HT 2020 - vad välja?

HT 2020 - vad välja?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
rai

30 Apr 2020, 14:23

Hej,

funderar på att ta tag i detta och köra en FUE. Frågan är om det finns någon klinik i Stockholm att lita på? Priset är inte en fråga - är bara ute efter kvalitet. Kan tänka mig åka utomlands om det är "mycket bättre" utomlands. Vad säger ni?
jonkolle

05 Jul 2020, 16:39

Hej.. Bumpar denna tråd, skulle också vilja veta. Vill göra en HT och hade ändå tänkt att betala lite för vill ha det bästa resultat såklart. Är Sverige bara att glömma? Vilka skulle ni säga är dom bästa att välja mellan? Tänkte kanske BHR, Nordic hair clinic eller i Turkiet nånstans? Tack så mycket! <3
whyatt

07 Jul 2020, 21:21

När man funderar i HT-banor bör man först försöka bilda sig en uppfattning om hur omfattande ens egna håravfall kan tänkas bli, samt göra en noggrann genomgång av sin donor. Ska man verkligen behöva göra detta själv? Nja. Efter tillräckligt med research så är det fullt möjligt att bilda sig en egen uppfattning om situationen...men pga otålighet är det många som inte pallar utan väljer istället att besöka ett några kliniker och på så sätt få sig en bild över sin situation, baserat på dessa kliniker utlåtanden.

Jag rekommenderar det förstnämnda, som primär strategi. Klinikbesök i all ära men at the end of the day vill de alla sälja HTs till dig. Sen finns det givetvis de som har mycket mer etik och moral än andra. Här kommer återigen researchen in.. :dance:

Tyvärr har senaste årens fullkomligt totala FUT-hatstorm, i kombination med hajpad FUE-teknik, lett till en övertro hos många tunnhåriga gällande vad deras FUE-only approach faktiskt kan ge. I allt för många fall är en kombination av FUT och FUE (ja, i den ordningen) den mest gynnsamma strategin för att maxa ut sin donor (enligt mig)....och därav min inledande uppmaning att först analysera. Sen fatta beslut.

Givetvis är drömsituationen att endast behöva flytta transplantat vid ett tillfälle och då via FUE. Låt mig förtydliga, sjääääälvklart är detta vad man helst vill, men tyvärr, i synnerhet om vi blandar in långsiktighet, så kan få av oss inte ens mätta behovet efter 2 FUE..och tillhör man denna gruppen, dvs den relativt stora grupp som vill maxa, har ett STORT behov och en standard-ish donor, ja då ska helst FUT genomföras först...och inte efter några FUEs.

Vart står ni?

Att rätt över disk tipsa om kliniker är tyvärr inte så lätt. Skills kommer och går, vad som gällde igår behöver inte vara aktuellt idag :studyingbrown:

Jag har sett lovande resultat från flertalet svenska kliniker den senaste tiden (dock före årets influensa med stort i), men dokumentationskvalité, publiceringsfrekvens och state-of-the-art resultat syns i huvudsak utomlands.

Har jag fel? Det är möjligt. Vill ni stanna i Sverige, skicka era bilder till de svenska aktörerna och be dem besvara med väldokumenterade cases som ligger i linje med ditt hår/håravfall. Jämför resultat med de utländska toppklinikerna. Reflektera. Är du nöjd med vad du ser här på hemmaplan, by all means, stanna och låt pengarna göra likadant. Svensk ekonomi kan behöva varenda krona :smokingjoint:
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
jonkolle

08 Jul 2020, 19:37

Tack för svaret!
Har kommit och gått på detta forum i 10 år, men nu har jag kommit till den punkten att en HT skulle behövas.

Ja, det är ju en jäkla massa research som krävs har jag märkt. Jag måste börja med att boka in ett möte där dom kan titta på min donor osv.
Jag har rätt tjockt mörkt hår så jag hoppas min donor är bra. Vill helst slippa en FUT, ser rätt läskigt ut. Men har hört på andra ställen att man ska göra en FUT först innan en FUE ifall det behovet finns. Jag är har en urtunnad krona, 35 år gammal och jag började se att den tunnades vid typ 25.

Efter en del research nu på sistone lutar det åt Poseidon i Sverige (har inte hittat hittat nått skräckexempel från där än), eller Dr Bisanga på BHR. Plus att deras garanti verkade nice att 90% av håret ska sitta kvar efter operationen. Har ni några till bra namn/kliniker att slänga in? :)

Jag antar att jag måste börja med en konsultation i Sverige på typ Poseidon (Stockholm) som förstasteg innan jag väljer klinik. Eller kanske in Lund (bor närmare där), och där finns väl alla instrument för att se hur min donor är. Där är ärlighet viktigt känner ja ifall min donor suger, så skippar jag en HT och rakar av det istället. :P

Tack! <3
sparrow

09 Jul 2020, 19:23

whyatt wrote:
07 Jul 2020, 21:21
Tyvärr har senaste årens fullkomligt totala FUT-hatstorm, i kombination med hajpad FUE-teknik, lett till en övertro hos många tunnhåriga gällande vad deras FUE-only approach faktiskt kan ge. I allt för många fall är en kombination av FUT och FUE (ja, i den ordningen) den mest gynnsamma strategin för att maxa ut sin donor (enligt mig)....och därav min inledande uppmaning att först analysera. Sen fatta beslut.
Är det inte snarare en välriktad information om att en fut leder till ett linjärt ärr i bakhuvudet och om det ska maxas kan örret även dras ut mot sidorna, och att innan man ens överväger en sådan operation så ska man vara på det klara med att om man någon gång i framtiden tänkt trimma ner håret kan ärret bli synligt och när huden har skurits upp så är det inte garanterat att växtriktningen av håret är detsamma ovanför och under ärret. Det är inte något hat - det är många gånger en väsentlig info som många kan missa. Jag skulle aldrig ge rådet till någon att göra en fut. Framförallt inte när det handlar om mer omfattande håravfall. Ju mer omfattande håravfallet är desto värre kan det bli med tiden, då ökar också sannolikheten att en person föredrar att raka ner håret. I det läget är det inte många som vill ha synliga ärr i huvudet efter en ht.
Harry.k

09 Jul 2020, 20:37

Denna doktor gör endast FUT och förklarar i videon varför. Kan vara bra att påminna som båda procedurerna.

Overharvest är ju något man riskerar med FUE något denna snubbe bittert fick erfara. En klinik där tekniker sitter och plockar ur säckar, inte optimalt.
https://mytransplantwithkoray.com/
sparrow

09 Jul 2020, 23:02

Ett bättre alternativ för de som gjort en fue med resultatet som han i klippet och personen i länken borde väl vara att trimma ner håret och köra en smp snarare än att dra ut ett strip-ärr efter en fue?

När dr:n i videon mäter ut en strip med bandet och drar det långt ut över sidorna får i alla fall jag rysningar över hur det där kommer att se ut om snubben i stolen senare vill trimma ner håret.
jonkolle

10 Jul 2020, 00:44

sparrow wrote:
09 Jul 2020, 23:02
Ett bättre alternativ för de som gjort en fue med resultatet som han i klippet och personen i länken borde väl vara att trimma ner håret och köra en smp snarare än att dra ut ett strip-ärr efter en fue?

När dr:n i videon mäter ut en strip med bandet och drar det långt ut över sidorna får i alla fall jag rysningar över hur det där kommer att se ut om snubben i stolen senare vill trimma ner håret.
Ja, det har jag också undrat över. Ifall man skulle råka hamna i den båten att det blir en "overharvest", så kan man köra SMP så ärren syns mindre? Och det går inte med FUT antar jag.
sparrow

10 Jul 2020, 14:12

jonkolle wrote:
Ja, det har jag också undrat över. Ifall man skulle råka hamna i den båten att det blir en "overharvest", så kan man köra SMP så ärren syns mindre? Och det går inte med FUT antar jag.
En fut går också att förbättra med smp, men det är sannolikt enklare att dölja/förbättra fue-ärr med smp. Fue i fut eller en kombination fue/smp i fut borde också gå. En klinik som är skicklig på att till en början lämna minimala ärr är ändå det viktiga. Finns mängder av dåligt utförda ht, det vore långt bättre om det fanns en lista över kliniker som ska undvikas än att många bara chansar.
jonkolle

11 Jul 2020, 13:36

sparrow wrote:
10 Jul 2020, 14:12
jonkolle wrote:
En fut går också att förbättra med smp, men det är sannolikt enklare att dölja/förbättra fue-ärr med smp. Fue i fut eller en kombination fue/smp i fut borde också gå. En klinik som är skicklig på att till en början lämna minimala ärr är ändå det viktiga. Finns mängder av dåligt utförda ht, det vore långt bättre om det fanns en lista över kliniker som ska undvikas än att många bara chansar.
Ja absolut, en sån lista vore guld värd nu! Efter en del research så lutar det åt mellan Poseidon i Stockholm, eller BHR i Bryssel. Jag tror också att jag inte vill göra en FUT (hitta en film när dom gör en FUT,och det såg fan hemskt ut. Verkligen öppna upp hela skallen typ... :S
jonkolle

12 Jul 2020, 16:41

Hittade precis denna sidan där det stod: The price for manual FUE at ASMED is 2.5 EURO per FUE graft. The price is inclusive of 2 - 3 nights of accommodation in the clinic’s suite or at Radisson Blu Hotel Istanbul Asia, a 5-star hotel according to ASMED. Breakfast and lunch included.

https://hairsite.com/hair-surgery/hair- ... rkey-2019/

Verkar ju inte så dyrt när det ingår hotell och sånt. Sen tillkommer ju flygresan som kanske kommer vara lite dyrare nu i corona-tider. iof. Men Dr Koray har man ju hört ska vara en av de bästa. Vet nån om han ger garantier som Poseidonkliniken gör? Att 90% av håret som flyttats ska sitta kvar?

Och är Dr Koray "kompis" med några av de svenska klinikerna, så man kan göra sin konsultation i Sverige innan man åker till Turkiet? :)
sparrow

12 Jul 2020, 19:04

Harry.k wrote:
09 Jul 2020, 20:37

Overharvest är ju något man riskerar med FUE något denna snubbe bittert fick erfara. En klinik där tekniker sitter och plockar ur säckar, inte optimalt.
https://mytransplantwithkoray.com/
Redan här (från länken) ser det extremt illa ut:. Hur är det ens möjligt att plocka ut ytterligare grafts där?

"I’d like to tell you about my hair transplant with Dr. Koray. In my opinion there has been overharvesting , and consequently depleting of my donor area. I’ll start by putting photos to make you understand my situation"

Image

Varför overharvestar de inte istället bakom öronen?

Image
"The biggest news in 2019 for budget conscious FUE patients is none other than the opening of Bisanga Cole Hair Transplant clinic in Athens, Greece. founded by two heavy weight in the hair transplant industry (Dr. John Cole & Dr. Christian Bisanga). BC Hair Transplant is set to forever change the landscape in affordable FUE hair transplants.

Founder of the 2nd highest ranked FUE clinic in the US, Dr. Cole is widely respected as one of the world's pioneers in FUE hair transplants as well as other cutting edge hair restoration techniques including Body Hair Transplant and No-Shave FUE techniques to name a few. Dr. Cole is one of the first worldwide to use Platelet Rich Plasma (PRP) theray for hair restoration and also among the first in the world to include Acell cell regeneration matrix in hair transplantation.

The new BC Hair Clinic in Greece will be subject to the same high standards as Dr. Cole's FUE hair transplant practice in the US.

The price per graft will be at an incredibly competitive rate of 2.50 Euro for both FUE and BHT (body hair transplnat)."

Finns det någon mer info om det här?
whyatt

20 Jul 2020, 10:25

Koray...Bisanga...Poseidon. De har alla uppvisat goda FUE-skills. I synnerhet de två förstnämnda om vi ser till omfattningen av publicerade cases. Sen har alla kliniker som varit med ett tag en och annan vurpa innanför västen, även de bästa. Det finns många fler intressanta kliniker i vår omvärld och att nämna alla blir alltid lite svettigt. Är man orolig för att bli en i mängden, också hos en välrenommerad klinik, välj istället då en top notch klinik där personalstyrkan är kirurg + ev. assistent. Dock hur man än vrider och vänder så finns det inga klockrena garantier...och framförallt, RÄKNA MED att ditt håravfall är värre om 5 år än idag. Räääääkna med det!

Sparrow har en poäng. FUT-ärret innebär en framtida risk. Plus en omedelbar frisyrbegränsning. Så är det...men matematiken är enkel. Genom att inleda sin HT-resa med 1-3 st FUTs (därefter FUE), ges mer optimala förutsättningar för de donors som inte till synes räcker till (nu eller sen) för att täcka totalbehovet (vilket innebär att man måste göra en kvalificerad framtidsanalys av hur mycket kommer ryka och ungefär inom vilken timeframe).
Med lite tur så behöver man inte kliva in i FUT-träsket. Med lite tur så räcker det att skapa typ 5000 st små ärr runt om i nacken/på sidorna och thats it...men min poäng är, tänk till innan! Att som inte allt för tunnhårig man i 30-års åldern försöka "sopa igen spåren" med ett större FUE-ingrepp, kan bli till ett misstag längre fram.

Givetvis kan man också chansa på att vi inom inte allt för många år både har välfungerande ärr-reparerande behandlingar och möjligheten att klona/regenerera hårsäckar...eller i sämsta fall, bättre hårfrämjande "mediciner". Den sistnämnda är iaf högst trolig.

SMP är intressant, men det är verkligen något helt annat än hårkirurgi.
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Skriv inlägg