Hårtransplantation hos Dr. Maras, HDC Cypern. Lite funderingar

Hårtransplantation hos Dr. Maras, HDC Cypern. Lite funderingar

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Jokototo

10 Nov 2019, 04:40

Hej på er!

Jag var till HDC i somras och gjorde en hårtransplantation på cirka 3700 grafts. Jag är nu nästan 4 månader in och om man ser till det stora hela så känns det väldigt bra men jag märker är ganska rejäl skillnad om man jämför vad som händer på båda sidorna av huvudet. På den ena sidan där en av deras mest erfarna tekniker placerade grafts så ser det som än så länge har kommit fram helt perfekt ut, växer åt samma håll och så vidare, medan sidan som jobbades på av vad som verkade vara en relativt oerfaren tekniker än så länge har det lilla hår som har visat sig spreta åt alla möjliga håll och inte alls med samma täthet som den andra. Den mer oerfarna teknikern ställde även en del frågor kring placerande av grafts under själva operationen och man börjar ju bli lite orolig om slutresultatet kommer att skilja sig åt. Vad tror ni, för tidigt att säga och kanske rättar till sig med tiden? Bifogar en bild på vardera sida.

Image

Image
Hårboll

10 Nov 2019, 14:13

Tja!

Min spontana tanke är att du valt en bra klinik och bör kunna känna dig lugn. De bör vara måna om att upprätthålla sitt rykte och därmed inte kan ha låtit ta in en kass tekniker, struntat i hur denne utför sitt arbete, och låta denne sabba deras rykte.

Min andra tanke är att densitet, riktning osv bestäms av snitten, som kirurgen ska ha utfört.

Min tredje reflektion är att kirurgen bör ha monitorerat arbetet och framförallt inspekterat arbetet efter att det gjorts klart.

Slutligen så är det inget konstigt att graftsen växer ojämt och att utvecklingen sker assymetirkst.

Jag tror du kan vara lugn.
Hårboll

10 Nov 2019, 14:15

Jag tror anledningen till det du beskriver är helt och hållet p.g.a. ojämn utveckling vilket normalt. Hände mig med.
whyatt

10 Nov 2019, 20:03

Hej och välkommen hit! :kisscheek:

Jag förstår att denna typen av fundering kan uppstå i det läge som du befinner dig i, men jag tror Hårboll är rätt ute och jag kan inte se något alarmerande utifrån dina bilder.
Att en orutinerad tekniker ens skulle användas av HDC (i annat än observation) ser jag som högst osannolikt men jag är nästan sugen att dra frågan till deras rep, är det ok om jag gör det?

Hoppas du lägger upp fler bilder längre fram och om det skulle vara som så att du mot förmodan får ett sämre resultat på någon av sidorna (säg 12 mån post-op), ja då tror jag absolut du kommer få en kostnadsfri touch up då HDC definitivt backar sina jobb. Annars hojtar du till så plockar jag fram de beryktade handskarna! :dance:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Jokototo

10 Nov 2019, 20:40

whyatt wrote:
10 Nov 2019, 20:03
Hej och välkommen hit! :kisscheek:

Jag förstår att denna typen av fundering kan uppstå i det läge som du befinner dig i, men jag tror Hårboll är rätt ute och jag kan inte se något alarmerande utifrån dina bilder.
Att en orutinerad tekniker ens skulle användas av HDC (i annat än observation) ser jag som högst osannolikt men jag är nästan sugen att dra frågan till deras rep, är det ok om jag gör det?

Hoppas du lägger upp fler bilder längre fram och om det skulle vara som så att du mot förmodan får ett sämre resultat på någon av sidorna (säg 12 mån post-op), ja då tror jag absolut du kommer få en kostnadsfri touch up då HDC definitivt backar sina jobb. Annars hojtar du till så plockar jag fram de beryktade handskarna! :dance:

Tacktack :D

Bara att köra på!

Jag tror och hoppas att jag bara oroar mig lite för mycket och att allt ändå blir hur bra som helst, men jag tyckte det var lite underligt när teknikern lite snabbt frågade något i stil med "bara singlar i fronten eller hur?" och även flikade in med ett "det här är hur lätt som helst" vilket gav lite uppfattningen om att det kanske inte hade gjorts jättemånga gånger tidigare. Sen när sidan som den teknikern arbetade på ser lite halvdan ut om man jämför med den andra även om det såklart är ett väldigt tidigt skede får ju en att fundera lite extra.
Jokototo

12 Jan 2020, 06:15

Här kommer en liten uppdatering nära 6 månader efter OP. Märker fortfarande en väsentlig skillnad på densitet om man jämför de båda sidorna. Hoppas såklart dock att jag bara oroar mig lite väl mycket och att det ordnar till sig kommande månader. Vad tycker ni, fullt normalt?

Image
whyatt

12 Jan 2020, 11:18

3700 st grafts är en rejäl mängd och det vore därför intressant att se en "direkt-efter-OP" bild, om du har någon sådan. Kan du bifoga fler bilder överlag? Vad det lite handlar om är vilken typ av "bloomer" man är. Vissa uppvisar ditt nuvarande resultat redan vid 4 mån. Andra inte. Det är därför man säger 12 månader som en rätt tilltagen, men ändå fullt förståeligt bortre datum...vad som dock är utmärkande i ditt fall är att man faktiskt kan skönja en differens emellan de båda "sidorna", i det här läget.

För att enbart gå på den 6 mån du har bifogat, så skulle jag vilja påstå att vi helt enkelt vill se mer förtätning de närmaste månaderna. Skulle det vara så att du märker av en för tydlig skillnad i täthet mellan de båda "sidorna", så erbjuds allt som oftast en kostnadsfri touch-up av de seriösare klinikerna, men men, där är vi inte ännu och du har intressanta hår-månader framför dig.
Jokototo

12 Jan 2020, 14:53

whyatt wrote:
12 Jan 2020, 11:18
3700 st grafts är en rejäl mängd och det vore därför intressant att se en "direkt-efter-OP" bild, om du har någon sådan. Kan du bifoga fler bilder överlag? Vad det lite handlar om är vilken typ av "bloomer" man är. Vissa uppvisar ditt nuvarande resultat redan vid 4 mån. Andra inte. Det är därför man säger 12 månader som en rätt tilltagen, men ändå fullt förståeligt bortre datum...vad som dock är utmärkande i ditt fall är att man faktiskt kan skönja en differens emellan de båda "sidorna", i det här läget.

För att enbart gå på den 6 mån du har bifogat, så skulle jag vilja påstå att vi helt enkelt vill se mer förtätning de närmaste månaderna. Skulle det vara så att du märker av en för tydlig skillnad i täthet mellan de båda "sidorna", så erbjuds allt som oftast en kostnadsfri touch-up av de seriösare klinikerna, men men, där är vi inte ännu och du har intressanta hår-månader framför dig.
Här kommer en bild på hur det såg ut ca två veckor efter OP samt två bilder till på hur det ser ut idag. Sitter tyvärr ej på någon bild direkt efter OP men vill minnas att allting enligt mig då såg bra ut och noterade inga konstigheter.

Image

Image

Image
whyatt

13 Jan 2020, 20:21

Hmm..mm..det är upp till bevis kommande månader - jag vill se mer täthet överlag och håller därför tummarna för just detta! :police:
Jokototo

15 Jan 2020, 19:00

Jag har mailat lite fram och tillbaka med HDC, de tyckte också att ena sidan såg lite gles ut men trodde att det med stor sannolikhet kommer att gå till sig kommande månader. Om slutresultaten på ena sidan inte skulle vara okej så sa de att de fixar till det. Återkommer med uppdatering om en månad eller två.
Jokototo

20 Apr 2020, 07:20

Liten uppdatering 9 månader in. Otrolig skillnad mellan höger och vänster sida och den vänstra ser helt ärligt inte klok ut. Jämn och fin utväxt på högra sidan medan den vänstra tyvärr fortfarande är väldigt fläckig samtidigt som jag har ett stort hål i hårlinjen samt några icke-single grafts längst fram på vissa ställen vilket gör att det ser jättekonstigt ut, se sista bilden. Jag har även ungefär en yta på en kvadratcentimeter längst bak som är sjukt tätt packad och det ser ungefär ut som att man fick ett gäng triple-grafts över som man inte riktigt visste vad man skulle göra med så man slängde dem dit. Tror aldrig jag har ångrat något så mycket som att jag inte bad om en annan tekniker när hon började ställa frågor som bör vara självklara för någon som har gjort det där i alla fall ett par gånger.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
mmbap

23 Apr 2020, 21:58

Du ska inte testa att låta det växa ut lite mer? Det kanske jämnar ut sig lättare då :)
whyatt

27 Apr 2020, 15:04

Hej igen!

Jag är med på vad du menar och jag tror nog du efter 12 hela månader troligtvis får en kostnadsfri touch-up på x antal grafts för att jämna till resultatet, men precis som mmbap skriver så bör du nog nu låta håret växa ut eftersom en HT sällan gör sig bra snaggad/kortklippt. Jag misstänker att du ändå efter ca 12 månader med 3-6 cm längre hår kommer att överlag känna dig nöjdare med resultatet samt också mer fair & square kunna peka på de ytor som ev. vid tidpunkt ej håller måttet och utan större möda få tummen upp från kliniken att kostnadsfritt fylla på med whatever mängd du behöver.

Vad som än händer så håll mig uppdaterad. Om det mot förmodan blir strul längre fram, för att du anser dig berättigad till en touch-up som kliniken inte vill ge, så försöker jag hjälpa dig. I det här fallet är jag dock inte speciellt oroad. HDC är väl ansedda i branschen och hamnar väldigt sällan i blåsväder.
Jokototo

29 Apr 2020, 17:59

whyatt wrote:
27 Apr 2020, 15:04
Hej igen!

Jag är med på vad du menar och jag tror nog du efter 12 hela månader troligtvis får en kostnadsfri touch-up på x antal grafts för att jämna till resultatet, men precis som mmbap skriver så bör du nog nu låta håret växa ut eftersom en HT sällan gör sig bra snaggad/kortklippt. Jag misstänker att du ändå efter ca 12 månader med 3-6 cm längre hår kommer att överlag känna dig nöjdare med resultatet samt också mer fair & square kunna peka på de ytor som ev. vid tidpunkt ej håller måttet och utan större möda få tummen upp från kliniken att kostnadsfritt fylla på med whatever mängd du behöver.

Vad som än händer så håll mig uppdaterad. Om det mot förmodan blir strul längre fram, för att du anser dig berättigad till en touch-up som kliniken inte vill ge, så försöker jag hjälpa dig. I det här fallet är jag dock inte speciellt oroad. HDC är väl ansedda i branschen och hamnar väldigt sällan i blåsväder.
Kommer nog köra 2 mm snagg fram till att jag åker dit och fixar till det. Ser verkligen inte klokt ut när jag låter det växa mer än 1 cm och även om det skulle bli aningen bättre när det blir lite längre så är jag inte jättesugen på den just nu. Kan något alls göras åt triple-graften som jag har i fronten? Se sista bilden. Stör mig på den något så fruktansvärt när den ser så malplacerad ut men gissar att det blir ett ärr om man ber kliniken plocka bort den så lite osäker där. Jag har även ungefär en kvadratcentimeter sjukt tätt packade grafts typ 1 cm in på hårlinjen vid tinningen och som är bra mycket tätare än håret jag har någon annanstans på huvudet. Att allt detta plus massa tomma fläckar endast finns på min vänstra sida samtidigt som min högra börjar se rätt bra ut gör mig bara ännu mer ledsen och irriterad.
whyatt

30 Apr 2020, 15:56

Illusionen av skapligt med hår, som man hoppas kunna få med hjälp av hårtransplantationer, kräver oftast en hårlängd längre än snagg och någonstans så hoppas jag att du är bekväm att i framtiden ha flertalet cm...gärna 5-10cm....hur känner du? Oavsett så kan det vara bra för kliniken att se dig i en längre hårlängd än snagg..så att de ser vart det går fel också med hårlängder som är rekommenderade vid HTs.

Ja, trippel-transplantaten går att fixa. En variant är att just där plocka upp och separera hårsäcksgruppen och sen återplacera de 3 som singlar i samma område.

Din kvadratcentimeter med för hög täthet kan också korrigeras genom att random saneras på grafts som sedan sätts på andra ställen där de behövs.
Att allt detta plus massa tomma fläckar endast finns på min vänstra sida samtidigt som min högra börjar se rätt bra ut gör mig bara ännu mer ledsen och irriterad.
Det är jag med på. Detta måste HDC korrigera så smidigt det bara går, och jag är övertygad om att de kommer göra allt för att du ska bli nöjd igen. Tur i oturen är att det endast är en sida som är drabbad och då också inte till fullo utan delvis. Trots allt SURT att "bli av med" grafts, vi får se vad det kostar din donor i slutänden men vi håller alla tummarna för att vi pratar 3-siffrigt.
Jokototo

30 Apr 2020, 16:55

whyatt wrote:
30 Apr 2020, 15:56
Illusionen av skapligt med hår, som man hoppas kunna få med hjälp av hårtransplantationer, kräver oftast en hårlängd längre än snagg och någonstans så hoppas jag att du är bekväm att i framtiden ha flertalet cm...gärna 5-10cm....hur känner du? Oavsett så kan det vara bra för kliniken att se dig i en längre hårlängd än snagg..så att de ser vart det går fel också med hårlängder som är rekommenderade vid HTs.

Ja, trippel-transplantaten går att fixa. En variant är att just där plocka upp och separera hårsäcksgruppen och sen återplacera de 3 som singlar i samma område.

Din kvadratcentimeter med för hög täthet kan också korrigeras genom att random saneras på grafts som sedan sätts på andra ställen där de behövs.
Att allt detta plus massa tomma fläckar endast finns på min vänstra sida samtidigt som min högra börjar se rätt bra ut gör mig bara ännu mer ledsen och irriterad.
Det är jag med på. Detta måste HDC korrigera så smidigt det bara går, och jag är övertygad om att de kommer göra allt för att du ska bli nöjd igen. Tur i oturen är att det endast är en sida som är drabbad och då också inte till fullo utan delvis. Trots allt SURT att "bli av med" grafts, vi får se vad det kostar din donor i slutänden men vi håller alla tummarna för att vi pratar 3-siffrigt.
Självklart medveten om att en HT gör sig bäst med lite längre hår och kommer såklart låta det växa sig lite längre när detta väl är åtgärdat. Jag känner dock i dagsläget att jag inte ens hade velat visa mig bland folk utan keps med någonting annat än väldigt kort hår då det ser väldigt dumt ut med stora glipor på flera centimeter i hårlinjen på vänster sida när jag låter det växa.
Skriv inlägg