Jobbigt val av klinik.

Jobbigt val av klinik.

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Johnlocke

06 Jul 2019, 01:26

Hej,
Det är som så att jag har varit sugen på en hårtransplantation i väldans många år och nu känner jag på mig att det börjar bli dags, pengar har jag skrapat ihop men jag behöver verkligen råd om hur jag ska gå till väga.

Jag är 27 år gammal. Började märka att jag tappat hår först vid 18 års ålder. Har testat att ha både snaggat och rakat flertal gånger men jag trivs verkligen inte i det och känner att det är sjukt tråkigt att behöva bära keps så ofta som jag gör.

Sure, jag är rätt ung för en hårtransplantation, men det verkar som att håravfallet bromsat in en del. Hårlinjen har slutat receda och kronan har jag fortfarande hår kvar på. Kan tillägga att ingen i släkten är helt skallig, den enda med håravfall är farsgubben som endast tappat på kronan, och han är 60 år.

Nu till ämnet. Jag har kollat runt på väldigt många svenska kliniker men det känns som det lackar väldigt mycket täthet? Alltså, klart att man inte kan få en helt tät norwood 1 hårlinje men om man jämför dom svenska klinikerna med kliniker i övriga världen så blir iaf jag lite besviken. Har kollat runt på kliniker i Istanbul och gillar resultaten. Problemet är bara att jag är urusel på engelska. Och så som jag uppfattat det hela så är dom inte heller några höjdare på språket? Jag har relativt lätt för att förstå språket i vanliga fall men när jag var i Turkiet sist så var det sjukt svårt. Jag orkar liksom inte att det ska bli oklarheter mellan mig o doktorn.

Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Ge gärna tips. Btw till er som gjort en hårtransplantation., går ni på någon behandling nu efteråt? Finasterid, minox osv. Känns nästan som ett måste lite va?
whyatt

07 Jul 2019, 16:24

Tjena!
Det är som så att jag har varit sugen på en hårtransplantation i väldans många år och nu känner jag på mig att det börjar bli dags
Då är vi 2 8-)
Sure, jag är rätt ung för en hårtransplantation, men det verkar som att håravfallet bromsat in en del. Hårlinjen har slutat receda och kronan har jag fortfarande hår kvar på. Kan tillägga att ingen i släkten är helt skallig, den enda med håravfall är farsgubben som endast tappat på kronan, och han är 60 år.
27 år är risky business. Samtidigt kanske åren 27-40 år värda att ha "mer hår" än tiden efter det så, det finns olika sätt att tänka på. Vad du dock MÅSTE acceptera som ett eventuellt scenario innan du väljer HT-rutten är att du faktiskt vid säg 35 års ålder kan ha förlorat betydande mängder av det håret du idag hoppas är "safe". Att du inte kan spåra håravfall rent genetiskt i den närmsta familjen är så klart positivt men ingen garanti. Hur ser det ut för ev. morbröder?
Jag har kollat runt på väldigt många svenska kliniker men det känns som det lackar väldigt mycket täthet?
Det finns ett fåtal kompetenta dense-pack kliniker i världen och mig veterligen ligger ingen av dem i Sverige, i alla fall inte om man får tro de före-efter bildserier som publicerats genom åren. Därmed inte sagt att vissa svenska kirurger kan genomföra sådana ingrepp med hög överlevnad, så det låter jag vara osagt, men om man får gå på vad som dokumenterats och offentliggjorts online så ser jag inga överdrivna högar med bevis på att detta skett.
Har kollat runt på kliniker i Istanbul och gillar resultaten. Problemet är bara att jag är urusel på engelska. Jag orkar liksom inte att det ska bli oklarheter mellan mig o doktorn.
Turkiet erbjuder möjligheter. Det kan också gå åt skogen. Inget land i världen har så många på-hörnet kliniker som alla utlovar fantastiska resultat. Well, verkligheten är något annat. Faktum är att det är sällan jag ser turkiska kliniker presentera väldokumenterade fall. Visst finns det undantag, men överlag så skall man inte endast gå på Tripadvisor-betyg och Instagram-bildarkiv. Språket är sällan något problem men i ditt fall så bör du välja en turkisk klinik som har en svensk representant, om du nu fastnar för just Turkiet. Finns som sagt fler options.
Hur tycker ni att jag ska gå tillväga? Ge gärna tips. Btw till er som gjort en hårtransplantation., går ni på någon behandling nu efteråt? Finasterid, minox osv. Känns nästan som ett måste lite va?
Det är den stora frågan - vilken klinik skall jag välja? Efter många år av granskande så vet jag personligen exakt vilka kliniker jag skulle valt, och vilka jag inte skulle valt. Det handlar inte bara om att kunna leverera hårkirurgi i världsklass, utan också bakgrund, prisnivå, customer care osv.

Hur ser din budget ut? Ja, det går att få massa hårsäckar flyttade för 25 papp...ja...det kan bli skapligt resultat eller t.o.m. bättre, men vågar du riska din donor för att spara 25-75 tusen? Har du sett hur nacken kan se ut efter 4000 st uttag av de mindre erfarna klinikerna? Inget vidare kan jag säga! Detta kan i sin tur försvåra ingrepp nr 2 och sänka antalet grafts som kan tas ut. Jag hade inte gjort det, men det beror delvis på att jag inte har en superdonor och många höga NW-hjässor i släkten.

Vi har på senare tid hört om positiva rapporter från flertalet svenska aktörer så som Ilter, Poseidon och Nordic Hair. Jag har absolut inget emot om de svenska klinikerna etablerar sig som ledande i Europa, och kanske kan det ske. Varför inte ta kontakt med dem och skicka dina bilder. Få input och fundera. Viktigt att tänka på är att få se tydligt dokumenterade resultat på cases som ligger i linje med dina egna förutsättningar och önskemål. Täthet är en faktor, växtriktning en annan. Vidare måste ingreppet smälta in med befintligt hår samt inte vara allt för graft-slösande om det finns risk för framtida håravfall, vilket nästan alla som genomgår HTs kommer drabbas av.

Finas och minox hjälper, och stjälper. Bromsar och välter. Ger och tar. Vissa kör dem, andra inte. Prata med en läkare om du är orolig för ev. biverkningar. Me, myself and I har valt att inte använda syntetiska kemikalier för att mixtra med mina endokrina juicer, men det är givetvis upp till var och en. Alternativen, vars effektivitet diskuteras, är många. Vi pratar alltifrån dermaroller + serum, till hårlaser, skalp-massage och diverse naturliga molekyler för minska de inflammatoriska närvaron djupt ner i hårbotten. Mer jobb än att slänga ner ett piller varje morgon och dra i en vätska 2 ggr per dag i hårbotten, men troligtvis långsiktigt snällare mot kroppen och behöver inte kosta skjortan (även om det kan göra det!).
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

07 Jul 2019, 17:06

Tjena,

Jag tolkar det som att du lutar åt att begränsa dig till Sverige på grund av bristande kunskaper i Engelska? Samtidigt verkar du insett att de bästa alternativen finns utomlands. Det är ju viktigt att du förstår instruktionerna för eftervården (som du bör få skriftligt) och att du även förstår vad kirurgen har tänkt göra med dig. Jag tror dock inte att detta är ett problem eftersom att patientrådgivarna på de turkiska, belgiska, spanska etc >välrenomerade< klinikerna ska kunna engelska (du bör kunna förvänta dig professionell yrkeskunskapnivå). Du har ju även Nordamerika som alternativ.
Väljer du alltså en välrenomerad kirurg i utlandet bör du kunna känna dig trygg i att de kommer göra ett bra jobb och se till att du är med på noterna. Men det är ditt ansvar att se till att du verkligen förstår vad du ger dem tillåtelse att göra. Du kommer kunna få det viktigaste på skrift och du bör få tid att Google translate:a lite, men den slutgiltiga konsultationen med kirurgen är en dialog och troligtvis, kan innehålla lite finlir, justering av det slutgiltiga antalet grafts, en prognos av ditt framtida håravfall och design av hårlinjen (här kan du ju köra teckenspråk basically om du inte är nöjd med var han drar tuschpenna.)

Jag tycker inte du ska "nöja dig" med en eventuellt medioker klinik bara för att du inte är duktig på engelska. Men jag förstår hur du menar.

Min första ht var i Turkiet och där var patientrådgivaren tysk (Men kunde även turkiska). Han höll hög nivå i engelska medan kirurgen inte talade engelska alls med mig (vet ej om han kunde eller inte).
Hårboll

07 Jul 2019, 17:14

whyatt wrote:
07 Jul 2019, 16:24

Hur ser din budget ut? Ja, det går att få massa hårsäckar flyttade för 25 papp...ja...det kan bli skapligt resultat eller t.o.m. bättre, men vågar du riska din donor för att spara 25-75 tusen? Har du sett hur nacken kan se ut efter 4000 st uttag av de mindre erfarna klinikerna? Inget vidare kan jag säga! Detta kan i sin tur försvåra ingrepp nr 2 och sänka antalet grafts som kan tas ut.

Väldigt viktig poäng.
Hårboll

07 Jul 2019, 17:19

Johnlocke wrote:
06 Jul 2019, 01:26
Glömde denna bit. Jag har gjort två HT (samma behandlingsområde) aldrig kört minox eller finas.
Däremot MSM, väl vald PRP och kommer börja med LLLT. Om det är rätt väg att gå... well om man är riskavert kanske.
Last resor; smp och rakat. Min inramning av ansiktet är iaf räddat och det kan inte mediciner ge mig.
Johnlocke

17 Jul 2019, 06:52

Mina morbröder, farbröder, ingen lider av håravfall. Vilket gör det väldigt märkligt att just jag, den yngsta gör det men men..
Min budget ligger på 60 papp. Har kollat in nordic hair clinic och akacia, det är dom mest imponerande svenska klinikerna jag kollat in men jag är ändå inte helt satisfied med resultaten. Finns väldigt lite resultat också vilket är lite oroväckande. Ilters resultat enligt mig tycker jag saknar mycket densitet.

Btw vad menar ni med graftsen och donorn i turkiet? Är det vanligare att dom ''overharvastar'' där? Hänger inte riktigt med. Har jämfört min hårlinje med andras som gjort hårtransplantation och jag tror det behövs iaf ca 3000 grafts för mina vikar.
Hårboll

17 Jul 2019, 09:32

Johnlocke wrote:
17 Jul 2019, 06:52
Btw vad menar ni med graftsen och donorn i turkiet? Är det vanligare att dom ''overharvastar'' där? Hänger inte riktigt med.
Anledningen till att man är rädd om sin donor är bl.a.
- man vill orsaka då lite trauma mot den som möjligt inkl; undvika transektioner (skada närliggande hårsäckar som ej avsetts extraheras) samt rätt storlek på punsch
- man vill att extraheringarna sker harmoniskt fördelat

Nej det gäller inte något specifikt land, utan gäller mediokra klininer generellt.

Och anledningen till att detta är viktigt är för att man dels vill att det ser bra ut men även för att inte förstöra förutsättningar inför framtida ingrepp.

(En annan aspekt gällande donor när man väljer klinik är att man helt enkelt inte vill slösa bort grafts som sedan inte överlever i mottagareområdet)
Skriv inlägg