Poseidonkliniken implantermetoden

Poseidonkliniken implantermetoden

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
Hårboll

31 Dec 2018, 15:07

Hej forumet,

Har sedan en tid tillbaka haft mycket reklam för poseidonkliniken i mitt flöde på sociala medier och blivit lite nyfiken på deras ickekirurgiska metod.

Det verkar dock vara FUE där placeringen görs med ett instrument där graften placeras i.
Kvalificerar detta sig då helt plötsligt till något icke-kirurgiskt? Känns bara marknadsföring, eller vad säger tillsynsmyndigheter om detta? Laserhjälm är ickekirurgiskt, inte en freaking hårtransplantation?

Vidare är jag nyfike på om detta instrument kan vara till fördel, exempelvis mot chockloss. Kan det minska risken för detta? Skulle man minska risken för att drabba blodtillförsel till existerande hårsäckar? Om man tittar på poseidonklinikens resultat på kronorna så ser de hyffsat bra ut? (De få resultat som redovisats på hyffsat ok vis.)

Däremot ser de andra resultaten inte speciellt bra ut och uselt dokumenterade. Klinikens egna adjektiv i beskrivning kring varje case hjälper inte.

Men som sagt, kul o höra era synpunkter på främst implantermetod för krona, (minskande av risk för permament shocklossrisk av miniyriserade/telogena hårsäckar)
Finns några välrenomerade kirurger som kör implantermetod?

Gott nytt år.
whyatt

01 Jan 2019, 11:54

..och blivit lite nyfiken på deras ickekirurgiska metod.
Ojdå, icke-kirurgisk. Så pass. Mig veterligen refererar inte merparten av de absolut bästa HT-klinikerna i världen till sitt levebröd som "icke-kirurgiskt"...utan detta är nog mer något som låter bra rent marknadsföringsmässigt. Eller har de kanske en bedövningsteknik som inte baseras på sprutor? Drillar de inte ut graftsen ur donorn ner genom flera lager av hud och i samma veva åsamkar en viss blödning etc..?
Det verkar dock vara FUE där placeringen görs med ett instrument där graften placeras i.
Det finns några olika tillvägagångssätt. Här kommer en bra video som tydligt visar hur den s.k. "choi-implanter" fungerar:

I vanlig ordning så handlar det inte egentligen om exakt vilka verktyg som används eller att det bara finns en rutin som är den solklart bästa att genomföra en HT på. Det finns så klart skräpkliniker som använder implanters (pens), men det finns också flera goda exempel på kliniker med gott rykte och renommé som baserar sin core-business runt implantertekniken, te.x. Dr. Lorenzo i Spanien och Dr. Doganay i Turkiet. Som alltid, klinikens erfarenhet och rykte är vad som bör få väga tungt när det kommer till val.

Här kommer en till video som lite mer ingående visar stora delar av HT-förloppet (mkt sevärd):

Men som sagt, kul o höra era synpunkter på främst implantermetod för krona, (minskande av risk för permament shocklossrisk av miniyriserade/telogena hårsäckar)
Oavsett vad man pratar om inom HT-världen så finns det alltid två läger. Minst. FUE är bäst. STRIP är bäst. Båda är bra. Manuell rockar. Motorized är lika bra. Osv...etc...m.m. Jag, som helt saknar praktiskt kirurgisk erfarenhet kan därför inte basera min åsikt på first-hand-experience utan blir helt beroende på vad andra har sagt. Visserligen så brukar jag vara noga med faktan och använda mig av multipla källor, men som sagt, när det också inom HT-världseliten råder delade meningar om vad som är IN oder AUS, Bra eller mindre dåligt, så blir man ibland bara mer förvirrad ju djupare man utforskar.

Så vitt jag kan förstå så argumenteras det för att metoden med implanter/pen i princip sammanbinder de så viktiga momenten SLITS och PLACEMENT i en och samma manöver. Plötsligt blir ingreppet så enkelt att genomföra så t.o.m. ett barn klarar av det! Eller...eh...err.....oki kanske inte ett barn, men ja..ni förstår :) Joking aside, tekniken som sådan makes sense, men samtidigt är det nog lite magstarkt att påstå att "stick & place" skulle triumfera över det mer utbredda tillvägagångssättet vi är mer vana att se sett till RESULTAT.

Så här säger HT-legenden Dr. Rassman:
Yes and no. Yes, if you are not very efficient and effective with forceps placement and if you need speed and are well organized to use it, No if you are skilled as we are in forceps use which we have been using for 24 years. I believe that as new doctors enter the business without the requisite skills that we have, these new implanters will take over the market. I have a patent on an implanter which will hit the market within 12 months or less.
Och en annan HT-kirurg, Dr. Karadeniz
The answer to this question is very complicated and would require a seminary to fully cover all aspects. Besides, surgeons who use it will speak in favour of it whereas surgeons who don't use it will speak against it. However, I can give you two information that can guide you. 1. The implanter pen is used by less than 10% of the reputable surgeons in the world. 2. A decision on choosing a hair surgeon should be based on results and patient feedback rather than technique and instruments. Patients will most probably get lost trying to go too deep about surgical instruments.
Återigen, det handlar om hur pass duktig klinik är snarare än vilka tools de använder.

Beträffande Poseidonklinikens resultat så har jag tyvärr inte mycket att säga. Vi har haft ett par nöjda personer på brädan som pratat positivt om kliniken och i något fall också visat upp bilder. Detta underlag är givetvis för klent för att jag skall kunna dra några slutsatser utan det gäller att kontakta kliniken, ställa frågor, be om att få se på många före-efter case osv, för att kunna komma fram till en hyfsad slutsats. Som alltid så är denna filtreringsprocess enklare att göra ju mer man själv kan om ämnet.
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

01 Jan 2019, 15:22

Bra input som vanligt! Intressant att läsa vad dr. rassman och dr.karadeniz hade för åsikter om det.
Harry.k

02 Jan 2019, 18:54

Rassmans uttalanden låter lite underliga, ja det är logiskt att en person som är skicklig hellre
ska använda pincett än en som inte är det, frågan man ställer sig dock är varför man ska använda det öht?
Bara för att man alltid gjort det, bara för att man har 24 års erfarenhet?

Det låter lite som vi vet minsann bäst för vi är så erfarna och har gjort det så länge osv.

Men ex Koray gick ju själv över till en form av implanter eftersom det gav bättre överlevnad.
Och rent logiskt borde det ju vara bättre med en sådan där man inte riskerar klämma sönder graften.
Att sitta och göra denna procedur medför ju att man blir trött i handen, en kompensation för tröttheten kan bli att man råkar klämma för mkt med pincetten och inte har samma finlir.
Hårboll

10 Jan 2019, 10:25

håller med, det känns som att det skulle kunna vara som du säger att de är ganska bra men att de av psykologiska skäl väljer att hålla sig till det som de är trygga och vana vid.

men är nyfiken på den nya implantern som han pratade om att han hade patent för
whyatt

29 Jan 2019, 08:58

Hårboll wrote:
10 Jan 2019, 10:25
men är nyfiken på den nya implantern som han pratade om att han hade patent för
Dr. Rassman är intressant att ibland referera till då han under väldigt många år skrivit ut finasterid till sina patienter samt, enligt egen utsago, noga hållit koll på deras bieffektstendenser. Därtill har han en håravfallsblogg med en del läsvärt på....rent kirurgiskt skulle jag dock aldrig välja Newhair, som hans establishment heter. Deras pigmentering är iofs skaplig, men rent HT-mässigt finns det betydligt bättre väl i USA.
Hår: Omfattande program för 2019. Komplett info kommer i mars
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Skriv inlägg