Kombinera SMP och FUE

Kombinera SMP och FUE

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
disc90

22 Mar 2019, 15:48

Hej,

Går i tankarna att genomföra hårtransplantation. Här kan ni se en tråd från 2015:
mitt-haravfall/tappat-har-efter-viktnedgang-t5250.html

Som ni ser i den tråden, så lutade det åt att köra på SMP istället, och det gjorde jag.
Supernöjd med det, haft det i 4 år nu.
Dock vill jag kunna låta håret växa ut (förstår att jag inte kommer kunna få någon Elvis frisyr).

2015 så var jag och besökte en svensk klinik för konsultation. Precis som alla andra svenska kliniker (?) gör de ingen ordentlig kontroll av din donor, densitet osv.

Jag har tappat ganska mycket hår (Norwood 6), så det kändes nödvändigt att få det undersökt på en av de bättre klinikerna. Jag beslutade mig för att i år besöka BHR Clinic för konsultation.

Efter konsultation med DR Bisanga fick jag följande siffror och rekommendation:

Hårfärg: svart
Hårkaraktär: rak
Tjocklek: Medium Fine
Givarområdets täthet: 67/80
Norwood 6 diffuse

Operation 1:
3000 - 3500 FUE
1500 - 2000 Beard

Operation 2:
2000 - 2500 FUE

Så alltså en kombo av FUE och BHT.

Här kan ni se bilder på mitt hår idag med SMP (ej rakat på 2 dagar): https://flic.kr/s/aHsmBR1DKv

Bilder från 2015 (utan SMP):
https://www.flickr.com/gp/133186038@N02/aB3GuD

Någon med liknande situation, som kombinerat SMP och FUE?
Vad säger ni om siffrorna?
Erik-W

02 Apr 2019, 18:20

Jag har gjort en ht på 3200 grafts. Mitt mål är att göra en ht till. Jag har ytterligare 5000 grafts att använda. Sen har jag tänkt göra en smp och snagga millimeterkort. Jag hoppas att det blir bra :)
whyatt

09 Apr 2019, 12:00

Låter som en solid plan med många transplantat inblandade!
BHR är gamla i gemet och har ett gott rykte, men jag rekommenderar alltid att man hör med flera av de bästa för att få en mer holistisk översikt - i synnerhet när man ska plocka ut så pass många grafts. Har du fått ett bra paketpris? Bör kunna förhandlas fram i dessa tider.

Alla ni som är intresserade av att SMP'a donorn och skalpen framgent, och ska eller har gjort FUE: Prata med HIS eller någon annan duktig utövare i Sverige. SMP kan fungera väl på ärr, men behöver inte göra det i alla fall. Kanske kan man be om en "test-applicering" på några befintliga ärr för att se hur det fungerar....för har man tömt sin donor och sen kör SMP i alla donor-scar med måttligt resultat...då sitter man inte i en drömsits.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i maj
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Erik-W

12 Apr 2019, 20:06

whyatt wrote:
Alla ni som är intresserade av att SMP'a donorn och skalpen framgent, och ska eller har gjort FUE: Prata med HIS eller någon annan duktig utövare i Sverige. SMP kan fungera väl på ärr, men behöver inte göra det i alla fall. Kanske kan man be om en "test-applicering" på några befintliga ärr för att se hur det fungerar....för har man tömt sin donor och sen kör SMP i alla donor-scar med måttligt resultat...då sitter man inte i en drömsits.
Blir ärren i donorn så tydliga att man måste göra smp där då? Efter 3200 grafts på mig än så länge så ser man inte några ärr alls när jag snaggar kort där. Det är ju främst i de transplanterade områdena i fronten och på hjässan som jag tänkt att en smp kan göra att resultatet ser tätare ut om man väljer att raka ner håret till 1-2 mm.

Brukar det bli så tydlig ärrbildning efter en FUE att en SMP är nödvändig även i donorn?
disc90

13 Apr 2019, 10:48

Erik-W wrote:
Jag har gjort en ht på 3200 grafts. Mitt mål är att göra en ht till. Jag har ytterligare 5000 grafts att använda. Sen har jag tänkt göra en smp och snagga millimeterkort. Jag hoppas att det blir bra :)
Vart gjrode du din HT? :) har du blandat BHT och FUE?
disc90

13 Apr 2019, 10:54

whyatt wrote:
Låter som en solid plan med många transplantat inblandade!
BHR är gamla i gemet och har ett gott rykte, men jag rekommenderar alltid att man hör med flera av de bästa för att få en mer holistisk översikt - i synnerhet när man ska plocka ut så pass många grafts. Har du fått ett bra paketpris? Bör kunna förhandlas fram i dessa tider.

Jag har även kontakt med HDC hair clinic just nu, utan att diskuterat paket pris så ligger de ju bättre i pris jämfört med BHR. Dr hakan doganay är väl den enda av turkarna som genomför BHT också? Han har jag inte träffat på plats, utan mailat. Fick nej från de, de tyckte att området var för stort att täcka.
whyatt

13 Apr 2019, 11:51

Erik, det beror på alltifrån individuella förutsättningar såsom hudfärg, hårtyp, ärrbenägenhet, donordjup etc, till tekniknivå vid donor-extrahering, frisyrval osv. Det är absolut inget "måste" att SMPa donorn.

disc90, låter bra. Keep on researching! Du kan ju alltid nämna att du är aktiv på Lookgood (och kommer att publicera ditt case där under administratörens översikt) - när det kommer till prisförhandling. Inte för att det ger forumet ETT RUTTET ÖRE WHAT SO EVER, men jag tror säkert att de flesta seriösa HT-aktörer därute då kan tänka sig att justera priset nedåt x antal tusen om de får höra detta! Se det ungefär som en agent-provisions-rabatt som blir din! För jag vill inte ha den ;)
disc90

13 Apr 2019, 12:27

whyatt wrote:
Erik, det beror på alltifrån individuella förutsättningar såsom hudfärg, hårtyp, ärrbenägenhet, donordjup etc, till tekniknivå vid donor-extrahering, frisyrval osv. Det är absolut inget "måste" att SMPa donorn.

disc90, låter bra. Keep on researching! Du kan ju alltid nämna att du är aktiv på Lookgood (och kommer att publicera ditt case där under administratörens översikt) - när det kommer till prisförhandling. Inte för att det ger forumet ETT RUTTET ÖRE WHAT SO EVER, men jag tror säkert att de flesta seriösa HT-aktörer därute då kan tänka sig att justera priset nedåt x antal tusen om de får höra detta! Se det ungefär som en agent-provisions-rabatt som blir din! För jag vill inte ha den ;)
Tack för tipset whyatt! :)
Har även dragit ett mail till Feriduni nu.
Någon som har tips på fler som är skickliga på kombinera BHT och FUE?
Det som är lite intressant med Ferudini är att han har bröstet som primär källa för kroppshår istället för skägg (då han menar att det finns risk för ärrbildning).
Det jag dock förstått gällande BHT att det ska enbart användas om skalpens donor inte räcker till.
Vad är egentligen riskerna med att använda för mkt kroppshår? För skulle man enbart använda brösthår och skägg så har jag en helt obegränsad donor, som skulle räcka till 2 personer :)
Erik-W

14 Apr 2019, 10:25

disc90 wrote:
13 Apr 2019, 10:48
Erik-W wrote:
Vart gjrode du din HT? :) har du blandat BHT och FUE?
Jag gjorde den hos Dr. Koray i Istanbul :) Endast FUE, inte BHT.
Erik-W

14 Apr 2019, 10:30

whyatt wrote:
Okej :) För i nuläget ser man inte mina ärr när jag snaggar kort i donorområdet efter 3200 grafts. Men man kanske gör det efter ytterligare 5000 grafts. Min plan är iallafall att sprida ut 8100 grafts över hela hjässan och sedan göra en smp för att därefter hålla det snaggat på 1-2 mm.
whyatt

14 Apr 2019, 11:04

Gött å höra! Om din donor är pappa till +8000 st grafts utan att semaläten/hagelbösseskuten ut, så tillhör den helt klart en lyckligt lottad minoritet 8-)
Vid 1-2mm är det, enligt mig, inte rimligt att tusentals små FUE-ärr inte syns..men det är du ju med på. Om det blir bra med SMP eller inte i fallet +8000 små white dots låter jag vara osagt..men det kan iaf i teorin bli bra, därför jag spekulerar i om man som SMP-intressent inte först bör testa pigment på några ärr först..better safe than sorry!
Erik-W

14 Apr 2019, 19:28

whyatt wrote:
14 Apr 2019, 11:04
Gött å höra! Om din donor är pappa till +8000 st grafts utan att semaläten/hagelbösseskuten ut, så tillhör den helt klart en lyckligt lottad minoritet 8-)
Vid 1-2mm är det, enligt mig, inte rimligt att tusentals små FUE-ärr inte syns..men det är du ju med på. Om det blir bra med SMP eller inte i fallet +8000 små white dots låter jag vara osagt..men det kan iaf i teorin bli bra, därför jag spekulerar i om man som SMP-intressent inte först bör testa pigment på några ärr först..better safe than sorry!
Så här ser min donor ut nu efter 3200 grafts. Det är inte väldigt nerrakat, men man ser ju ändå att det är ganska kort. Man ser ju att det ser lite "hagelskjutet" ut som du säger, men man ser ju inga ärr. Det är ju inte "knöligt" i huden, utan man ser bara att ställvis är lite glesare efter operationen. Men det är ju inte så konstigt och absolut inget jag stör mig på. (Det bör tilläggas att jag står precis intill fönsterrutor så ljuset är väldigt starkt vilket gör att det ser glesare ut än vad jag upplever det i "verkligheten".)
Bifogat
Donor Nu 2.jpg
Donor Nu 2.jpg (398.53 KiB) Viewed 183 times
Donor Nu 1.jpg
Donor Nu 1.jpg (537.24 KiB) Viewed 183 times
whyatt

18 Apr 2019, 11:15

Tack för bilderna på din donor!! :)

Vad pratar vi i hårlängd, 1 cm cirka?

Helt ärligt så tycker jag, med den ofördelaktiga belysningen i beaktande, att sidorna är acceptabla men att bakhuvudets uttag inte gjorts helt optimalt. Förhoppningsvis kommer ett eventuellt framtida ingrepp att utformas utifrån hur nacken ser ut just då och den så kallade skördningen sker inte bara för att få ut fler transplantat utan också för att få tidigare uttag i nacken att smälta in bättre än vad det gör idag.

Vad en ärr-pigmentering skulle göra för att återfå looken av en "virgin donor" låter jag vara osagt, men tanken är spännande!
Erik-W

19 Apr 2019, 07:46

whyatt wrote:
18 Apr 2019, 11:15
Tack för bilderna på din donor!! :)

Vad pratar vi i hårlängd, 1 cm cirka?

Helt ärligt så tycker jag, med den ofördelaktiga belysningen i beaktande, att sidorna är acceptabla men att bakhuvudets uttag inte gjorts helt optimalt. Förhoppningsvis kommer ett eventuellt framtida ingrepp att utformas utifrån hur nacken ser ut just då och den så kallade skördningen sker inte bara för att få ut fler transplantat utan också för att få tidigare uttag i nacken att smälta in bättre än vad det gör idag.

Vad en ärr-pigmentering skulle göra för att återfå looken av en "virgin donor" låter jag vara osagt, men tanken är spännande!
Det är nog snarare 0,5 cm. Jag är som sagt inte så intresserad av att göra smp för att det ska se mindre hagelskjutet ut i donorn, utan jag vill göra en smp i fronten och på hjässan för att få det att se tätare ut där efter hårtransplantationerna :)
Skriv inlägg