HT först och sen SMP eller tvärtom?

NYHET - Mot håravfall och tunnhårighet!
Nu börjar vi att bygga upp LOOKGOOD ANTI HAIR-LOSS TOOLKIT bestående av fakta om de produkter och metoder mot håravfall och tunnhårighet som vi tror allra mest på.
Access endast för inloggade medlemmar! :neener:

HT först och sen SMP eller tvärtom?

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Micpic

08 Sep 2019, 22:52

Hej!

Går i tankarna att göra en HT men är även inne på en SMP.

Då jag har väldigt mörkt hår och ljus hy så känner jag att min hårbotten lyser igenom rätt mycket nu när håret blivit tunnare.
Använder en hel del Toppik nu för tiden och får då ett bra resultat som jag är nöjd med.

Min känsla är att en SMP skulle kunna göra mycket för mig, men vill även ge en HT en chans.

Då till frågeställningen, spelar det någon roll vilken man gör först?

Att tex kontakta HIS och göra en SMP är ett betydligt lättare steg (och tycker man inte det blir tillräckligt bra så är ju HT nästa steg). Men kan en HT sabba en befintligt SMP?

Eller är det HT först som gäller? och sen SMP som komplement om man inte tycker det räcker?

SMP = snabba resultat och man kanske blir nöjd på direkten.
HT= Större steg att ta, större kostnader och längre tid innan man vet om resultatet blir bra.

Försöker lägga upp en långsiktigt bra plan för mig.

Vad säger ni?
whyatt

09 Sep 2019, 09:31

Välkommen hit!
Gött att du researchar noga, det är key :studyingbrown:

Fördelen med en SMP är att den inte är i närheten av livslång, eller..det hade ju varit bra om punkterna satt tills dödagar utan fäjd, men så är inte fallet, därför är det bra att de ebbar ut med tiden, dvs du kan testa SMP relativt riskfritt och se om det är något för dig. Därtill kommer nog ditt håravfall att fortskrida, eller vad tror du?

Spelar mindre roll vad du gör först även om jag själv personligen ser HT som något man gör ca 2 st av (i regel, varierar så klart) för väldigt lång beständighet, medan SMP är något som görs oftare för att ge skalpen en effekt av "permanent toppik" (vid utväxt hår och skaplig täckning), är man för tunnhårig, eller håller på att bli, så kan man fråga sig om det inte istället är bättre att skippa HTs och go super short med SMP...hur tänker du?
Hår: Skalpmassage - Serum - Dermastamp - Tillskott - Schampo etc..
Kost: Mestadels LCHFHP (med lågt intag av växtbaserat)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarie - Cold shower - Meditation - Sömn - Fuskdagar :)
Micpic

09 Sep 2019, 09:45

Tack för svaret Whyatt. Hände faktiskt här på forumet för dryga 10 år sedan när jag började med Finasteride, så har gjort rätt mycket research genom åren. Men nu börjar det bli dags att göra någonting iaf! :)

Det jag tänkte på är att många skriver att SMP bara ser bra ut med hyvelrakat hår. Där vill jag nog inte riktigt vara än. Har klarat mig rätt bra med Toppik genom åren men att det börjar bli lite gränspuck nu.

Har alltid haft runt 10-15 cm lockigt hår men rakade ner det i somras och då ser det ut så här.

https://minfil.com/R3G3p15cn0/dry55_jpg
https://minfil.com/V8G4pb56nd/dry33_jpg

Tycker den rakade looken skulle vara helt OK om man fick bort känslan av tunnhårigheten, därav tankarna på SMP. Men o andra sidan vill man inte släppa tankarna på att vrida tillbaka klockan säg 5 år på hårfronten.

Förresten, vart placerar jag mig på NW skalan?

Men skulle det bli bra med att tex låta Sam på HIS göra en vanlig SMP, sen låta håret växa ut för att helt enkelt ha en lite mörkare hudton så skalpen inte lyser igenom?

Jag håller just på med några HT onlinekonsultationer och första svaret jag fick var:

Dr.Demirsoy evaluate your hair loss and told that if the donor area will allow there must be transplanted 3500-4000 grafts to the front and Top area.
He told that the donor area is looking weak according to using 10 years minoxidil and finasteride.This point is important because a weak looking donor area can cause a low yield result.The result can be not like expected,performance can be low.The density can be not as high as the transplanted graft number.This isnt certainly but it can be .You need to consider this points before you are going to have a surgery.

Whyatt (eller ni andra), vad är era synpunkter på det Demirsoy säger? pratar vi om att en HT är helt bortkastat för att min donor ser svag ut? Trodde själv att den var rätt stark då jag tycker håret känns betydligt tjockare baktill... :blues:

Väntar fortfarande svar från Dr Bisanga och Dr Koray för att se vad de säger kring min donor.
whyatt

19 Sep 2019, 08:46

Det jag tänkte på är att många skriver att SMP bara ser bra ut med hyvelrakat hår
Rakat eller långt. Jag skriver långt även om det i teorin givetvis blir bra med SMP i kortare frisyrer OM de är tillräckligt täta, och här kommer kruxet, en skalp i behov av SMP är ofta på väg åt det tunnhåriga hållet..
Har klarat mig rätt bra med Toppik genom åren men att det börjar bli lite gränspuck nu.
Förstår vad du menar och känner igen sitsen. Din nuvarande hårlängd kan öka något om du vill ta överkamningskarriären till nya höjder! :partydance:

Du har inga bilder på ditt hår rakat? :tappingfoot:

Fördelen med temporär pigmentering är ju just att den inte kommer uppföra sig som en klassisk tatuering eller ens i närheten. Tack vare att den fäjdar så snabbt så finns det ju liksom en inbyggd exitplan för de som önskar hoppa av :rock:

Har Bisanga och Koray hört av sig? Ett utlåtande är alldeles för lite även om jag kan förstå vad Demirsoy skriver. Egentligen behöver din donor undersökas med mikrokamera för att bestämma mängden miniatyriserade hårsäcksgrupper - bl.a. Bisanga gör detta (Bryssel), men kanske kan du få hjälp med detta på närmre håll. Hör te.x. med Poseidon, vars senaste publicerade resultat här på brädan ser lovande ut :lips:
sparrow

20 Sep 2019, 19:16

whyatt wrote:
19 Sep 2019, 08:46
Fördelen med temporär pigmentering är ju just att den inte kommer uppföra sig som en klassisk tatuering eller ens i närheten. Tack vare att den fäjdar så snabbt så finns det ju liksom en inbyggd exitplan för de som önskar hoppa av :rock:
En smp förändrar färg mot en ljusare pigmentering över tid. Om man gör en smp med ganska mörka pigment så är det inte alls säkert att pigmenten försvinner helt, även om 10 år kan det synas en tydlig skygga i hårbotten efter pigmenten om man inte gör något åt det över tid med touch up. Om man har väldigt ljust hår och sätter väldigt ljusa pigment kan det vara en annan sak, om dessa pigment ens sätter sig. Det svåra med pigmentering är att det kan vara olika för olika hudtyper och hur huden absorberar pigmenten. Därför kan man se att en del personer kanske bara behöver två behandlingar för att uppnå ett bra resultat medan andra kan behöva fler än 4 behandlingar. Det enda jag har sett från personer som har velat ta bort en pigmentering är att gå genom flera laserbehandlingar. När det krävs flera laserbehandlingar för att få bort en pigmentering så kan man tänka sig att den sitter ganska rejält.

Om man ska göra en smp så ska man inte tänka att man gör en smp för att se hur det passar en och om man inte trivs med det så förväntar man sig att den har bleknat bort ganska snabbt. Om man gör en smp så ska man vara inställd på att om man ångrar sig så kommer man med stor sannolikhet endast ha laser som exit. Det var en kille här på forumet som hade något slags ärrbildning, eller om det var något annat, jag minns inte, han hade också gjort en smp. Trots att han genomgick behandlingar som gick djupt ner i huden för att komma till rätta med andra hudproblem så påverkade det inte hans smp. Så jag tänker att man blandar ihop att en smp över några år genomgår en fading, som inte heller den är jämn över huvudet, en del områden genomgår mer fading än andra, och att det blandas ihop med att hela smpn successivt fadar bort helt. En smp går inte lika djupt som en vanlig tatuering och det används en annan färg för pigmentering, men det är inte så att smp är så pass ytligt satt att den bara försvinner med tiden. Så ska man inte heller tänka när man funderar över en smp. Allt det här kan man ta upp med de som utför smp och har många år av erfarenhet av det. Trots allt är det en ganska ny behanlingsform så helt säker på hur en pigmentering ser ut efter kanske + 5, 7 år utan touch up det tror jag inte att någon vet idag.

En annan sak om när en smp ser bäst ut. Det beror på att man gärna vill ha en jämn övergång mellan det egna håret och pigmenten. Om man har hår över hela huvudet och i vikarna då är det en sak, då kan det se bra ut med något längre. Men om det knappt växer något hår alls i vikarna, t ex, så kan det se konstigt ut med några mm växande hår på vissa områden och andra områden som endast är pigmenterade. Min inställning är att en smp alltid ser bättre ut i kombination med växande hår, även om det är tunnare hår eller något glesare. Med områden som är helt utan växande hår då ser en smp bäst ut om man helt enkelt kör av allt, det går även att göra med en rakapparat. En kombination med en fue är annars något man kan överväga. Fördelen med det är att man inte behöver packa fue lika tätt som i vanliga fall för att en ht ska se bra ut, vilket gör att man kan täcka en större yta. Man kan då planera en fue på ett annat sätt, om man sedan kör rakat. Men man kommer ändå att behöva köra ganska rejält rakat. Sedan kan man såklart också packa på tätt med fue om man har väldigt bra donationsområden. Det är mycket att väga in och inte så mycket som går att säga något generellt som gäller samtliga hudtyper och typer av håravfall, etc.
whyatt

21 Sep 2019, 09:44

Bra input där sparrow :innocent:

Jag står dock fast vid kontentan av mitt tidigare inlägg gällande fäjdtiden, men måste ge mig själv en liten nätt näsbränna helt enkelt då jag kunde varit tydligare och namngivit det jag refererar till som "temporär pigmentering" som tricopigmentation (TTP), vilket är den form av pigmentering som är betydligt mer temporär än SMP.

Som jag har förstått det erbjuder te.x. Lardi i Milano tricopigmentering. Skillnaden gentemot SMP, utöver bläckets sammansättning, är både nålarnas storlek (tricho = mindre) och på vilket djup de arbetar (trico = ytligare).
sparrow

21 Sep 2019, 15:02

TTP har jag inte sett diskuteras här och jag undrar om det finns kompetenta kliniker i landet eller om det är mer safe att åka utomlands för det. Två saker tänker jag främst på utöver det. om en TTP är helt borta efter 12-18 månader, hur ser den då ut efter 6-8 månader? Den måste väl genomgå en ganska snabb successiv fadeing? Det andra är det här med mindre nålar. Det är ändå extremt viktigt. Hur stor är skillnaden där och vad är det som gör att en smp inte kan använda samma nålar när det rimligtvis endast är bläcket som skiljer?

TTP verkar ändå vara ett klart bra alternativ om man är osäker på behandlingen. Bra info!
whyatt

21 Sep 2019, 17:42

Relevanta frågor som jag tror Milena Lardi bäst besvarar. Hon har varit i branschen länge och är respekterad, dvs ingen quack.
Som jag har förstått det skiljer sig nålarna åt i storlek ganska mycket i storlek och orsaken sägs vara att bläcket vid en TTP läggs ytligare...men intresserade bör vända sig direkt till fröken Lardi: www.beautymedical.it
sparrow

21 Sep 2019, 19:52

Jag tänkte också på det där med hur djupt de sätts och att det är anledningen till skillnaden, men varför går det inte att använda motsvarande nål även om man går djupare i huden? Min tanke när man går djupare har varit att man pressar ner mer pigment i huden och därav blir pigmenten något större. Ett ytligare stick ger då ett mindre pigment men också ytligare som fadear snabbare. Det borde finnas förbättringspotential där för smp, och sedan är det såklart en teknik som kräver ett stort kunnande av den som utför behandlingen att veta exakt hur det ska utföras.
whyatt

22 Sep 2019, 18:15

Bra fråga. Jag antar att den bäst besvaras av te.x. Sam på HISHAIR, själv är jag inte initierad så "djupt" (phun intended) i ämnet utan att jag hamnar på den spekulativa sidan om jag fortsätter låta truten gå :police:

Vad som känns B med TTP om det nu stämmer att allt är borta efter max 18 månader är ju inte bara en eventuell tråkig period mot slutet av de 18 månaderna där fäjdningen ställer till det utan också att vi de facto bara pratar typ 1 år av bra resultat när prislappen får spar:pig:en att gå in i väggen.. :yellow:
Skriv inlägg