylla ärren efter fue-extrakten.
Är helt novis på smp. Måste man alltid ha rakat efter det? Tänker om man gör det i fronten och 10 år senare har håravfallet dragit sig längre bak då blir det ju rätt tokigt att ha håret kvar men en tillsynes rakad del i fronten?? Måste ju va klockrent däremot att dölja skotthålen man får i nacken efter en HT eller?
sparrow

20 Jun 2020, 23:48

kermit wrote:
20 Jun 2020, 00:24
Är helt novis på smp. Måste man alltid ha rakat efter det? Tänker om man gör det i fronten och 10 år senare har håravfallet dragit sig längre bak då blir det ju rätt tokigt att ha håret kvar men en tillsynes rakad del i fronten?? Måste ju va klockrent däremot att dölja skotthålen man får i nacken efter en HT eller?
Med smp beror det helt på hur den individuella situationen ser ut. Fär personer med t ex diffust håravfall eller ganska mycket eget växande hår (med relativt intakt hårlinje) kan håret växa längre än för någon utan växande hår. När också håravfallet skiljer sig mellan personer, en del förlorar väldigt mycket på ganska kort tid medan andra har ett mer långsamt håravfall, går det inte att säga så mycket generellt mer än att man måste ha en långsiktig planering. En smp ser alltid bättre ut när det finns ganska mycket växande hår. Fördelen som jag ser det med smp är snarare att täta upp glesare hår än att använda en smp helt och hållet för att efterlikna en rakad look. Det senare kan fungera bra om man har mörkare hudfärg, där kontrasten mellan mörkt hår och mörk hud är mindre. Med ljusare hudfärg och större kontrast mellan hårfärg och hudfärg ser det sällan bra ut med endast en smp utan växande hår.

Jag är ganska säker på att en smp/fue är den kombination många med en högre nw-skala kan ha nytta av. Men det handlar till mycket stor del om commitment. Om man egentligen inte bryr sig om håravfallet ska man antagligen avstå. Gör man en smp och sedan ångrar sig så måste man använda laser för att ta bort den. Det blir bara bortkastade pengar och ökat lidande. Alla behandlingar, ht och smp, måste man tänka igenom väldigt mycket innan man genomgår.

Eftersom den här tråden egentligen handlar om ht-kliniker kanske tråden borde delas av när det blivit off topic.
medieval

18 Aug 2020, 09:51

Hejsan,

Lite uppdatering kring mina planer.

Jag börjar nytt jobb i höst och vill därför ha så kort återhätmningstid som möjligt därför undersökt möjligheterna kring i U-FUE alltså helt eller delvis orakad HT.

Jag har bokat konsultation på fredag med Akacia så vi får se vad utfallet blir. Har även kontaktat flera kliniker i Europa.
Hårboll

27 Aug 2020, 16:30

medieval wrote:
18 Aug 2020, 09:51
Hejsan,

Lite uppdatering kring mina planer.

Jag börjar nytt jobb i höst och vill därför ha så kort återhätmningstid som möjligt därför undersökt möjligheterna kring i U-FUE alltså helt eller delvis orakad HT.

Jag har bokat konsultation på fredag med Akacia så vi får se vad utfallet blir. Har även kontaktat flera kliniker i Europa.
Lycka till! Är övertygad om att någon form av förbättring av läget är möjligt iaf :)
medieval

20 Sep 2020, 08:56

Hejsan,

Liten uppdatering:
Nu är jag inbokad med Akacia 24 September och det är med ganska stor nervositet.

Jag har valt partly-shaven dvs de rakar donor men inte givarområdet vilket är en något svårare operation än helrakad.

Valet föll på Akacia eftersom jag inte kunnat hitta några negativa recensioner, bra bemötande från kliniken och trots allt väldigt förmånligt pris.

I slutändan stod det mellan Akacia och Bisanga - där den sistnämnda egentligen är en mer renommerad kirurg internationellt inom just non-shaven FUE.

Jag hoppas dock jag gjort rätt val och är lagom nervös men fått intrycket att Akacia precis som dom duktiga internationella kirurgerna vet vad se sysslar med och inte tar onödiga risker.
Hårboll

22 Sep 2020, 09:54

medieval wrote:
20 Sep 2020, 08:56
Hejsan,

Liten uppdatering:
Nu är jag inbokad med Akacia 24 September och det är med ganska stor nervositet.

Jag har valt partly-shaven dvs de rakar donor men inte givarområdet vilket är en något svårare operation än helrakad.

Valet föll på Akacia eftersom jag inte kunnat hitta några negativa recensioner, bra bemötande från kliniken och trots allt väldigt förmånligt pris.

I slutändan stod det mellan Akacia och Bisanga - där den sistnämnda egentligen är en mer renommerad kirurg internationellt inom just non-shaven FUE.

Jag hoppas dock jag gjort rätt val och är lagom nervös men fått intrycket att Akacia precis som dom duktiga internationella kirurgerna vet vad se sysslar med och inte tar onödiga risker.
Inget att vara nervös över! operationen är piece of cake :) 100ggr värre att vara bakfull eller ha migrän.

Lycka till :)
Skriv inlägg