Problem med donorområde efter FUE

Problem med donorområde efter FUE

Alla typer av HT-diskussioner som inte rör specifika resultat
djn

13 Jun 2019, 13:47

Hej!
Det har nu gått 23 dagar efter min transplantation
i istanbul. Det blev 4000 graft. Vikarna och hjässan har
läkt bra. Men donorområdet i nacken kliar riktigt mycket. Har varit så i ca 2 veckor nu och upplever
inte att det blir bättre. När jag tar på donorområdet i nacken så känns det som jag har många acne liknande grejer som buktar ut liksom. Det påminner också om myggbett som man har kliat för mycket på. När jag tar på dem så kliar det och gör ont.

Är detta normalt? Kan det vara ingrodda hårstrån?

Daniel
nollåtta

13 Jun 2019, 18:51

Mitt ingrepp bestod visserligen av enbart 1000 grafts men det kliade inte alls efteråt. Är din hy känslig annars?
djn

13 Jun 2019, 22:26

Ok nej tycker inte att jag har känslig hy annars.
Har inte haft nåt problem med det transplanterade
håret liksom.
whyatt

17 Jun 2019, 01:47

Mycket vanligt med kliande pga läkningsprocessen. Här kommer ett icke-medicinskt och helt akademiskt befriat tips:
Testa smörja med babyolja och kör en anti-histamin tablett i 3-4 veckor, om du inte orkat stå emot kliandet.
Hydrokortison kan också används temporärt, men hör i så fall med en hudläkare så att allt blir rätt.

Lycka till med växtligheten.
Hår: Omfattande program för 2019. Mer info kommer senast i juli
Kost: Mestadels LCHF (med lågt intag av växtbaserade livsmedel)
Träning: Gym 4-5 ggr/vecka & Intervall i backe 1-2 ggr/vecka
Psyke: Solarium-D3-Ashwagandha-Spikmatta-Mindfulness
Hårboll

18 Jun 2019, 18:19

djn wrote:
13 Jun 2019, 13:47
Hej!
Det har nu gått 23 dagar efter min transplantation
i istanbul. Det blev 4000 graft. Vikarna och hjässan har
läkt bra. Men donorområdet i nacken kliar riktigt mycket. Har varit så i ca 2 veckor nu och upplever
inte att det blir bättre. När jag tar på donorområdet i nacken så känns det som jag har många acne liknande grejer som buktar ut liksom. Det påminner också om myggbett som man har kliat för mycket på. När jag tar på dem så kliar det och gör ont.

Är detta normalt? Kan det vara ingrodda hårstrån?

Daniel
Kontakta din kirurg.

Du skriver att du upplever "acne-liknande grejer som buktar ut". När man extraherar så pass många grafts så finns det en risk för "transection" i givarområdet som i sin tur kan leda till ingrodda hårstrån och infektion. På grund av detta är det viktigt att du följer upp detta med läkare.
Skriv inlägg